• RenLuft

Tvättsvamp i badrummets handfat - Ohygeniskt eller skulle det i alla fall skrämma gästerna?

Hej!

Varje gång jag skall göra rent badrummet, både toalettlocket och runt om själva toaletten + handfatet så använder jag oerhört mycket toapapper, för att få bort damm och så. Alltså inte för i själva toaletten, där använder jag förstås andra hjälpmedel.

Men själva på handfatet och på toalettlock och knapp, så blir det väldigt mycket slöseri toapapper, tycker jag.

Hur gör ni för att göra rent badrummet egentligen? Det måste väl finnas bra, billigt och vänliga lösningar för miljöns skull?

Jag funderar på att numera ha tvättsvamp, så kan jag få bort eventuell fett i handfatet, men också för att få bort damm. Det känns dock idiotiskt/äckligt att göra rent locket på toaletten och sedan lägga på handfatet. Där funderar jag på att ha en ytterligare tvättsvamp och sedan lägga den bredvid toalettens knapp. Men det känns som om gäster skulle bli äcklad eftersom de inte vet varför en/två tvättsvampar finns i handfatet och på toan. Vet de inte att den är till för att ta bort fett och damm, så blir det ju ändå obehag känslor.

Jag har ingen aning - Om ni vet eller talar om vad för hjälpmedel jag kan använda, så vore jag tacksam.

Åtminstone en tvättsvamp för handfatet och sedan lägga den på handfatet någonstans, kan det vara okej? ELLER hur hade ni reagerat om ni såg en sådan helt oförberett?

Stort tack på förhand! :)

• Svar på tråden Tvättsvamp i badrummets handfat - Ohygeniskt eller skulle det i alla fall skrämma gästerna?
  • sextiotalist
    Fossil skrev 2021-01-24 11:24:15 följande:

Absolut, räcker det för dig i ditt hem så är det självklart ok.

Men det duger inte om du städar profisionellt.

Och jag har inga sådana ambitioner
  • Fossil
    sextiotalist skrev 2021-01-24 12:22:51 följande:
    Och jag har inga sådana ambitioner
    Var bara medveten om att de dukar eller moppar som tvättar i 60 grader bara är rena för ögat.
  • sextiotalist
    Fossil skrev 2021-01-24 12:27:28 följande:

Läs gärna detta ni som tvättar i låga temperaturer.

www.expressen.se/leva-och-bo/gor-det-sjalv/sa-snuskiga-ar-dina-rena-trosor/

Aha

De brukar lägga upp rätt konstiga artiklar och den som gör det lider troligen av någon fobi

Även om jag hade satt på mig sterila trosor blir de kontaminerade av mina egna bakterier direkt.

Med all sannolikhet exakt samma (nödvändiga) bakterier som troligen är stendöda efter en tvätt i 60 grader.

Troligen är de redan kontaminerade innan jag sätter på mig dom

Nej, jag tvättar inte mina kläder för att bli sterila, utan för att få bort fläckar främst.

Jag är en sådan person som även föredrar att vädra kläder om det fungerar.

60 grader på underkläder för att fläckar ska lösa sig.

Jag är inte rädd för bakterier. De allra flesta är inte sjukdomsalstrande för oss friska personer
  • BeautifulLiz
    sextiotalist skrev 2021-01-24 12:41:07 följande:
    Aha

De brukar lägga upp rätt konstiga artiklar och den som gör det lider troligen av någon fobi

Även om jag hade satt på mig sterila trosor blir de kontaminerade av mina egna bakterier direkt.

Med all sannolikhet exakt samma (nödvändiga) bakterier som troligen är stendöda efter en tvätt i 60 grader.

Troligen är de redan kontaminerade innan jag sätter på mig dom

Nej, jag tvättar inte mina kläder för att bli sterila, utan för att få bort fläckar främst.

Jag är en sådan person som även föredrar att vädra kläder om det fungerar.

60 grader på underkläder för att fläckar ska lösa sig.

Jag är inte rädd för bakterier. De allra flesta är inte sjukdomsalstrande för oss friska personer
    Jag misstänker att "Fossil" mera tänkte på toatrasor som tvättas ihop med annan tvätt på låga temperaturer.
  • sextiotalist
    BeautifulLiz skrev 2021-01-24 12:43:25 följande:

Jag misstänker att "Fossil" mera tänkte på toatrasor som tvättas ihop med annan tvätt på låga temperaturer.

För min del är toatrasor sista anhalten. Då har de tvättats många gånger innan dess

Fast nu länkade hon till just trosor
  • moaguuun

Städservetter löser allt. Behöver inte tvättas eller förvaras. Bara slängs. Finns nedbrytbara som är skonsamma mot miljön också  

• Amfitrite2

Jag använder en rejäl skurborste, en gammal tandborste samt Grummes såpa, för att göra rent badrummet. (Och naturligtvis toaborste för själva toalettskålen.) Mellan toaletten och övriga saker som behöver skuras i badrummet (handfatet, duschen, strömbrytarna, handdukshängarna etc.), sköljer jag skurborsten ordentligt i hett vatten, och tvättar även händerna med tvål. Att använda toapapper att torka med, låter som ett enormt slöseri!

Och för övrigt - SÅ äckligt är det väl inte, om det bara är ens egna familjemedlemmar som använder toaletten och badrummet? Dom bassiluskerna är liksom blandade ändå. Har man gäster, finns det förstås anledning att tänka mer som man skulle göra, om man skulle städa offentliga toaletter. 

• Amfitrite2
    Amfitrite2 skrev 2021-01-24 14:32:48 följande:

Jag använder en rejäl skurborste, en gammal tandborste samt Grummes såpa, för att göra rent badrummet. (Och naturligtvis toaborste för själva toalettskålen.) Mellan toaletten och övriga saker som behöver skuras i badrummet (handfatet, duschen, strömbrytarna, handdukshängarna etc.), sköljer jag skurborsten ordentligt i hett vatten, och tvättar även händerna med tvål. Att använda toapapper att torka med, låter som ett enormt slöseri!

Och för övrigt - SÅ äckligt är det väl inte, om det bara är ens egna familjemedlemmar som använder toaletten och badrummet? Dom bassiluskerna är liksom blandade ändå. Har man gäster, finns det förstås anledning att tänka mer som man skulle göra, om man skulle städa offentliga toaletter. 

Lägger till: när jag storstädar badrummet en gång i veckan, duschar jag allting med hett vatten efteråt, torkar sedan med rena trasor, och moppar golvet torrt. (Samt putsar speglar, kranar och annat av metall med fönsterputsspray.) Sedan är det garanterat så rent, att man skulle kunna äta från både toalettstolen och handfatet!
  • sextiotalist
    Amfitrite2 skrev 2021-01-24 14:32:48 följande:

Jag är rätt fascinerad av hur folk sköter sina toalettbesök. Låter som de kissar över hela toaletten och sprutlackerar när de gör nr 2.

Inget jag känner igen trots son och sambo (som dessutom kissar stående).
  • TvillingmammaVästgöte
    sextiotalist skrev 2021-01-24 15:41:55 följande:
    Jag är rätt fascinerad av hur folk sköter sina toalettbesök. Låter som de kissar över hela toaletten och sprutlackerar när de gör nr 2.

Håller med, man läser ofta om att kvinnor har problem med att män skitar ner toaletter, vilket jag aldrig upplevt hemma. Jag har man och tonårsson och har aldrig sett minsta urinfläck på våra toalettringar, inte sen sonen fyllde typ tio år i alla fall. Har ingen aning om hur de gör när de kissar! Men toaletten är alltid ren när de lämnar den, förstås.

Där jag jobbar på kontor med akademikermän är toaletterna alltid fina och rena. Tidigare jobbade jag ett tag med produktionsadministration, där även montörer använde toaletterna, där var det dock problem. Vi kvinnor fick ha en separat toalett. 

• Fossil
    BeautifulLiz skrev 2021-01-24 12:43:25 följande:
    Jo, du har rätt.
    Dock nämndes städtrasor i början, det var det jag läste och missade det där om trosorna.

Fast det gör det inte mindre viktigt att tänka på temperatur när man tvättar.
  • Fossil
    TvillingmammaVästgöte skrev 2021-01-24 17:09:36 följande:

Håller med, man läser ofta om att kvinnor har problem med att män skitar ner toaletter, vilket jag aldrig upplevt hemma. Jag har man och tonårsson och har aldrig sett minsta urinfläck på våra toalettringar, inte sen sonen fyllde typ tio år i alla fall. Har ingen aning om hur de gör när de kissar! Men toaletten är alltid ren när de lämnar den, förstås.

Där jag jobbar på kontor med akademikermän är toaletterna alltid fina och rena. Tidigare jobbade jag ett tag med produktionsadministration, där även montörer använde toaletterna, där var det dock problem. Vi kvinnor fick ha en separat toalett. 

De som faktiskt skitar ner toaletter mest är kvinnor.
    Visst kan män kissa på kanten och kanske skvätta lite på golvet, men det är inget mot hur kvinnor grisar ner.

De är säkerligen inte ens medvetna om det men det förändrar ju inte fakta.
  • Lönnsirap

Jag har en tygkasse till trosor och en rätt öppen korg till trasor eftersom jag vill tvätta dessa separat. Jag har då möjlighet att tvätta detta separat och det blir väldigt mycket smidigare i tvätten.

Jag upplever att det blir lättare att plocka fram en ny trasa för varje gång och den ända gången jag använder trasor "dubbelt" är när det är en lite fett fläck på spegeln. Då kan jag ta bort den först. Detta betyder i praktiken att det går åt 4-5 trasor på toaletten, 1-2 gånger i veckan, en disktrasa per dag, några trasor för "spill", 5-7 golvdukar per 2 veckor. Dessa tvättas sedan på 60 grader med extra vatten. (Utan sköljmedel)

Min erfarenhet är att microfibertrasorna håller sig bra av detta och att det är ett smidigt sätt att hålla hemmet tillräckligt rent hela tiden.

• TvillingmammaVästgöte
    Fossil skrev 2021-01-24 17:19:58 följande:
    Visst kan män kissa på kanten och kanske skvätta lite på golvet, men det är inget mot hur kvinnor grisar ner.

Jag skulle aldrig lämna en toalett smutsig efter mig. Alla gör väl rent innan de lämnar toalettrummet? Det är ju en självklarhet.
  • Eliiineliiin
    Fossil skrev 2021-01-24 17:19:58 följande:

Åh herregud. Så olika vi tycker här. Jag är lastbilschaufför. Och män som är lastbilschaufförer, har väl haft ca 150-200 kollegor under åren, är så brutalt vidriga. Det är kiss och bajs överallt, eller nej, kiss och bajs i toaletten och kiss på golvet. Jag kräks. På ena stället där dom inte kunde skärpa sig fick tjejerna nycklar till en egen låst toalett för att slippa gå i kiss. På nuvarande har vi uppdelat thank god, och skulle hellre kissa på mig än gå in på herrarnas.
  • flygrl
    TvillingmammaVästgöte skrev 2021-01-24 20:28:38 följande:

Jag skulle aldrig lämna en toalett smutsig efter mig. Alla gör väl rent innan de lämnar toalettrummet? Det är ju en självklarhet.

Håller med om det är en självklarhet att göra ren toaletten efter sig MEN uppenbarligen är det inte det för alla. En del lämnar toaletten i ett vidrigt skick med piss lite överallt och massa skit i toastolen. Blä!!! :/
  • QueenS

Tips är att göra egna tvättservetter. Köp tvättlappar (sådana som finns brevid våttservetterna/blöjorna).

Vät dem i en blandning som består av 2 delar ättika och 2 delar vatten plus 1 droppe diskmedel per färdigblandad deciliter.

Funkar superbra, billigt och hyfsat miljövänligt (förutom att tvättlappen behöver kasseras efter användning)

Källa: ekotipset

• Litorina
    sextiotalist skrev 2021-01-24 15:41:55 följande:

Jag har tänkt lite liknande när jag har läst här. Jag torkar ju liksom inte upp bajskluttar med toatrasan. Det är mest damm och möjligen lite kiss-stänk.
Svar på tråden Tvättsvamp i badrummets handfat - Ohygeniskt eller skulle det i alla fall skrämma gästerna?