• PelloBello

    Tempkurvor

    Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

    Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

    För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

    Ger en kort beskrivning:

    Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

    Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

    Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

    För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

    Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

    Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

    Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

    Temp visar att ägglossningen skett.

  • Svar på tråden Tempkurvor
  • Sollan907

    Vad fasen är det som händer med min kurva denna månaden?? Varför går den bara nedåt..? Den brukar aldrig göra såhär... 

  • Lojsan DN
    Sollan907 skrev 2024-04-18 07:03:41 följande:

    Vad fasen är det som händer med min kurva denna månaden?? Varför går den bara nedåt..? Den brukar aldrig göra såhär... 


    Det kan vara en impl dipp 😍 
  • Sollan907
    Lojsan DN skrev 2024-04-18 08:51:37 följande:
    Det kan vara en impl dipp 😍 
    Är inte det för tidigt för en impl dipp då? 😕
  • brunbrallan

    Hej!! Tempvärlden är helt ny för mig. Har ni lust att kika på min kurva?

    Tror ni det kan vara grav. på g? Eller ser det "normalt" ut? Jag har ju tyvärr inget att jämföra

    med ännu :)

  • EFW
    brunbrallan skrev 2024-04-19 11:56:46 följande:

    Hej!! Tempvärlden är helt ny för mig. Har ni lust att kika på min kurva?

    Tror ni det kan vara grav. på g? Eller ser det "normalt" ut? Jag har ju tyvärr inget att jämföra

    med ännu :)


    Hej,
    svårt att säga då du inte har något att jämföra med. Skulle säga att den ser normal ut. Tydlig äl, använd gärna en omvandlare på de tempar som är vita så får du en säkrare kurva. 


    https://www.omnicalculator.com/health/bbt


    Temperaturen ska vara som högst nu, så det ser ju fint ut, sedan när gulkroppen dör så sjunker tempen. För vissa håller den sig hög fram till dagen innan mens och för vissa seglar den neråt långsam. Jag är en av dem där tempen ligger hög och sedan dyker samma dag mensen kommer 😊

  • brunbrallan
    EFW skrev 2024-04-19 12:20:35 följande:

    Hej,
    svårt att säga då du inte har något att jämföra med. Skulle säga att den ser normal ut. Tydlig äl, använd gärna en omvandlare på de tempar som är vita så får du en säkrare kurva. 


    https://www.omnicalculator.com/health/bbt


    Temperaturen ska vara som högst nu, så det ser ju fint ut, sedan när gulkroppen dör så sjunker tempen. För vissa håller den sig hög fram till dagen innan mens och för vissa seglar den neråt långsam. Jag är en av dem där tempen ligger hög och sedan dyker samma dag mensen kommer 😊


    Tusen tack för info och hjälp:)
  • Lojsan DN
    Sollan907 skrev 2024-04-18 17:03:36 följande:
    Är inte det för tidigt för en impl dipp då? 😕

    Nej jag har fått dippar redan på ÄL+4-5  och blivit gravid. 


    Hur ser grafen ut nu för dig? 

  • Sollan907
    Lojsan DN skrev 2024-04-20 09:14:57 följande:

    Nej jag har fått dippar redan på ÄL+4-5  och blivit gravid. 


    Hur ser grafen ut nu för dig? 


    Det ger mig lite hopp 😊 Hade varit så fantastiskt om det var så och att jag äntligen får ett pluss på stickan! 

    Tempen har ökat igen men väldigt lite. Jag hoppas den ökar mer annars känns det som man kan säga tack och hej till denna cykeln! 
    Är dock glad att den inte fortsatte att sjunka eller höll sig under coverline. 

  • Sollan907

    Ytterligare en ökning idag 🤞🤞🤞 
    Vet att det behöver inte betyda någonting men det känns i alla fall mer hoppfullt än om tempen hade gått åt motsatt håll! 

  • Sollan907
    Sollan907 skrev 2024-04-21 06:49:52 följande:

    Ytterligare en ökning idag 🤞🤞🤞 
    Vet att det behöver inte betyda någonting men det känns i alla fall mer hoppfullt än om tempen hade gått åt motsatt håll! 


    Glömde grafen.. 

  • Lojsan DN
    Sollan907 skrev 2024-04-21 06:50:28 följande:
    Glömde grafen.. 
    Ja fantastiskt va fin! Nu är du på ÄL+7 då progesteronet är som högst, men vi håller tummarna för att det blir fortsatt hög temp och plus sen 🥰
  • fancyr
    Sollan907 skrev 2024-04-23 06:10:12 följande:

    Riktigt deppig temp idag.. Det som såg och kändes så bra igår!! 

    Man känner sig nästan lurad av sig egna kropp 😅 


    Behöver inte betyda någonting . Det som betyder är om tempen håller sig uppe efter bim ☺️