• Sweetcat87

Steg 1 mot att bli gravid

Hej, många trådar om längtan och väntan att bli gravid men har försökt hitta någon tråd om vad första steget är.

Förutom att hitta en underbar man som man vill skapa ett nytt liv med förstås och sluta med preventivmedel. Vad gör man sen? Blir nykterist, lägger om till en uberhälsosam livsstil med kost och träning, folsyra å allt? Eller hur gör man? Eller rättare sagt hur gjorde ni?

Det kan ju ta lång tid innan mensen kommer igång efter stopp med p-piller så hur tusan vet man då om man blivit gravid redan innan? Har frågat barnmorskor men dom har aldrig givit mig ett bra svar.

Varför jag undrar är för alkohol å graviditet går ej ihop, men jag undrar ska man behöva bli helt nykter så fort man planerar barn?

Jag är 32, ska bli 33 och inser att vill jag ha familj måste jag sätta igång nu. Jag har hittat en jämnårig man som jag älskar och kommer bli en trygg och stabil pappa. Visserligen har vi bara varit ihop i 6 månader så kanske lite snabbt på men känner att klockan tickar. Har ätit p-piller sen jag va 16 och provade p-stav för några år sedan men som inte funkade för mig. När jag skulle byta tillbaka till piller så kom aldrig mensen igång utan 3 månader senare så sa barnmorskan jag bara kunde börja med pillerna om jag ville (hon sa först att jag va tvungen å vänta på min mens)

Hoppas jag kan få några bra svar på mina frågor. Tack på förhand :)

• Svar på tråden Steg 1 mot att bli gravid
  • Mortiscia80
    Sweetcat87 skrev 2020-05-27 13:14:38 följande:
    Tack för svar, mycket intressanta tips ????????

Han vill ha barn men vi har inte pratat skarpt om det, men jag funderar på att ta upp det. Vi har bott ihop i 4 månader och det känns bra fortfarande men tanken på att det tar tid att bli gravid ger mig panik. Man kan ju inte få någon hjälp sen efter 36 från vården utan måste söka det privat och det är kostsamt ???? så vitt jag vet.
    Du ska kunna få hjälp från vården även om du fyllt 36, men jag ska inte svära på om det är skillnad mellan olika landsting. Ring och fråga så vet du säkert.

Tanken på ivf eller andra hjälpmedel är kanske lite tidigt att tänka på innan ni ens börjat försöka :) Ett år är normal väntetid att bli gravida så när ni försökt aktivt under lång tid kan ni fundera på det.
  • Sweetcat87
    fjanten skrev 2020-05-27 11:46:14 följande:

Bra att börja äta folsyra några månader innan man blir gravid (för att minska risken för ryggmärgsbråck hos fostret) annars behövs inte direkt några extra vitaminer i tablettform (i syfte att bli gravid) om man äter hyfsat varierat. Rörelse är alltid bra, gravid eller inte. Vissa slutar dricka när de försöker bli gravida, vissa dricker inte mellan ägglossning och plus (eller ja, mens, och då kan man såklart dricka om man vill), vissa dricker tills de är gravida och lever på som vanligt.

6 månader är väl lite för tidigt att försöka skaffa barn, känns som en alldeles för stor risk att börja så tidigt. Däremot kan du ju börja äta folsyra och sluta äta ppiller kanske (och använda kondom) bara så du får gott om tid på dig att lära känna din kropp som hormonfri.

Jag har väl mest dragit ner en smula på kaffedrickandet och ätit folsyra inför graviditeter, inte mycket annat. Alkohol dricker jag sällan ändå, så där har jag inte behövt fundera så mycket.

Tack för väldigt bra svar på mina frågor, precis det jag undrade över ????.

Kaffe dricker jag inte och har även slutat stressa på jobbet även fast det är mycket just nu. Träningen har jag oxå kommit igång med så det enda är alkoholen och lite mer grönsaker till maten som behöver justeras.

Vi är ju visserligen sambos sen 4 månader och det funkar bra men är i tankarna att ta upp det hela med honom. Man är ju två i ett sådant stort beslut.
  • Sweetcat87
    Lexikon skrev 2020-05-27 13:45:06 följande:

Nej, trivs inte med hormoner. Blir deprimerad och förlorar sexlusten. Mår bra av att ha mens.

om du mått psykiskt dåligt är det ännu viktigare att du tränar. Minst tre gånger 30 min med höjd puls varje vecka, gärna mer. Läs hjärnstark av anders hansen.

också viktigt att träna som gravid. Gym är bra för även om du får någon krämpa så funkar det att träna de andra delarna av kroppen. Och simma frisim brukar också gå bra.

så sånt är ju bra att komma in i redan nu.

Okej, kör med kondom eller "säkra perioder" typ?

Jag gillar olika typer av träning i grupp, framförallt boxning. Så siktar på minst 2-3 pass i veckan. Eller så ofta jag hinner. Siktar på att träna även om jag är gravid, har badhus inte långt hemmifrån så möjligheten finns alltid.

Har lyssnat på många sådana böcker å dom är bra. Har gått i kbt och det hjälpte mycket.
  • Sweetcat87
    Mortiscia80 skrev 2020-05-27 14:24:16 följande:

Du ska kunna få hjälp från vården även om du fyllt 36, men jag ska inte svära på om det är skillnad mellan olika landsting. Ring och fråga så vet du säkert.

Tanken på ivf eller andra hjälpmedel är kanske lite tidigt att tänka på innan ni ens börjat försöka :) Ett år är normal väntetid att bli gravida så när ni försökt aktivt under lång tid kan ni fundera på det.

Ja Apotea är väldigt billiga och bra. :)

Jag försöker att inte stressa upp mig över allt men det är svårt när man läser och hör hur svårt det är :(

Sen att jag precis har blivit faster och en god vän ska bli mamma i juli gör att man gärna oxå vill ha en liten.
  • Lexikon
    Sweetcat87 skrev 2020-05-27 14:34:45 följande:
    Okej, kör med kondom eller "säkra perioder" typ?

Jag gillar olika typer av träning i grupp, framförallt boxning. Så siktar på minst 2-3 pass i veckan. Eller så ofta jag hinner. Siktar på att träna även om jag är gravid, har badhus inte långt hemmifrån så möjligheten finns alltid.

Har lyssnat på många sådana böcker å dom är bra. Har gått i kbt och det hjälpte mycket.
    Nej, har kört avbrutet i typ 10 år. Det funkar bra för oss, plus att det inte gör något om vi skulle bli med barn.

Låter som du har en jättebra inställning. Jag tror definitivt att träningen hjälpte mig till fina förlossningar. Att föda barn är lite som ett intervallpass, men en vet inte hur länge det kommer hålla på. Tipsar också om att ha en doula och helst en barnmorska som du känner, om möjligheten finns. 
  • Selmans

Så här gjorde vi:

2015: Upprättade budgetdokument med naturlig följd att frågan om när barn blir aktuellt kom upp. Viktigt för oss med stor ekonomisk trygghet innan, så vi ville hinna spara en del för att vara redo innan en graviditet. Detta var första steget. Kanske trist men väldigt viktigt att vara överens om det ekonomiska och ha samma förväntningar. Vill en att barnet ska börja förskola vid 24 månader och den andra att barnet ska börja vid 12 månader innebär det många tusenlappar i månaden i skillnad, så prata ihop er om detta innan!!

April 2017: Jag känner mig redo och börjar längta efter barn vilket jag kommunicerar till mannen. Mannen inte redo än dock. Av rädsla för det du beskriver om lång tid för kroppen att ställa om sig efter många år av hormonmedel bokade jag tid att plocka ut p-stav i maj. Började även med folsyra samt använde en app för att tracka menscykeln och ägglossning. Jag ville vara helt redo när han var det. Vi kör kondom så länge.

Oktober 2017: Maken redo. Hurra! Vi slutar med kondom och eftersom jag har koll på ägglossning har vi extra mycket mys den veckan. Jag dricker ingen alkohol. Vid något tillfälle bjöds vi på champagne för att fira något, och då tog jag en klunk men gav sedan glaset till maken.

November 2017: gravid!

Jag levde ett okej hälsosamt liv innan, så jag ändrade inget särskilt under denna process. Men bland det viktigaste man kan göra (långt viktigare än folsyra och nyttig mat) är att sluta röka om man gör det!! Rökning är katastrof för fertilitet, bebisens utveckling i magen och barnets hälsa utanför.

Hade jag velat göra mig själv en tjänst hade jag nog tränat lite mer innan så jag hade bättre grundfysik. Jag var normalviktig men rätt svag, och hade rätt stora problem med rörlighet och foglossning. Kanske hade varit bättre om jag var mer vältränad. Var rätt jobbigt med flåset där efter några månader. Och mot slutet var jag mer eller mindre helt stilla förutom en och annan tur till kylskåpet...

• 33villbligravid

Hej!

Vi blev gravida bara några månader efter att vi träffats (planerat) och det har gått Hur bra som helst! Nu är sonen 1,5 och vi planerar syskon :)

Jag har inte ändrat på mina levnadsvanor typ alls innan plusset. Det är klart man kan göra det - och i fall det går snabbt så är det ju inget problem. Om det däremot drar ut kan det nog bli segt att ?leva som gravid? fastän man inte är det. Folsyra är bra att ta!

Rökning lönar sig att sluta med och alkoholen kan man ju med fördel minska, men tror inte man behöver bli total nykterist innan plusset. Själv hann jag dricka ett par öl helgen innan plussade och har trots det en son som är frisk som en nötkärna. Lycka till!

• Sweetcat87
    Selmans skrev 2020-05-27 23:06:03 följande:

Så här gjorde vi:

2015: Upprättade budgetdokument med naturlig följd att frågan om när barn blir aktuellt kom upp. Viktigt för oss med stor ekonomisk trygghet innan, så vi ville hinna spara en del för att vara redo innan en graviditet. Detta var första steget. Kanske trist men väldigt viktigt att vara överens om det ekonomiska och ha samma förväntningar. Vill en att barnet ska börja förskola vid 24 månader och den andra att barnet ska börja vid 12 månader innebär det många tusenlappar i månaden i skillnad, så prata ihop er om detta innan!!

April 2017: Jag känner mig redo och börjar längta efter barn vilket jag kommunicerar till mannen. Mannen inte redo än dock. Av rädsla för det du beskriver om lång tid för kroppen att ställa om sig efter många år av hormonmedel bokade jag tid att plocka ut p-stav i maj. Började även med folsyra samt använde en app för att tracka menscykeln och ägglossning. Jag ville vara helt redo när han var det. Vi kör kondom så länge.

Oktober 2017: Maken redo. Hurra! Vi slutar med kondom och eftersom jag har koll på ägglossning har vi extra mycket mys den veckan. Jag dricker ingen alkohol. Vid något tillfälle bjöds vi på champagne för att fira något, och då tog jag en klunk men gav sedan glaset till maken.

November 2017: gravid!

Jag levde ett okej hälsosamt liv innan, så jag ändrade inget särskilt under denna process. Men bland det viktigaste man kan göra (långt viktigare än folsyra och nyttig mat) är att sluta röka om man gör det!! Rökning är katastrof för fertilitet, bebisens utveckling i magen och barnets hälsa utanför.

Hade jag velat göra mig själv en tjänst hade jag nog tränat lite mer innan så jag hade bättre grundfysik. Jag var normalviktig men rätt svag, och hade rätt stora problem med rörlighet och foglossning. Kanske hade varit bättre om jag var mer vältränad. Var rätt jobbigt med flåset där efter några månader. Och mot slutet var jag mer eller mindre helt stilla förutom en och annan tur till kylskåpet...

Ååå tack för ett bra utförligt svar. Detdär med ekonomin är nog bra å tänka på med ja. Å man inser att det är mycket att ta reda på. Så hjärtligt tack för att du lyfte upp dom funderingarna.

Vad använde du för app? Natrual cykels?

Röker inte och dricker inte kaffe så dom två lasterna kan jag utesluta. :)
  • Sweetcat87
    Mortiscia80 skrev 2020-05-27 14:24:16 följande:

Ja Apotea är väldigt billiga och bra. :)

Jag försöker att inte stressa upp mig över allt men det är svårt när man läser och hör hur svårt det är :(

Sen att jag precis har blivit faster och en god vän ska bli mamma i juli gör att man gärna oxå vill ha en liten.
    33villbligravid skrev 2020-05-28 07:00:13 följande:

Hej!

Vi blev gravida bara några månader efter att vi träffats (planerat) och det har gått Hur bra som helst! Nu är sonen 1,5 och vi planerar syskon :)

Jag har inte ändrat på mina levnadsvanor typ alls innan plusset. Det är klart man kan göra det - och i fall det går snabbt så är det ju inget problem. Om det däremot drar ut kan det nog bli segt att ?leva som gravid? fastän man inte är det. Folsyra är bra att ta!

Rökning lönar sig att sluta med och alkoholen kan man ju med fördel minska, men tror inte man behöver bli total nykterist innan plusset. Själv hann jag dricka ett par öl helgen innan plussade och har trots det en son som är frisk som en nötkärna. Lycka till!

Tack för svar :) tog det lång tid för er å bli gravida?

Träningen är i full gång så hoppas jag håller i det framöver. Så det är väl alkoholen som jag få dra ner på i så fall. Röker och dricker kaffe gör jag ju inte :)
  • 33villbligravid
    Sweetcat87 skrev 2020-05-28 13:09:33 följande:
    Tack för svar :) tog det lång tid för er å bli gravida?

Träningen är i full gång så hoppas jag håller i det framöver. Så det är väl alkoholen som jag få dra ner på i så fall. Röker och dricker kaffe gör jag ju inte :)
    Tja, det beror väl på vad man anser som länge. Först tog det typ 4 månader som tyvärr slutade i missfall i vecka 12, sedan var jag gravid igen 3 månader senare och då gick det bra. Så vi är väl helt normalfertila. Varken plus direkt eller oskäligt lång väntan. Tycker man sällan hör om oss. De flesta tycker jag plussar genast eller först efter jätteläge, men bevisligen kan man vara mittemellan också :)
  • Selmans
    Sweetcat87 skrev 2020-05-28 12:59:48 följande:

Ååå tack för ett bra utförligt svar. Detdär med ekonomin är nog bra å tänka på med ja. Å man inser att det är mycket att ta reda på. Så hjärtligt tack för att du lyfte upp dom funderingarna.

Vad använde du för app? Natrual cykels?

Röker inte och dricker inte kaffe så dom två lasterna kan jag utesluta. :)

Appen var ?flo?. Kan rekommendera :)

Ja just ekonomin är viktig och kan ju orsaka en hel del bråk om diskussionen kommer upp u pressade situationer. Bättre att ha rätt ut det innan. Och även bra att ta reda på hur mycket saker faktiskt kostar, så man slipper otrevliga överraskningar.

Lycka till!
  • Lexikon
    Selmans skrev 2020-05-28 17:13:42 följande:
    Appen var ?flo?. Kan rekommendera :)

Ja just ekonomin är viktig och kan ju orsaka en hel del bråk om diskussionen kommer upp u pressade situationer. Bättre att ha rätt ut det innan. Och även bra att ta reda på hur mycket saker faktiskt kostar, så man slipper otrevliga överraskningar.

Lycka till!
    Håller verkligen med om detta. Att ha samboavtal/äktenskapsförord, livförsäkring och testamente innan barn är verkligen att rekommendera.
Svar på tråden Steg 1 mot att bli gravid