• Linda5

    Tips till alla som säger sig inte kunna spara

    Skapar en tråd eftersom många säger sig inte ha möjlighet att spara.
    Nu finns alla möjligheter att spara pengar. Under januari o februari kan man köpa det mesta vääääldigt billigt. 
    Främst matkontot kan bli nästan 0kr.
    Passa på att handla på kort datum och bunkra till resten av året. 
    Spara det som blir över, det gör att du kan bunkra med de medlen senare och inte behöver betalla fullpris på mat. 
    Gör du så, har du snabbt en buffert ( 3 månadslöner på banken)
    Fyll på med tips till dom som behöver hjälp.

    Julskinkorna kommer för 19.90/kg 
    Tärna ner och använd till:
    pastasås massor av olika varianter
    pizza
    pålägg
    pulled pork
    m.m.

  • Svar på tråden Tips till alla som säger sig inte kunna spara
  • Kusinen
    Mouch skrev 2021-01-05 20:43:04 följande:

    Att läsa den tråden är både bisarrt och tragiskt. En person startar en tråd i syfte att hjälpa andra, och det hela slutar i pajkastning om semantik och tjafs om verkligen alla har nytta av specifika tips. Jag tar mig friheten att föreslå ett par saker som kanske kan höja kvaliteten på diskussionen.

    Om du får impulsen att opponera dig mot ett tips för att inte alla kan ha nytta av? skriv då inget negativt om det om du inte själv har ett alternativt tips som alla, och då menar jag verkligen alla, har nytta av. Din negativitet bidrar inte med något. Istället för att skriva något negativt, kom med ett eget tips. Eftersom du vet att alla inte hade nytta av det första, kanske finns det någon därute som kan gynnas av ett annat tips?

    Vi kanske till och med kan komma med några tips hur man kan stötta och hjälpa de personer som har det så illa ställt att de t ex inte orkar laga mat själva m.m. och inte kan tillgodogöra sig vissa tips? Jag tror inte de tar illa upp av att vi delar tips de inte har nytta av här, men vi behöver inte glömma bort dem för det.

    Eftersom det i tråden finns exempel dels på personer som ifrågasätter varför man ska köpa julskinka på rea, göra linssoppa och få bättre ekonomi eftersom man ändå inte får börja köpa oxfilé och delikatesser efter några månader, och personer som säger att man måste ha pengar för att kunna spara (storpack, köpa på erbjudanden, kanske spara till hemkörning av den där extra frysen för de som har tur nog att både hitta en som skänkes bort och har tillräckligt stort boende). Kan inte ni prata ihop er? Att ni lär er lite av varandra låter ju som en fantastisk idé!

    I tråden finns också personer som är väldigt duktiga på att leva så snålt som det bara går. Personer som tyvärr inte haft nytta av något av tipsen här då de varit alldeles för självklara. Kan inte ni dela med er av era bästa tips som inte tagits upp ännu? Antalet tips hittills drunknar ju tyvärr i pajkastningen, så det bör massor av nyttiga tips om vi samarbetar. Att ett tips redan var självklart för dig är ju inte direkt intressant för övriga att få veta.

    Avslutningsvis, sluta vara så förbannat negativa! Vem tror ni kommer bli inspirerade av att förbättra sin situation av att läsa era inlägg här? Om ni inte gillar något som skrivs, kom med egna förslag eller verkligt konstruktiv kritik för hur existerande förslag kan bli ännu bättre!


    Jag tror att toonen i tråden beror på att få tror att ts syfte verkligen är att hjälpa. Och även om syftet är det så färgas inlägget av okunskap och en smula förakt.

    Personer som lever med så låg inkomst att de har svårt att få det att gå runt vet om att det finns extrapriser. Att tro attma genom att informera om att skinkan kan vara nedsatt löser deras problem och gör så att de snabbt har 3 månadalöner på banken är både okunnigt och nedlåtande.Ts hade kunnat formulera sig på ett helt annatsätt och vänt sig till alla iställetför de som "säger sig inte kunna spara" (Observera attts inte skriver ni som inte kan spara).

    Det finns gott om vanliga trådar med spartips och råd om billig mat mm som har en helt annan vinkling från början. De trådarna är trevliga pch hjälpsamma. Det är naturligtvis inte fel att tipsa, och alla tips kan inte passa alla. Men man bör tänka på hur man dormulerar sig och vilka signaler man sänder ut.

    Jag opppnerar mig i tråden, just för att att stötta de som har det svårt ekono islt. Inte med spartips utan mot fördomar, nedlåtande bemötande och allmän okunskap hos de som skriver som ts. Att gå emot fördomar och nedlåtande beteende är också viktigt många gånger, och ska inte alltid ignoreras.

    Vem blir inspirerad till något om attityden är så nedlåtande som nåvra i tråden uttrycker?
  • Litorina
    Mouch skrev 2021-01-05 20:43:04 följande:

    Att läsa den tråden är både bisarrt och tragiskt. En person startar en tråd i syfte att hjälpa andra, och det hela slutar i pajkastning om semantik och tjafs om verkligen alla har nytta av specifika tips. Jag tar mig friheten att föreslå ett par saker som kanske kan höja kvaliteten på diskussionen.

    Om du får impulsen att opponera dig mot ett tips för att inte alla kan ha nytta av? skriv då inget negativt om det om du inte själv har ett alternativt tips som alla, och då menar jag verkligen alla, har nytta av. Din negativitet bidrar inte med något. Istället för att skriva något negativt, kom med ett eget tips. Eftersom du vet att alla inte hade nytta av det första, kanske finns det någon därute som kan gynnas av ett annat tips?

    Vi kanske till och med kan komma med några tips hur man kan stötta och hjälpa de personer som har det så illa ställt att de t ex inte orkar laga mat själva m.m. och inte kan tillgodogöra sig vissa tips? Jag tror inte de tar illa upp av att vi delar tips de inte har nytta av här, men vi behöver inte glömma bort dem för det.

    Eftersom det i tråden finns exempel dels på personer som ifrågasätter varför man ska köpa julskinka på rea, göra linssoppa och få bättre ekonomi eftersom man ändå inte får börja köpa oxfilé och delikatesser efter några månader, och personer som säger att man måste ha pengar för att kunna spara (storpack, köpa på erbjudanden, kanske spara till hemkörning av den där extra frysen för de som har tur nog att både hitta en som skänkes bort och har tillräckligt stort boende). Kan inte ni prata ihop er? Att ni lär er lite av varandra låter ju som en fantastisk idé!

    I tråden finns också personer som är väldigt duktiga på att leva så snålt som det bara går. Personer som tyvärr inte haft nytta av något av tipsen här då de varit alldeles för självklara. Kan inte ni dela med er av era bästa tips som inte tagits upp ännu? Antalet tips hittills drunknar ju tyvärr i pajkastningen, så det bör massor av nyttiga tips om vi samarbetar. Att ett tips redan var självklart för dig är ju inte direkt intressant för övriga att få veta.

    Avslutningsvis, sluta vara så förbannat negativa! Vem tror ni kommer bli inspirerade av att förbättra sin situation av att läsa era inlägg här? Om ni inte gillar något som skrivs, kom med egna förslag eller verkligt konstruktiv kritik för hur existerande förslag kan bli ännu bättre!


    Det finns många trådar här på FL med spartips. De är trevliga, peppande och kreativa. De har ofta ingången Hej här är mitt spartips, fyll på med era! Tipsen ges utan åsikter om hur andra spenderar sina pengar.

    TS uttrycker sig istället dömande och ifrågasättande. Hen skriver tidigt om De som säger sig inte kunna spara. Redan där har hon satt sig på sin höga häst och påstår att hom minsann vet bättre och mer om hur de här personernas ekonomi och livssituation ser ut än de gör själva. Det är det många reagerar mot.

    I tråden har även flera, kanske inte just TS, uttryckt sig väldigt okunnigt om psykisk sjukdom och psykiska funktionshinder. Det har inte gjort stämningen bättre. Den okunnigheten är ett kapitel för sig. Den dyker upp då och då här på FL och jag tycker att det är beklämmande hur låg kunskapsnivån är hos somliga.
  • Kusinen

    Man måste ha väldigt låg månadslön om man ska tjäna in 3 månadslöner snabbt bara på att äta billig skinka (eller billig mat generellt) eller ha extremt höga matkostnader idag.

  • Litorina
    Kusinen skrev 2021-01-06 10:22:18 följande:

    Man måste ha väldigt låg månadslön om man ska tjäna in 3 månadslöner snabbt bara på att äta billig skinka (eller billig mat generellt) eller ha extremt höga matkostnader idag.


    Tänkte också på det. När jag hade som minst pengar hade jag 7000 kr/mån. Tre månadsinkomster motsvarade alltså 21 000 kr. Hyran tog hälften. Maten utgjorde knappt 1000. Typ 1000 kr kunde ibland läggas undan när el, kläder, telefon, kåravgift (obligatoriskt då), försäkring, busskort mm också betalats. (Men skulle det köpas studielitteratur den månaden var det ajöss till den tusenlappen.) Två år hade det tagit mig att spara in 3 månadsinkomster. Det är väl inte så jättesnabbt i mitt tycke.
  • Litorina
    annakarlsson skrev 2021-01-04 18:17:25 följande:

    Hon skrev bättre än de flesta och jag som inte viste bättre då skrev att hon skulle ta sig i kragen. Jobbigt att bli påmind om hur dålig koll jag har på en del saker.


    Måste bara skriva att jag blev så glad av det här inlägget. Det är FL när det är som bäst. Folk möts och lär sig saker och förstår varandra bättre. Så fint.
  • Aniiee
    Jamesdio skrev 2021-01-05 14:52:40 följande:

    Jag har en utmaning till TS och de som säger att alla kan spara. 

    Räkna ut med dina egna siffror hur mycket du/ni skulle få behålla vid löneutmätning. Öppna två sparkonton (eller använd två tomma sparkonton). Sätt in ALLT utom ert förbehåll på det ena sparkontot varje månad och lev på resterande belopp utan att ta ifrån sparkontot. Det som är över vid varje månads slut sätter ni på det andra kontot. Återkom sedan och berätta hur lång tid det tog att spara ihop 3 månadslöner.

    Ni får inte ta ifrån det första sparkontot till något. Inte till mediciner, tandläkarbesök, reparation av hus eller bil, vinterkläder, julklappar, födelsedags presenter, resor, akut behov av nya vitvaror eller betala några räkningar som kommer plötsligt eller blir oväntat stora. Återkom och berätta hur lång tid det tog tills ni hade velat ta av dessa pengar och hur ni löste problemet.

    www1.kronofogden.se/wfmp1/fbbb-web/html/index.html

    Lycka till!


    Snabbt överslag säger mig att jag skulle kunna spara ungefär 150 kr i månaden på förbehållsbeloppet om jag inte gjorde några andra förändringar än att äta normal mat (dvs inte provlaga massa saker för jobbet och så). Så om jag sparade den summan på ett ISK och fick ett snitt av 5% årlig ränta på skiten så skulle jag ha sparat ihop tre av mina normala månadslöner EFTER skatt på 23 ÅR. Ska vi räkna före skatt så pratar vi 4-5 år till.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • snedtak
    Jamesdio skrev 2021-01-05 14:52:40 följande:
    Jag har en utmaning till TS och de som säger att alla kan spara. 

    Räkna ut med dina egna siffror hur mycket du/ni skulle få behålla vid löneutmätning. Öppna två sparkonton (eller använd två tomma sparkonton). Sätt in ALLT utom ert förbehåll på det ena sparkontot varje månad och lev på resterande belopp utan att ta ifrån sparkontot. Det som är över vid varje månads slut sätter ni på det andra kontot. Återkom sedan och berätta hur lång tid det tog att spara ihop 3 månadslöner.

    Ni får inte ta ifrån det första sparkontot till något. Inte till mediciner, tandläkarbesök, reparation av hus eller bil, vinterkläder, julklappar, födelsedags presenter, resor, akut behov av nya vitvaror eller betala några räkningar som kommer plötsligt eller blir oväntat stora. Återkom och berätta hur lång tid det tog tills ni hade velat ta av dessa pengar och hur ni löste problemet.

    www1.kronofogden.se/wfmp1/fbbb-web/html/index...

    Lycka till!
    Bra övning. Mitt förbehållsbelopp skulle vara 10 867 kr. Efter nuvarande matkostnader, försäkringar, TV, internet, mobil, A-kassa, CSN och "nödvändiga räkningar" skulle jag då ha 2293 kr kvar till bil, gym, sparande, kläder, nöjen, semester, underhåll & reparationer på huset m.m.
    I ett sånt läge skulle jag såklart sänka matkostnaderna jämfört med idag, men det är uppenbart att vi skulle behöva göra oss av med bilen och att det inte skulle bli några semestrar eller annat nöje. Jag tror många skulle tycka det var svårt att leva på den summan i långa loppet, vilket är något helt annat än att göra det i 1-3 månader.
  • Jamesdio
    snedtak skrev 2021-01-10 11:42:38 följande:
    Bra övning. Mitt förbehållsbelopp skulle vara 10 867 kr. Efter nuvarande matkostnader, försäkringar, TV, internet, mobil, A-kassa, CSN och "nödvändiga räkningar" skulle jag då ha 2293 kr kvar till bil, gym, sparande, kläder, nöjen, semester, underhåll & reparationer på huset m.m.
    I ett sånt läge skulle jag såklart sänka matkostnaderna jämfört med idag, men det är uppenbart att vi skulle behöva göra oss av med bilen och att det inte skulle bli några semestrar eller annat nöje. Jag tror många skulle tycka det var svårt att leva på den summan i långa loppet, vilket är något helt annat än att göra det i 1-3 månader.
    Precis. De flesta klarar väl en eller två månader utan problem. Man har ju mat i frysen och i skafferiet. Men sen, om det kommer något oförutsett behov, eller behov av något dyrare börjar det ta emot. Bilreparationer eller tandproblem.

    Vi har levt på vårt förbehåll i 5 år snart. Eller, kanske längre, för jag hade ju en tid av ekonomiska bekymmer och sedan utmätning innan skuldsaneringen kom igång. Man lär sig att äta billigt och att inte köpa prylar och kläder man inte behöver. Och man försakar umgänge med nära och kära för man har inte råd. Man skippar fika, bio, kalas, semester. Man struntar i att ha krukväxter och man bryr sig inte om smink och parfymer. Man väljer att dra ut tänder som går sönder istället för att laga. Och man väljer att ha glugg istället för implantat. Man lär sig att uppskatta gratisaktiviteter som skogspromenader. Och man småler åt tidningarnas rubriker om hur man kan spara in pengar genom att skippa take-away latten på väg till jobbet och att ha matlåda istället för utelunchen.
  • Mortiscia80
    Jamesdio skrev 2021-01-05 14:52:40 följande:

    Jag har en utmaning till TS och de som säger att alla kan spara. 

    Räkna ut med dina egna siffror hur mycket du/ni skulle få behålla vid löneutmätning. Öppna två sparkonton (eller använd två tomma sparkonton). Sätt in ALLT utom ert förbehåll på det ena sparkontot varje månad och lev på resterande belopp utan att ta ifrån sparkontot. Det som är över vid varje månads slut sätter ni på det andra kontot. Återkom sedan och berätta hur lång tid det tog att spara ihop 3 månadslöner.

    Ni får inte ta ifrån det första sparkontot till något. Inte till mediciner, tandläkarbesök, reparation av hus eller bil, vinterkläder, julklappar, födelsedags presenter, resor, akut behov av nya vitvaror eller betala några räkningar som kommer plötsligt eller blir oväntat stora. Återkom och berätta hur lång tid det tog tills ni hade velat ta av dessa pengar och hur ni löste problemet.

    www1.kronofogden.se/wfmp1/fbbb-web/html/index.html

    Lycka till!


    Jag försökte mig på det där men det ges ju inget utrymme för riksnormen, alltså pengar till mat, hygienartiklar osv. Jag hittade inget ställe att fylla i sådant.
  • Jamesdio
    Mortiscia80 skrev 2021-01-10 15:51:42 följande:
    Jag försökte mig på det där men det ges ju inget utrymme för riksnormen, alltså pengar till mat, hygienartiklar osv. Jag hittade inget ställe att fylla i sådant.
    Nej, riksnormen ska man ju inte lägga till själv. Den ingår ju i det förbehållsbelopp som du får uträknat.
  • Aniiee
    Mortiscia80 skrev 2021-01-10 15:51:42 följande:
    Jag försökte mig på det där men det ges ju inget utrymme för riksnormen, alltså pengar till mat, hygienartiklar osv. Jag hittade inget ställe att fylla i sådant.
    Det fyller du inte i. Det är det som är "förbehållsbeloppet". Det vill säga, på sida 1 fyller du i om du är ensamstående eller sammanboende och om du har barn, på sida 2 fyller du i din (eller era, om ni är 2) inkomst och förmåner, på sida 3 fyller du in din boendekostnad, sida 4 fyller du i resekostnader till jobbet och kostnader för sjukdomar, och på sida 5 ser du uträkningen. Bläddrar du ner till botten ser du ordet "förbehållsbelopp". Det är pengarna som ska räcka till resten. Dvs alla räkningar förutom bostadskostnader och resor till jobbet, maten, kläderna, mobilen ALLT.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee
    Aniiee skrev 2021-01-10 16:13:02 följande:
    Det fyller du inte i. Det är det som är "förbehållsbeloppet". Det vill säga, på sida 1 fyller du i om du är ensamstående eller sammanboende och om du har barn, på sida 2 fyller du i din (eller era, om ni är 2) inkomst och förmåner, på sida 3 fyller du in din boendekostnad, sida 4 fyller du i resekostnader till jobbet och kostnader för sjukdomar, och på sida 5 ser du uträkningen. Bläddrar du ner till botten ser du ordet "förbehållsbelopp". Det är pengarna som ska räcka till resten. Dvs alla räkningar förutom bostadskostnader och resor till jobbet, maten, kläderna, mobilen ALLT.
    Det där blev otydligt..... tar om den sista meningen. Dvs alla räkningar förutom bostadskostnader och resor till jobbet - maten, kläderna, mobilen, ALLT.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Themis
    Jamesdio skrev 2021-01-10 15:27:06 följande:
    Precis. De flesta klarar väl en eller två månader utan problem. Man har ju mat i frysen och i skafferiet. Men sen, om det kommer något oförutsett behov, eller behov av något dyrare börjar det ta emot. Bilreparationer eller tandproblem.

    Vi har levt på vårt förbehåll i 5 år snart. Eller, kanske längre, för jag hade ju en tid av ekonomiska bekymmer och sedan utmätning innan skuldsaneringen kom igång. Man lär sig att äta billigt och att inte köpa prylar och kläder man inte behöver. Och man försakar umgänge med nära och kära för man har inte råd. Man skippar fika, bio, kalas, semester. Man struntar i att ha krukväxter och man bryr sig inte om smink och parfymer. Man väljer att dra ut tänder som går sönder istället för att laga. Och man väljer att ha glugg istället för implantat. Man lär sig att uppskatta gratisaktiviteter som skogspromenader. Och man småler åt tidningarnas rubriker om hur man kan spara in pengar genom att skippa take-away latten på väg till jobbet och att ha matlåda istället för utelunchen.
    Låter stentufft. Och ja det är givetsvis en helt annan sak att klara en brygga av arbetslöshet eller sjukskrivning på 3-8 månader än att över flera år leva så.

    Men efter fem år är väl skuldsaneringen över- eller har jag missuppfattat det?
    Din ekonomi borde väl bli "fri" igen snart då?
    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Jamesdio
    Themis skrev 2021-01-11 16:02:00 följande:
    Låter stentufft. Och ja det är givetsvis en helt annan sak att klara en brygga av arbetslöshet eller sjukskrivning på 3-8 månader än att över flera år leva så.

    Men efter fem år är väl skuldsaneringen över- eller har jag missuppfattat det?
    Din ekonomi borde väl bli "fri" igen snart då?
    Ja, den är över om tre månader och plötsligt får jag drygt 18000 kr mer per månad kvar.
  • Jamesdio
    Aniiee skrev 2021-01-10 16:15:20 följande:
    Det där blev otydligt..... tar om den sista meningen. Dvs alla räkningar förutom bostadskostnader och resor till jobbet - maten, kläderna, mobilen, ALLT.
    Fast förbehållsbeloppet är ju det man får behålla efter att kronofogden har tagit sitt. Det ska räcka till ALLT, inkl boende och resor till jobbet.
  • Themis
    Jamesdio skrev 2021-01-11 16:08:39 följande:
    Ja, den är över om tre månader och plötsligt får jag drygt 18000 kr mer per månad kvar.
    Jag antar att det redan planeras för denna glädjens dag.
    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Jamesdio
    Themis skrev 2021-01-11 16:49:57 följande:
    Jag antar att det redan planeras för denna glädjens dag.
    Lite smått bara.
  • Noname00
    Jamesdio skrev 2021-01-04 10:37:57 följande:

    Om det ändå vore så enkelt...

    Bor i ett litet samhälle med liten ICA-affär. Handlade igår och det fanns två julskinkor nedsatta till typ 36 kr/kg. Men det var för dyrt för min budget och vi vill inte äta julskinka i tre veckor.

    Har man inte råd att spara har man oftast inte pengar att lägga ut för att kunna bunkra billiga varor.


    Om du bor i ett litet samhälle, har du ingen bil?
    Hur ser dina boendekostander ut, har du miljonlån för bostaden?
Svar på tråden Tips till alla som säger sig inte kunna spara