• Anonym (Lagledare)

Hur hanterar ni enstaka räkningar?

Bara ren nyfikenhet.

När ni får enstaka räkningar, alltså sådana som kommer tex en gång per år eller liknande, hur hanterar ni betalningen av dem?

Som ett exempel. Vi fick i början av januari fakturan för årsavgiften för barnets idrottande, på ca 2000 kr. Förfallodatum 31 januari. När betalar ni den och varför?

Jag är sån att jag betalar allt sånt direkt så är det klart. Då slipper jag lägga in påminnelser, spara på mailet osv och på olika sätt komma ihåg det. Vi har ett konto där alla räkningar dras ifrån och det finns alltid pengar där så jag måste inte flytta runt pengar för att betala fakturan.  

Jag är lagledare och ser hur alla andra betalat eller inte betalat. Idag har 3 st av lagets 25 medlemmar betalat så uppenbarligen är vi i minoritet som gör sånt här direkt. 

Hur gör ni? 

• Svar på tråden Hur hanterar ni enstaka räkningar?
  • Lönnsirap

Jag öppnar all post direkt och skriver in ev. inbokade tider direkt i almanackan och lägger sedan allt öppnat i lådan över saker att hantera. Endast räkningar som kommer knasigt och ska betalas inom 10 dagar hanteras. Allt annat får ligga och vänta till helgen innan lön, eller om lönen kommer på en fredag, till den helgen.

Det är ju inte som att man orkar ta sådant utspritt under månaden. Så kul är det liksom inte.

Fakturor på mail snoozas så att mailet dyker upp lämplig lördag.

Inte tusan betalar jag mina räkningar en månad innan det behövs. Det betyder ju att man behöver ha en extra månadslön lättåtkomligt. Jag är nöjd att jag ofta har kvar pengar att betala räkningen väldigt tidigt.... Men det skulle inte falla mig in och sitta fler gånger än vad som behövs.

Det är också lättare att hålla koll på hela familjens ekonomi när det görs regelbundet, men inte hela tiden.

• Anonym (123)

Sätter in alla räkningar i en pärm som är märkt mån för mån och betalar samtliga i slutet av månaden. Känns som det blir väldigt mycket mer besvär att betala räkningar lite nu och då och dessutom lättare att man glömmer någon eller betalar dubbelt

• flygrl

Såna där enstaka räkningar betalar jag oftast på en gång så är det gjort.

• Anonym (S)

Lägger in räkningen direkt med betalning på förfallodagen eller någon dag innan.

• Physalis

Jag är van sen innan att betala allt direkt för att ha koll på hur mycket pengar jag har att röra mig med resten av månaden. Jag är som flera upplärd att betala sista förfallodag pga räntan men det har inte funnits någon ränta på mitt lönekonto de senaste 10 åren så det har inte känts så viktigt tidigare. Nu när jag tjänar såpass att det handlar om mer än överlevnad så börjar jag ändå övergå till att betala vid förfallodagen.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Lagledare)

Tack för alla svar, vad intressant att läsa hur alla tänker! 

Ska tillägga att det är alltså bara några få räkningar per år som jag får så här. Allt som kommer regelbundet ligger ju på autogiro och min man får de som kommer på huset och gäller el och försäkring osv då han står på de abonnemangen.

Och som sagt, det är ju ingen ränta på kontona så om pengarna dras den 10:e eller den 27:e spelar ju ingen roll ekonomiskt.  

• Anonym (Förfallodatum)

Jag betalar på förfallodatum. Har en sån räkning och det är SKB sparande 1000 kr per år som kommer i början av året och ska betalas senast i oktober och den lägger jag in direkt så att den dras på förfallodatum. Sen har jag några som är halvårsvis som kommer i anslutning till förfallodatum. Det jag gjort är att jag räknat ut vad månadskostnaden blir för alla dessa och spar det på ett eget konto under året och så för jag över därifrån när det är dags att betala räkningarna. Har inte utrymme att hosta upp 1000 extra en månad plus vill ha alla utgifter utslagna på ett år så det här är ett utmärkt system :)

• Anonym (.....)
    Anonym (Lagledare) skrev 2021-01-24 10:40:07 följande:

Tack för alla svar, vad intressant att läsa hur alla tänker! 

Ska tillägga att det är alltså bara några få räkningar per år som jag får så här. Allt som kommer regelbundet ligger ju på autogiro och min man får de som kommer på huset och gäller el och försäkring osv då han står på de abonnemangen.

Och som sagt, det är ju ingen ränta på kontona så om pengarna dras den 10:e eller den 27:e spelar ju ingen roll ekonomiskt.  

Mottagaren får ränta och jag vill inte att mottagaren ska få ränta så betalar alltid på förfallodatum.
  • Hum Hum Humla

Jag lägger in dem direkt och vanligtvis med betalning på förfallodagen eller någon dag innan. Undantaget kan vara om det är t.ex ett väldigt litet företag som jag antar kan ha behov av pengarna så fort som möjligt, då kan jag lägga betalningsdagen direkt. 

• Anonym (Jo)
    flygrl skrev 2021-01-24 02:44:41 följande:
    Såna där enstaka räkningar betalar jag oftast på en gång så är det gjort.
    Så gör jag med.
  • Cartjan1

Jag lägger alltid in alla räkningar som kommit in under dagen direkt så att de dras den 25:e varje månad...undantag om det är ett tidigare förfallodatum givetvis...

Så det spelar inte någon roll att det är en sådan oregelbunden räkning den betalas med det med allt det andra

• LFF

Just så där får vi bara barnens avgifter till klubben och där kan man välja att betala med Swish. Är det årsavgiften till moderklubben så blir den ofta swishad på en gång, är det den större avgiften för just deras träningsinriktning så tar vi den när lönen kommit. 

Övriga räkningar betalas första vardagen efter lönen kommit så man vet hur mycket det finns att röra sig med (även om vi inte har dåligt ställt).

• Anonym (Skumtomte)
    Anonym (Lagledare) skrev 2021-01-23 19:55:48 följande:

Bara ren nyfikenhet.

När ni får enstaka räkningar, alltså sådana som kommer tex en gång per år eller liknande, hur hanterar ni betalningen av dem?

Som ett exempel. Vi fick i början av januari fakturan för årsavgiften för barnets idrottande, på ca 2000 kr. Förfallodatum 31 januari. När betalar ni den och varför?

Jag är sån att jag betalar allt sånt direkt så är det klart. Då slipper jag lägga in påminnelser, spara på mailet osv och på olika sätt komma ihåg det. Vi har ett konto där alla räkningar dras ifrån och det finns alltid pengar där så jag måste inte flytta runt pengar för att betala fakturan.  

Jag är lagledare och ser hur alla andra betalat eller inte betalat. Idag har 3 st av lagets 25 medlemmar betalat så uppenbarligen är vi i minoritet som gör sånt här direkt. 

Hur gör ni? 

Det känns inte som man behöver vara ett geni för den här frågan...

Förfallodatum 31/1, räkningen kom i början av månaden. De flesta får lön idag, då betalar man sina räkningar den här veckan.

Är man smart och det rör sig om en stor räkning kan man göra automatiskt avdrag från sin lön till ett särskilt räkningskonto motsvarande 1/12 av summan, t ex kan försäkringar bli rätt dyra annars.

Så långt det är möjligt ska man undvika mail-räkningar! Antingen fysiska räkningar, autogiro eller e-faktura som kommer direkt till banken! Då slipper man glömma nåt.
  • Anonym (Lagledare)
    Anonym (Skumtomte) skrev 2021-01-25 09:57:51 följande:
    Det känns inte som man behöver vara ett geni för den här frågan...

Förfallodatum 31/1, räkningen kom i början av månaden. De flesta får lön idag, då betalar man sina räkningar den här veckan.

Är man smart och det rör sig om en stor räkning kan man göra automatiskt avdrag från sin lön till ett särskilt räkningskonto motsvarande 1/12 av summan, t ex kan försäkringar bli rätt dyra annars.

Så långt det är möjligt ska man undvika mail-räkningar! Antingen fysiska räkningar, autogiro eller e-faktura som kommer direkt till banken! Då slipper man glömma nåt.
    Fast rent krasst, har man pengar över, mer än bara månad för månad, så gör det ju ingen skillnad att betala en räkning den 5:e eller den 27:e, pengarna har man ju ändå. Dvs om det kommer en engångsfaktura på 2000 kr och den måste av ekonomiska skäl tas på kommande lön så lär väl den månaden gå back då med 2000 kr och familjen får mindre pengar till mat. I annat fall tar man de pengarna från något sparkonto och det kan man göra när som helst. Om du förstår hur jag menar. 
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Lagledare) skrev 2021-01-25 11:10:46 följande:
    Fast rent krasst, har man pengar över, mer än bara månad för månad, så gör det ju ingen skillnad att betala en räkning den 5:e eller den 27:e, pengarna har man ju ändå. Dvs om det kommer en engångsfaktura på 2000 kr och den måste av ekonomiska skäl tas på kommande lön så lär väl den månaden gå back då med 2000 kr och familjen får mindre pengar till mat. I annat fall tar man de pengarna från något sparkonto och det kan man göra när som helst. Om du förstår hur jag menar. 
    Rent ekonomiskt spelar det ingen roll om man betalar den 5 eller den 25, eftersom man inte har någon ränta på vanliga konton.
    Men folk har olika vanor,  själv betalar jag allt idag, när lönen kommit. Det handlar inte om att vi måste vänta på lönen, utan det är den rutinen vi har. Vi betalar våra räkningar, för över pengar till investeringar och sparande, köper fonder och aktier osv. 

Jag får intrycket av din TS att du moraliserar över de som ännu inte betalt, som att de inte har råd, utan måste vänta till lönen. För vissa är det säkert så, speciellt i januari, men för många är det inte så. 
  • Jemp

Så behöver det ju inte alls vara.

Flera olika scenarion:

Man har som princip att inte ta från sparkontot i onödan.

Man har ca 2000 över/mån. Nu är det aktiviteten, förra månaden nya vinterkläder (eller nåt annat).

Det finns ett sparkonto men det är inte så välfyllt. Betalning onödigt tidigt kan alltså minska bufferten i onödan.

Eller som sagt, man inte bara ser varför man ska lägga ner extraarbetet.

Nån gång har jag dessutom varit med i en förening där medlemsskapet var ett år från betalningsdatum och det kunde innebära att medlemsskapet förkortades (säkert inte rätt men jaja).
  • Anonym (Skumtomte)
    Ja det beror ju på hur man har det. En del har noll sparande och lever månad till månad, en del har buffert. Oavsett, för min del, skulle jag betala räkningarna i slutet av månaden, i tid. Hellre leva fattigt än att ligga efter med räkningar, riskera påminnelseavgifter eller värre. Det är också bra att ha vanan att betala en viss tid på månaden även om man råkar ha pengar till övers. 
  • Mrs Moneybags

Jag gör som du, TS, och skannar och lägger in räkningen direkt i min bank-app så att jag vet att betalningen kommer att ske i rätt tid. 

Då kan jag deleta mailet eller kasta brevet efteråt - enkelt. 

Svar på tråden Hur hanterar ni enstaka räkningar?