• PaulieJ

Flytta hur gör man?

Jag har idag sagt upp min lägenhet och skrivit på kontrakt.

Inflyttning är 1 februari och jag har hittat en som tar över min så jag slipper den sista månaden.

Men hur gör man när man flyttar?

Ska jag flytta ut och vara klar med städ,målning och allt samma dag som jag flyttar till den nya? Har inte flyttat förut. detta är första gången. Flyttade från föräldrar till nuvarande så det var annan sak

• Svar på tråden Flytta hur gör man?
  • Dexter dot com
    PaulieJ skrev 2020-11-30 23:28:02 följande:

Jag har idag sagt upp min lägenhet och skrivit på kontrakt.

Inflyttning är 1 februari och jag har hittat en som tar över min så jag slipper den sista månaden.

Men hur gör man när man flyttar?

Ska jag flytta ut och vara klar med städ,målning och allt samma dag som jag flyttar till den nya? Har inte flyttat förut. detta är första gången. Flyttade från föräldrar till nuvarande så det var annan sak

Beror ju helt på när du får nycklarna till den nya lägenheten och när du ska lämna över nycklarna till den gamla lägenheten. Om det inträffar samma dag så måste du både flytta och städa ur din gamla lägenhet samma dag.
  • myskmalva

Om du hyr din nuvarande lägenhet till och med januari så ska du ha flyttat ut senast 12:00 den första februari. Då ska allt vara städat och klart och nycklarna lämnats över. Och hyr du den nya lägenheten från och med februari så är det likadant där. Du kan hämta ut nycklarna och flytta in efter 12:00 den första. Sedan kan man alltid prata med hyresvärdar och de som ska flytta in/ut och kolla om det går att tänja lite på tiderna.

• SWO

Kolla först när du får nycklarna till nya stället - då kan du flytta in där, samt när du ska ge nycklarna till de nya som ska få din lägenhet - då måste du ha fått ut dina grejor samt städat.

Tror det viktiga här är att ni faktiskt pratar med varandra. Då kan ni tillsammans bestämma en helg typ där du flyttar ut på fredagen/lördagen och städar samt de flyttar in på söndagen. Tänk på att de troligen också har en lägenhet att flytta ut ir samt städa. Det bästa vore om det är typ en vecka mellan ut- o inflytt - så att tiden finns för städning utan stress.

Skulle själv rekommendera att du mer eller mindre packar ner allt utom toapapper, mat, någon tallrik o bestick så att du är redo när dagen kommer (packa någon låda då o då, kanske med början 1-2 veckor innan).

Lycka till!

SWO

• Jag är bara jag

Börja packa i god tid innan flytten. Börja med sånt du aldrig/sällan använder och packa väl i lådor. Städa gärna ur nån låda och garderob så fort du är klar Gör inte som en vän till mig som började packa kvällen före flytt! Kaos var bara förnamnet. Om inte jag gripit in hade hon aldrig hunnit.

• AndreaBD

Kolla ditt hyreskontrakt, eller enklare, kolla på deras hemsida (de som äger bostäderna). Det brukar stå hur man ska göra med nycklar, städning och sånt. Man brukar inte behöva renovera (om man inte har haft sönder något speciellt). Men man brukar behöva städa. Många anlitar städbolag eftersom det är väldigt noga med städningen. Men om du har en liten lägenhet så kan du mycket väl göra det själv också. Det brukar också stå på värdens hemsida, eller i någon broschyr som de har. Annars finns det också allmänna sammanställningar på nätet (det är bara att google "vad ingår i flyttstädning", skulle jag tro).

Bra att komma överens med personen som flyttar in i din gamla lägenhet när exakt ni flyttar, så att det inte sker exakt samtidigt. Bäst är ju om du flyttar ut och nästa flyttar in senare. Annars kan man ju inte städa heller. Samma sak med nya lägenheten - prata med personen. 

Glöm inte att avsluta el och internet i gamla lägenheten och fixa i den nya. Även där: Kolla på hemsidorna eller ring dem.

Post: Ändra adress kan du göra online. Ha eftersändning i ett år, så får du all post till din nya adress. Det kostar lite, men det är verkligen värt det. 

Packa lite i taget och inte för sent. Använd flyttkartonger, kläder kan man även ha i några sopsäckar. Ha någon slags ordning så att du hittar saker sedan. Jag satte t.ex. tejp i olika färger efter vilket rum det skulle i, och markerade kartonger med dem viktigaste sakerna (dem packar man ju sist). 

Lycka till!

• Steven01

Jag vill också påminna om covid. Träffa inte nästa hyresgäst om det inte behövs. Samma sak med bostadsbolaget, går det att lämna nycklarna i en brevlåda på deras kontor kanske? 

• Anonym (Petra)

Det är ju de in- och utflyttningsdatum som är bestämda som gäller. Är båda 1  februari så har du bara den dagen på dig. 
    Men vad menar du med målning? Om du ska/får måla något i den lägenhet du lämnar kan du ju inte göra det den dagen (vilket du ändå inte hinner) för då är ju inte färgen torr när den nya hyresgästen kommer.

Jag hade aldrig velat flytta in/ut samma dag. Hu, vilken stress!

• PaulieJ

Nycklar får jag samma dag inflyttning är och nycklar till min lägenhet ska lämnas samma dag.

Så det är det jag vet inte hur jag ska göra?

Måla här måste jag göra då jag har satt upp 2 hyllor i sovrum och 1 spegel i hallen. Så måste spackla och måla. Ska lämna väggarna så som det var när jag flyttade in .

Packa ska jag göra redan 1 månad innan och lämna 1 tallrik, 1 bestick och 1 glas. Och några kläder jag kommer använda.

Men alltså hur ska jag hinna med flytt och städa?

Måla ska jag göra innan tänkte jag. så jag flyttar alla saker till mitten av rummet och målar. Så det är klart när jag senare flyttar. så att det bara är städning som är kvar .

Men flyttfirma är 2 gubbar som ska flytta och när jag flyttade hit så var vi 2 och det tog 11 timmar att flytta. så hur ska man bli klar till kl 12.

Det då just sånt här jag inte förstår hur man går tillväga.

Annan sak om inflytt till den nya är den 1e och lämna nycklar till min nuvarande den 5e. Så har jag ändå nycklar i 4 dagar och kan flytta en hel dag och sen dagen efter städa och så..Jag vet inte hur jag ska göra alltså

• Anonym (Nova)

Jag flyttade precis och jag la upp det såhär;
    Skulle vara ute ur gamla lägenheten senast sista november. Fick nycklarna till nya lägenheten första oktober. Alla papper var påskrivna redan i september så jag började packa då direkt. Dom sista två veckorna i gamla lägenheten hade jag skruvat isär alla möbler som gick att ta isär och alla kartonger stod uppradade och klara, sen "bodde" jag typ i sängen och åt mat vid köksbänken. Sparade 1 glas, 1 tallrik och 1 av varje bestick plus en kastrull. Sen lite toalettgrejer och några klädesplagg jag varvade mellan. Men typ allt var nerpackat två veckor innan. 

Två veckor innan jag flyttade så fixade jag nytt elavtal på nya stället, fixade adressändring (med eftersändning), och uppdaterade och adressändrade hemförsäkringen. Allt sånt där administrativt tjafs. Första dagen i nya lägenheten så ändrade jag folkbokföringsadress på skatteverkets hemsida.

När det var dags att flytta i mitten av oktober (tog två kompisar som hjälp) så tog det knappt två timmar att flytta hela bohaget eftersom jag förberett och packat allting klart. Det var väldigt skönt. Sen har det såklart tagit längre tid att packa upp på nya stället, det har jag tagit pö om pö. En har ju jobb att sköta och ett liv som pågår också. Packade upp på kvällarna. 

Sen; flyttstädningen av gamla lägenheten åkte jag och gjorde på helgerna, jag gjorde det ensam och eftersom det ska städas extremt noga så tog det totalt två helger. Var där kanske 5-6 timmar åt gången. Om jag hade kunnat vrida tillbaka tiden så hade jag städat ur alla garderober, klädkammaren, köksskåp under tiden jag bodde kvar, alltså så fort jag tömt ett utrymme, då hade jag sparat tid efter flytten. Genomförde besiktningen i mitten på november och lämnade då tillbaka nycklarna.
    Ett tips: Lämna en skurhink med städgrejer kvar i gamla lägenheten, kanske om du har något städmedel som börjar ta slut eller den lite halväckliga trasan, sånt som du bara kan slänga sen och inte behöver ta med tillbaka. Låt den vara kvar tills besiktningen är genomförd ifall du får någon anmärkning under besiktningen så kan du städa bort det direkt. 

Man får liksom lägga upp en strategi och planera ordentligt. Det är ett helvete att flytta och tar extremt mycket energi och kraft. Så om det känns övermäktigt och jobbigt: det är helt naturligt. Alla hatar att flytta. 

• Anonym (Nova)
    PaulieJ skrev 2020-12-01 23:17:51 följande:

Nycklar får jag samma dag inflyttning är och nycklar till min lägenhet ska lämnas samma dag.

Måla här måste jag göra då jag har satt upp 2 hyllor i sovrum och 1 spegel i hallen. Så måste spackla och måla. Ska lämna väggarna så som det var när jag flyttade in .

Packa ska jag göra redan 1 månad innan och lämna 1 tallrik, 1 bestick och 1 glas. Och några kläder jag kommer använda.

Måla ska jag göra innan tänkte jag. så jag flyttar alla saker till mitten av rummet och målar. Så det är klart när jag senare flyttar. så att det bara är städning som är kvar .

Men flyttfirma är 2 gubbar som ska flytta och när jag flyttade hit så var vi 2 och det tog 11 timmar att flytta. så hur ska man bli klar till kl 12.

Annan sak om inflytt till den nya är den 1e och lämna nycklar till min nuvarande den 5e. Så har jag ändå nycklar i 4 dagar och kan flytta en hel dag och sen dagen efter städa och så..Jag vet inte hur jag ska göra alltså

Oj sorry, såg detta först nu. Att flytta och flyttstäda på samma dag kan bli tight. Jag hade nog inte klarat av det. Flyttstädningen tar oftast mer tid i anspråk än vad man tror. Det enda sättet att lyckas med det är om man ber en massa vänner om hjälp och är typ 8 pers som flyttstädar samtidigt. 
    Du kan ju flyttstäda dagarna efter om du ska lämna nycklarna den 5:e, men då hade jag tagit helt ledigt från skola/jobb dom dagarna. 
  • Anonym (Lo)

Nu vet jag inte hur stort du bor men sist vi flyttade så hade vi just så, flytt och nyckelhämtning/lämning samma dag. Vi packade ihop allt och städade alla utrymmen några dagar i förväg och använde sen inte kök, sovrum, klädkammare etc. Så det som behövde städas på dagen var enbart badrum (som hade rengjorts ordentligt någon dag tidigare så det gick fort att gå genom) och golv/ytskikt i hall och vardagsrum. Vi hyrde 2 släp och fyllde dem och bilen kvällen innan så kvar inne i lägenheten fanns mer eller mindre sängen. När vi tömt hela lägenheter så att allt fanns i släpen tog det ca 2 timmar att städa det sista. Sen fick ena släpet stå kvar på en gästparkering de timmar det tog att köra och tömma det andra.

Är allt packat och alla grejer isärmonterade etc. så låter det extremt att det tar 11 timmar att tömma/flytta. Nu hade vi bara en större 2a men själva i och urlastningen av släpen tog max 2 timmar allt som allt.

Om du har hyrt in en firma så går det fort men det kräver ju att allt är väl packat och uppställt/isärmonterat så det kan flyttas enkelt.

• Kjell2
    PaulieJ skrev 2020-12-01 23:17:51 följande:

Ska du lämna och få tillgång till nytt samma dag blir det väldigt ont om tid.

Jag skulle kolla upp några saker först
    Möjlighet att få tillgång tidigare, bara en dag skulle underlätta mycket. Då kan du ställa dit dina prylar dagen innan och sen flyttstäda och fixa resten av dagen/natten.

Mellanlagring - töm din nuvarande innan, ställa allt någon annan stans, förråd, i en flyttbil tex. Städa och bo någon på annat ställe sista natten.

Är inte det möjligt blir det rätt pyssligt. Förslag är då att fixa ett rum först. Därefter packar du allt och fyll det rummet med lådor och möbler. Sen fixar du övriga rum, städning odyl. 

Svar på tråden Flytta hur gör man?