Anonym (Nja) skrev 2020-06-08 13:29:56 följande:
Tror du verkligen det? För i så fall borde väl de som föddes på 60/70- talet och även ännu tidigare ha det längre mellan sina syskon än idag och det vet jag väl inte direkt om det skulle vara. Så även på mindre orter idag där man i allmänhet skaffar barn tidigare och då särskilt bland dom som inte är akademiker.
I min mammas syskonskara är det en åldersskillnad på 1-6 år på de fyra syskonen. I pappas 1-4. Hos mig och mina systrar så skiljer det 7,2 respektive 3 år och då är jag yngst och mamma fick mig som 33-åring. Mellan mina barn skiljer det 4 år. Bland mina vänner så ser jag inte heller några sådana samband. Men det är ju inga fakta utan bara hur det råkar se ut bland dom som jag känner
Jag vet inte om stor åldersskillnad mellan varje barn, typ 5 år eller mer var vanligare på 70-talet än nu.
Däremot tror jag att det var betydligt ovanligare på 70-talet än idag att ha mindre än 24 månader mellan varje barn.
Jag har visserligen ingen statistik tillgänglig här och nu, men jag är född under senare halvan av 70-talet, uppväxt i ett arbetarklass / lägre medelklass-område i utkanten av en medelstor stad och i de grundskolor jag gick i var det absolut vanligaste att det var 3 eller 4 kalenderår mellan varje syskon. Att ha syskon i klassen över eller under , alltså att det bara skiljde ett kalenderår var ovanligt även om det så klart förekom det med.
Jag är ganska säker på att snabbhetspremien i föräldraförsäkringen som väl infördes någon gång i början av 80-talet spelar in i att det generellt är tätare mellan syskon nu än då. Till viss del också föräldrarnas ålder. Lite äldre föräldrar fanns förstås även där jag växte upp men de som hade en mamma som var runt 50 när de själva var 15 var ofta yngst i sin syskonskara och ibland till och med sladdbarn.