• DessieHolmie

Lån till bil?

Hej

Jag går i tankarna att byta bil nästa år då den jag har nu börjar bli lite med åren samt att jag är sugen på en nyare bil.

Min tanke är att spara ihop till nästa år, sälja bilen jag har nu och sen ta lån på resterande del.

Jag har råd att lägga undan ca 5000kr per månad till nöjen. När jag räknat på det så borde jag kunna få ihop ca 90.000 (nuvarande bilen är inräknad), och modellen på bil jag kollar på ligger inte 190.000kr upp till 210.000kr, dvs att jag skulle behöva ta ett lån på runt 100.000kr more or less.

Nu till den stora frågan som jag inte kan svara på själv, är det värt det?

Personligen tycker jag att det är värt det. Ett så pass "litet" lån bör jag kunna betala av hyfsat fort.

Men eftersom jag aldrig försatt mig i lån så har jag lite ångest över tanken att skuldsätta sig för ett rent nöje, även fast jag har råd.

Jag bor hemma (igen), är 27 år och har en stadig inkomst, får ut så att det räcker och blir över. När jag räknat på det hela så borde jag ha råd att fortsätta spara till en insats för lägenhet (är halvvägs redan nu)

Hur hade ni gjort? Alla input är varmt välkomna!

• Svar på tråden Lån till bil?
  • snedtak
    DessieHolmie skrev 2020-08-17 11:44:07 följande:
    Jag har mest räknat på månads kostnaden efter att den är avbetald
    Om jag köper den är tanken att jag ska behålla den länge, så även fast värdeminsknimgen är en betydande del i köpet så tänker jag inte så mycket på den, kommer inte sälja bilen innan det är dags för ny, och det först när bilen är för gammal.

Sen att det är just V90 är för att det är lite av en drömbil för mig, så det är också en faktor i varför jag valt att tänka bort värdeminsknimgen, det är för mig värt dom pengarna att få äga den bilen.

Service kostnader är inräknad såklart, men där har jag tänkt att ha ett extra konto med pengar jag sätter undan varje månad för just sånt, så att jag slipper ta det på avbetalning.

Min V70 jag har nu drar betydligt mer än 0.7, när vi har mätt så ligger den på runt 0.9 blandad körning och kanske 0.7 på landsväg.
    Sen är den också rätt sliten, många fel som måste åtgärdas och som har åtgärdats, den här en tendens att gå sönder lite titt som tätt, gärna lagom till besiktning
    I slutändan är det bara du som kan besvara frågan om bilen är värd det. De flesta har något intresse som de lägger mer pengar på än medelsvensson. Om du tar ett billån behöver du ju amortera så att lånet överstiger restvärdet. Dessutom måste du betala ränta. Det innebär att du har mindre pengar att röra dig med varje månad, jämfört med om du inte har ett billån. Det är pengar som du antingen kan lägga på en ny bostad, eller som du annars kanske hade spenderat på "strunt". Det är bara du som vet.

Men att bara räkna på vad bilen kommer kosta när lånet är avbetalt och inte räkna med värdeminskningen, är att lura sig vad en V90 kostar. Jag hade personligen valt att spara mer till en bostad så att jag skulle kunna flytta snabbare, men alla prioriterar olika.
  • snedtak
    DessieHolmie skrev 2020-08-17 11:44:07 följande:
    Jag har mest räknat på månads kostnaden efter att den är avbetald
    Om jag köper den är tanken att jag ska behålla den länge, så även fast värdeminsknimgen är en betydande del i köpet så tänker jag inte så mycket på den, kommer inte sälja bilen innan det är dags för ny, och det först när bilen är för gammal.

Sen att det är just V90 är för att det är lite av en drömbil för mig, så det är också en faktor i varför jag valt att tänka bort värdeminsknimgen, det är för mig värt dom pengarna att få äga den bilen.

Service kostnader är inräknad såklart, men där har jag tänkt att ha ett extra konto med pengar jag sätter undan varje månad för just sånt, så att jag slipper ta det på avbetalning.

Min V70 jag har nu drar betydligt mer än 0.7, när vi har mätt så ligger den på runt 0.9 blandad körning och kanske 0.7 på landsväg.
    Sen är den också rätt sliten, många fel som måste åtgärdas och som har åtgärdats, den här en tendens att gå sönder lite titt som tätt, gärna lagom till besiktning
    Glömde: exakt hur mycket en bil drar beror ju en del på körstil också. Om man gillar att gasa, vilken hastighet man håller på motorväg och hur mycket man kör blandad körning, i stan osv. Om din V70 drar 0,9 idag, skulle jag tippa på att V90 kanske hamnar runt 0,75 i alla fall.
  • Anonym (Xyz)
    DessieHolmie skrev 2020-08-17 11:58:24 följande:

Vill även påminna om att jag ännu INTE bestämt mig angående detta eventuella köp, skapade tråden för att få andras perspektiv.

Så ber er att vänligen hålla fortsatt god ton.

Berätta gärna för och/eller nackdelar med ett sådant lån och håll frågorna kring det och undvika frågor om civilstatus eller dylikt.

Är själva lånet och min nuvarande bostads situation som är intressant

Nackdelar med ett sånt lån är att du måste vara jättenoga med att amortera lika snabbt som bilen sjunker i värde så att du inte står där med ett lån som inte motsvarar värdet som är kvar på bilen om något händer. Så du måste antagligen ha hög amortering. Sen är det antagligen ganska hög ränta.

Sen blir det väldigt konstigt om du inte räknar in värdeminskningen, särskilt på en så pass dyr bil. Värdeminskningen /mil är ju inte sällan den största posten på vad en bil kostar att köra.
  • snedtak
    snedtak skrev 2020-08-17 13:44:47 följande:
    Glömde: exakt hur mycket en bil drar beror ju en del på körstil också. Om man gillar att gasa, vilken hastighet man håller på motorväg och hur mycket man kör blandad körning, i stan osv. Om din V70 drar 0,9 idag, skulle jag tippa på att V90 kanske hamnar runt 0,75 i alla fall.
    Sista tillägget, jag lovar

Jag kollade just begagnat-testerna på Automotor Sport, och i deras tester drar V70 D4 0,58 l/mil och en V90 D4 0,69 l/mil på deras testrunda. Högre förbrukning för en V90 jämfört med en V70 alltså. Man bör nog inte budgetera för kraftigt sänkta bränslekostnader i alla fall.
  • Noname00

Bensin och diesel suvar kommer vara rätt svåra att sälja om 3-4 år när det mesta är el.

Jag hade tagit mig en ordentlig funderare om det är värt att köpa en.

• Anonym (?)
    Noname00 skrev 2020-08-17 19:10:22 följande:

Bensin och diesel suvar kommer vara rätt svåra att sälja om 3-4 år när det mesta är el.

Jag hade tagit mig en ordentlig funderare om det är värt att köpa en.

Nu är iof inte v90 någon suv men annars har du nog rätt. Bensin och dieselbilar kommer med hög sannolikhet ha låg efterfrågan på marknaden om några år. Det är inte för inte som Volvo flyttar all sin tillverkning av bensin- och dieselbilar till Kina och framöver kommer bara tillverka elbilar här i Sverige
  • Anonym (?)
    snedtak skrev 2020-08-17 13:44:47 följande:

Sen är det skillnad på olika årsmodeller också, det får man inte glömma! Så att jämföra som du gör en V70 och V90 rakt av är det stor risk att det blir rätt tokigt med tanke på att det skiljer rätt mycket på en V70 från tex år 2000 och en från 2015. Dessutom skiljer det även mellan olika motorer även om det är samma årsmodell. Vi vet ju inte om TS bil är en av de flesta V70 som gjordes (den första generationen lanserades -96 om jag inte minns helt fel, och tillverkades till 2000 då andra generationen kom).
  • snedtak
    Anonym (?) skrev 2020-08-17 22:51:47 följande:
    Sen är det skillnad på olika årsmodeller också, det får man inte glömma! Så att jämföra som du gör en V70 och V90 rakt av är det stor risk att det blir rätt tokigt med tanke på att det skiljer rätt mycket på en V70 från tex år 2000 och en från 2015. Dessutom skiljer det även mellan olika motorer även om det är samma årsmodell. Vi vet ju inte om TS bil är en av de flesta V70 som gjordes (den första generationen lanserades -96 om jag inte minns helt fel, och tillverkades till 2000 då andra generationen kom).
    Du har rätt, jag var lite för ivrig med att jämföra. Vi vet ju inte alls hur varken V70 och V90 i texten är specade. Min huvudpoäng var mest att om en begagnad V90 säljs med en "bränsleförbrukning" på 0,45 l/mil som tex bilen nedan så betyder det absolut inte att bilen drar en halv liter milen.

https://www.bytbil.com/vastra-gotalands-lan/personbil-v90-d3-kinetic-business-150hk-2246-14743850
  • DessieHolmie

Om ni var intresserade av att jämföra så har jag i dagsläget en V70 från 2005. Automat, 2.4, bensinare.

Mätte den till 0.9 nu i helgen på motorväg, så det var mer än vad jag trodde innan.

Bilen jag kollar på är V90 D3 eller D4, också automat

Sen var det någon som nämnde kamrem, och den är jag medveten om, kommer främst kolla på en V90 där det antingen är många mil kvar eller som precis har bytts ut.
    Någon som har koll på vad ett byte kostar? På ett ungefär. 

• DessieHolmie
    Anonym (Xyz) skrev 2020-08-17 13:53:39 följande:
    Nackdelar med ett sånt lån är att du måste vara jättenoga med att amortera lika snabbt som bilen sjunker i värde så att du inte står där med ett lån som inte motsvarar värdet som är kvar på bilen om något händer. Så du måste antagligen ha hög amortering. Sen är det antagligen ganska hög ränta.

Sen blir det väldigt konstigt om du inte räknar in värdeminskningen, särskilt på en så pass dyr bil. Värdeminskningen /mil är ju inte sällan den största posten på vad en bil kostar att köra.
    Räknar inte bort värdeminskningen, men tänker bort den då jag planerar att ha bilen så pass länge att när det väl är dags att byta så kommer den ändå inte vara värd särskilt mycket, V90:n kommer vara bruksbil och då vill jag ha en bil jag är nöjd med så länge det bara går.
    Hade det där emot varit en hobby bil så hade det spelat större roll för mig

Sen planerar jag att betala av lånet inom 1-1,5 år och räknar med att kunna amortera ganska mycket varje månad.

Men som sagt, inget är bestämt än och mycket kan hända tills nästa år
  • Anonym (Xyz)
    DessieHolmie skrev 2020-08-19 16:49:58 följande:

Räknar inte bort värdeminskningen, men tänker bort den då jag planerar att ha bilen så pass länge att när det väl är dags att byta så kommer den ändå inte vara värd särskilt mycket, V90:n kommer vara bruksbil och då vill jag ha en bil jag är nöjd med så länge det bara går.

Hade det där emot varit en hobby bil så hade det spelat större roll för mig

Sen planerar jag att betala av lånet inom 1-1,5 år och räknar med att kunna amortera ganska mycket varje månad.

Men som sagt, inget är bestämt än och mycket kan hända tills nästa år

Men vill du inte ha koll på vad den kostar dig att köra?? Jag är inne på min 8e bil och har absolut kört bilar ?to the bitter end? - min förrförra Volvo hade gått 43.000 mil varav jag kört 30.000 - men jag vill absolut ha RÅKOLL på vad bilen kostar att köra - service, reparation, däck, värdeminskning, skatt, besiktning mm mm.

Jag kanske är kontrollfreak i dina ögon?? :)
  • DessieHolmie
    Anonym (Xyz) skrev 2020-08-19 18:59:47 följande:
    Men vill du inte ha koll på vad den kostar dig att köra?? Jag är inne på min 8e bil och har absolut kört bilar ?to the bitter end? - min förrförra Volvo hade gått 43.000 mil varav jag kört 30.000 - men jag vill absolut ha RÅKOLL på vad bilen kostar att köra - service, reparation, däck, värdeminskning, skatt, besiktning mm mm.

Jag kanske är kontrollfreak i dina ögon?? :)
    Absolut inte! Det är jätte bra att ha koll på saker och ting

Vad jag menar är att jag mest vill veta vad den kommer kosta per månad i from av vad som dras på kontot, mest för att veta på ett ungefär vad jag (vid eventuellt köp) har att röra mig med utöver kostnaderna för bilen, det för att mer exakt kunna planera min ekonomi per månad och vecka (Har veckobudget) och på så sett kunna se om jag har råd eller inte, vill som sagt inte att bilen ska göra så att jag inte kan spara till insats.
  • Anonym (Besserwisser)

Hur många mil kör du på ett år?
    Du kan förmodligen inte åka mycket billigare än i din gamla V70, och det är en bra bil. Jag har själv 2 st V70, ungefär lika gamla som din. Båda är manuella bensinare. Jag har råd att köpa en helt ny bil utan att låna, men varför slösa med sina pengar? För mig är bilen bara ett transportmedel, inte en status-symbol.

Om du sparar till en bostad är det ju komplett vansinne att byta till en V90 för 200 000:- En bil minskar garanterat i värde. Bostäder brukar öka i värde.

Svar på tråden Lån till bil?