• Anonym (Arg)

Anmäla polis??

Jag har lärt känna en man som jobbar i närheten här jag bor. Han är från Italien och har inte svenskt medborgarskap. Vi kan kan kalla han Gianni. Han är 53 år. Han bor ibland hos sin bror eller vän. Han har inget eget hem. Vi har träffats sen höstas. Vi brukar ses laga mat och dricka och ha det mysigt och han brukar även sova här några dagar.

Igår kom han och han var väldigt full. Kraftigt berusad !

Vi satt och åt och skulle se film och han ville ha sex. Jag hade ingen lust och han började skrika på mig och sa att jag är en hora. Så jag bad honom att gå och lämna mitt hem. Kände mig faktiskt lite rädd. Han vägrade gå. Så jag ringde polisen och dem hämtade honom. Detta var vid 16 tiden.

Jätteskönt när dem tog honom.

MEN 3.30 inatt knackar det på dörren och jag ser en polis står utanför så jag blev orolig och öppnade och så ser jag en annan polis som kommer med Gianni uppför trappan och dem lämnar av honom hos mig?????!!!

Jag blev jättearg och frågar vad fan dem håller på med?

Han bor inte ens här? Han är inte skriven här?

Då blir polisen arg och säger åt mig att hålla käften och inte ha attityd och så står hon nästan i min hall, så jag puttar ut henne och säger åt henne att gå ut ur min lägenhet. Då kommer hennes kollega och drar ut mig aggressivt och säger "rör inte min kollega" och håller fast mig med armarna och jag blir mer arg och försöker slita mig loss, då tar han värsta greppet och slänger mig ner i trappan och sätter bojjor på mig och så säger han " lugna dig annars hamnar du i fyllecell".

Då säger jag, jag är inte ens full? Det är han som var full och jag ringde er idag om att hämta honom för jag kände inte mig bekväm i mitt hem pga jag upplevde honom som hotfull och jag kände mig rädd. Varför lämnar ni ens av honom här?? Hur jobbar ni?! Håll käften skriker han och dem trycker mitt huvud mot väggen. Och Gianni har gått in och lagt sig i mitt hem!

Ut kommer grannen och frågar vad som händer? Och jag förklarar för henne och så säger polisen "var tyst med dig" och skriker.

Då säger grannen att hon själv hört oss bråka innan idag att han var hotfull och att och hon hörde mig även att be honom gå. Grannen är en äldre dam på 70+.

Jag är en äldre kvinna på 49 år och jobbar, sköter mig.

Känner mig så illa behandlad.

Varför i helvete kommer dem och lämnar tillbaka någon jag är rädd för och upplevde hotfull???

Och sen någon som inte ens bor här eller är skriven hos mig?

Tänk om han exempel skulle slå mig eller våldta mig och så ska polisen lämma av honom hos mig igen?!

Efter att dem pratat med grannen så släppte dem mig och tog honom igen.

Detta är Inte okej! Jag vill ta detta vidare

• Svar på tråden Anmäla polis??
  • Anonym (W)
    Anonym (Arg) skrev 2021-01-31 14:12:27 följande:

Vad JAG anser vara putta kanske någon annan anser vara slå till.

Puttar ut henne, markerar att hon ej ska in i min hall!

Ni alla här verkar tro jag "puttat" så hon ryggades bakåt. Herregud vilka jävla idioter det finns här!

Kommer aldrig mer skriva på denna sidan. Ni är så tuffa bakom era falska konton. Sorligt

TS, jag förstår att du blir arg och upprörd när så många inte tror dig, men jag tycker inte du ska bry dig. Det är så vanligt att folk trollar i webbforum, så det är jättesvårt att som läsare avgöra vem som är seriös. Därför tycker jag inte du ska ta det personligt när du inte blir trodd. Dessutom är vi ju flera i tråden som faktiskt tror på dig.

Hur som helst, poliserna betedde sig helt oacceptabelt. Var det samma poliser som lämnade honom som hämtade? Om inte, så kan det ju ha skett en miss i kommunikationen. De hade inte uppfattat att han inte bodde hos dig och trodde därför att han gjorde det. Och när du, fullt förståeligt, blir arg och upprörd över att de kommer tillbaka med honom, så lyssnar de inte på vad du faktiskt säger, utan hör bara att du är arg, och då blir de defensiva. Men självklart har någon gjort fel här någonstans, i.o.m. att poliserna som lämnade honom inte hade fått rätt information. Sånt här ska inte få förekomma. Kontakta polisstationen igen och berätta allt och fråga hur detta kunde hända. Och uppdatera gärna om hur det går!
  • Anonym (Finley)
    Anonym (K) skrev 2021-01-30 21:26:53 följande:

Jag ska berätta en sak till er som inte tror ts.

För flera år sedan nu så hade vi ett bråk hemma. Min sambo var full och blev väldigt hotfull och det slutade med att han drog mig ner för trappan i håret samt slog mitt huvud mot en hård soffkant. Jag lämnade huset och tog mig ner till polisstationen. Jag tvekade länge pm hag verkligen skulle gå till polisen, dum som jag var. Detta var på natten och då jag stod utanför polishuset började plötsligt en polis prata med mig i en slags porttelefon. De såg ju såklart mig stå där utanför ledsen.

De tog in mig och jag berättade vad som hänt. Visade märken på armarna. Sa också att jag tyckte att det var väldigt jobbigt att vara där och anmäla då det trots allt var min sambo och pappan till mina barn.

Då säger de två manliga poliserna: ja det är nog bättre om du inte gör någon anmälan. Det blir en jättestor sak av detta då och det blir bara jobbigt för alla, speciellt när ni har barn?

Förstod ingenting. De erbjöd sig att köra hem mig vilket de gjorde. De släppte av mig utanför huset. Gick inte ens med mig in för att prata med min sambo.

Det är först nu flera år senare som jag inser hur sjukt det här var. Mår riktigt dåligt när jag tänker på det.

Skillnad på om man är bo lr mgm.
  • Anonym (Ja anmäl!)

För flera år sedan nu så hade vi ett bråk hemma. Min sambo var full och blev väldigt hotfull och det slutade med att han drog mig ner för trappan i håret samt slog mitt huvud mot en hård soffkant. Jag lämnade huset och tog mig ner till polisstationen. Jag tvekade länge pm hag verkligen skulle gå till polisen, dum som jag var. Detta var på natten och då jag stod utanför polishuset började plötsligt en polis prata med mig i en slags porttelefon. De såg ju såklart mig stå där utanför ledsen.

De tog in mig och jag berättade vad som hänt. Visade märken på armarna. Sa också att jag tyckte att det var väldigt jobbigt att vara där och anmäla då det trots allt var min sambo och pappan till mina barn.

Då säger de två manliga poliserna: ja det är nog bättre om du inte gör någon anmälan. Det blir en jättestor sak av detta då och det blir bara jobbigt för alla, speciellt när ni har barn?

Förstod ingenting. De erbjöd sig att köra hem mig vilket de gjorde. De släppte av mig utanför huset. Gick inte ens med mig in för att prata med min sambo.

Det är först nu flera år senare som jag inser hur sjukt det här var. Mår riktigt dåligt när jag tänker på det.
    Hemskt höra hur de svek dig :(.
    Hoppas ditt liv är bättre idag och att du inte behöver leva med en våldsam man och liknande situationer <3
  • Anonym (Vems var skulden)

Du gjorde dig skyldig till våld mot tjänsteman när du puttade på polisen. Sen när den andra polisen tar tag i dig gör du dig återigen skyldig till våld mot tjänsteman. Poliserna var inte trevliga mot dig, men det låter som om du började skrika ganska tidigt i förloppet. Du hade tex kunnat be den kvinnliga polisen gå åt sidan med dig och förklarat läget lugnt och sansat. Då hade situationen troligtvis blivit annorlunda. Situationen blev hotfull när du började puttas. Du kan absolut göra en anmälan, men har det gått till som du skriver kommer den anmälan att läggas ner. Du ska nog bara vara glad att du inte blev anmäld. Mitt svar grundar sig i det du skrev, men jag tror inte att det är hela historIan. Dock är det illa att polisen inte tog med sig mannen igen.

• Anonym (Ja anmäl!)
    Anonym (Vems var skulden) skrev 2021-01-31 18:38:22 följande:

Du gjorde dig skyldig till våld mot tjänsteman när du puttade på polisen. Sen när den andra polisen tar tag i dig gör du dig återigen skyldig till våld mot tjänsteman. Poliserna var inte trevliga mot dig, men det låter som om du började skrika ganska tidigt i förloppet. Du hade tex kunnat be den kvinnliga polisen gå åt sidan med dig och förklarat läget lugnt och sansat. Då hade situationen troligtvis blivit annorlunda. Situationen blev hotfull när du började puttas. Du kan absolut göra en anmälan, men har det gått till som du skriver kommer den anmälan att läggas ner. Du ska nog bara vara glad att du inte blev anmäld. Mitt svar grundar sig i det du skrev, men jag tror inte att det är hela historIan. Dock är det illa att polisen inte tog med sig mannen igen.

Ja TS, det är olyckligt om du puttade/rörde polisen och var arg?
    De gjorde fel från början men om du gör en anmälan kommer den nog läggas ned, det blir nog en ord mot ord-historia.
    Kanske värt att släppa detta för att undvika stress och problem, även om det inte är rättvist?

Tips: Om du någonsin hamnar i en sådan här soppa igen, håll dig alltid lugn oavsett och filma med mobilen när du har med alla involverade att göra.
    Om du inte vill visa att du filmar kan du placera en kamera så den filmar hallen eller dörren och händelserna som utspelas där när du öppnar. Sånt bevis väger tungt.
    Om du inte har det redan, se till att ha ett titt-hål i dörren.
  • Anonym (E.)

Vi får ju bara höra din sida, så det är svårt att veta vad som verkligen hänt. Som hur våldsam och aggressiv du var mot den kvinnliga polisen.

Vad du har lärt dig av det här, är förhoppningsvis att inte umgås med karlar, som inte lever under ordnade förhållanden. Dessutom får jag vibbarna av, att han inte alls är från Italien - eller i alla fall inte en italienare - utan att han är en papperslös låtsasflykting? För i så fall vågar inte polisen släppa ut honom till hemlöshet. Är det en europé däremot (undantag: romer som kommit hit för att tigga från Östeuropa), så går det bra.

• Linnie
    Anonym (Finley) skrev 2021-01-30 21:14:05 följande:

Polisen ordnar inte med hemleverans, vilket skämt :)

Exakt det jag också tänkte!

Folk som släpps av polis släpps vid dörren från arresten, sen får folk klara sej bäst dem vill oavsett om det är 20 minus ute och de är utan telefon och pengar. Så är det!
  • Linnie
    Anonym (Arg) skrev 2021-01-30 22:02:05 följande:
    Men ÅH FAN. DEM FÅR INTE. ENLIGT LAG! Hur många poliser tror du ens följer lagen?!

"Dem får inte"

Nä, men varför då hota när dem tog mig ner i trappuppgången med att ta in mig i fyllecell?

Dem bör inte heller lämna någon hem till mig som jag anmält som hotfull och som DESSUTOM inte ens bor hos mig. Läser du ens vad jag skriver?

Dem har inte gjort rätt ifrån sig på flera punkter.
    Poliser ljuger och hotar om en massa saker de inte får göra i praktiken för att få folk att backa, sätta dit någon annan, erkänna etc.
  • Anonym (xccr)

Det ligger faktiskt något i det poliserna sa åt dig när de avrådde dig från att anmäla.

Varför?

Jo för att 95% typ förlåter ändå sin misshandlande sambo/man/pojkvän. Ni har barn tillsammans, en anmälan hade lett till att socialtjänsten hade behövt kontaktas, de i sin tur hade förmodligen sagt åt dig att du förlorar vårdnaden om du inte genast sätter dig och dina barn i säkerhet. Alltså finns det ingen tid eller eftertanke för en ev förlåtelse. 
    har du anmält och har barn med förövaren måste du löpa linan ut med att lämna eller så blir du av med vårdnaden. Alltså var poliserna rätt schyssta som inte ville ta emot en anmälan gjord i affekt.
  • Anonym (xccr)
    Anonym (E.) skrev 2021-02-01 01:18:19 följande:

Vi får ju bara höra din sida, så det är svårt att veta vad som verkligen hänt. Som hur våldsam och aggressiv du var mot den kvinnliga polisen.

Vad du har lärt dig av det här, är förhoppningsvis att inte umgås med karlar, som inte lever under ordnade förhållanden. Dessutom får jag vibbarna av, att han inte alls är från Italien - eller i alla fall inte en italienare - utan att han är en papperslös låtsasflykting? För i så fall vågar inte polisen släppa ut honom till hemlöshet. Är det en europé däremot (undantag: romer som kommit hit för att tigga från Östeuropa), så går det bra.

Javisst! Folk släpps ut i hemlöshet från polisstationerna varje dag!
  • Linnie
    Anonym (Arg) skrev 2021-01-31 11:24:34 följande:
    Kära du, din kommentar får dig att framstå som en polis. Vad sorligt du är.

Hade du nu varit polis så hade du vetat att man inte får ta in någon i fyllecell från ens hem. Nu bor han inte hos mig men dessa idioter fick för sig att han bodde hos mig och då går dem ju emot lagen att släpa honom från "sitt" hem till fyllecell ;)

Dessutom får man sitta max 8 timmar i en fyllecell. Dem plockade honom 16 på eftermiddagen och släppte av honom 3.30. Han satt häktad!

Och nej du, jag får glatt käfta emot och markera utan att åka in. Hade jag tagit till våld hade jag åkt in. Hade jag varit berusad hade jag INTE fått åka in då jag inte befann mig på en allmän plats. Så gå och lägg dig ärligt talat !
    Ehh... du hade ju ringt polisen eftersom han var hotfull så även om ditt hem varit hans så får de självklart ta med honom till arresten! Inte pga fylleri utan för att han var hotfull och vägrade lämna ditt hem.

Han var heller inte häktad, han blev anhållen. Anhållen kan du vara upp till 72 h (eller är det 94 nu för tiden?) innan du blir häktad. Den som blir häktad flyttar till ett häkte från polisarresten, där man först blir placerad. Denna snubbe hann knappt bli anhållen så släpptes han, eller så hamnade han i fyllehäcken. Troligtvis det senare eftersom det inte fanns annat brott än "full och hotfull". Annars hade han suttit längre eftersom förhör brukar utföras under dagtid av utredare som jobbar kontorstid och inte av poliser i fält.
  • Anonym (Restriktioner)
    Anonym (Arg) skrev 2021-01-30 17:20:45 följande:

Jag har lärt känna en man som jobbar i närheten här jag bor. Han är från Italien och har inte svenskt medborgarskap. Vi kan kan kalla han Gianni. Han är 53 år. Han bor ibland hos sin bror eller vän. Han har inget eget hem. Vi har träffats sen höstas. Vi brukar ses laga mat och dricka och ha det mysigt och han brukar även sova här några dagar.

Igår kom han och han var väldigt full. Kraftigt berusad !

Vi satt och åt och skulle se film och han ville ha sex. Jag hade ingen lust och han började skrika på mig och sa att jag är en hora. Så jag bad honom att gå och lämna mitt hem. Kände mig faktiskt lite rädd. Han vägrade gå. Så jag ringde polisen och dem hämtade honom. Detta var vid 16 tiden.

Jätteskönt när dem tog honom.

MEN 3.30 inatt knackar det på dörren och jag ser en polis står utanför så jag blev orolig och öppnade och så ser jag en annan polis som kommer med Gianni uppför trappan och dem lämnar av honom hos mig?????!!!

Jag blev jättearg och frågar vad fan dem håller på med?

Han bor inte ens här? Han är inte skriven här?

Då blir polisen arg och säger åt mig att hålla käften och inte ha attityd och så står hon nästan i min hall, så jag puttar ut henne och säger åt henne att gå ut ur min lägenhet. Då kommer hennes kollega och drar ut mig aggressivt och säger "rör inte min kollega" och håller fast mig med armarna och jag blir mer arg och försöker slita mig loss, då tar han värsta greppet och slänger mig ner i trappan och sätter bojjor på mig och så säger han " lugna dig annars hamnar du i fyllecell".

Då säger jag, jag är inte ens full? Det är han som var full och jag ringde er idag om att hämta honom för jag kände inte mig bekväm i mitt hem pga jag upplevde honom som hotfull och jag kände mig rädd. Varför lämnar ni ens av honom här?? Hur jobbar ni?! Håll käften skriker han och dem trycker mitt huvud mot väggen. Och Gianni har gått in och lagt sig i mitt hem!

Ut kommer grannen och frågar vad som händer? Och jag förklarar för henne och så säger polisen "var tyst med dig" och skriker.

Då säger grannen att hon själv hört oss bråka innan idag att han var hotfull och att och hon hörde mig även att be honom gå. Grannen är en äldre dam på 70+.

Jag är en äldre kvinna på 49 år och jobbar, sköter mig.

Känner mig så illa behandlad.

Varför i helvete kommer dem och lämnar tillbaka någon jag är rädd för och upplevde hotfull???

Och sen någon som inte ens bor här eller är skriven hos mig?

Tänk om han exempel skulle slå mig eller våldta mig och så ska polisen lämma av honom hos mig igen?!

Efter att dem pratat med grannen så släppte dem mig och tog honom igen.

Detta är Inte okej! Jag vill ta detta vidare

Anmäl!!!!
    Poliskåren är full av frustrerade fd busar, som fått makt i sina händer och fortsätter utöva den i statens namn.

Men va väldigt saklig och tydlig i din anmälan, försök att komma ihåg exakta klockslag och vad som sas och av vem. Har du vittnen, tex en granne - lämna dennes kontakt uppgifter i anmälan.

Fallet med 100 % sannolikhet kommer kommer att läggas ner men jag tycker detta är en principsak.
    Du anar inte hur mycket skit som finns inom polisen!!! Jag vet, tro mig!!!
  • Anonym (J)
    Anonym (Arg) skrev 2021-01-31 01:02:59 följande:

Har inte knuffat, sparkat eller slagit. Markerade bara att hon inte skulle in i min lägenhet. Var ska hon ens där och göra

Jag VET att du inte brukat våld, men det du kunde ha gjort är att sätta upp händerna rakt framåt och markera "stopp". Sen om hon går in i dina händer är ju hennes problem.
Svar på tråden Anmäla polis??