• Anonym (Barbaren)

Behöver ärliga svar kring eget företagande

Hej. Behöver hjälp.
    Först och främst, jag vill att detta blir en tråd för endast fakta och information, dömande åsikter undanbedes. Snälla läs ALLT om du vill hjälpa. 

Jag skulle vilja starta ett eget företag. Jag säljer redan saker jag gör, och kan dra in 1500-2000 svart per månad om jag kämpar hårt, men jag vill skatta för det och jag vill kunna ge det ett riktigt försök att bli mitt levebröd. 

Jag kan måla och rita, och har tidigare haft kö av folk som velat ha olika motiv, men det vågade jag inte fortsätta med. Annars skulle inkomsten nog kunna stiga med några tusen. Jag har en idé också som jag tror skulle vara lönande, att avbilda folks barn eftersom jag vet att det säljer och det kommer liksom alltid nya föräldrar. 

Jag har låga levnadskostnader och därför är jag ganska säker på att jag skulle kunna få det att gå runt med min nya affärsidé. Jag är utbildad inom ämnen som kan underlätta, dock inte ekonomi eller eget företagande eller nåt sånt. När jag läser om det så tappar jag hoppet direkt, varför är det typ omöjligt att starta eget i Sverige? 

MEN. Jag vill ju liksom veta att det kommer funka... chansar folk verkligen eller testar dom först sin idé svart? Hur ska man annars kunna veta till 100%? Och alla pengar jag dragit in hittills, kommer Skatteverket titta bakåt och undra var dom pengarna kom ifrån? Vågar jag ställa såna här frågor till Skatteverket själva? Kanske inte sista frågan, men tex, när vet man att det är dags att starta eget? Och efter ett sånt samtal, är jag körd då om jag INTE startar eget, och dom fått nos om mig liksom? 

Det här året tänker jag iaf vara laglydig och skatta i deklarationen, hur fan man nu gör. Hur länge kan man hålla det så? När vet man att man borde starta ett företag?? Jag vill liksom kunna jobba svinhårt och håva in pengar (om det funkar) utan att vara orolig för att hamna i fängelse, liksom. 

• Svar på tråden Behöver ärliga svar kring eget företagande
  • Stenstare
    Anonym (Anonym) skrev 2021-01-12 20:49:24 följande:
    Det finns ingen inkomst som är skattefri, hobby eller inte. Förut fanns en gräns för när man behövde skatta, den är borttagen sedan länge.
    Är du helt säker? Orkar inte gräva men kollade lite snabbt och hittade detta.

Hobby räknas enligt Skatteverket till inkomstslaget tjänst, och i princip alla inkomster från hobbyverksamhet är skattepliktiga. Undantaget är om din sammanräknade inkomst är mindre än 20 008 kr. ... Inom inkomstslaget tjänst skiljer man på hobbyverksamhet och annan inkomstgivande verksamhet.

vismaspcs.se/ditt-foretagande/starta-eget-foretag/hobbyverksamhet~:text=Hobby%20r%C3%A4knas%20enligt%20Skatteverket%20till,mindre%20%C3%A4n%2020%20008%20kr.&text=Inom%20inkomstslaget%20tj%C3%A4nst%20skiljer%20man%20p%C3%A5%20hobbyverksamhet%20och%20annan%20inkomstgivande%20verksamhet.

Ser rätt ut vid en snabb koll från mig. Om det stämmer är gränsen 20 008 kr. Känns konstigt med en noll gräns, det skulle göra hundra tusentals personer skatteskyldiga för småsummor och det skulle kosta mer för staten att hantera än vad det ger i intäkt. Men jag har haft fel förr!
  • Anonym (Barbaren)
    felix le chat skrev 2021-01-12 22:09:17 följande:
    tro mej när du sitter där och knåpar på dina alster och inser att du bara tjänar
    35-40 kr per timme medans dina "extrajobb" ger 3 ggr så mycket kommer du
    tänka om.
    Nja, jag lever ju för min konst och mitt hantverk. I grunden gör jag ju det för mig själv. Jag har alltid varit kreativ, det är inget jag slutar med för att det inte lönar sig. Då kan jag lika gärna sluta äta, typ, så viktigt är det för mig. 
  • Anonym (Barbaren)
    Stenstare skrev 2021-01-13 08:51:27 följande:

Hobby räknas enligt Skatteverket till inkomstslaget tjänst, och i princip alla inkomster från hobbyverksamhet är skattepliktiga. Undantaget är om din sammanräknade inkomst är mindre än 20 008 kr. ... Inom inkomstslaget tjänst skiljer man på hobbyverksamhet och annan inkomstgivande verksamhet.

vismaspcs.se/ditt-foretagande/starta-eget-foretag/hobbyverksamhet~:

Ser rätt ut vid en snabb koll från mig. Om det stämmer är gränsen 20 008 kr. Känns konstigt med en noll gräns, det skulle göra hundra tusentals personer skatteskyldiga för småsummor och det skulle kosta mer för staten att hantera än vad det ger i intäkt. Men jag har haft fel förr!

Men, så otroligt konstigt. Skatteverket säger ju tvärtom, "I princip alla inkomster från hobbyverksamhet är skattepliktiga." 

• Stenstare
    Anonym (Barbaren) skrev 2021-01-13 09:01:40 följande:

Men, så otroligt konstigt. Skatteverket säger ju tvärtom, "I princip alla inkomster från hobbyverksamhet är skattepliktiga." 

Prata med skatteverket. Dom förklarar säkert hur det ska vara. 
    Lycka till!
  • Anonym (Barbaren)
    Stenstare skrev 2021-01-13 09:26:01 följande:
    Prata med skatteverket. Dom förklarar säkert hur det ska vara. 
    Lycka till!
    Jag får göra det. Får ringa från en telefonkiosk. xD
    Räknade just ihop förra årets inkomst som gick upp till 37000. Känner mig lite svettig, haha. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Barbaren) skrev 2021-01-12 21:56:11 följande:
    Tack. Men då kan dom inte granska mer än sju år bakåt? Eller?
    Antagligen är det så eftersom de inte kan kräva att du sparar dina kvitton längre än så.
  • Anonym (Anonym)
    Stenstare skrev 2021-01-13 08:51:27 följande:

vismaspcs.se/ditt-foretagande/starta-eget-foretag/hobbyverksamhet~:text=Hobby%20r%C3%A4knas%20enligt%20Skatteverket%20till,mindre%20%C3%A4n%2020%20008%20kr.&text=Inom%20inkomstslaget%20tj%C3%A4nst%20skiljer%20man%20p%C3%A5%20hobbyverksamhet%20och%20annan%20inkomstgivande%20verksamhet.

Jag är med i några grupper på Fb där man väldigt ofta diskuterar just det här med hobbyverksamhet och skatt och sånt, och då har det alltid sagts att man ska skatta från första kronan.

Källan du länkade är ju uppdaterad nyligen, men konstigt nog hittar jag inte samma information hos Skatteverket. De nämner bara bär, svampar och kottar där gränsen för skattefritt är 12500:-. Jag tycker att de borde ha med de där 20 800:- om det verkligen vore så.

skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/delningsekonomi/hobby.4.58d555751259e4d661680003940.html
  • Anonym (Barbaren)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-01-13 15:05:52 följande:
    Antagligen är det så eftersom de inte kan kräva att du sparar dina kvitton längre än så.
    Nej precis... då är det bara att hoppas åren går snabbt då. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Barbaren) skrev 2021-01-13 16:01:12 följande:
    Nej precis... då är det bara att hoppas åren går snabbt då. 
    Och det kan vara så att det "bara" är sex år, men det kan du ju bara fråga dem om :)
  • Anonym (Barbaren)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-01-13 16:26:42 följande:
    Och det kan vara så att det "bara" är sex år, men det kan du ju bara fråga dem om :)
    Hoppas! Jag får göra det. Tack! :) 
  • Anonym (EgenFöretagareSjälv)

Kolla upp något som heter Hobbyverksamhet hos skatteverket. Enkelt. Använde detta i många år innan jag gjorde mitt företag mer omfattande. Smidigt att deklarera också. 

• Anonym (EgenFöretagareSjälv)

Kolla upp något som heter Hobbyverksamhet hos skatteverket. Enkelt. Använde detta i många år innan jag gjorde mitt företag mer omfattande. Smidigt att deklarera också. 

• Anonym (Barbaren)
    Anonym (EgenFöretagareSjälv) skrev 2021-01-22 17:13:54 följande:

Ja det är det jag kommer börja med. Har stängt mina shopar nu för att inte dra in mer svarta pengar. :)
  • MaryEllen

Något som inte uppfyller de tre kriterierna för näringsverksamhet (självständigt, varaktigt och vinstsyfte) räknas som hobby skattemässigt. Att något räknas som hobby faller oftast på vinstsyftet.

Det har alltså inte så stor betydelse VAD du gör utan HUR du bedriver din verksamhet. Du kan måla på beställning även i en hobbyverksamhet.

Gränsen för skattefrihet är samma för både tjänst (dit hobby räknas) och näringsverksamhet. Det finns en gemensam gräns på ca 20 000 kr som länkades tidigare. Men då räknar man ihop ALLA inkomster både i tjänst (t.ex. lön, a-kassa, pension, hobby etc) med alla inkomster av näringsverksamhet. Den som redan har en inkomst når ju gränsen rätt fort. Det är inte 20 000 kr per inkomstgrupper utan 20 000 kr totalt. Därför brukar man säga att hobby är skattepliktigt från första kronan. (Däremot finns det vissa särskilda regler när det gäller moms, men det är en annan historia.)

Och ja, du måste hålla koll på både inkomster och utgifter. Nån slags enklare bokföring är att rekommendera även om du bara har en liten hobbyverksamhet.

• Anonym (Anonym)
    MaryEllen skrev 2021-01-23 09:33:09 följande:

Något som inte uppfyller de tre kriterierna för näringsverksamhet (självständigt, varaktigt och vinstsyfte) räknas som hobby skattemässigt. Att något räknas som hobby faller oftast på vinstsyftet.

Det har alltså inte så stor betydelse VAD du gör utan HUR du bedriver din verksamhet. Du kan måla på beställning även i en hobbyverksamhet.

Du har fel, det är precis tvärtom. Jag har pratat med Skv ett flertal ggr kring det här och enligt dem är just beställningar en brytpunkt att det då ska vara ett företag. Som hobby får man absolut inte ta beställningar.

Det verkar som du tänker från fel håll. Om minst ett av kraven är uppfyllt så ska man ha företag.
Svar på tråden Behöver ärliga svar kring eget företagande