• Anonym (bonus)

Sambon vill inte betala underhåll

Hej
    Jag lever med en man som har 2 barn sedan tidigare. Den ena är 4 och den andra är under 1, den har jag inte träffat men den som är 4 bor växelvis. Tidigare har 4 bott nästan helt hos sin mamma och varit hos mig och sambon vh och några dagar till då och då, men då var sambon tvungen att betala underhåll och det vill han inte, så 4 ska bo vv. Sambon vill även att hans bebis ska bo vv hos oss när han är större.
    Jag tycker inte det här fungerar bra, jag och 4 kommer inte överens och han beter sig dåligt när han är här. Han kan vara jättego ibland men för det mesta är han olydig och högljudd, skriker rakt ut och förstår inte att sambon har andra saker att göra än att leka med honom hela tiden. Nu väntar jag själv mitt första barn och tycker att det blir ohållbart. När vår bebis kommer behöver ju all uppmärksamhet vara på den. Sambon vill ju inte ha 4 hemma för att spendera tid med honom heller utan jag tror bara det handlar om att han inte vill betala underhåll. Han hämtar 4 precis innan nattning dagarna han ska hit, och lämnar bort honom direkt efter frukost när han ska tillbaka till mamman. På heldagarna därimellan får han gå fullt på förskolan även om sambon är hemma.
    Sambon säger att han inte vill betala underhåll för han vill lägga de pengarna på roligare saker, och han tycker det funkar bra med 4 som vi har det nu. Hur får jag honom att förstå att det blir bättre för alla om 4 bara bor hos sin mamma, speciellt när vårt barn kommer? Kanske att vi ska ha det som innan det blev vv, dvs vh + några dagar till när sambon kände för det.
    Vi har det inte dåligt ställt ekonomiskt så de där 1500 kr i underhåll är något vi kan leva utan.

• Svar på tråden Sambon vill inte betala underhåll
  • MrsJenka

Det här är nog den mest tragiska tråd jag sett på fl 2020.

Förhoppningsvis kommer bebisen ge ts lite självkänsla så att hon vågar kräva att få plats i relationen. Att snubben kan bestämma vv utan att ens prata med henne och hon tindrar med ögonen o säger "han är den rätte" osv, samtidigt som han säger att det är så härligt att leva med henne jämfört med exet som troligtvis inte accepterade att va dörrmatta är ju... Ja, jag vet inte. Men jag förstår att han trivs med en partner som stryker honom medhårs och inte ställer krav och tar plats.

Självklart är det bästa att ts fortsätter sätta denna snubbe som hon verkar ha känt i 1.5 år främst, det går verkligen att lära känna nån på djupet på så lång tid. Så länge som hon lyckas hålla käften och inte ställa krav på honom kommer de leva lyckliga i alla sina dar.

Så romantiskt!

Självklart är det bäst att biomamman får ha hans tidigare barn på heltid så att inte heller barnen kan sätta käppar i den romantiska kärnfamiljvisionen!

• Anonym (ddd)
    Anonym (bonus) skrev 2020-12-30 23:34:04 följande:
    När jag träffade sambon och 4 bodde vh hos honom + några speciella dagar tyckte jag det var underförstått att det var så det skulle fortgå, och att det skulle bli så med hans bebis i framtiden också, och det var jag okej med. 
    Det här TS. När man går in i en bonusfamiljsrelation kan man aldrig vara säker på att saker kommer vara exakt som de är när man blir tillsammans. 

Barn har man ansvar för i minst 18 år och det är givet att livet inte är statiskt. Även om det nu beror på att pappan enbart tänker ekonomiskt, som du har framfört, så kan förändringar ske av alla möjliga skäl. Vad händer om barnens mamma tex skulle dö? Då skulle pappan behöva ha barnen på heltid. 
    Därför menar jag att alla som planerar för ett liv tillsammans med någon med barn innan, inte kan självsäkert planera för att det ska vara på ett sätt, när det finns tidigare barn. 

Jag upprepar det jag skrev innan: kontakta socialtjänsten och uttryck din oro för 4-åringen, eftersom den uppenbarligen inte har det bra hos er. 
  • Ester69
    Anonym (ddd) skrev 2021-01-01 08:58:52 följande:

Det här TS. När man går in i en bonusfamiljsrelation kan man aldrig vara säker på att saker kommer vara exakt som de är när man blir tillsammans. 

Barn har man ansvar för i minst 18 år och det är givet att livet inte är statiskt. Även om det nu beror på att pappan enbart tänker ekonomiskt, som du har framfört, så kan förändringar ske av alla möjliga skäl. Vad händer om barnens mamma tex skulle dö? Då skulle pappan behöva ha barnen på heltid. 

Därför menar jag att alla som planerar för ett liv tillsammans med någon med barn innan, inte kan självsäkert planera för att det ska vara på ett sätt, när det finns tidigare barn. 

Jag upprepar det jag skrev innan: kontakta socialtjänsten och uttryck din oro för 4-åringen, eftersom den uppenbarligen inte har det bra hos er. 

Nej man kan aldrig vara säker på att det kommer vara som innan. Dock förutsätter man att man som partner blir underrättad om förändringar. Min numera särbo gjorde exakt samma sak, han och exet bestämmer att barnet ska vara varannan vecka och tydligen var det mitt ansvar att det skulle funka. Jag skulle lämna och hämta fast jag jobbar natt, kan säga att det blev inte så som dom planerat.
  • Ess
    Anonym (ddd) skrev 2021-01-01 08:58:52 följande:

Man kan kräva att saken diskuteras med en och inte bara ändras från en dag till en annan.
    Så länge inte den andra föräldern dör, så ska man ha en rimlig chans att hinna hitta nytt boende innan boende/umgänge förändras.
    Så jo, man kan mycket väl planera för att umgänget är vh, speciellt om föräldern sagt att det kommer fortsätta med vh.
  • Anonym (bonus)

Tack för svaren som kommit in nu på senaste tiden, känns äntligen som jag får lite förståelse istället för att alla ska kalla mig och sambon hemska och vidriga.

Jag ska sätta mig och ta en diskussion med sambon om att det här inte var vad jag förväntade mig och jag borde också ha något att säga till om i vår gemensamma bostad. Det ni säger om att man inte kan planera 100% för tänk om mamman dör, ja men som sagt, det är ju inget man planerar för och så ser ju inte situationen ut. Det ni säger om att han inte ger mig nog med plats tar jag åt mig, jag håller nog med. Just nu känns det verkligen som att det alltid är han som ska gå först, han ska köpa nya datordelar, ny telefon etc men vill jag ha nåt är det inte alltid lika enkelt. Och när vi flyttade ihop "bytte han ut" vissa möbler mot de jag hade som han gillade bättre men resten av mitt hamnade i förrådet.

Det ni antar om att barnen inte ska gå på samma förskola, varför inte? 4 har en bra förskola. Iofs ligger den närmre mamman men det blir ju enklare om barnen kan hämtas på samma ställe.

Det vissa säger om att jag borde flytta nu för efter att bebisen kommer är det inte lika enkelt, får ni gärna förklara utförligare. Jag vill inte flytta, jag älskar honom ändå. Men det kommer bli ohållbart om han ska ha sina 2 andra barn vv där vi bor nu. Men det kommer ju inte vara enkelt för mig att flytta heller för jag kommer ju bara ha föräldrapenning när barnet kommer.

• Jemp
    Anonym (bonus) skrev 2021-01-01 14:42:32 följande:

Tack för svaren som kommit in nu på senaste tiden, känns äntligen som jag får lite förståelse istället för att alla ska kalla mig och sambon hemska och vidriga.

Jag ska sätta mig och ta en diskussion med sambon om att det här inte var vad jag förväntade mig och jag borde också ha något att säga till om i vår gemensamma bostad. Det ni säger om att man inte kan planera 100% för tänk om mamman dör, ja men som sagt, det är ju inget man planerar för och så ser ju inte situationen ut. Det ni säger om att han inte ger mig nog med plats tar jag åt mig, jag håller nog med. Just nu känns det verkligen som att det alltid är han som ska gå först, han ska köpa nya datordelar, ny telefon etc men vill jag ha nåt är det inte alltid lika enkelt. Och när vi flyttade ihop "bytte han ut" vissa möbler mot de jag hade som han gillade bättre men resten av mitt hamnade i förrådet.

Det ni antar om att barnen inte ska gå på samma förskola, varför inte? 4 har en bra förskola. Iofs ligger den närmre mamman men det blir ju enklare om barnen kan hämtas på samma ställe.

Det vissa säger om att jag borde flytta nu för efter att bebisen kommer är det inte lika enkelt, får ni gärna förklara utförligare. Jag vill inte flytta, jag älskar honom ändå. Men det kommer bli ohållbart om han ska ha sina 2 andra barn vv där vi bor nu. Men det kommer ju inte vara enkelt för mig att flytta heller för jag kommer ju bara ha föräldrapenning när barnet kommer.

De flesta har nog nån slags plan och säkerhet för om medföräldern dör, även om man såklart inte lever så idag. Hur man klarar sig ekonomisk vid ev separation, testamente om man är ogift, osv...

Klart att ni bör kunna diskutera saker även kring bonusarna, men det innebär ju inte att du kan bestämma att han inte ska ha sina barn boendes hos er. Boendet får man ju på ett eller annat sätt anpassa.
  • Ester69
    Jemp skrev 2021-01-01 15:00:47 följande:

De flesta har nog nån slags plan och säkerhet för om medföräldern dör, även om man såklart inte lever så idag. Hur man klarar sig ekonomisk vid ev separation, testamente om man är ogift, osv...

Klart att ni bör kunna diskutera saker även kring bonusarna, men det innebär ju inte att du kan bestämma att han inte ska ha sina barn boendes hos er. Boendet får man ju på ett eller annat sätt anpassa.

Fast om inte pappan kan ta hand om barnen när han ska ha dom boende hos sig måste man ju kunna säga ifrån. Fungerar det inte med tex dagistider utan att man måste ha hjälp, då måste man ha all rätt att säga ifrån. Då får ju antingen barnet bo hos mamman eller så får pappan byta jobb.
  • Anonym (Elsas)

Jag vill gärna höra hur du tänker att situationen är föe fyraåringen för jag kan utläsa tänker du enbart på vad som är bra för för dig. Givetvis bör ni tillsammans diskutera situationen men finns det barn i bilden är det en självklarhet att de ska ha tillgång till båda föräldrarna om föräldrarna fungerar i sitt föräldraskap. När du beskriver situationen låter det tyvärr som att din sambo brister i sitt föräldraskap och att du brister som medmänniska. Det är fullständigt normalt att en fyraåring kräver ständig uppmärksamhet och nej, en fyraåring förstår inte att ni har annat för er. Det är sorgligt att barnet lämnas så länge på förskolan när det inte behövs. Här behöver du kräva att din sambo tar sitt ansvar alternativt göra en orosanmälan.
  • Jemp
    Ester69 skrev 2021-01-01 15:24:16 följande:

Fast om inte pappan kan ta hand om barnen när han ska ha dom boende hos sig måste man ju kunna säga ifrån. Fungerar det inte med tex dagistider utan att man måste ha hjälp, då måste man ha all rätt att säga ifrån. Då får ju antingen barnet bo hos mamman eller så får pappan byta jobb.

Jag har inte påstått nåt annat? Inte för att det verkar vara bekymret ts upplever heller iförsig.
  • Anonym (bonus)
    Anonym (Elsas) skrev 2021-01-01 15:37:33 följande:
    Jag vill gärna höra hur du tänker att situationen är föe fyraåringen för jag kan utläsa tänker du enbart på vad som är bra för för dig. Givetvis bör ni tillsammans diskutera situationen men finns det barn i bilden är det en självklarhet att de ska ha tillgång till båda föräldrarna om föräldrarna fungerar i sitt föräldraskap. När du beskriver situationen låter det tyvärr som att din sambo brister i sitt föräldraskap och att du brister som medmänniska. Det är fullständigt normalt att en fyraåring kräver ständig uppmärksamhet och nej, en fyraåring förstår inte att ni har annat för er. Det är sorgligt att barnet lämnas så länge på förskolan när det inte behövs. Här behöver du kräva att din sambo tar sitt ansvar alternativt göra en orosanmälan.
    Nej, jag kan såklart inte tänka mig att det är speciellt roligt för 4. Som sagt tror jag det var bättre för alla när han kom vh och vi hittade på roliga saker då. Inte att han ska behöva gå på förskolan dagarna i ända när han är här på vardagar. Jag har ju sagt åt min sambo att jag inte tänker vara en extramamma åt honom, han har ju redan en. Men jag är såklart gärna med och hittar på roliga saker om han bara skulle komma vh.
    För min del känns det ärligt talat som att sambon inte orkar med men det erkänner han ju inte. Visst kan han stundtals tycka det är roligt att ha 4 här, när han är på bra humör. Men den där irriterade tonen kommer fram så fort sambon inte orkar/vill busa/leka mer och 4 blivit uppstimmad och kräver mer. Sambon brukar sätta på TVn eller ge honom sin telefon då där han laddat ner några appar åt honom. Jag lägger mig inte i det för det är inte upp till mig att uppfostra honom, men sa faktiskt nej när sambon ville köpa en surfplatta åt honom för han tyckte det blev jobbigt att låna ut sin telefon "hela tiden." Sambon har inte varit på bvc-kontroller för 4 på över ett år och aldrig varit där med sitt andra barn heller, han låter mamman sköta allt sånt. Visserligen har hon ensam vårdnad om bebisen men hon tog och gav sambon en fullmakt, vad det nu ska betyda. Stod några rader om att han får hämta info etc och hennes underskrift sen var det inte mer med det, men sambon säger att hon tjatar om att han borde följa med till bvc. Tror inte han vill träffa henne och sålänge barnen mår bra är det väll inte nödvändigt att båda går heller. Sambon har följt med mig till varenda besök på mvc (utom ett när han inte kunde) och ultraljuden så han är ju i alla fall intresserad och involverad i vårt barn.

Tror ärligt talat att mamman har mer energi åt 4 och sambon är avundsjuk på det, att det kanske fungerar bättre hos henne? Alltså bara det att hon var hemma 2 dagar efter sin förlossning och skulle ha hem 4 som om det var ?ingenting?? Fast inte vet jag egentligen, kanske inte fungerar alls där heller utan bara att skenet bedrar eller vad man säger.
  • Jemp
    Anonym (bonus) skrev 2021-01-01 23:35:52 följande:

Nej, jag kan såklart inte tänka mig att det är speciellt roligt för 4. Som sagt tror jag det var bättre för alla när han kom vh och vi hittade på roliga saker då. Inte att han ska behöva gå på förskolan dagarna i ända när han är här på vardagar. Jag har ju sagt åt min sambo att jag inte tänker vara en extramamma åt honom, han har ju redan en. Men jag är såklart gärna med och hittar på roliga saker om han bara skulle komma vh.

För min del känns det ärligt talat som att sambon inte orkar med men det erkänner han ju inte. Visst kan han stundtals tycka det är roligt att ha 4 här, när han är på bra humör. Men den där irriterade tonen kommer fram så fort sambon inte orkar/vill busa/leka mer och 4 blivit uppstimmad och kräver mer. Sambon brukar sätta på TVn eller ge honom sin telefon då där han laddat ner några appar åt honom. Jag lägger mig inte i det för det är inte upp till mig att uppfostra honom, men sa faktiskt nej när sambon ville köpa en surfplatta åt honom för han tyckte det blev jobbigt att låna ut sin telefon "hela tiden." Sambon har inte varit på bvc-kontroller för 4 på över ett år och aldrig varit där med sitt andra barn heller, han låter mamman sköta allt sånt. Visserligen har hon ensam vårdnad om bebisen men hon tog och gav sambon en fullmakt, vad det nu ska betyda. Stod några rader om att han får hämta info etc och hennes underskrift sen var det inte mer med det, men sambon säger att hon tjatar om att han borde följa med till bvc. Tror inte han vill träffa henne och sålänge barnen mår bra är det väll inte nödvändigt att båda går heller. Sambon har följt med mig till varenda besök på mvc (utom ett när han inte kunde) och ultraljuden så han är ju i alla fall intresserad och involverad i vårt barn.

Tror ärligt talat att mamman har mer energi åt 4 och sambon är avundsjuk på det, att det kanske fungerar bättre hos henne? Alltså bara det att hon var hemma 2 dagar efter sin förlossning och skulle ha hem 4 som om det var ?ingenting?? Fast inte vet jag egentligen, kanske inte fungerar alls där heller utan bara att skenet bedrar eller vad man säger.

Självklart kan det upplevas roligare och mindre konfliktfyllt att bara hitta på kul saker och göra det speciellt. Men det är ju inte så föräldraskap ser ut.
  • Jemp
    Anonym (bonus) skrev 2021-01-01 23:35:52 följande:

Ang att det skulle vara onödigt för honom att gå till bvc så länge barnen mår bra: nej.

Din sambo upplever ju rätt stora problem i sitt föräldraskap (tänker främst på 4 nu), där det är bvc's roll att stötta (och/eller hänvisa vidare, tex abc-kurser kan vara en idé att kolla upp). Han säger dessutom att han blev deprimerad, vilket är bvcs roll och de har på senare år försökt bli bättre på att fånga upp även papporna.

Dessutom handlar det ju inte bara om att barnet ska vara friskt utan också hur man kan stötta i utvecklingen osv.
  • Anonym (Moa)

Vad är era planer för föräldraledigheten? När kommer han gå på pappa-ledighet och hur länge?
  • Anonym (Hmm...)

Det är fruktansvärt tragiskt att pappan väljer att skaffa en unge till när han inte orkar med/klarar av de barn han redan har. Hoppas verkligen detta blir den sista ungen för hans del.

Tror inte er relation kommer överleva länge till vilket troligen är det bästa för barnen.

• Anonym (men..)

Ts din man är en skit och du har ingen självkänsla

Som vanligt är det barnen det är synd om

(alla människor borde steriliseras och vara tvunga att visa lämplighet innan de tilläts skaffa barm)

Svar på tråden Sambon vill inte betala underhåll