• Anonym (U)

Är det okej att sälja till fattiga syskon?

Syskon 1 är fattig och lever på soc tillsammans med sin sambo.

Syskon 2 är gift med en höginkomsttagare som tjänar en bra bit över 100' i månaden.

Syskon 2 har saker som hen vill sälja och syskon 1 behöver.

Är det rimligt att syskon 1 behöver betala för det när syskon 2 egentligen inte behöver pengarna?

• Svar på tråden Är det okej att sälja till fattiga syskon?
  • Anonym (w)

Smslån och försörjningsstöd går inte ihop?

Men nej, de har ingen rätt till era prylar. Ni har inte ens en relation. Att ge några klädesplagg kan vara schysst men resten lär de få extra bidrag till om det behövs (vagn och liknande).

• minst

Då kanske ts föräldrar vill köpa sakerna för 2000 kronor och ge till TS syster som en present?

• Anonym (Men ...)

Inte orkat läsa alla svar men .... skulle inte skänka till syskon som inte uppvisar någon som helst vilja. Hade hellre slängt skiten - faktiskt!
    Om de däremot jobbat och ändå inte kunde få ihop ändarna på snöret så - ABSOLUT hade de fått grejorna. 
    Kanske inte för att någon var mitt syskon utan för barnens skull!

• Anonym (Kia)

Klart det är okej! Du har ju erbjudit den saker till ett bra pris. Om de lever på försörjningsstöd så kan de ansöka om pengar till spädbarnsutrustning. Olika kommuner ger olika mycket, en del runt 2300 kr, andra det dubbla.

• Fliselisan
    Anonym (Men ...) skrev 2020-11-05 19:03:12 följande:

Inte orkat läsa alla svar men .... skulle inte skänka till syskon som inte uppvisar någon som helst vilja. Hade hellre slängt skiten - faktiskt!

Om de däremot jobbat och ändå inte kunde få ihop ändarna på snöret så - ABSOLUT hade de fått grejorna. 

Kanske inte för att någon var mitt syskon utan för barnens skull!

Håller med. Det låter som att syskonet tar TS för givet och nästan kräver att de ska få sakerna gratis. De tycks inte ha någon direkt bra relation.
  • Anonym (gör som du vill)

Som jag uppfattar det söker du stöd här i att det är OK att ta betalt av saker om systern ska ta över dem. Spelar det så stor roll vad andra säger? Tror det är främmande för många att som mer välbärgad ta betalt av en släkting som har det sämre ekonomiskt (eller kanske att ta betalt av en släkting över huvud taget) men de flesta sitter inte i din sits, med din samhällsnyltande syster, hennes upprepade dåliga ekonomiska val och din uppdämda irritation över det. I slutändan är det ändå den som har prylarna som bestämmer, du behöver inte andras välsignelse för att göra som du vill.  Ge till systern vill du ju uppenbart inte. Vill du slippa tjafs om betalning så sälj till någon annan, eller ge bort till någon annan. Vill du sälja till henne så gör det.

• Anonym (S)
    Anonym (U) skrev 2020-11-05 16:45:50 följande:

Det var våra föräldrar som visste att vi skulle göra oss av med våra saker och tipsade dem.

Vi erbjöd dem att köpa allt för 2000, ett väldigt bra pris, men de vill inte betala och tycker typ att jag borde skämmas som föreslog det. Kan tillägga att de aldrig gjort något för oss, eller ens mig. Har ingen relation till mitt syskons äldre barn, vi bor i olika delar av landat och träffas kanske vart tredje-fjärde år, så lär knappast ha någon relation till det här barnet heller.

Så hur skulle sakerna komma till din syster då?

Du verkar ha en väldigt dålig kontakt med din syster, så jag förstår inte varför detta är en fråga för dig överhuvudtaget. Det är väl bara att göra dig av med dina saker direkt. 
  • Anonym (Annat)

Jag skulle aldrig sälja saker till mitt syskon och inte vänner heller för den delen. När vi inte har behövt nånting längre och det är i bra skick så har det fått gå vidare till den som vill ha utan betalning.

• Anonym (U)
    Anonym (S) skrev 2020-11-06 09:54:10 följande:

Så hur skulle sakerna komma till din syster då?

Du verkar ha en väldigt dålig kontakt med din syster, så jag förstår inte varför detta är en fråga för dig överhuvudtaget. Det är väl bara att göra dig av med dina saker direkt. 

Hämtas av våra föräldrar som är här ganska ofta. Det är jag som bor långt ifrån dem.

Och dålig kontakt vet jag inte, vi pratar lite då och då och jag älskar mitt syskon, men jag älskar inte hens beteende.
  • LittleSunshine84

Jag skulle inte sälja ngt till syskon. Jag skulle ge bort sakerna. Men hade jag velat sälja ngt så hade jag sålt det, om det var för att jag då behövde pengarna.

• Bestemor

Även om de är fattiga kanske de försöker ge sina barn saker som andra har, som spelkonsol.

Jag var ensamstående med mina barn var små, då var det Nitendo 8-bit som gällde.

Jag köpte ett sådant till min son och drog in på maten för mig själv för att ha råd.

Jag har aldrig tagit betalt för något för min syster och hon har aldrig tagit betalt av mig heller.

Tar man betalt av sina syskon så måste man ha en väldigt dålig relation.

Beror det på att man själv har dålig ekonomi och måste sälja något man inte längre använder för att ha råd att köpa nytt, så är det en annan sak.

Fast då hade jag nog hellre lagt ut sakerna i någon säljgrupp än tagit emot pengar av min syster.

• Anonym (U)
    Bestemor skrev 2020-11-06 13:46:59 följande:

Även om de är fattiga kanske de försöker ge sina barn saker som andra har, som spelkonsol.

Jag var ensamstående med mina barn var små, då var det Nitendo 8-bit som gällde.

Jag köpte ett sådant till min son och drog in på maten för mig själv för att ha råd.

Jag har aldrig tagit betalt för något för min syster och hon har aldrig tagit betalt av mig heller.

Tar man betalt av sina syskon så måste man ha en väldigt dålig relation.

Beror det på att man själv har dålig ekonomi och måste sälja något man inte längre använder för att ha råd att köpa nytt, så är det en annan sak.

Fast då hade jag nog hellre lagt ut sakerna i någon säljgrupp än tagit emot pengar av min syster.

Spelkonsolen var till de själva och det är inte första gången de gör liknande.
  • ALEML
    Anonym (.) skrev 2020-11-05 17:07:43 följande:

Jag tänker att girighet är det allra fulaste man kan vara.

Många säger att de hellre ger det till andra bara inte till syskon 1 pga av en massa olika skäl, det ena värre än det andra.
    Att inte kunna unna någon någonting man inte behöver är inget annat än girighet.

Jag tänker också att girighet går igenom det mesta, även känslor, att man är girig med sina känslor.  Man har ingen som helst empati utan utgår helta tiden från sig själv och resonerar som så att eftersom "jag" klarar det här så gör alla andra det också.

Söker av flera anledningar information om narcissism. Idag säger man att det pågår en eskalenrande pandemi av narcissism. Det syns mycket tydligt i den här tråden.

Observera nu att jag inte på något sätt går till attack på TS eftersom jag antar att det ligger otroligt mycket mer bakom´hur TS resonerar, fakta som vi inte känner till. Jag tar inte ställning till TS eller hur TS agerar. Det jag reagerar är hur andra människor resonerar, människor som inte har all bakgrundsfakta men ändå resonerar på ett extremt girigt sätt.

TS:
    Oavsett vad du gör så fundera på vad som känns rätt, sen gör du så. Om du någon gång långt senare skulle fundera över just denna hänselse så ska du klappa dig själv på axerln och säga att du gjorde det bästa du kunde i den situation du befann dig.

Jag hoppas verkligen du menar att syskon 1 är den giriga här, det är nämligen den personen som anser sig ha rätt till andras saker och att andra människor ska jobba åt honom/henne!
  • cosinus

Jag har aldrig tagit betalt för saker som mina syskon fått av mig till sina barn. Vi måste vara uppe i rätt stora summor nu för det är slalomskidor, cyklar, vanliga skidor, ytterkläder av bra kvalitet o s v.

Mitt enda krav är att det inte säljs vidare. De får gärna ge det vidare men inte tjäna pengar på sånt de fått gratis från mig.

• ALEML

Kan absolut relatera till TS här, har själv en bror som är väldigt ego, jag har lånat ut både min lägenhet(kortare tid) och 5 siffriga belopp till honom helt utan att ta betalt och inte ens fått ett tack för det (jo i efterhand då morsan skällt ut honom när hon hörde det) men han i sin tur vägrade ens låta mig låna en väska en gång när jag behövde det "du får väl köpa en egen väska" .
    Ska sägas då att han inte direkt tjänar sämre än mig heller.

Så till TS, med den attityden ditt syskon visar upp så tycker jag absolut inte att hen ska få sakerna av dig, men sen vet jag att det är svårt säga nej ändå för man vill inte försämra relationen ytterligare och hoppas i slutändan att syskonet ska bättra sig (i ditt fall verkar det mer osannolikt än i mitt)

• Just Precis

Beror på om syskon 1har satt i system att få saker gratis av syskon 2 och andra, eller inte.

• Anonym (Jo)

Det beror väl på vad det är för något, är det dyra märkeskläder som knappt är använda så är det rimligt att ta betalt. Däremot skulle jag själv aldrig ta betalt för välanvända kläder ifrån kedjorna till mina egna syskon, särskilt inte om min man var höginkomsttagare. Men man ska aldrig ta för givet att man bör ha rätt till något bara för att man är syskon och har olika bra ekonomi.

• Anonym (olika)

För mig beror det på relationen. Jag har betalat en hel flytt till en person som jag bara känt ett år, för hen är en underbar människa med psykisk ohälsa och två barn och behövde verkligen hjälp.

Min mans syster däremot är en girig otrevlig oförskämd människa som äger fyra bostäder och ändå bara ska ha i alla lägen. Henne hade jag inte ens pissat på om hon brann.

Svar på tråden Är det okej att sälja till fattiga syskon?