• barntokiggg

Omlottbodies eller "vanliga"?

Hej!

Jag är nu gravid i v. 27 med första barnet och vi har sakta men säkert börja köpa upp oss på det mesta som behövs och där räknas såklart även den lilla söta garderoben till bebis som jag är lite beroende av, haha!

Har bara en fråga ang det gär med omlottbodies vs "vanliga" med knäppning där uppe. Varför är det viktigt med omlottbodies framför de andra? Är det pga enklare vid ev olycka, tycker bebisarna det är obehagligt bodies som dras över huvudet eller är det en säkerhetsgrej? Jag beställde hem nu för några dagar sedan 5 bodies i storlek 50 som inte var omlott, är det smartast att skicka tillbaka de och byta ut till omlott iaf i den storleken? Har era bebisar kunnat använda vanliga bodiesar med itan problem eller är det omlott som gäller bara?

Så många frågor haha, men är ju lite ny gameat så blir gärna upplyst av lite erfarna mammor! Bara en undran som gnagt i mitt huvud några dagar sen jag läste något om omlottbodies är der enda rätta och då hade jag redan hunnit beställa. Tack för svar!

• Svar på tråden Omlottbodies eller "vanliga"?
  • LaFontaine

Båda mina har problemfritt använt vanliga bodies. Jag tycker också att de är enklare än omlottvarianten med alla knappar.

• IceKitten

För bebisen fungerar bägge utan problem (kanske lite obekvämt att dra över huvudet men inget farligt).

För föräldern så är det OTROLIGT mycket skönare med omlott vid första barnen då man inbillar sig att barnet går sönder för allt/inget och nacken är ganska läskigt fram tills barnet kan hålla huvudet stabilt.

Hade jag kunnat göra om det så hade jag bara köpt omlott upp tills man slutar hålla i huvudet när man bär osv :p

• Sjuttiosjuan

Köpte först vanliga från typ stl 62. Tyckte det var lite jobbigt att dra över huvudet men säkert ingen fara för bebis:) Är nog en smaksak men jag tyckte omlott var toppen!

• Maija N

Ingen fara oavsett vad man väljer :) Jag tyckte däremot det var rätt svårt precis i början när bebisen inte har någon direkt styrka i huvudet. Jag ville verkligen inte hålla på och knöla på en vanlig body då. Det var också en hel del skrik när han blev lite äldre när det skulle dras över huvudet så själv köpte jag bara omlott rätt länge. Vi fick en hel del jättesöta kläder utan omlott när bebisen var nyfödd som knappt blev använda för det kändes för omständligt.. Men det är en smaksak, jag vet många som föredrar vanliga framför omlott även om dom flesta jag pratat med har föredragit omlott åtminstone precis i början.

• MiniQ

Grattis till graviditeten! Jag ska svara utifrån hur jag upplevt det med mina små. Det är MYCKET lättare med omlott men det är så klart fullt möjligt att använda "vanliga". Till min första hade jag båda varianterna i de första storlekarna men ska jag vara helt ärlig blev de vanliga inte lika mycket använda. Till de andra två hade jag nästan bara omlott i de första storlekarna. Efter att de blivit lite större och stadigare i nacken var det mer blandat.

Det finns flera skäl till att omlott föredras av många. Det första är att bebisen känns så otroligt bräcklig i början. Det är mer en känsla hos oss föräldrar för de tål ganska mycket men man behandlar de så klart som om de vore av tunnaste glas. Det är inte det lättaste att trä en body över huvudet och samtidigt stötta nacken. Det är så mycket lättare med en omlott.

Får man dessutom, som jag hade, en bebis med ganska stort huvud är det ännu svårare..

Det andra är, precis som du säger, att det är lättare att hantera små olyckor. Jag lovar att man inte kan förstå hur en så liten varelse kan bajsa så explosivt förrän man upplever det själv.

Det kan verkligen vara bajs från topp till tå, utan överdrift.

Det är inte kul att behöva dra en helt nerbajsad body över huvudet på den lille.

Det sista argumentet för omlott, i mitt tycke, är temperaturreglering. Bebisar blir ofta väldigt varma när de sover och är det dessutom varmt ute vill man kunna klä av dem utan att väcka dem. Då är omlott toppen eftersom man kan öppna upp helt. Dessutom kan det vara ovärderligt att kunna genomföra blöjbyte utan att väcka en sovande liten. Det är nästan helt omöjligt med en vanlig body.

Det blev en hel uppsats.. Hoppas du får någon glädje av det. Lycka till!

• Maija N
    MiniQ skrev 2020-04-19 10:01:00 följande:

Grattis till graviditeten! Jag ska svara utifrån hur jag upplevt det med mina små. Det är MYCKET lättare med omlott men det är så klart fullt möjligt att använda "vanliga". Till min första hade jag båda varianterna i de första storlekarna men ska jag vara helt ärlig blev de vanliga inte lika mycket använda. Till de andra två hade jag nästan bara omlott i de första storlekarna. Efter att de blivit lite större och stadigare i nacken var det mer blandat.

Det finns flera skäl till att omlott föredras av många. Det första är att bebisen känns så otroligt bräcklig i början. Det är mer en känsla hos oss föräldrar för de tål ganska mycket men man behandlar de så klart som om de vore av tunnaste glas. Det är inte det lättaste att trä en body över huvudet och samtidigt stötta nacken. Det är så mycket lättare med en omlott.

Får man dessutom, som jag hade, en bebis med ganska stort huvud är det ännu svårare..

Det andra är, precis som du säger, att det är lättare att hantera små olyckor. Jag lovar att man inte kan förstå hur en så liten varelse kan bajsa så explosivt förrän man upplever det själv.

Det kan verkligen vara bajs från topp till tå, utan överdrift.

Det är inte kul att behöva dra en helt nerbajsad body över huvudet på den lille.

Det sista argumentet för omlott, i mitt tycke, är temperaturreglering. Bebisar blir ofta väldigt varma när de sover och är det dessutom varmt ute vill man kunna klä av dem utan att väcka dem. Då är omlott toppen eftersom man kan öppna upp helt. Dessutom kan det vara ovärderligt att kunna genomföra blöjbyte utan att väcka en sovande liten. Det är nästan helt omöjligt med en vanlig body.

Det blev en hel uppsats.. Hoppas du får någon glädje av det. Lycka till!

Ett tips bara när det kommer till vanliga bodys. Ofta finns det knappar eller så vid axlarna så dom blir så pass stora att dom går att dra neråt vid extrema bajsolyckor, så slipper man dra över huvudet :)
  • barntokiggg

Oj, tack så jättemycket för alla svar! :) Känner mig lite mer upplyst nu, haha! Väldigt många bra poänger. Får bli att behålla de jag köpt som vanliga bodies men sedan köpa på mig mer omlott då, verkar ju kunna funka lite hursom beroende på en själv och bebis. Tack igen!!

• ThreeCherries

Vanlig body blev jobbigt för våra när vi bökade, men gick utmärkt när vi kom på hur man skulle göra. Rullade upp bodyen till en ring, la den bakom huvudet på baby på skötbordet, då vilar huvudet i öppningen av bodyen och man drar bodyen enkelt över ansiktet på b utan att det blir obehagligt. Då funkar det bra även innan b har egen styrka i nacken etc. Dåligt förklarat av mig, kommer inte på enklare förklaring:p men men. Min poäng är att vanlig body funkar!

• Ebo88

Omlott.

Vi har börjat smyga oss in på strl 62 och har vanliga bodys i den storleken. Vår bebis är 4.5 månad

• R84

Sitter med en bebis på en vecka i famnen och jag säger OMLOTT! Vi har i och för sig bara det men det är så lätt att ta på och av. Hade bara tyckt att det vore jobbigt att knöla på en body över huvudet. Visst.... skriker de och rör sig kan knapparna kännas oändligt många men hellre det än att försöka dra något över huvudet.

• Angel in sight

Omlott får min röst :). Hade mest vanliga till min äldsta men några omlott och tyckte mycket mer omlott. Min äldsta var också lite känslig så hon gillade inte när man drog kläder över huvudet på henne. Så sen använde jag bara omlott till mina andra barn. I storlek 50 56 och 62. I storlek 62 började jag med några vanliga och från 68 bara vanliga.

När bebisen varit nyfödd har jag föredragit de omlott med knytband istället för knappar.

Grattis till bebisen och jag tycker det viktigaste är att du lyssnar på dig själv och göra det du tycker känns bra. Alla mammor/föräldrar har så olika syn på saker och olika erfarenheter.

• Buzzanonym1

Personligen föredrar jag omlott, känns bättre än att dra över huvudet särskilt i början. Sedan vid olyckor är det väldigt smidigt.

• fjanten

Går ju med båda, men jag hatar vanliga fram till kanske 4 månaders ålder nånstans. Innan dess kör jag enbart på omlott.

• Smillefix

Det funkar precis lika bra med vanliga, finns ingen anledning att skicka tillbaka om du gillar dem du redan köpt. Omlottbodies är smidigt för det är lätt att byta t.o.m om bebis sover. Jag hade båda, omlott för smidigheten och vanliga som jag valde för att de var fina :)

• syntharen

Jag tyckte omlott var lite omständiga med en massa knappar som ska knäppas. Jag brukade töja huvudöppningen ordentligt innan jag drog den över huvudet på mina barn så det inte skulle bli för tajt.

Men omlott är ju smidigast när det blir en bajsexplossion långt upp på ryggen Fast jag brukade försöka dra ner vanliga bodys åt andra hållet för att slippa dra över huvudet när det hade blivit en explossion. Det gick bra på mina barn som inte var så runda.

• TheDucky

Tycker oftast omlott varit smalare än "vanliga". Fungerade rätt kasst på vår första då det var en rejäl bebbe. Sen så många gånger jag inte fått ihop den rätt för jag har varit supertrött haha. Nr 2 är mindre så då har de funkat bra men gillar inte att det blir lite bart vid halsen när de är i stl 50-56 så röstar på vanliga. Sen har jag tyckt att pyjamas har varit det bästs när de varit så små.

Men använder själv båda sorterna utan problem.

Köp lite av varje så märker du vilka du gillar bäst. Men tänk på att man oftast inte hinner använda stl 50 el 56 speciellt länge.

• jojjea

Som flera redan nämnt är det lite smidigare med omlott om blöjan råkar läcka samt när de är små och inte så stabila i kroppen/nacken. Om bebisen kräks mycket är omlott också att föredra i mitt tycke. Har hänt många gånger att mitt barn kräkts just när jag drar bodyn över huvudet. 

• Jag är bara jag

Haft nästan bara vanliga bodys till båda mina barn. Funkat jättebra. Nån enstaka omlott och gillade inte alls dom för de var så vida runt halsen. Dock har jag inte kunnat ha storlek 50 mer än max nån vecka för mina barn var rätt stora.

• nnnnnnnn

Läste någonstans om en rutinerad förälder som insett att huvudet är väldigt mycket större än resten av babyn när de är nyfödda. Så denne hade tagit för vana att alltid trä bodyn över kroppen istället för att försöka tvinga den över huvudet.
    Det lät väldigt konstigt, men jag gav det en chans och tro det eller ej, men det är ju så mycket smidigare - särskilt när man ska ta av en nedbajsad/nedspydd body. Bara lirka ner den över kroppen, istället för att kränga över huvudet och kladda ner hela barnet.

Och huvudet är så mycket större än kroppen, även om du har ett runt/stort barn. FÖr huvudet ger inte med sig, men kroppen är mjuk.
    Tänk på en förlossning så förstår du att det är sant, huvudet är det stora/svåra. Efter det så halkar resten mer eller mindre ut av sig själv...

Så testa du med!

Lätt värt ett försök.

• Bunny on speed

Jag tyckte det var lättast med vanliga.

Min man tyckte det var lättast med omlott.

Bunnies, it must be bunnies!
Svar på tråden Omlottbodies eller "vanliga"?