• Anonym (Förvirradkvinna)

HUr ska man göra ett val mellan två män?

Hej,

Hur vet man vad som är rätt? Jag har tyvärr, trots att jag är i ett förhållande (har dock "bara" varit ihop i 2 år, inga barn, men han vill ha..) fått känslor för en annan.
    Båda männen är väldigt bra män. Han jag är tillsammans med är lugn och trygg och pålitlig i alla lägen och han älskar mig. Kanske aningen tråkig och mellanmjölk ibland, men som sagt trygg och fin. Den andra mannen jag träffat och fått känslor för är hans raka motsats. Han är spontan, framåt och lite tokig. Han och jag har en "kemi" på ett annat sätt kan man säga. Men han är inte alls lika trygg och lugn.

Hur ska man tänka? Vad är det verkligen viktiga i en relation? Att känna en trygghet och lugn (men då lite tråkigt) eller en stark attraktion och passion/kemi (men då även lite mer upp-och ner och instabilare). Jag är så svag för den här kemin.

Detta är jobbigt eftersom jag känner att jag just nu har ett val. Om jag inte hade haft ett val, tex om någon av dem inte ville ha mig eller liknande, hade jag kunnat bearbeta det på annat sätt. Men nu vill båda ha mig. Den ena känner jag väldigt väl och fungerar bra ihop med, någon jag verkligen kan lite på och som avgudar mig, precis så som jag är. Jag är mig själv till 100% och han älskar mig. Men som sagt, gnistorna flyger inte direkt... Den andre, en stormvid som dragit in i min hjärna och där fjärilarna poppat upp (vi har absolut inte gjort något och jag har inte varit otrogen) men jag känner honom inte mer än att jag vet att han är mycket vassare/hårdare/eldigare i sitt sätt än min nuvarande och inte har samma lugn.

Jag har ett val att göra men vet inte hur. Vet inte vad jag ska värdera som viktigt och avgörande. 

• Svar på tråden HUr ska man göra ett val mellan två män?
  • Anotherone
    Anonym (inte ens mellanmjölk) skrev 2020-09-25 20:58:33 följande:

MIN man dricker inte ens mellanmjölk. Det är nämligen för fett tycker han. Så det blir lättmjölk för hela slanten ????

För att va lite seriös: Jag hade i ditt ställe tvekat nån sekund och sedan valt "mellanmjölken". Min man är just trygg, stabil och lite snygg med ???? Det är sååå alla borde få ha det som familj. Med barn vill du ha nån att lita på till 100 procent. DOCK undrar jag lite över din formulering om att han avgudar dig. Låter inte så sunt. Det måste råda lite BALANS i ett förhållande, något som redan har påpekats i den här tråden.

Bra synpunkt! Kan bli jobbigt i längden om man ser på sin partner som mellanmjölk och trygghet medan han sätter en på piedestal....
  • Anonym (Matilda)

Om dina två män inklusive dig själv inte tål att bli granskad av sunt förnuft så bör du lyssna på den varningsklockan och inte välja någon alls.

Det låter snudd på att du är desperat och att du så gärna vill att någon av dom ska vara rätt för att det inte finns något annat att välja på.

Har du dåligt självförtroende och självkänsla så du inte tror att det finns nån annan möjlighet till att träffa någon?

• Anonym (K)
    Anonym (K) skrev 2020-09-26 19:09:44 följande:

Väl den med kemi!

*Välj
  • Lönnsirap

Fundera på vem du blir i relationen med dessa men och vilken fas i livet du är.

Vill du ha barn inom något år, är äldre och bomsäker på att din nuvarande är super-papps material, så väljer du förstås honom.

Är det han som är lite tråkig, men som får dig att blomma så kan det ju också vara ett argument för att stanna!

Men rent krasst är starka förälskelser i andra inget bra tecken... Är du ung så kan det bli ett rätt tråkigt liv om du redan nu känner att han är mellanmjölk.

Åh andra sidan tycker jag inte heller att du ska satsa på den andra mannen. Rent krasst är det ju faktiskt så att han "kompenserar" den spänning du inte får i ditt nuvarande förhållande. Med rätt stor sannolikhet ser du inte honom utifrån vem han ÄR utan väldigt mycket i ljuset av vem han är och vad han kan ge dig som pojkvännen inte kan....

Har du möjlighet att försöka vara utan förhållande en tid, så tycker jag du ska ta den chansen.

Jag tänker att det mest "vuxna" är att faktiskt vara singel ett tag och låta saker landa!

• mari123

"Flög gnistorna" från BÖRJAN med den man du är ihop med nu? Passionen falnar ju med tiden. Har det ALDRIG "gnistrat" så välj den nya med "kemin"! Det kanske inte blir bra med honom MEN jag tror det måste "gnistra" första tiden så man kan se tillbaka o minnas hur det var.

• Anonym (Old girl)
    Anonym (Förvirradkvinna) skrev 2020-09-25 15:52:50 följande:

Jag uppskattar honom jättemycket, det är därför detta är så jobbigt. Jag vet liksom inte HUR äkta kärlek ska kännas. Ska det vara lugnt och stabilt, är det DET som är äkta? Eller är det passion och eld som är drivet? Är det DET som är meningen med att ha ett förhållande? Kanske att jag sitter där när jag är 80 och saknar ett lugnt liv med en fin snäll och genomärlig man. Eller så sitter jag där och saknar att ha levt mer "vilt" och passionerat. Jag vet inte...

Är du väldigt ung? Såna här frågeställningar kan vara något som du kommer landa i med tiden. Kanske ska du passa på att vara singel och skaffa dig lite livserfarenhet. Att ?välja? mellan två män låter i mina öron som att ingen av de männen är rätt för dig.
  • Kungsholmsbo
    Anonym (Enkelt: Mellanmjölken!) skrev 2020-09-25 16:08:24 följande:

Har vart i samma situation. Såhär i efterhand är det självklart. Skulle valt mellanmjölken istället.

Skulle jag någon gång hamna i samma situation igen, så givetvis mellanmjölken. Varenda kvinna och säkert ungefär lika många män också, som tampas med samma val: Välj mellanmjölken.

Du kommer kanske känna som att du valt fel med mellanmjölken, som du saknar något och gjort ett misstag. Men väljer du inte mellanmjölken kommer du inte bara känna som du valt fel, du kommer verkligen ha valt fel. Dessutom kommer du nog inse det rätt fort dessutom om du väljer bort mellanmjölken.

Så bespara dig det, och välj mellanmjölken.

Jag tror faktiskt samma. Fanns en tråd här på familjeliv för många år sedan om en kvinna som hade det trygga lugna men gick till den eldige. Blev bara trubbel i slutänden. Eller så tar du ingen av dem utan väljer någon som du klickar med och som också har stråk av både mellanmjölk och eld.
  • jrockyracoon

Jag tycker såhär:

1. Om du har bestämt dig att åka tåg till Göteborg och sedan kommer tanken att du kunde åka tåg till Malmö istället, avstå detta, åtminstone i de flesta fall. Om du hela tiden hoppar på nya tåg, kommer du förlora tid och i slutändan kanske du ändå hamnar i Göteborg. Åker du till Göteborg kommer du kanske att upptäcka större värden i Göteborg efter att ha varit så lång tid där.

2. Förhållanden är inte statiska och utsikterna i ett förhållande är inte heller statiska. D.v.s. ett förhållande är förändringsbart och blir vad man lägger i det till en stor utsträckning. Jag menar att man skapar en relation tillsammans med den andre vilket betyder att frågan är inte vilken partner som har bäst egenskaper utan vilken partner som man har bäst förutsättningar för att skapa något fint tillsammans med. 

3. Punkt 2 indikerar alltså att man ska välja den partner som man kan utvecklas bäst med. Vad ska man då prioritera för egenskaper hos en partner? Jag tänker att kommunikationen är viktig. Men också motivationen att skapa något bra tillsammans. Kärlek är givetvis en förutsättning. Och då menar jag den riktiga kärleken som bygger på äkta omsorg och inte på sexuell passion. Tillit, förmåga att kunna lösa problem, ärlighet, långsiktighet är också viktiga. Pirr i magen kommer långt ner på listan. Det hör till nyförälskelsen. Den är för de flesta väldigt kortvarig och flyktig och därmed ingen bra grund för att bli lycklig på lång sikt.

4.  Du har redan lagt mycket av din värdefulla tid, känslor och engagemang i din nuvarande relation. Det innebär att din nuvarande relation borde ha ett försprång jämfört med den där flirten du har med den andra som bara ligger i startgroparna. Men så är det inte. Du känner starkt för kemin med den nya. Min reflektion är att dina kemiska signaler i hjärnan lurar ditt förnuft här. Det är förälskelsen som talar och inte logiken. Logiskt sett behöver potentialen för den nya vara så stor att den övertrumfar all det engagemang och energi du lagt i den gamla relationen för att det ska vara värt det. Och med potential menar jag riktig potential för något långsiktigt hållbart och inte den där falska drömmen om den eviga passionen som de kemiska substanserna försöker locka med. Sammanfattningsvis krävs det väldigt mycket potential för att lämna något med potential som har goda förutsättningar i form av kärlek, trygghet och en redan påbörjad resa.

5. Jag tänker att en relations styrka byggs upp av övervunna konflikter och kriser. Det finns alltså en vinst i att vid uppkomna problem vända sig till relationen och tillsammans lösa problemen som uppstår. Därför är mitt förslag är att du gör som jag själv har gjort många gånger, d.v.s. berätta för din partner om dina känslor för den andre. Med det som utgångspunkt så kan ni försöka hitta en bra väg framåt. Fördelarna är många. Ni slipper hemligheter mellan varandra. Ni ger varandra tidigt en ärlig chans att tillsammans arbeta för en bra upplösning istället för att den ena ska vara helt ovetandes om problemet. Ofta släpper känslorna för den andre när man själv tvingas konfronteras med verkligheten, etc.

• Anonym (Sad)
    Kungsholmsbo skrev 2020-10-03 18:19:04 följande:
    Jag tror faktiskt samma. Fanns en tråd här på familjeliv för många år sedan om en kvinna som hade det trygga lugna men gick till den eldige. Blev bara trubbel i slutänden. Eller så tar du ingen av dem utan väljer någon som du klickar med och som också har stråk av både mellanmjölk och eld.
    Har du nån aning om vad tråden heter, kanske kan länka?
  • Kungsholmsbo
    Anonym (Sad) skrev 2020-10-04 11:28:35 följande:

Har du nån aning om vad tråden heter, kanske kan länka?

Läs tråden som heter Jag vill ligga med min kollega är gift - särskilt kring inlägg 302 av en person som har nicket Kär.

Jag tror inlägget jag syftar på finns efter det.

Men kan också finnas i tråden Att komma över omöjlig kärlek. Den är bara 83 sidor så du kommer igenom den rätt snabbt.

Jag har scannat varenda otrohetstråd på ämnen här på FL. Har själv försatt mig i en otroligt dum situation och jag borde ha stoppat innan det utvecklade sig. Eller jag stoppade och har avslutat säkert 5 gånger men trillar dit hela tiden. Nu är det dock slut. Jag är gift sedan många år med den underbaraste av män. Han är så fin och bra. Du ska se oss... den här andre mannen han är inte för mig. Han är äldre, lite av en surgubbe men han har något som får mig att smälta. Han tar på min axel och hela jag blir som lera. Jag vill inte ha honom, jag vet det förnuftiga valet. Han är inte för mig. Och ändå det snurrar och snurrar. Har läst många av jrockyracoons inlägg - de är bra. Lyssna på honom.

Du verkar ung. Ni kanske inte ens har barn. Men tänk dig noga för. Passion är en sak. Det går dock inte att bygga ett äktenskap på det. Det krävs något mer. Jag byggde mitt äktenskap på hälften hälften. Jag genomgår ändå en stor prövning nu. Jag vet vem som är rätt men ändå sitter jag här. Det är en prövning och det är utmattande. Men, det är bara hjärnan som spelar mig ett spratt. Tänk efter vilket liv vill du ha? Vilken typ av man vill du ha? Vem kommer hålla hårt i din hand när det blåser?

Läs och begrunda igen. Det här är bra. Man blir lurad av hormonerna- håller som bäst på att tända av. Och hela mitt hjärta gråter.

Men jag tror också att den sista punkten inte är för alla. Min man skulle dö om jag tog upp frågan med honom. Jag har sett exempel i trådar där det gått väldigt dåligt och mycket bra att berätta.
    jrockyracoon skrev 2020-10-04 10:03:10 följande:

Jag tycker såhär:

4.  Du har redan lagt mycket av din värdefulla tid, känslor och engagemang i din nuvarande relation. Det innebär att din nuvarande relation borde ha ett försprång jämfört med den där flirten du har med den andra som bara ligger i startgroparna. Men så är det inte. Du känner starkt för kemin med den nya. Min reflektion är att dina kemiska signaler i hjärnan lurar ditt förnuft här. Det är förälskelsen som talar och inte logiken. Logiskt sett behöver potentialen för den nya vara så stor att den övertrumfar all det engagemang och energi du lagt i den gamla relationen för att det ska vara värt det. Och med potential menar jag riktig potential för något långsiktigt hållbart och inte den där falska drömmen om den eviga passionen som de kemiska substanserna försöker locka med. Sammanfattningsvis krävs det väldigt mycket potential för att lämna något med potential som har goda förutsättningar i form av kärlek, trygghet och en redan påbörjad resa.

5. Jag tänker att en relations styrka byggs upp av övervunna konflikter och kriser. Det finns alltså en vinst i att vid uppkomna problem vända sig till relationen och tillsammans lösa problemen som uppstår. Därför är mitt förslag är att du gör som jag själv har gjort många gånger, d.v.s. berätta för din partner om dina känslor för den andre. Med det som utgångspunkt så kan ni försöka hitta en bra väg framåt. Fördelarna är många. Ni slipper hemligheter mellan varandra. Ni ger varandra tidigt en ärlig chans att tillsammans arbeta för en bra upplösning istället för att den ena ska vara helt ovetandes om problemet. Ofta släpper känslorna för den andre när man själv tvingas konfronteras med verkligheten, etc.

• Klimpen37

Jag hade valt passion och kemi. Om den andra (den andra som du inte är ihop med känner lika som du är det bara att köra på. Prata med den personen eller bjud vad som helst välj passion och kemi före. Ni kommer att få det mycket bättre och roligare

Svar på tråden HUr ska man göra ett val mellan två män?