• SweetJune

Gick ni ner i tid efter inskolning?

Hej!

Gick ni ner i tid efter inskolning? Hur mycket i % och hade ni då barnet/barnen ngn dag hemma? Skyddade ni SGI eller inte?

Tack

• Svar på tråden Gick ni ner i tid efter inskolning?
  • cosinus

Vi skyddade SGI och gick ner i tid så länge vi hade föräldrapengar kvar. D v s tills yngsta fyllde 8 år. Då hade vi varierat mellan att jobba 100/50, 80/80, 50/100 och typ alla möjliga varianter i 13 år. På slutet när yngsta var i skolan jobbade vi nog 100/75 eller kanske t o m 100/87,5 ibland. Hon ville gärna vara på fritids en del efter skolan så då började vi hämta 16.

Men iaf, när barnen precis varit inskolade har de gått ungefär halvtid på dagis. Vi har provat många varianter men jag har gillat bäst lediga onsdagar (och övriga till mellis ungefär). Fördelen med lediga onsdagar är att det lilla nyinskolade barnet bara behöver orka två dagar i rad på dagis och det inte är lika kinkigt hur bra man får till sömnen där i början.

Vi har även provat varannan dag 8-12 och varannan 9-15 (för att de inte skulle tappa vanan att sova) med en ledig fredag.

När barnen gått ungefär en termin så har vi gått upp i tid och låtit dem gå 8-15 på ett ungefär.

När det kommer till arbete har jag inte gillat att jobba 50 %, jag har upplevt att det funkar rätt kasst med mitt jobb. Man blir bara inkallad i möten men hinner aldrig arbeta undan något. Och behöver man en kollega kan man ge sig f-n på att den är i något annat möte de timmarna jag jobbar den dagen. 75 har däremot funkat bra för mig.

• Anotherone
    cosinus skrev 2020-10-27 09:12:14 följande:

När det kommer till arbete har jag inte gillat att jobba 50 %, jag har upplevt att det funkar rätt kasst med mitt jobb. Man blir bara inkallad i möten men hinner aldrig arbeta undan något. Och behöver man en kollega kan man ge sig f-n på att den är i något annat möte de timmarna jag jobbar den dagen. 75 har däremot funkat bra för mig.

Känner likadant. De får inte bli "för lite". Nu ångrar jag inte upplägget i sig, för det gjorde att vi kunde skjuta på förskolestarten ett år. Men från det att min son var ett tills han var drygt två så jobbade jag 40% = två dagar per vecka. Och den mesta tiden gick åt till att läsa protokoll från möten (som jag missat), ringa upp personer som försökt nå mig (när jag inte var där) och sätta mig in i vad som behövde göras den dagen. Man missar flödet på kontoret, man är inte där varje dag så man missar sånt som man annars överhör enbart av att fysiskt vara där och man missar många viktiga möten. Just nu jobbar jag drygt 80% vilket funkar bra.
  • Mrs Moneybags

Hade en massa semester att ta ut, så jag jobbade 6 timmar det första halvåret efter att sonen började på förskolan. Sedan 90% ett par år. 

• SweetJune
    cosinus skrev 2020-10-27 09:12:14 följande:

Vi skyddade SGI och gick ner i tid så länge vi hade föräldrapengar kvar. D v s tills yngsta fyllde 8 år. Då hade vi varierat mellan att jobba 100/50, 80/80, 50/100 och typ alla möjliga varianter i 13 år. På slutet när yngsta var i skolan jobbade vi nog 100/75 eller kanske t o m 100/87,5 ibland. Hon ville gärna vara på fritids en del efter skolan så då började vi hämta 16.

Men iaf, när barnen precis varit inskolade har de gått ungefär halvtid på dagis. Vi har provat många varianter men jag har gillat bäst lediga onsdagar (och övriga till mellis ungefär). Fördelen med lediga onsdagar är att det lilla nyinskolade barnet bara behöver orka två dagar i rad på dagis och det inte är lika kinkigt hur bra man får till sömnen där i början.

Vi har även provat varannan dag 8-12 och varannan 9-15 (för att de inte skulle tappa vanan att sova) med en ledig fredag.

När barnen gått ungefär en termin så har vi gått upp i tid och låtit dem gå 8-15 på ett ungefär.

Tack för att ni alla delar med er. Extremt svårt hur man ska göra. Hur länge hade barnet en dag ledigt i veckan och vi tänkte ledigt på måndagar då jag ofta har mycket då på jobb men kanske ändå bättre att det blir på onsdagar? Annars tänkte vi att maken tar måndagar och jag Tors el fre beroende på mitt jobb. Jag jobbar kvällar och helger och kan vara mer flexibel samtidigt som jag måste jobba då jag har 100% provisionslön.
  • Editb

Vill bara säga att gör det som passar ER och framförallt erat BARN bäst! Det finns inga normer ni behöver följa eller något som är rätt eller fel.

Vill du ha ett personligt svar så är jag fortfarande föräldraledig, men kommer den dagen det är dags för min son att börja i barnomsorg att defintivt gå ner i tid. Jobba kan jag göra tills jag trillar av pinn men vara med mitt barn de första viktiga åren är tid som aldrig kommer igen när den väl är förlorad. Barnet i sig behöver inte förskola de första 3 åren. Så små barn behöver mestadels sina föräldrar :) Men som sagt - gör det som passar ert livspussel bäst för inget är fel eller rätt - bara olika lösningar.

• Alexi

Vi jobbade 87 procent båda två, dvs en timme kortare per dag var. Gjorde så hela förskoletiden. Skyddade inte SGI då våra löner låg tillräckligt högt i förhållande till fp-taket ändå.

• Anonym (Qwerty)

Inget. Vi har båda flexibla jobb så vi har kunnat ha bra tider på förskolan ändå, ca 9-15 när de var små. Vi saxade så att den ena lämnade, den andra hämtade.

• Anonym (L)

Vi har bägge två jobbat 50-75% sen vi fick dottern (ingen av oss var fl på heltid alls). Vi har gått omlott hemma, först halvdagar utan förskola första 2 åren, sen förskola 3 h per dag från 2 år. Tänker fortsätta jobba 75% var så länge man får.

• 10oktober

Min man 100% men har en veckodag ledigt pga helgjobb. Jag tog en ledig dag så jobbade 80%, skyddade SGI med lägstadagar. Så för barnet blev det 3 dagar förskola i veckan. Vi utnyttjade även flex för att kunna korta ner dagarna (dvs en av oss började tidigt för att kunna hämta tidigt, den andre lämnade). Tycker det funkade bra.

• Anonym (Ll)

Jag jobbade 75% första året, ledig en dag i veckan. Sen trappade upp till 80, 85 och nu 90% när barnet är 4år. Min sambo har jobbat heltid men är ledig varannan måndag eftersom han ibland jobbar helg. Jag tyckte det var viktigt att ha korta dagar el ledigt någon dag i veckan fram till ca 3 år. Efter det så har vårt barn verkligen velat vara mycket på förskolan och med sina kompisar så jag har inte längre dåligt samvete att hon är där 8-16 varje dag.

• Anonym (Ll)

.... Jag har inte skyddat SGI. Sparat dagar istället. Det får man själv avgöra, jag har sparkapital om det skulle krisa.

• Anonym (Fröken Zoom)

Jag jobbade 90% i 3 månader efter att vi delat lika på ledigheten 7+7 månader, sedan heltid.

Men vårt barn blev tidigare hämtad på förskolan av farmor 2 dagar i veckan så det blev inte så mycket tid där för honom ändå.

Jag gillar mitt jobb och det går inte att jobba deltid med det- man får bara göra 120% av jobbet på sin deltid i så fall. 

Svar på tråden Gick ni ner i tid efter inskolning?