• ITrust

Vad är värst av dessa alternativ?

Vad tycker du är värst av dessa alternativ och varför?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är värst av dessa alternativ?
  • Tow2Mater
    VickanD skrev 2020-12-14 14:32:57 följande:

Jag tror faktiskt att transsexualitet är det som är minst accepterat i samhället och jag är helt övertygad om att transsexuella får stöta på enormt mycket förtryck och diskriminering överallt, i egenskap av att de är just transsexuella. Vårt samhälle är inte för transsexuella, om man säger så. Detta betyder dock inte att transfobi måste vara det värsta men jag tror att transsexualitet är det minst accepterade i samhället av dessa alternativ och att de stöter på förtryck oftare än vad andra grupper av människor kanske gör.

Man måste inte diskutera sin sexualitet.
  • Anonym (gammal)
    VickanD skrev 2020-12-14 15:13:15 följande:
    Och även svarta och andra som möts av rasism, samt kvinnor, kan bara stå där som sig själva.

Detta betyder dock inte att transfobi är ett mildare förtryck än de andra förtrycken, i alla fall inte i min värld. Som jag sa tidigare så tror jag, att när man väl står där och är i sitt sanna jag, att det är de transsexuella som får ta emot mest skit, hat och diskriminering.
    Vad gäller svarta så ska vi INTE glömma att USA nyligen hade en svart president......OCH var gäller kvinnor så är det de som alltmer tar täten på våra universitet och högskolor. Vi ska väl inte låta gamla fördomar styra i vår nya tid?
  • VickanD
    Tow2Mater skrev 2020-12-14 15:14:59 följande:

Man måste inte diskutera sin sexualitet.

Och?
  • Tow2Mater
    VickanD skrev 2020-12-14 15:32:30 följande:
    Och?
    Man måste inte dölja att man är transsexuell. Lika lite som att man måste dölja andra sexualiteter. Man kan bara inte diskutera sexualitet. Enkelt.
  • VickanD
    Tow2Mater skrev 2020-12-14 15:37:59 följande:

Man måste inte dölja att man är transsexuell. Lika lite som att man måste dölja andra sexualiteter. Man kan bara inte diskutera sexualitet. Enkelt.

Och vart vill du komma med att säga det?
  • Tow2Mater
    VickanD skrev 2020-12-14 15:40:29 följande:
    Och vart vill du komma med att säga det?
    suck....
  • VickanD
    Tow2Mater skrev 2020-12-14 15:41:13 följande:

suck....

Du säger att man inte måste diskutera sin sexualitet. Ja, och? Betyder det att transfobi inte är lika illa som de andra förtrycken? Eller vad är din poäng?
  • Tow2Mater
    VickanD skrev 2020-12-14 15:45:16 följande:
    Du säger att man inte måste diskutera sin sexualitet. Ja, och? Betyder det att transfobi inte är lika illa som de andra förtrycken? Eller vad är din poäng?
    Du får tolka det hur du vill.

Du kan jämfora med t ex en troende som är sitt sanna jag fast den inte uttrycker sin tro i tid och otid, eller en heterosexuell/homosexuell som inte uttrycker sin sexualitet i tid och otid.
  • VickanD
    Tow2Mater skrev 2020-12-14 15:51:43 följande:

Du får tolka det hur du vill.

Du kan jämfora med t ex en troende som är sitt sanna jag fast den inte uttrycker sin tro i tid och otid, eller en heterosexuell/homosexuell som inte uttrycker sin sexualitet i tid och otid.

Fast det är ju inte det tråden handlar om.
  • Tow2Mater
    VickanD skrev 2020-12-14 16:06:35 följande:
    Fast det är ju inte det tråden handlar om.
    Traden handlar om  "Vad är värst av dessa alternativ?".
  • VickanD
    Tow2Mater skrev 2020-12-14 17:05:27 följande:

Traden handlar om  "Vad är värst av dessa alternativ?".

Och då menar du på att transfobi inte är lika illa som vissa andra av alternativen, därför att man inte behöver prata om att man är transsexuell och på så sätt kan inte andra avgöra om man är transsexuell eller inte? Jag köper inte det resonemanget. Den som är transsexuell behöver oftast inte diskutera eller nämna något om den saken innan transfobin är igång.
  • nattuw

Det som är svårast att komma till rätta med är nog rasism. Främst för att även de som säger sig motarbeta rasism har ett egenintresse i att människor även i fortsättningen delas upp efter hudfärg. Hudfärgen är dessutom väldigt svår att dölja vilket innebär att en ansiktsbild kan räcka för att trigga eventuella fördomar.

• Fagerlund

E fobi är en sjuklig rädsla för något. Det är extremt ovanligt att människor blir sjuka av rädsla för exempelvis buddhism. 

• Anonym (Bra fråga)
    Fagerlund skrev 2020-12-15 07:34:45 följande:

E fobi är en sjuklig rädsla för något. Det är extremt ovanligt att människor blir sjuka av rädsla för exempelvis buddhism. 

Vi alla vet att dessa fobier som är med här, inte är några fobier som handlar om sjuklig rädsla.. det handlar ju om hat och diskriminering.. Herregud! Tror du att en transfob for real är sjukligt rädd för transsexuella?!
Svar på tråden Vad är värst av dessa alternativ?