• kommerintepånåtnamn

Får inget samlingslån och går under!

Min sambo hade ett företag som kånkade.

Han har ett flertal olika lån han betalar av men det mesta han betalar är ju nara räntan, han kommer ju aldrig fram till att betala själva lånen.

Han har jobb och rätt bra lön, får ut runt 32 efter skatt men går alltid lite back varje månad pga alla dessa skulder (inget hos KF eller inkasso).

För att få en chans till ett värdigt liv tänkte vi att han (med mig) kunde ta ett samlingslån och betala kanske 6000 istället för 14 000 i månaden.

Men alla säger nej för att det gäller företagsskulder och egentligen inte privata skulder.

Han mår skit och jag är orolig för hans psykiska hälsa. Vad kan man göra var kan man vända sig?

Vi (han) har ett hus men banken äger ju det, skuldsanering är inte ett alternativ för honom. Vi har 3 barn, jag är föräldraledig från ett låglönejobb.

Nån som har en livboj av hopp?

• Svar på tråden Får inget samlingslån och går under!
  • Ess
    Långbenopluto skrev 2020-07-03 08:12:46 följande:

Har han betalningsanmärkningar så är det kört.... kan inte du och nån medlåntagare ta blancolån och din sambo får betala er?

Medlåntagare kan va svårt/omöjligt att hitta när det gäller en så pass stor summa.
    Jag skulle aldrig sätta mig i den sitsen och riskera stå med någon annans stora skuld, max ett par tusen om det är en person jag känner väl.
  • Ess
    kommerintepånåtnamn skrev 2020-07-02 13:10:52 följande:
    Nej då tar de huset.
    Men du har skrivit att banken äger huset, de kan inte ta ett hus ni inte äger. 
  • Ess
    kommerintepånåtnamn skrev 2020-07-02 13:10:52 följande:
    Nej då tar de huset.
    Men du har skrivit att banken äger huset, de kan inte ta ett hus ni inte äger. 
  • Anonym (Loll)
    Långbenopluto skrev 2020-07-03 08:12:46 följande:

Har han betalningsanmärkningar så är det kört.... kan inte du och nån medlåntagare ta blancolån och din sambo får betala er?

Känns ju verkligen tryckt att vara medlånstagare med en person som man vet inte kan sköta sin ekonomi... Då lär man ju sitta där ensam med betalningen efter ett tag. Tror du på allvar att någon skulle "ställa" upp på det?
  • Steven01

Antar att han hade enskild firma? Det är inte så smart att ta lån i företaget som man sen som privatperson måste betala. Jag förstår inte varför folk inte skaffar ett AB så slipper man allt det där.

• Anonym (F)
    Anonym (Loll) skrev 2020-07-03 10:34:49 följande:

Känns ju verkligen tryckt att vara medlånstagare med en person som man vet inte kan sköta sin ekonomi... Då lär man ju sitta där ensam med betalningen efter ett tag. Tror du på allvar att någon skulle "ställa" upp på det?

En företagskonkurs behöver inte handla om att ?inte sköta sin ekonomi?. Typ som att strunta i att betala en räkning. Varken du eller jag vet vilken business det handlar om men företagande kan innebära risker som icke företagare inte fattar. Man kan bli blåst av leverantörer, kunder går i konkurs och betalning kommer inte in, pandemier kan slå till.
  • Långbenopluto
    Anonym (Loll) skrev 2020-07-03 10:34:49 följande:
    Nä, det tror jag inte.

Men jag vet inte vilka anhöriga dom har.. kanske nån som verkligen tror på honom och ställer upp?
  • Anonym (?M)
    kommerintepånåtnamn skrev 2020-07-02 12:38:12 följande:

Nej han går back varje månad.

Annars hade det inte varit sån panik.

Men då kan ju inte siffrorna du angivit stämma. Om lånen (räntorna?) kostar 14 000 kr och ert boende kostar 5000 kr (eller är det bara i lån och kostar i drift utöver det?) så här han ju sannolikt höga utgifter för annat som måste gå att sänka.

Har du koll på totalekonomin överhuvudtaget? Ett måste om du ska gå in och ta lån för att hjälpa. Ett annat krav jag hade ställt om jag skulle gå in och stötta ekonomiskt hade varit att du skrivs in som ägare på huset, att du ska vara med och betala hans skulder kräver uppoffringar från hans sida också.

Det är orimligt att ni går back om ni inte har en massa utgifter du inte berättar om. 500 000 kr är inte en stor skuld, när du jobbar igen kommer ni kunna betala det på bara några år, men innan dess måste ALLA extra utgifter bort för att hamna på plus och börja amortera. Har ni bil? Vissa behöver bil, andra (främst män) "behöver" bil. Om han har mindre än 20 km till jobbet så kan man klara sig med en elcykel och kombinera med kollektivtrafik. Ni behöver inte TV-abbonemang, ni behöver inte flera dyrare telefonabonnemang. Om du jobbar i vården kan det vara läge att börja jobba helger eller nätter för att få in extra pengar redan innan yngsta kan börja på förskola.
  • Ess
    Anonym (F) skrev 2020-07-03 10:52:42 följande:
    En företagskonkurs behöver inte handla om att ?inte sköta sin ekonomi?. Typ som att strunta i att betala en räkning. Varken du eller jag vet vilken business det handlar om men företagande kan innebära risker som icke företagare inte fattar. Man kan bli blåst av leverantörer, kunder går i konkurs och betalning kommer inte in, pandemier kan slå till.
    Nej, det framgår inte att han missköter sin ekonomi på något vis. MEN det är en så pass stor summa att det är svårt att hitta någon som vill stå med på ett lån åt honom, då det trots allt innebär en risk att stå där själv en dag med ett lån man inte fått ut något av.
  • Ess
    Långbenopluto skrev 2020-07-03 11:12:56 följande:
    Nä, det tror jag inte.

Men jag vet inte vilka anhöriga dom har.. kanske nån som verkligen tror på honom och ställer upp?
    Hade han haft en anhörig som kunde avvara den summan så hade han nog inte suttit med dessa lånen idag.
  • Anonym (Loll)
    Anonym (F) skrev 2020-07-03 10:52:42 följande:
    Nej, men han får ut 32000:- i månaden och betalar 14000:- på lånet. Över blir alltså 18000:-, var försvinner de pengarna? Mat, el, kläder till barnen - men det går inte på 18000:-....... Sen får ju även hon ut föräldrapenning och barnbidrag.

Någonstans missköts det, det är jag ganska övertygad om. 
  • Aniiee

Jag undrar också var resten av pengarna tar vägen. "För resten av pengarna" finns, och de tar vägen någonstans. Även om de 5000 på huset bara är lån och amorteringar så kostar inte ens ett uruselt eller jättedyrt hus 12 papp i drift. Plus de minst 1000 kronorna ni får i barnbidrag+föräldrapenning.

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Oj)
    Steven01 skrev 2020-07-03 10:51:26 följande:

Antar att han hade enskild firma? Det är inte så smart att ta lån i företaget som man sen som privatperson måste betala. Jag förstår inte varför folk inte skaffar ett AB så slipper man allt det där.

Man kan ha ett Ab men gå in som personlig borgenär i bolaget och då blir du som privatperson skyldig ändå.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Dahlia) skrev 2020-07-02 15:14:48 följande:

Så lätt är det inte. Om skulder skrevs av efter 5 år skulle ju alla kunna köpa för stora summor och sedan bara vänta 5 år och få allt gratis! Varför finns skuldsanering om allt skulle skrivas av!?

Finns inga skulder som bara försvinner, de stannar där de är tills det är avbetalt.

Är det skatteskulder så avskrivs dom efter 5 år.
  • Anonym (Dahlia)
    Anonym (Oj) skrev 2020-07-05 20:52:03 följande:
    Är det skatteskulder så avskrivs dom efter 5 år.
    Och exakt vad hjälper det ts när hennes sambo har LÅN och inte skatteskulder?
  • Anonym (Ekonomisk bild)

Ni får nog sätta er och skriva upp ALLA utgifter och inkomster.

Här är vad jag tror att ni har i inkomster, rent efter skatt.

Hans lön: ca 32000 kr

Barnbidrag + flerbarnstillägg: 4480kr

Din föräldrapenning: ca 10000 kr (det är vad min systerdotter får ut som förä

• Anonym (Ekonomisk bild)
    Anonym (Ekonomisk bild) skrev 2020-07-05 21:48:13 följande:

Ni får nog sätta er och skriva upp ALLA utgifter och inkomster.

Här är vad jag tror att ni har i inkomster, rent efter skatt.

Hans lön: ca 32000 kr

Barnbidrag + flerbarnstillägg: 4480kr

Din föräldrapenning: ca 10000 kr (det är vad min systerdotter får ut som förä

Nåt gick fel...

(det är vad min systerdotter får ut som föräldraledigt vårdbiträde).

Totalt ca 46400 kr.

Era utgifter:

Lån: 14000 kr

Hus: 5000 kr

Drift:? (kanske runt 4000 kr max)

Försäkringar: ca 1500 kr

Bil/transport: 2500 max (för ni har väl ingen dyr bil med billån när du säger hur tufft det är.

Totalt 27000 kr.

Då bör ni alltså ha kvar 19400 kr till allt annat.

Var gör ni av alla pengar?

Eller är min snabba tanke och uträkning helt fel?
Svar på tråden Får inget samlingslån och går under!