• lellebecca78

    Läget på förlossningen (Sthlm) just nu?

    Jag är beräknad att föda mitt andra barn om några veckor och undrar därför om någon känner till hur läget är på de olika förlossningsklinikerna i Sthlm? Jag har valt DS men är beredd på att föda på en annan klinik med tanke på hur situationen brukar vara under sommaren...!

    Någon som har fört barn nyligen som kan ge lite info? DS har ju t.ex som enda klinik portat partnern från att vara med på BB, håller de strikt på det eller vad är era erfarenheter? Jag tänker att det måste bli avlastning för barnmorskorna och att man kanske är lite mer frikostig nu än för några månader sen med att låta partners följa med?

    Min första förlossning gick ganska snabbt så jag hoppas inte att jag blir hänvisad någon annanstans, typ Södertälje, då jag bor norr om stan... jag har hört att det är vanligare för förstföderskor att bli hänvisade, men det kanske bara var någon som ville vara snäll och stöttande mot mig? :)

    Hur känner ni andra som är beräknade nu under sommaren? När vi planerade barn hade jag egentligen tänkt undvika att bli gravid med BF under sommaren, men sen tog det längre tid än planerat att få vårt plus så jag ville ta varje chans vi fick. Såhär i efterhand är jag ju såklart glad att jag blev gravid men det är ändå med en liten oroskänslan i magen inför läget inom vården just nu...

    Å andra sidan knep jag sista rummet när jag födde vårt första barn, och det var knökfullt hela tiden jag låg inne, och då var det ändå ?bara? oktober. Så man kanske helt enkelt får gilla läget?

  • Svar på tråden Läget på förlossningen (Sthlm) just nu?
  • Anonym (Malin)

    Oh va jobbigt att ha sådan oro inför förlossning som ju är så himla viktigt. Jag födde på Danderyd i februari och personalen är guld! Hade tre st hos mig hela tiden!

    Förstår om det inte kan se ut så nu under sommaren.

    Jag hoppas det går riktigt bra för dig, lycka till

  • SweetCA
    lellebecca78 skrev 2020-06-28 14:16:40 följande:

    Jag har också hört jättebra om Södertälje! Hade jag inte bott så långt bort hade jag gärna valt det. Min första förlossning gick snabbt så jag är rädd för att denna kommer gå ännu snabbare och därför valde vi Danderyd. Vi har 10 min bilväg dit, jämfört med över en timme till Södertälje. Men jag ska till BM på onsdag så ska prata med henne då om det ev går att byta till BB Stockholm, även om jag misstänker att det är fullt.


    tyvärr är det inte en garanti att vara inskrivna på BB Stockholm. Hoppas det går bra!
  • lellebecca78

    Nej jag vet, som jag skriver i min första post så är jag inställd på att få föda på den klinik som har plats när det är dags. Men det lär ju i alla fall öka chanserna att få föda där man är skriven.

  • Anonym (ds till södertälje)
    lellebecca78 skrev 2020-06-28 14:16:40 följande:
    Jag har också hört jättebra om Södertälje! Hade jag inte bott så långt bort hade jag gärna valt det. Min första förlossning gick snabbt så jag är rädd för att denna kommer gå ännu snabbare och därför valde vi Danderyd. Vi har 10 min bilväg dit, jämfört med över en timme till Södertälje. Men jag ska till BM på onsdag så ska prata med henne då om det ev går att byta till BB Stockholm, även om jag misstänker att det är fullt.

    Det är ju cirka 30-35 minuter från DS till Södertälje sjukhus. Så hur kan ni ha 10 till DS och över en timme till BB Södertälje? Den matematiken går inte ihop. 
    Så 10 till DS och 40-45 till Södertälje skulle det vara.


     


    Om man inte kryper fram så klart.

  • lellebecca78
    Anonym (ds till södertälje) skrev 2020-07-11 08:37:17 följande:

    Det är ju cirka 30-35 minuter från DS till Södertälje sjukhus. Så hur kan ni ha 10 till DS och över en timme till BB Södertälje? Den matematiken går inte ihop. 

    Så 10 till DS och 40-45 till Södertälje skulle det vara.

     

    Om man inte kryper fram så klart.


    Haha, ja det kan ju tyckas lite inkonsekvent! När jag har kollat tidigare så har det nog varit mer trafik som har förlängt resan. Det är bara småvägar från oss till DS som knappt påverkas, medan Essingeleden t.ex lätt kan fördubblas i tid vid kö.

    Det ska å andra sidan mycket till för att det ska bli köer nu på sommaren :) så Södertälje kanske inte är så dumt ändå? Att kunna åk dit på under 45 min händer nog aldrig annars under året än just på sommaren. Om det inte är massa vägbyggen som de ju brukar passa på att göra under sommaren...!

    Hur som helst så kan jag ju inte göra så mkt åt saken, ungen ska ju ut på ett eller annat sätt!
  • liloma

    Någon som har koll på hur det är på SÖS och Huddinge nu? Är beräknad till slutet av aug så förhoppningsvis inte mitt i värsta semesterperioden iallafall.

  • Anonym (K)
    liloma skrev 2020-07-11 17:55:17 följande:

    Någon som har koll på hur det är på SÖS och Huddinge nu? Är beräknad till slutet av aug så förhoppningsvis inte mitt i värsta semesterperioden iallafall.


    Alltså inom förlossningsvården går det inte att förutspå hur det ens kommer se ut imorgon! Det skiftar extremt hela tiden/året runt.
  • reptilina

    Jag undrar också, har BF 23 juli så 12 dagar kvar. Har också valt DS och försökt söka information om partnern fortfarande inte får vara med på BB, den enda informationen som finns på hemsidan är så pass gammal att jag undrar om den stämmer? Min granne som jobbar på BB Stockholm sade för 1,5 månad sedan att de hävt förbudet men jag tvivlar på om hon menade Danderyd eller BB Stockholm.

    Jag har haft GBS under graviditeten och kommer troligen inte hinna få penicillin IV grundat tidigare supersnabb förlossning, så jag misstänker att jag kommer att behållas på BB för observation i minst tre dagar, känns ju lagom kul att vara där utan sin partner då. är det någon som fött på Danderyd (alltså inte BB Stockholm) nyligen som vet?

  • lellebecca78
    reptilina skrev 2020-07-11 21:23:39 följande:

    Jag undrar också, har BF 23 juli så 12 dagar kvar. Har också valt DS och försökt söka information om partnern fortfarande inte får vara med på BB, den enda informationen som finns på hemsidan är så pass gammal att jag undrar om den stämmer? Min granne som jobbar på BB Stockholm sade för 1,5 månad sedan att de hävt förbudet men jag tvivlar på om hon menade Danderyd eller BB Stockholm.

    Jag har haft GBS under graviditeten och kommer troligen inte hinna få penicillin IV grundat tidigare supersnabb förlossning, så jag misstänker att jag kommer att behållas på BB för observation i minst tre dagar, känns ju lagom kul att vara där utan sin partner då. är det någon som fött på Danderyd (alltså inte BB Stockholm) nyligen som vet?


    BB Stockholm har aldrig haft nåt förbud, så om hon påstår att det är hävt borde det ju gälla DS i så fall? Vi får hålla tummarna! :) men jag tänker att det borde finnas någon här inne som fött på DS senaste tiden som har uppdaterad info?

    Sen så har jag förstått det som att partnern får stanna om det är medicinskt motiverat; om mamman drabbas av en komplikation. Med tanke på GBS kanske det går att hävda?
  • Anonym (K)
    lellebecca78 skrev 2020-07-11 21:40:46 följande:

    BB Stockholm har aldrig haft nåt förbud, så om hon påstår att det är hävt borde det ju gälla DS i så fall? Vi får hålla tummarna! :) men jag tänker att det borde finnas någon här inne som fött på DS senaste tiden som har uppdaterad info?

    Sen så har jag förstått det som att partnern får stanna om det är medicinskt motiverat; om mamman drabbas av en komplikation. Med tanke på GBS kanske det går att hävda?


    Klart inte gbs är en grund för att partner ska få stanna.
  • reptilina
    Anonym (K) skrev 2020-07-12 01:09:56 följande:

    Klart inte gbs är en grund för att partner ska få stanna.


    Å, tack för din verkligt hjälpsamma och trevliga kommentar. Jag fattar ju också att GBS hos MAMMAN inte är ett skäl för att partnern ska få stanna eftersom bakterien naturligt existerar i 30% av kvinnor. Däremot ligger man ju för observation för BARNETS skull eftersom barnet kan utveckla allvarliga komplikationer om det dragit på sig GBS vid vaginal födsel. Och där kan ju stöd från partnern vara viktigt.
  • reptilina
    lellebecca78 skrev 2020-07-11 21:40:46 följande:

    BB Stockholm har aldrig haft nåt förbud, så om hon påstår att det är hävt borde det ju gälla DS i så fall? Vi får hålla tummarna! :) men jag tänker att det borde finnas någon här inne som fött på DS senaste tiden som har uppdaterad info?

    Sen så har jag förstått det som att partnern får stanna om det är medicinskt motiverat; om mamman drabbas av en komplikation. Med tanke på GBS kanske det går att hävda?


    Jag vet faktiskt inte hur man resonerar vid GBS, men vad jag förstod var att man tog bort möjlighet för partner att sova över för att rummet beboddes av två mammor och två barn (på grund av plats- och resursbrist). Jag vet inte om detta fortfarande gäller, men hoppas inte. Det är en så väldigt kort och speciell tid i livet så jag skulle ju hellre vara med min man och vårt barn än med en random kvinna och hennes barn (men förstår ju givetvis att under rådande Coronaomständigheter så är inte allt som vanligt och man måste ta hänsyn).
  • lellebecca78

    Kan passa på att ge en lägesuppdatering nu efter att min son har kommit, om det kan hjälpa någon annan :)

    Födde på DS i lördags och allt gick toppen! Fick ett rum direkt utan problem och fick stanna kvar länge (2 h) på förlossningen innan vi skickades vidare till BB. Upplevde 0 stress hos personalen och de var inne hos mig under större delen av förlossningen. På BB fanns det massa lediga rum och även här var det väldigt lugnt och ostressat, jätteskönt!

    DS har tagit bort Corona-restriktionerna för BB så nu får partner följa med och sova över. Partnern får även följa med på återbesök. De har av någon konstig anledning inte skrivit det på sin hemsida, men enligt personalen så har det varit så en tid. Vi hade fått stanna kvar på BB två nätter om vi ville, men valde tidig hemgång för att det kändes bättre för oss.

    Med andra ord, det behöver inte vara förknippat med stress, platsbrist och kaos om man ska föda barn i juli. För min del var det väsentligt mycket lugnare än när jag födde storasyster i november för 3 år sen, vilket jag verkligen inte hade räknat med.

  • liloma
    lellebecca78 skrev 2020-07-27 09:57:01 följande:

    Kan passa på att ge en lägesuppdatering nu efter att min son har kommit, om det kan hjälpa någon annan :)

    Födde på DS i lördags och allt gick toppen! Fick ett rum direkt utan problem och fick stanna kvar länge (2 h) på förlossningen innan vi skickades vidare till BB. Upplevde 0 stress hos personalen och de var inne hos mig under större delen av förlossningen. På BB fanns det massa lediga rum och även här var det väldigt lugnt och ostressat, jätteskönt!

    DS har tagit bort Corona-restriktionerna för BB så nu får partner följa med och sova över. Partnern får även följa med på återbesök. De har av någon konstig anledning inte skrivit det på sin hemsida, men enligt personalen så har det varit så en tid. Vi hade fått stanna kvar på BB två nätter om vi ville, men valde tidig hemgång för att det kändes bättre för oss.

    Med andra ord, det behöver inte vara förknippat med stress, platsbrist och kaos om man ska föda barn i juli. För min del var det väsentligt mycket lugnare än när jag födde storasyster i november för 3 år sen, vilket jag verkligen inte hade räknat med.


    Grattis till bebis! Och skönt att höra att allt gick bra och att du hade en bra upplevelse av förlossningen och situationen på DS. Konstigt att de inte uppdaterar informationen på hemsidan, nu har jag inte kollat DS men tex SÖS senaste uppdatering var i april...!
  • Anonym (K)
    reptilina skrev 2020-07-12 09:09:23 följande:

    Å, tack för din verkligt hjälpsamma och trevliga kommentar. Jag fattar ju också att GBS hos MAMMAN inte är ett skäl för att partnern ska få stanna eftersom bakterien naturligt existerar i 30% av kvinnor. Däremot ligger man ju för observation för BARNETS skull eftersom barnet kan utveckla allvarliga komplikationer om det dragit på sig GBS vid vaginal födsel. Och där kan ju stöd från partnern vara viktigt.


    Ja ett rakt svar är väl jobbigt att ta när man blivit curlad hela livet? Som sagt.. såklart det inte är befogat att vid restriktioner låta partner stanna bara för att ungen ska observeras.
  • furelise
    lellebecca78 skrev 2020-07-27 09:57:01 följande:

    Kan passa på att ge en lägesuppdatering nu efter att min son har kommit, om det kan hjälpa någon annan :)

    Födde på DS i lördags och allt gick toppen! Fick ett rum direkt utan problem och fick stanna kvar länge (2 h) på förlossningen innan vi skickades vidare till BB. Upplevde 0 stress hos personalen och de var inne hos mig under större delen av förlossningen. På BB fanns det massa lediga rum och även här var det väldigt lugnt och ostressat, jätteskönt!

    DS har tagit bort Corona-restriktionerna för BB så nu får partner följa med och sova över. Partnern får även följa med på återbesök. De har av någon konstig anledning inte skrivit det på sin hemsida, men enligt personalen så har det varit så en tid. Vi hade fått stanna kvar på BB två nätter om vi ville, men valde tidig hemgång för att det kändes bättre för oss.

    Med andra ord, det behöver inte vara förknippat med stress, platsbrist och kaos om man ska föda barn i juli. För min del var det väsentligt mycket lugnare än när jag födde storasyster i november för 3 år sen, vilket jag verkligen inte hade räknat med.


    Stort grattis och tack för infon! Jag har två veckor kvar, hoppas på liknande situation du fick. BB Stockholm, har de inte plats blir det nog DS.
  • reptilina
    Anonym (K) skrev 2020-07-27 21:36:59 följande:

    Ja ett rakt svar är väl jobbigt att ta när man blivit curlad hela livet? Som sagt.. såklart det inte är befogat att vid restriktioner låta partner stanna bara för att ungen ska observeras.


    Jag har inte blivit curlad hela livet, men jag har folkhyfs och är trevlig, även mot personer som jag inte känner. Sen kan jag också meddela att min man fick stanna på BB med mig, oavsett vad reglerna på hemsidan sade.
  • anaconda

    Fick ni checka in på patienthotellet eller hamna ni på avd?


    Izabella, 24 Mars 2014 & Alice 7 Januari 2016, BF 15 September 2020
Svar på tråden Läget på förlossningen (Sthlm) just nu?