• Nyborjanpamittliv

    142 kg, är någon på?

    Hej!

    Jag väger 142 kg och ska nu ner i vikt.

    Finns det någon i samma viktklass

    som skulle vilja peppa och hålla varandra

    ansvariga, stötta, dela med sig av framgångar och

    motgångar, över nätet?

    Skulle vara så skönt att prata med någon som förstår

    och går igenom samma sak.

  • Svar på tråden 142 kg, är någon på?
  • linaaaa86

    Kör också 5.2. Vissa dagar är jag så opepeppande på fastedagarna. Men för mig funkar det bra med tydlighet och att göra det enkelt och dem dagarna är jag inte så farligt hungrig. Efter två veckor märker jag tydligt att jag inte orkar lika stora portioner de övriga dagarna, tanken är att hålla mig runt 1500kalorier dem övriga dagarna, räknar inte eller så men försöker ha ett hum om hur mycket jag får i mig. Ha gått ner 2,4 kilo på två veckor nu så är nöjd.

  • crassus
    anemonen skrev 2021-01-11 15:46:34 följande:
    Sjukt bra jobbat! Alltså jag må ju gå ner fortare men din metod är fortfarande så mycket bättre. Önskar jag kunde ha ditt tålamod och disciplin. Får ta inspiration och försöka tänka att det bästa resultat en kan få är när det är en långsam process.

    Till frukost idag blev det ungefär som igår, päronfil med skivad banan. Det var ganska nära inpå lunchen så tog ett äpple till lunch. Till middag igår slutade det med att jag åt en laxfilé, potatis och sallad istället för kycklingsallad. Gjorde iordning matlådor för några dagar framåt så till middag blir det samma som igår.

    Kul att du gjort en grupp Nyborjan! Man kan ju skriva både här och där för er som vill vara anonyma här :)
    Om jag vore dig så skulle jag skippa päronfil, bannan och frallor. Allt detta sammanlagt innehåller väldigt mycket kolhydrater/socker, tyvärr.
    Stek  istället ett par ägg och några tomater till frukost. Servera en avokado till det och lite keso med örtsalt på.
    Mellanmål, enligt många experter, är inte nödvändig om man vill gå ner i vikt. Och äpple är inte det bästa valet. Man skall undvika frukt om man vill gå ner i vikt. 
    Ta hellre några osaltade nötter, om du måste ha mellanmål.
  • crassus
    Nyborjanpamittliv skrev 2021-01-06 19:34:47 följande:

    Hej!

    Jag väger 142 kg och ska nu ner i vikt.

    Finns det någon i samma viktklass

    som skulle vilja peppa och hålla varandra

    ansvariga, stötta, dela med sig av framgångar och

    motgångar, över nätet?

    Skulle vara så skönt att prata med någon som förstår

    och går igenom samma sak.


    Jag försöker att gå ner i vikt cirka11 kilo.
    Hittills har jag gått ner cirka ett kilo i veckan. Började för cirka 2 veckor sedan. 
    Att undvika kolhydrater i alla former och ändå att inte gå hungrig funkar bäst för mig.
  • nnnnnnnn

    Hur går det för er andra?


    Här tuffar det på med promenader + hålla koll på proteinet = går ner långsamt men stabilt.

    Får se i helgen om jag lyckats öka tempot lite, behöver gå ner 0,3 kg per vecka för att nå 15 kg detta året.

  • anemonen
    crassus skrev 2021-01-22 12:42:14 följande:

    Om jag vore dig så skulle jag skippa päronfil, bannan och frallor. Allt detta sammanlagt innehåller väldigt mycket kolhydrater/socker, tyvärr.

    Stek  istället ett par ägg och några tomater till frukost. Servera en avokado till det och lite keso med örtsalt på.

    Mellanmål, enligt många experter, är inte nödvändig om man vill gå ner i vikt. Och äpple är inte det bästa valet. Man skall undvika frukt om man vill gå ner i vikt. 

    Ta hellre några osaltade nötter, om du måste ha mellanmål.


    Tack för omtanken! Som jag skrev så var det inte en sk toppenfrukost. Men ett av mina mål med denna viktnedgång är att jag långsiktigt ska kunna hålla kvar vid dessa rutiner även efter jag gått ner till min slutgiltiga målvikt. Så att t.ex. kunna äta lite av det jag äter vanligtvis i nuläget dvs. Att utesluta kolhydrater och socker är något jag gjort tidigare, och jag gick ner 8kg på nolltid. Så ja, det är mer effektivt på sätt och vis. Men direkt efter jag nått mitt mål så började jag frossa allt jag inte tillät mig själv äta tidigare, just pga att jag inte hade lagt en bra och hållbar grund för mig själv. 2 år senare så hade jag gått upp allt och lite till. Den dieten jag höll fast vid under tiden jag gick ner i vikt var inte hållbar med andra ord.

    Såklart vet jag att frukter såsom vindruvor är fulla av druvsocker och att avokado är en riktigt fet frukt. Men det du skrev om äpplen visste jag dock inte. Det jag läst är att äpplen inte innehåller några fetter, är rikliga på fibrer och antioxidanter. Samt att de kan gynna en viktnedgång. Men är nyfiken på vad som mer finns att lära såklart, har du några källor? Mellanmål brukade jag köra på när jag blev sötsugen. Men skönt nog så är mitt sötsug borta sedan ett bra tag. :)
  • anemonen
    nnnnnnnn skrev 2021-01-22 16:04:46 följande:

    Hur går det för er andra?

    Här tuffar det på med promenader + hålla koll på proteinet = går ner långsamt men stabilt.

    Får se i helgen om jag lyckats öka tempot lite, behöver gå ner 0,3 kg per vecka för att nå 15 kg detta året.


    Det går bra! Försöker hålla mig till att väga mig 2 gånger i veckan. Ligger i nuläget på - 6kg under januari vilket känns skönt. Hur ofta väger du dig? :)
  • nnnnnnnn
    anemonen skrev 2021-01-29 06:22:45 följande:
    Det går bra! Försöker hålla mig till att väga mig 2 gånger i veckan. Ligger i nuläget på - 6kg under januari vilket känns skönt. Hur ofta väger du dig? :)
    Första året körde jag på 2 ggr/vecka typ söndag + ons/tors, men har precis gått över till enbart söndag.
    För varje ons/tors = nedgång och varje söndag = gått upp igen => inte kul besked...
    Typ: ons -4 hg, sön +2 hg , tors -3 hg, sön +1 hg
    Egentligen hade jag gått ner 2 hg första veckan och 2 hg andra veckan, men det blev liksom besvikelse varje söndag... Så nu väger jag enbart söndagar.
    Tyvärr + 3 hg förra veckan, men det är säkert hormonsvängningar, så jag håller tummarna för söndag.
    Jag gick ner varje månad första året, men inte varje vecka.

    Nu är jag inne på andra året och har gått ner varje vecka utom förra.

    Jag äter mer och "lyxigare" på helgerna och jag vill ha det så, det känns som att det är rätt OK liv, att ha lite fredagsmys med popcorn och ett glas vin till fredagsmiddagen och på lördagen har vi lördagsgodis (sockerfritt för mej, men ändå godis) och ibland efterrätt.
    Så det blev inte så kul att väga sig på söndagen när jag hade fått bra besked mitt i veckan. Nu med bara söndagsvägning så blir det säkert bättre.

    Hur tycker du att det funkar med vägning 2 ggr/vecka?
  • nnnnnnnn
    anemonen skrev 2021-01-29 06:22:45 följande:
    Det går bra! Försöker hålla mig till att väga mig 2 gånger i veckan. Ligger i nuläget på - 6kg under januari vilket känns skönt. Hur ofta väger du dig? :)

    och GRATTIS!


    6 kg är enormt!!!

    Jag ligger på - 1kg detta året. Dvs ca 2-3 hg per vecka, som jag har som mål ( 3 hg x 52 veckor = nästan 16 kg detta året)

    Så jag håller mitt mål, även om det är långsam nedgång.

    Jag har 20-25 kg kvar och räknar med att det tar 2 år.  (15 kg detta året + 10 kg nästa år => 3 hg/vecka detta året + 2 hg per vecka nästa år)

    Hoppas att jag lär mej att äta rätt så jag kan hålla vikten resten av livet. Det är väldigt frestande att göra något drastiskt tex köra nutrilett ett tag, men jag vet att jag inte mår bra av det.

    Varje gång jag kört "all in" så har jag: blivit sjuk, blivit skadad, mått psykiskt dåligt eller alla 3 samtidigt.
    Så nu kör jag med myrsteg mot målet och håller mej till 3-årsplanen.

    Peppar, peppar, ta i trä - jag har inte blivit skadad eller ovanligt mycket sjuk (faktiskt varit ovanligt frisk detta året) och mår så bra man kan må när det är en pandemi. Så taktiken verkar hålla måttet även om det är otroligt segt och tråkigt....

  • nnnnnnnn
    Nyborjanpamittliv skrev 2021-01-06 19:34:47 följande:
    Hej!

    Jag väger 142 kg och ska nu ner i vikt.
    Finns det någon i samma viktklass
    som skulle vilja peppa och hålla varandra
    ansvariga, stötta, dela med sig av framgångar och
    motgångar, över nätet?

    Skulle vara så skönt att prata med någon som förstår
    och går igenom samma sak.
    Hur går det för dej?
  • crassus
    anemonen skrev 2021-01-29 06:13:23 följande:
    Tack för omtanken! Som jag skrev så var det inte en sk toppenfrukost. Men ett av mina mål med denna viktnedgång är att jag långsiktigt ska kunna hålla kvar vid dessa rutiner även efter jag gått ner till min slutgiltiga målvikt. Så att t.ex. kunna äta lite av det jag äter vanligtvis i nuläget dvs. Att utesluta kolhydrater och socker är något jag gjort tidigare, och jag gick ner 8kg på nolltid. Så ja, det är mer effektivt på sätt och vis. Men direkt efter jag nått mitt mål så började jag frossa allt jag inte tillät mig själv äta tidigare, just pga att jag inte hade lagt en bra och hållbar grund för mig själv. 2 år senare så hade jag gått upp allt och lite till. Den dieten jag höll fast vid under tiden jag gick ner i vikt var inte hållbar med andra ord.

    Såklart vet jag att frukter såsom vindruvor är fulla av druvsocker och att avokado är en riktigt fet frukt. Men det du skrev om äpplen visste jag dock inte. Det jag läst är att äpplen inte innehåller några fetter, är rikliga på fibrer och antioxidanter. Samt att de kan gynna en viktnedgång. Men är nyfiken på vad som mer finns att lära såklart, har du några källor? Mellanmål brukade jag köra på när jag blev sötsugen. Men skönt nog så är mitt sötsug borta sedan ett bra tag. :)
    Men du skall inte tänka att "jag håller på med en diet" utan att "jag vill äta bra för att må bra!". Diet är ett negativt laddat ord som får så många människor att misslyckas med sin viktnedgång.  Du skall inte förbjuda utan välja. Det är väldigt stor skillnad mellan dessa två tankegångar. Det är inte förbjudet att äta vindruvor, äpple eller godis. Nej, ingen förbjuder dig att äta godis. Men du väljer att inte äta dessa jus IDAG. En dag i taget. Nästa söndag kanske du tar 6-7 godisbitar men just i dag så väljer du att äta tex hallon eller blåbär. 

    Äpple på en tom mage är inte bra som ett mellanmål pga att den höga syrehalten triggar sura uppstötningar och bränna. Ska du äta frukt till mellanmål så blanda dem med lite naturell yoghurt 1 dl, och skär 1/3 banan i, lite blåbär eller hallon. Färska bär är dyra så här års men köp djupfrysta. Strö över 3-4 osaltade hackade nötter. Klart.

  • gullig

    Jag har nyss börjat äta mer hälsosamt, räknar kalorier och försöker röra på mig mer.

    Gick upp massor under och efter graviditeten och väger nu 89 kg!! Sonen är nu 10 månader.

    Har aldrig vägt så mycket och har som mål att gå ner 30 kg.

    Hur gör ni andra? Kör ni dieter?

    Kan ju kännas bra med pepp och stöd från andra.

  • nnnnnnnn

    Skrev tidigare om hur jag gör med appen Lifesums gratisvariant.
    Det funkar bra för mej, även om det går långsamt (vilket jag valt själv).

  • nnnnnnnn

    Ingen kvar här i tråden?


    Eller någon ny som vill haka på?

    Jag har efter en lång julledighet = stått stilla länge i vikt... Börjat röra mej neråt igen.
    Jag gissar att jag kommer nå mitt uppsatta mål för första halvåret och håller tummarna för att jag orkar med årets utmaning (kopierar in från tidigare inlägg):
    har en långtidsplan på 3 år totalt som ser ut såhär:
    År 1: Gå ner 15-20 kg. (Klarade jag av!!! blev mittemellan dessa)
    År 2: Gå ner 15- 20 kg (Är på rätt väg, har gått ner 5 kg än så länge = håller jag detta blir det 15 kg på helåret)
    År 3: Gå ner 10-15 kg (längtar redan dit)
    År 4 och framåt: Hålla vikten, inte gå upp och ner mer än plus/minus 3 kg från idealvikten innan jag ändrar kosten och tar tag i vikten.


     

  • Upptaget

    Jag skrev i början av tråden. Började på Viktväktarna för 1,5 månad sen. Gått ner ca 7 kg. Funkar super! Äntligen hittat ett sätt som fungerar för mig.

Svar på tråden 142 kg, är någon på?