• Anonym (Hårlös)

    Hur förklarar jag håravfall för frisören?

    För ett par veckor sedan blev jag och min man osams och han tog tag i mitt hår. Det var så illa att det ramlade av. Så nu har jag stora kala fläckar på skalpen. Det är naturligtvis allvarligt att han kan göra så och vi har vänt oss till familjerådgivningen. Min man ska få hjälp att hantera situationer som kan innebära risk att han tar till våld (det har inte hänt ofta, men ändå kanske 5 gånger under våra 14 år tillsammans). Förutom att relationen till min man är problematisk (och jag överväger att lämna honom) så har jag problem med vad jag ska säga till min frisör. Jag har gått till samma frisör i 25 år och har en god relation till henne. Men jag har ingen lust att sitta hos frisören och prata om min mans våld. Finns det någon annan rimlig förklaring man kan ge till att det plötsligt är kala fläckar i hårbotten? Jag tycker verkligen inte om att behöva ljuga om detta, men kan inte förmå mig att säga sanningen och ser inte heller någon poäng i det. Till vardags kan jag hjälpligt borsta och spraya håret så det döljer fläckarna, men är också orolig att någon annan ska råka se och fråga. Kan frisörer se skillnad på alpecia (en sjukdom man kan få kala fläckar av) och hår som ryckts bort med våld? Vad tror frisörer om man bara säger att det plötsligt lossnade utan att man vet varför? Någon som är frisör som kan svara eller ge tips? Jag skulle bli så tacksam för råd och tips kring hur jag ska fixa frisörbesöket (håret kommer då förmodligen vara ca 1 cm). Jag får ångest av att tänka på den skam jag skulle känna för att berätta sanningen.

  • Svar på tråden Hur förklarar jag håravfall för frisören?
  • Anonym (Levt i destruktiv relation)

    Alla genomidiotiska råd till ts gör mig illamående.
    Fattar ni inte att ni stöttar henne i att stanna hos sin misshandlande man?

    Skärp er för fan!

  • Tooja
    Tinkerbell73 skrev 2021-02-04 10:55:36 följande:

    Bortsett att jag beklagar din situation så finns det en nödlögn som definitivt är helt trovärdig; du säger helt enkelt att du haft besök av ett spädbarn och att hen grabbade tag i ditt hår och inte släppte förrän det lossnat hår.

    Jag jobbar med barn och kan säga dig TS, att sådant händer mig med jämna mellanrum. Har haft barn som glatt suttit kvar med en tova hår i handen när jag fått loss deras fingrar  Flätar det oftast av den anledningen, men ibland har jag inte hunnit - och barn har djäkla grepp i händerna..!

    Men med det sagt önskar jag dig ett liv där du inte behöver hitta på nödlögner, har dock förståelse för att du inte vill dela med dig av sanningen till din frisör.


    Tovor ja, men spädbarn kan väl ändå inte orsaka kala fläckar på huvudet?
  • Vanessa89
    Tooja skrev 2021-02-04 13:41:02 följande:

    Tovor ja, men spädbarn kan väl ändå inte orsaka kala fläckar på huvudet?


    Jo, mansbebisar är fullt kapabla att göra det!
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Levt i destruktiv relation) skrev 2021-02-04 11:14:03 följande:
    Ja, det vet jag. Men personen här skrev att ts tänker lämna. Vilket hon inte alls tänker, hon överväger. Och när man läser vidare det hon skrivit får jag känslan av att hon tänker stanna.
    Att överväga, är att tänka, och för mig samma sak. Jag tror TS kanske inte vågar använda direkta ord utan hon använder mer otydliga ord, som "överväger att lämna".. i hjärtat lämnar hon honom, hon är påväg ut.

    Ellerhur TS
  • Tinkerbell73
    Tooja skrev 2021-02-04 13:41:02 följande:
    Tovor ja, men spädbarn kan väl ändå inte orsaka kala fläckar på huvudet?
    Från spädbarn upp till 2 år kan de det, inte ofta för oftast är det en tofs hår som försvinner om man har otur - men jag har vid ett tillfälle blivit av med typ 1 cm diameter hår från huvudet. Det gjorde ont kan jag säga. Barnet ifråga kom bakifrån när jag hade ett annat barn i famnen, tog tag i mitt hår och rörde sig i motsatt riktning. Eftersom att jag hade ett barn i famnen fick jag inte möjlighet att stoppa det hela innan det gick så illa.

    De menar ju inget, men som sagt - det kan hända. Liksom att jag fått blåöga vid ett antal tillfällen under min karriär. Min sambo var sjukt obekväm att gå med mig utanför huset efter jag fått en metallbil vid ögonvrån, var gul/grön och blå i veckor efteråt och såg säkert ut som ett misshandelsoffer.
  • Tooja
    Tinkerbell73 skrev 2021-02-04 15:57:37 följande:

    Från spädbarn upp till 2 år kan de det, inte ofta för oftast är det en tofs hår som försvinner om man har otur - men jag har vid ett tillfälle blivit av med typ 1 cm diameter hår från huvudet. Det gjorde ont kan jag säga. Barnet ifråga kom bakifrån när jag hade ett annat barn i famnen, tog tag i mitt hår och rörde sig i motsatt riktning. Eftersom att jag hade ett barn i famnen fick jag inte möjlighet att stoppa det hela innan det gick så illa.

    De menar ju inget, men som sagt - det kan hända. Liksom att jag fått blåöga vid ett antal tillfällen under min karriär. Min sambo var sjukt obekväm att gå med mig utanför huset efter jag fått en metallbil vid ögonvrån, var gul/grön och blå i veckor efteråt och såg säkert ut som ett misshandelsoffer.


    Aj en sådan otur! Men att som TS ha ?stora kala fläckar på skalpen? hade åtminstone jag dragit öronen åt mig om hon sa att det var ett spädbarn. Känns som det krävs ganska omfattande våld för att få stora kala fläckar på huvudet.
  • Tinkerbell73
    Tooja skrev 2021-02-04 17:07:17 följande:
    Aj en sådan otur! Men att som TS ha ?stora kala fläckar på skalpen? hade åtminstone jag dragit öronen åt mig om hon sa att det var ett spädbarn. Känns som det krävs ganska omfattande våld för att få stora kala fläckar på huvudet.
    Så klart, och problemet är ju egentligen att hon är ihop med honom (vilket hon borde sluta vara).

    Men det jag menar är, att om hon inte vill att frisören ska veta - vilket jag absolut förstår - så kan hon skylla på det jag säger. För det är helt och hållet godtagbart och ingen långsökt lögn. Det händer liksom.

    MEN. Jag anser ju ändå att TS borde dra så det visslar i gardinerna, för ingen ska behöva ljuga på detta sätt - även om jag inte tycker att en frisör är den som borde veta. Men TS borde tala om för familj och vänner och flytta.
  • Anonym (Linn)

    Har egentligen bara läst TS inlägg. För mig är det väldigt konstigt att en person är helt ok i långa perioder för att sedan plötsligt bli mycket aggressiv och örfila eller dra loss stora tussar ur partnerns hår.

    Vad är det som händer vid dessa tillfällen?

    Vad jag vill komma fram till är att mannen är aggressiv däremellan också, men han kanske inte är fysisk. Han kanske har ett aggressivt tal, kort stubin, kastar ur sig gliringar och spydigheter, slår i dörrar. Men TS har lärt sig att jämna vägen för honom, att alltid vara steget före och ta bort allt som kan göra att han blir det minsta upprörd. Vid dessa tillfällen när det gick över till handgripligheter så hann inte TS jämna vägen för honom. Eller hon orkade inte den gången, och då blev det som det blev.

    Jag spekulerar absolut, men min gissning är att det är något åt det hållet.

    Min andra spekulation är att TS med detta inlägg om hur hon ska dölja kala fläckar hos frisören ber om hjälp. Hon vill höra att det han gjort inte är ok och att det är ok för henne att känna att det han har gjort är fel.

    Du har helt rätt i att han har gjort fel TS. Flera gånger. Du har rätt till dina känslor och upplevelser. Någon annan kan inte diktera hur du ska tänka kring detta eller bestämma hur länge du ska stå ut för att "det ska vara ok". Han må ha sina orsaker till varför han gör som han gör, men det betyder inte att du ska stå ut med det. Kärlek är inte att härda ut, att leva för att någon annan ska må bra.

  • Tooja
    Tinkerbell73 skrev 2021-02-04 17:32:53 följande:

    Så klart, och problemet är ju egentligen att hon är ihop med honom (vilket hon borde sluta vara).

    Men det jag menar är, att om hon inte vill att frisören ska veta - vilket jag absolut förstår - så kan hon skylla på det jag säger. För det är helt och hållet godtagbart och ingen långsökt lögn. Det händer liksom.

    MEN. Jag anser ju ändå att TS borde dra så det visslar i gardinerna, för ingen ska behöva ljuga på detta sätt - även om jag inte tycker att en frisör är den som borde veta. Men TS borde tala om för familj och vänner och flytta.


    Håller helt med dig. Den bästa lögnen tycker jag att TS redan fick av Kommentar 1: ?jag har blivit utsatt för en misshandel, det är anmält men ingenting jag orkar prata om?. Det respekterar vem som helst och kanske inte direkt får någon att tänka på att det nödvändigtvis är en närstående som misshandlat. Håller även med dig om att det i te nödvändigtvis är frisören som måste veta. Har full respekt för att man inte vill outa sådant här till en frisör.
  • molly50
    Anonym (Levt i destruktiv relation) skrev 2021-02-04 11:14:03 följande:
    Ja, det vet jag. Men personen här skrev att ts tänker lämna. Vilket hon inte alls tänker, hon överväger. Och när man läser vidare det hon skrivit får jag känslan av att hon tänker stanna.
    Ok. Nej,det har hon ju inte skrivit rakt ut. 
    Bara att hon överväger det.
    Om hon stannar så hoppas jag att hon går direkt om han gör något mer.
  • Anonym (Lisa)
    AnnaSthlm skrev 2021-02-03 22:19:15 följande:

    Säg att kompisens ettåring varit på besök och ryckte i håret under lek.


    Du tror att en 1-åring har kraften att dra av  så mycket hår att man får stora, kala fläckar?

    Varför tycker du det är en bra idé att dumförklara  frissan?
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (Linn) skrev 2021-02-04 18:47:17 följande:
    Har egentligen bara läst TS inlägg. För mig är det väldigt konstigt att en person är helt ok i långa perioder för att sedan plötsligt bli mycket aggressiv och örfila eller dra loss stora tussar ur partnerns hår. Vad är det som händer vid dessa tillfällen? Vad jag vill komma fram till är att mannen är aggressiv däremellan också, men han kanske inte är fysisk. Han kanske har ett aggressivt tal, kort stubin, kastar ur sig gliringar och spydigheter, slår i dörrar. Men TS har lärt sig att jämna vägen för honom, att alltid vara steget före och ta bort allt som kan göra att han blir det minsta upprörd. Vid dessa tillfällen när det gick över till handgripligheter så hann inte TS jämna vägen för honom. Eller hon orkade inte den gången, och då blev det som det blev. Jag spekulerar absolut, men min gissning är att det är något åt det hållet. Min andra spekulation är att TS med detta inlägg om hur hon ska dölja kala fläckar hos frisören ber om hjälp. Hon vill höra att det han gjort inte är ok och att det är ok för henne att känna att det han har gjort är fel. Du har helt rätt i att han har gjort fel TS. Flera gånger. Du har rätt till dina känslor och upplevelser. Någon annan kan inte diktera hur du ska tänka kring detta eller bestämma hur länge du ska stå ut för att "det ska vara ok". Han må ha sina orsaker till varför han gör som han gör, men det betyder inte att du ska stå ut med det. Kärlek är inte att härda ut, att leva för att någon annan ska må bra.

    Kan ts vara sig själv med honom? Säga vad hon tänker och tycker utan att han tappar humöret? Kan hon slappna av, även dagar eller stunder då någon av dem mår dåligt, är tjurig, har haft en dålig dag eller vad som helst? Respekterar mannen henne, eller har han även annars ett beteende som faktiskt är kränkande eller förminskande, även om han inte är våldsam? Anpassar sig ts ofta för att han inte ska bli arg? Allt detta är relevanta frågor att ställa, och du har helt rätt i att det kan ligga mer bakom det ts skriver. Samt att det aldrig är kärlek att stanna i en destruktiv relation, i alla fall inte sund kärlek.
  • fornminne
    Anonym (Linn) skrev 2021-02-04 18:47:17 följande:
    Har egentligen bara läst TS inlägg. För mig är det väldigt konstigt att en person är helt ok i långa perioder för att sedan plötsligt bli mycket aggressiv och örfila eller dra loss stora tussar ur partnerns hår. Vad är det som händer vid dessa tillfällen? Vad jag vill komma fram till är att mannen är aggressiv däremellan också, men han kanske inte är fysisk. Han kanske har ett aggressivt tal, kort stubin, kastar ur sig gliringar och spydigheter, slår i dörrar. Men TS har lärt sig att jämna vägen för honom, att alltid vara steget före och ta bort allt som kan göra att han blir det minsta upprörd. Vid dessa tillfällen när det gick över till handgripligheter så hann inte TS jämna vägen för honom. Eller hon orkade inte den gången, och då blev det som det blev. Jag spekulerar absolut, men min gissning är att det är något åt det hållet. Min andra spekulation är att TS med detta inlägg om hur hon ska dölja kala fläckar hos frisören ber om hjälp. Hon vill höra att det han gjort inte är ok och att det är ok för henne att känna att det han har gjort är fel. Du har helt rätt i att han har gjort fel TS. Flera gånger. Du har rätt till dina känslor och upplevelser. Någon annan kan inte diktera hur du ska tänka kring detta eller bestämma hur länge du ska stå ut för att "det ska vara ok". Han må ha sina orsaker till varför han gör som han gör, men det betyder inte att du ska stå ut med det. Kärlek är inte att härda ut, att leva för att någon annan ska må bra.

    Jag har också svårt att tro att någon är lugn och fin och snäll (kanske lite småtjurig ibland som vi alla, men inte mer än så) i 499 dagar av 500, men dag 500 exploderar plötsligt personen och går till handgripligheter. Vi kan alla explodera, men det ska mycket till och de flesta tar inte till våld. De som upprepande gånger är våldsamma mot sina partners, har oftast aggressiva tendenser annars också. Kanske inte jämt, men oftare än vad partnern vill erkänna.
Svar på tråden Hur förklarar jag håravfall för frisören?