• Anonym (Flyttaa)

Ska flytta. Hur gör jag

Hej.

E ny på detta. Men jag ska flytta till ny lägenhet. Jag flyttade in hos mitt ex sen separerade vi och han köpte en lägenhet och jag bodde kvar i hans hyres. så vet inte hur man gör när man flyttar för har inte flyttat innan från en lägenhet till en annan. Jag bodde hemma hos föräldrar och träffade mitt ex när jag var 23 och vi sepaerade efter 7 år så är liksom ny på detta . Jag skrev kontrakt i måndags och inflytt är 1 februari och jag har hittat en som ska ta över min så jag slipper med dubbla hyror.

Men nu till problemet. Jag får nycklar och ska flytta in i min nya den 1 februari så när ska jag flytta ut från denna jag bor i nu och lämna nyckel ? För jag måste städa och sånt. Måste även måla i sovrummet för vi hade målat en grå fondvägg så ska måla det vitt som det var innan. Vill liksom hinna flytta mina saker, städa och måla väggen

• Svar på tråden Ska flytta. Hur gör jag
  • Tow2Mater
    Anonym (Flyttaa) skrev 2020-12-10 08:36:51 följande:
    Ja. Hur mycket betalar man då
    Dela hela hyran med antal dagar i månaden, sen multiplicera med 4.
  • Anonym (Flyttaa)

Tack så jättemycket för era svar. Då förstår jag lite nu hur jag får tillväga.

Jag har tänkt anlita flyttfirma för jag har ingen körkort och känner ingen som kan hjälpa mig.

Tänkte börja redan nu med att packa ner sommarkläder och sånt jag inte använder. Alla kappor. Klackar och sånt. Tömma skåpen på all porslin jag inte använder. Ugnen kan jag städa nu också för jag äter bara stekt och kokt mat på senaste.

Sen januari i början efter jul och nyår så ska jag ta ner alla hyllor och sånt på väggar. Spackla och måla. Sen dagen när jag flyttar så städar jag samma dag direkt efter. För jag tror det går snabbt flytta väl om jag tar flyttfirma? Eller? Hur många timmar kan det ta?

Bor i en 2a och har det vanliga man brukar ha.

Usch får ont i magen. Sån stress och så är man helt själv och ingen kan hjälpa en

• Anonym (Zita)
    Anonym (Flyttaa) skrev 2020-12-11 00:21:16 följande:

Jag har tänkt anlita flyttfirma för jag har ingen körkort och känner ingen som kan hjälpa mig.

Tänkte börja redan nu med att packa ner sommarkläder och sånt jag inte använder. Alla kappor. Klackar och sånt. Tömma skåpen på all porslin jag inte använder. Ugnen kan jag städa nu också för jag äter bara stekt och kokt mat på senaste.

Sen januari i början efter jul och nyår så ska jag ta ner alla hyllor och sånt på väggar. Spackla och måla. Sen dagen när jag flyttar så städar jag samma dag direkt efter. För jag tror det går snabbt flytta väl om jag tar flyttfirma? Eller? Hur många timmar kan det ta?

Usch får ont i magen. Sån stress och så är man helt själv och ingen kan hjälpa en

Om du förbereder åt flyttfirman går det nog snabbt. Allt i kartonger och alla möbler som går nedmonterade.

Tänk på att man ofta behöver fler kartonger än man tror. Försök också packa så de inte blir för tunga.

Porslin och sånt kan man lägga mellan lakan och handdukar så slipper du använda tidningspapper och så blir packningen lite smartare. Har du böcker så lägg i böcker tills kartongen är lagom att lyfta, fyll sedan på med något lättare.

Skriv tydligt på varje kartong vad de innehåller så blir det lättare att packa upp sen.
  • nnnnnnnn
    Passa också på att sortera ut, slänga, skänka bort.
    Det blir gärna stressigt i slutet = man slänger med allt och får sen stå och packa upp allt man inte vill ha kvar. Eller ställer bara ner i förrådet och så står det där tills man flyttar nästa gång.

Gå igenom ALLT!
  • Anonym (Grabb)

I princip så är väl det mesta sagt.

Men för att förtydliga för dig TS, för det lät lite luddigt i början. Många gånger när det gäller hyresrätter så är det månadsskiften som styr och gäller. Dvs när man säger upp sin lägenhet så är avflyttning normalt vid sista dagen i månaden (dvs, säger man upp sin lägenhet mitt i månaden så blir det ofta att uppsägningstiden blir 3,5 månader i praktiken).

Se till att du har koll på vad som gäller för både din avträde för befintlig HR och tillträde för nya HR.

Sen att det i praktiken blir att man skaver ett par dagar, det må så vara. Den sista i månaden ska du ha flyttat ut, för den första i nästa månad så är det en ny hyresgäst som har tillträde till lägenheten.

Dubbla hyror brukar det oftast bli tal om när man inte lyckas synka uppsägningstid med tillträde till sin nya lägenhet.

Det där med "dag-avräkning" har jag aldrig stött på. Med mer än att man skulle komma överens med tillträdande hyresgäst. Men många gånger så vet man ju kanske inte vem som kommer att flytta in i sin uppsagda lägenhet...

Sen har du fått goda råd. Packa i tid, renovera/laga det du måste laga i befintlig HR.

Ställ in dig på att leva i ett litet "flytt-kaos" ett tag, såväl i gamla som nya lägenheten.

Lycka till!

• Waterproof

Om du tänker anlita flyttfirma så är det dags att du bokar det NU!
    Månadsskiften är bråda dagar för flyttfirmor så det gäller att vara ut i god tid om du vill vara säker på att få hjälp just den helgen. Lyckas du inte boka en flyttfirma så sitter du ju i skiten.

• Anonym (Aina)

Jag hade inte hunnit flyttstäda en 2:a samma dag som flytten skett. Det tog två dagar för mig och min sambo att flyttstäda vår 2:a när vi flyttade för ett halvår sen, hade vi inte varit två hade det säkert tagit ännu längre tid. Och då hade vi också börjar smygstäda lite i garderober vi tömt osv. Vi fick en lista från hyresvärden på vad som skulle göras och det är ju inte bara typ dammsuga och skura. Det är ju liksom ALLT som ska städas. Rensa vattenlås, skura under och bakom badkaret, putsa alla fönster (insida, utsida, mellan), avfrosta frysen, dammtorka alla lister i alla rum, rengöra bakom element, rengöra köksfläkten och så vidare. När vi hade besiktning så gick förvaltaren och drog med pekfingret ÖVERALLT, till och med längs alla dörrars ovansida, tog ut köksfläktsfiltret och inspekterade det, öppnade alla skåp och drog med handen på hyllplanen. Vi hade dock följt listan till punkt och pricka så vi fick ingen anmärkning. Men, som sagt, då hade vi städat i två dagar. 
  • Anonym (Flyttaa)

Jag hae ovkså deposition jag betalade när jag flyttade in. När ska jag få dem eller när ska jag säga till värden?

• Anonym (Pi)

Har du frågat de som flyttar in, de kanske vill ha en fondvägg?

Fråga så kanske du slipper det jobbet...

• Alltärupptaget
    Anonym (Pi) skrev 2020-12-15 14:46:50 följande:

Har du frågat de som flyttar in, de kanske vill ha en fondvägg?

Fråga så kanske du slipper det jobbet...

Detta ovan! Om det hade varit jag som skulle ta över din lägenhet hade jag nog till 99% gärna haft kvar den gråa fondväggen (detta säger jag såklart osett, men du fattar nog). Hör med den som ska ta över lgh, du kan ju slippa undan en massa onödigt jobb! Lycka till med flytten!

Jo, just det... Räkna med att det tar bra mycket mer tid att flyttstäda än du tror. Den som skrev nåt om två dagar på två personer lät ganska rimligt om man inte ska totalt jobba ihjäl sig, det är skitjobbigt att flyttstäda! Skrikandes Om man vill göra det ordentligt så att säga... Flört (Har fler än en gång sett folk som tyckt att de har städat bra, men det var totalt skitigt ändå, om man säger så).
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Flyttaa) skrev 2020-12-15 12:28:25 följande:

Jag hae ovkså deposition jag betalade när jag flyttade in. När ska jag få dem eller när ska jag säga till värden?

Det måste du ju ta med din hyresvärd. Fråga dem hur de brukar göra. 
  • Hyllemor

Tänk på att det är DYRT att anlita flyttfirma. De vill också ofta att man packat kartongerna på ett särskilt vid och ofta i deras egna kartonger, som man hyr eller lånar av dem. Billigast och enklast är att hyra/låna ett släp och en kompis som kan köra.

Om du packar flyttkartongerna själv, glöm inte att skriva på alla kartonger vad det är i dem och gärna också till vilket rum de ska till i den nya lägenheten, så blir det lättare att packa upp sedan. Försök att packa saker från samma rum i samma kartong, men blanda upp det så att det inte blir för tungt.

• Anonym (Flyttar snart)

Prata med hyresbolaget du ska flytta till om det finns möjlighet få nyckel till din nya lägenhet redan på fredan och ställa in lite saker där medans du städar ur din gamla lägenhet under helgen. Men det beror ju helt på dom som bor där om dom går med på det.

Annars är ett tips att försöka hyra ett släp med lås fre-mån och fylla det med så mycket grejer som möjligt så att du kommwr åt att städa ur lägenheten bättre. Fast då måst du ju hitta nån oxå som vill köra släpet på måndagen:)

Jag själv flyttar från min ex snart,har lägenheten från den1/1 enligt kontraktet men får inte tillgång till den förräns den 4/1. Men det är helt okej för min ex att jag får bo kvar till s dess

Svar på tråden Ska flytta. Hur gör jag