• Carolatom07

Är dagens föräldrar sämre på att ta hand om sina barn än äldre generationer?

Är dagens föräldrar mer ansvarslösa än äldre generationers föräldrar?

Tänker på saker som att dagens föräldrar mer prioriterar sina egna nöjen och njutningar och ofta låter barnen komma i andra hand. T.ex. spelar hellre dataspel/ TV-spel än leker med barnen. Lämnar bort barnen varje helg eller åtminstone ganska ofta för att det är viktigare att festa och ha kul. Låter barnen sköta sig själva i större utsträckning eller anlitar barnvakt m.m.

Är dagens föräldrar mer egoistiska än förr?

• Svar på tråden Är dagens föräldrar sämre på att ta hand om sina barn än äldre generationer?
  • Mortiscia80
    Carolatom07 skrev 2020-09-08 19:46:13 följande:

Är dagens föräldrar mer ansvarslösa än äldre generationers föräldrar?

Tänker på saker som att dagens föräldrar mer prioriterar sina egna nöjen och njutningar och ofta låter barnen komma i andra hand. T.ex. spelar hellre dataspel/ TV-spel än leker med barnen. Lämnar bort barnen varje helg eller åtminstone ganska ofta för att det är viktigare att festa och ha kul. Låter barnen sköta sig själva i större utsträckning eller anlitar barnvakt m.m.

Är dagens föräldrar mer egoistiska än förr?

Nej jag skulle inte säga det. Förr i tiden hade man inte telefoner och dator men de vuxna var ju upptagna ändå. Det går inte att säga "förr eller nu", det har så mycket att göra med individer. Däremot borde det ha blivit bättre sedan barnaga förbjöds, så på det sättet lär dagens föräldrar vara bättre än "förr".
  • fjanten
    Carolatom07 skrev 2020-09-09 09:39:23 följande:

Så kanske det är. Tycker ändå ofta jag hör äldre generationer klaga på dagens föräldrar. Att de tänker mer på sig själva och egna nöjen än barnen och att det är därför barn och tonåringar mår psykiskt dåligt och skolresultaten  blir sämre. Men skönt att höra att alla inte verkar överens om det..

Fast äldre generationen fick säkert också klagomål på sitt föräldraskap från ännu äldre generationer. Ungefär som att man alltid klagar på dagens ungdom - sedan antiken... Det verkar som höra till.

Att många unga mår dåligt tror JAG handlar om bl.a. ständig uppkoppling, mer stillasittande livsstil m.m. Alltså hur dagens samhälle ser ut.
  • sandrabeerg

Jag tänker att föräldrar sällan lekte med barn förr som föräldrar gör idag. Mina föräldrar lekte inte ofta ned oss. Mina morföräldrar lekte aldrig med min mamma mer än kanske lite ramsor och sång om kvällen. Däremot var var mindre beskyddare, kanske på gott och ont.

• cosinus

Min mamma, född i mitten på förra seklet, växte upp på en bondgård. De hade pigor och hennes farbror som var för gammal för att orka hjälpa till i jordbruket var de som mest hade hand om barnen. 

Min pappa växte upp i en liten by, innan han var 10 hade han hunnit drutta i bäcken (men tursamt nog dragits upp av ett gäng kvinnor som var nere på en brygga i närheten) och kört traktor själv några mil för att den behövde flyttas.

• Mrs Moneybags

Det har alltid funnits bra och dåliga föräldrar.

Förr kanske mammorna hade lite mer tid med sina barn eftersom de var hemmafruar. Men det var ju flera generationer sedan nu. 

• LaFontaine
    fjanten skrev 2020-09-09 09:51:33 följande:

Fast äldre generationen fick säkert också klagomål på sitt föräldraskap från ännu äldre generationer. Ungefär som att man alltid klagar på dagens ungdom - sedan antiken... Det verkar som höra till.

Att många unga mår dåligt tror JAG handlar om bl.a. ständig uppkoppling, mer stillasittande livsstil m.m. Alltså hur dagens samhälle ser ut.

Min farmor tyckte att mina föräldrar var så ansvarslösa som lät oss sova borta en natt i månaden så att de kunde roa sig själva. Oerhört själviskt, ansåg farmor. Att hon lämnade pappa hemma i flera veckor medan hon och farfar reste till USA med jämna mellanrum hörde liksom inte till.

Min mamma, å sin sida, lät meddela att jag minsann AAALDRIG hämtades senare än 15 från förskolan. Att det berodde på att mormor hämtade mig medan mina föräldrar jobbade heltid, hör inte riktigt till.

Folk glömmer lätt...
  • Lönnsirap
    Carolatom07 skrev 2020-09-09 09:41:20 följande:

Ställde frågan eftersom jag ofta hör äldre personer säga att dagens föräldrar är oansvariga och tänker mer på egna nöjen än på barnen, inte är mogna att ta ansvar och att barnen och tonåringarna därför mår psykiskt dåligt och skolresultaten blir sämre. Men skönt att se att det finns olika uppfattningar om det.

Jag är uppväxt med (det bibliska) uttrycket att man ska ta ur bjälken/balken ur sitt egna öga innan man påpekar flisan i sin nästes! Att hålla på och påverka hur andra gör för att dömma dem är inte konstruktivt överhuvudtaget.

Man gör på olika sätt beroende på vilka förutsättningar man har och vad som är viktigt för dem.

Att hålla på att skylla på föräldrarna, särskilt mamman är en klassisk gammal förklaringsmodell... Förfallet från antiken verkar sanningen utbrett!
  • Editb

Jag tror inte vi är sämre föräldrar nu än föräldrarna var förr tiden när vi väl tar hand om våra barn. Mycket har ju förbättrats ex. barnaga är förbjudet och barns röst och åsikt räknas mera idag än förr.

Däremot tror jag vi är sämre på att spendera tid med barnen. Men när vi väl gör det så är vi inte sämre än föräldrarna var förr. Tyvärr finns en norm i dagens samhälle att en ska fortsätta jobba heltid trots barn = många träffar bara sin barn typ 3-4 vakna timmar om dygnet 5 dagar i veckan och går in i väggen av utmattning och stress.

• Elin P

Nej det tycker jag inte. Ägnar mig själv betydligt mer åt mina barn än vad mina egna föräldrar gjorde. Det hände aldrig att någon vuxen lekte med mig eller ens följde med ut. Man fick själv gå ut och ringa på hos någon granne om man ville ha något att göra/någon att leka med. Mina barn är väldigt bortskämda både materiellt och med tid/uppmärksamhet än vad jag själv var.

• Themis

Jag ser inte riktigt skillnaden på att vi sitter vid datorn eller kollar på Netflix medan barnen leker och att min bästis pappa låste in sig i sitt arbetsrum med tidningen medan mamman strök all tvätt, när vi var barn?

Vi sprang ute och lekte helt själva, det var ingen vuxen som kom där och styrde upp vad vi skulle leka eller gav oss en massa prylar. Man hade sig själv och sin cykel för det mesta bara. Och naturens gåvor- stenar, kottar, pinnar, sand, lera, fågeläppleträd, harsyra osv. Lite senare tillkom kritor, kanske en frisbee eller badmintonracketar.

Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Mrs Green

OM dagens föräldrar är sämre på något sätt så är det väl snarare att många är överbeskyddande och cirklar runt barnen hela tiden så de inte får möjlighet att lära sig något av sina egna misstag. Men i stort sett tror jag att det jämnar ut sig, vi är bättre föräldrar än våra egna föräldrar på vissa sätt, och sämre på andra. 

• Räkan77

Jag tror att de flesta har varit bra föräldrar genom alla tider, men att vi är otroligt påverkade av det samhälle vi lever i. Är fullständigt övertygad om att vår föräldrageneration, och alla innan dem skulle ha fastnat framför smartphones om de hade levt i den tid då dessa kom (alltså nu)

Svar på tråden Är dagens föräldrar sämre på att ta hand om sina barn än äldre generationer?