• Anonym (MrsE)

    Kan 13-åring ta ställning till sex?

    Jag skriver om min tonårstid och har funderingar kring en särskild händelse som inträffade när jag var 13 år gammal. Jag fattar mig så kort jag kan. 

    Jag var väldigt mobbad i skolan under hela högstadietiden och mådde väldigt dåligt. När jag var 13 år fick jag kontakt med en 30-årig man på nätet. Vi hade gemensamma intressen och han var väldigt snäll och generös med komplimanger. Efter en kort tids chattande bestämde vi oss för att träffas IRL för att vi bodde i samma stad. Vi hade inte alls chattat om sex och när jag gick till första mötet ville jag bara ha en vän, någon att prata med. Han ville mer än så och efter ca 30min promenad kysste han mig och jag knuffade inte undan honom. Jag kände mig mest upprymd och glad att någon var snäll mot mig och gav mig komplimanger. I skolan fick jag dagligen höra skällsord, jag blev knuffad, fälld, utstirrad, utfryst o.s.v Det var ett helvete. Jag blev väldigt fort småkär i den här mannen och snart påbörjade vi en sexuell relation som varade under några månaders tid. Jag var 13 år, mobbad och deprimerad. 

    Han var sambo och blivande pappa. Kort efter att hans sambo fött barn kom hon på honom med att vara otrogen (hon hittade sms) men hon fick aldrig veta att hans otrohetsaffär var med ett barn. Efter att han dumpade mig gick jag djupare in i min depression och fick problem med både självmordstankar, självskadebeteende och sexmissbruk med äldre män som inte var lika försiktiga som han varit med mig. Under hela "relationen" men mannen från internet (han jag beskrivit först) tvingade han mig aldrig till sex men han överöste mig med komplimanger och visste exakt vad han skulle säga för att få omkull mig. 

    Nu, många år senare, skriver jag om min tonårstid och ovanstående är en stor del av det. Jag kontaktade HONOM förra året och bad om hans version och syn på saken. I korthet beskriver han att han såg en ung, vacker och sexig kvinna och inte ett barn. Dessutom anser han att det var jag som var den drivande och den som tog initiativ till vår sexuella relation. 

    Jag blev chockad över hans syn på det som hände, han lägger det mesta av skulden på mig. En del av mig tänker "Jag var 13 år och hade aldrig haft sex med någon. Jag har ingen skuld i det här för jag visste inte bättre. Jag kan inte ha förfört honom, jag var ett offer för hans sexuella lustar". 
    Samtidigt finns det en annan röst i mitt huvud som säger "Du puttade inte undan honom och du sa inte nej, du får skylla dig själv över att du blev sexuellt utnyttjad av den här mannen. Du var billig". 

    Jag vet inte hur jag ska tänka kring det här. Hur tänker ni? Kan en 13-åring som är mobbad och har psykisk ohälsa verkligen ta ställning till om hon vill inleda en sexuell relation med en 30-årig man? Är det här mitt fel eller är det helt och hållet hans fel? 

    Han hävdar bestämt att han absolut inte är pedofil, då han var väldigt kär i mig och vår relation var ömsesidig och dessutom har han (enligt egen utsago) inte haft en sexuell relation med en så ung person varken före eller efter mig. 
    Är han pedofil? Vart går gränsen? Hur definieras pedofil egentligen?
     

  • Svar på tråden Kan 13-åring ta ställning till sex?
  • Anonym (...)

    Klart han skyller allt på dig då han vet att det han gör är olagligt. Han raggar antagligen upp småtjejer än idag..

  • Anonym (Beenthere)

    Du har inte gjort något fel och du ska INTE känna någon skuld! Han var vuxen, hade ansvaret och var medveten om vad han gjorde.
    Men det som har hänt har hänt, jag tror inte man mår bättre av att älta och rota i det som varit. tråkigt att du mår dåligt men jag berättar min historia som påminner om din.

    Jag hade också ett förhållande med en äldre man när jag var 13. Liksom du var jag, om inte mobbad så utanför, osäker, hatade min kropp och utseende. Jag var för tjock, hade glasögon och var fulast i världen i mina ögon. Som någon slags "fuck it all-protest" hade jag kontakt med män på nätet. En av dem var inte som andra, han talade inte om sex utan luckrade upp min hårda yta. Jag vågade öppna mig, han lyssnade och faktiskt förstod, på riktigt. Vi träffades och givetvis begrep jag att han ville ha sex. Men det tog tid, jag låg lågt på den fronten och han pressade mig inte det minsta. Men snart ville ju jag och han sa inte nej. Jag var inte oskuld, hade haft ett totalt misslyckat och skrämmande "ligg" med en jämnårig, med blod, smärta och rädsla för att blivit gravid. Nu var det helt annorlunda, han var försiktig, öm, noga med kondom och frågade hela tiden hur det var för mig. Jag lyckades slappna av och det blev jättebra efter ett tag. Jag mådde bra, självförtroendet flög i höjden, hans bekräftelse av min kropp (jag var tidigt utvecklad) gjorde att jag kunde släppa min utseendenoja. Jag kände mig vuxen, som om jag stod över mina barnsliga klasskompisar, de skulle bara veta...

    Vi höll på nästan ett år, sedan flyttade vi, jag bytte skola och fick riktiga kompisar. Det tog slut mellan oss, han intresserade mig inte längre och det tog honom hårdare än mig. Men till skillnad från dig ser jag inte tillbaka med skuld och ånger eller mår dåligt. Visst förstår jag att han utnyttjade mig, men det var ömsesidigt. Jag mådde bättre sen vi träffats och han hjälpte upp min självkänsla. Jag ser tillbaka med blandade känslor men mest positivt trots allt, en erfarenhet som faktiskt berikat mig.
    Vi har träffats senare och har sporadisk kontakt på FB. Vi har aldrig mer haft sex. Jag har frågat honom "hur vågade du, jag var inte lovlig och du kunde åkt dit?" Han höll men men påstod att han blev förälskad i mig och såg mig som en ung kvinna, inte en vilsen tonåring. Han förstod att det var fel men tyckte inte att han skadade mig och jag säger inte emot.
    Men han skulle aldrig våga göra så idag med en så ung tjej, säger han. Han är särbo idag, med en jämnårig.

    En detalj bara, pedofiler söker sex med barn som ser ut som barn, utan kvinnliga former. "Våra" män kallas hebefiler eller något sådant, de tänder på unga tjejer med kvinnliga former.

  • Jemp

    Nej en 13åring anses inte vara mogen nog att ge samtycke till sex. Idag räknas det du beskriver som våldtäkt mot barn, den lagen är dock rätt ny.

  • Jemp
    Jemp skrev 2021-02-04 21:10:06 följande:

    Nej en 13åring anses inte vara mogen nog att ge samtycke till sex. Idag räknas det du beskriver som våldtäkt mot barn, den lagen är dock rätt ny.


    Tillägg: osäker om själva lagen ändradrd eller om bara tolkningen skärptes.
  • Anonym

    Nej, det  är därför som det är olagligt att göra så med personer under 15 år.
    Han utnyttjade dig

  • Anonym (Rationell)
    Anonym (MrsE) skrev 2021-02-04 15:42:26 följande:

     efter ca 30min promenad kysste han mig och jag knuffade inte undan honom. Jag kände mig mest upprymd och glad att någon var snäll mot mig och gav mig komplimanger.  Jag blev väldigt fort småkär i den här mannen och snart påbörjade vi en sexuell relation som varade under några månaders tid.
     


    Så du var kär och hade sex frivilligt. Vad är problemet med det? Folk börjar med sex olika tidigt. 
    Anonym (MrsE) skrev 2021-02-04 15:42:26 följande:

    Efter att han dumpade mig gick jag djupare in i min depression och fick problem med både självmordstankar, självskadebeteende och sexmissbruk med äldre män som inte var lika försiktiga som han varit med mig. 


    Vad andra män gjort mot dig har han givetvis ingen som helst skuld i. 
    Anonym (MrsE) skrev 2021-02-04 15:42:26 följande:

    Jag var 13 år och hade aldrig haft sex med någon. Jag har ingen skuld i det här för jag visste inte bättre. Jag kan inte ha förfört honom, jag var ett offer för hans sexuella lustar". 


    Alla har någon gång haft sex för första gången. Min gissning är att minst 40% senare i livet tänker att de inte visste bättre. Och att du väljer att se dig själv som ett offer(!) är bara sorgligt i min mening. Sexuella lustar har vi alla.
    Anonym (MrsE) skrev 2021-02-04 15:42:26 följande:

    Jag vet inte hur jag ska tänka kring det här. Hur tänker ni? Kan en 13-åring som är mobbad och har psykisk ohälsa verkligen ta ställning till om hon vill inleda en sexuell relation med en 30-årig man? Är det här mitt fel eller är det helt och hållet hans fel? 


    Klart man kan ta ställning själv. Det är ingens "fel", ni valde båda att träffas och sen att ha sex. 
    Anonym (MrsE) skrev 2021-02-04 15:42:26 följande:

    Han hävdar bestämt att han absolut inte är pedofil, då han var väldigt kär i mig och vår relation var ömsesidig och dessutom har han (enligt egen utsago) inte haft en sexuell relation med en så ung person varken före eller efter mig. 
    Är han pedofil? Vart går gränsen? Hur definieras pedofil egentligen? 


    Det här är inte i närheten av pedofili. Definitionen av pedofili är sexuell attraktion av prepubertala barn. Börjar man röra sig upp i 11-12-årsåldern snackar vi möjligen hebefili. Men då börjar det också bli luddigt eftersom vissa 13-åringar ser ut att vara 21 och andra kan passera som 10. 

    Jag tycker du ska gå vidare och sluta älta. Det låter som att mannen i fråga behandlade dig väl. 
  • fornminne
    Anonym (Rationell) skrev 2021-02-05 06:21:08 följande:
    Så du var kär och hade sex frivilligt. Vad är problemet med det? Folk börjar med sex olika tidigt. 
    Anonym (MrsE) skrev 2021-02-04 15:42:26 följande:
    Efter att han dumpade mig gick jag djupare in i min depression och fick problem med både självmordstankar, självskadebeteende och sexmissbruk med äldre män som inte var lika försiktiga som han varit med mig. 
    Vad andra män gjort mot dig har han givetvis ingen som helst skuld i. Alla har någon gång haft sex för första gången. Min gissning är att minst 40% senare i livet tänker att de inte visste bättre. Och att du väljer att se dig själv som ett offer(!) är bara sorgligt i min mening. Sexuella lustar har vi alla.
    Anonym (MrsE) skrev 2021-02-04 15:42:26 följande:
    Jag vet inte hur jag ska tänka kring det här. Hur tänker ni? Kan en 13-åring som är mobbad och har psykisk ohälsa verkligen ta ställning till om hon vill inleda en sexuell relation med en 30-årig man? Är det här mitt fel eller är det helt och hållet hans fel? 
    Klart man kan ta ställning själv. Det är ingens "fel", ni valde båda att träffas och sen att ha sex. Det här är inte i närheten av pedofili. Definitionen av pedofili är sexuell attraktion av prepubertala barn. Börjar man röra sig upp i 11-12-årsåldern snackar vi möjligen hebefili. Men då börjar det också bli luddigt eftersom vissa 13-åringar ser ut att vara 21 och andra kan passera som 10. Jag tycker du ska gå vidare och sluta älta. Det låter som att mannen i fråga behandlade dig väl. 

    Sluta trasha. Hon var minderårig och han utnyttjade hennes sårbarhet. Du vet mycket väl att det han gjorde var olagligt. Och nej, ingen 13-åring ser ut som 21, möjligen som 16-17. Och pedofil är han inte, kanske hebefil, men framför allt ett svin. Hon var under 15 och han var mer än dubbelt så gammal.
  • Anonym (tvillingmamma)
    fornminne skrev 2021-02-06 20:31:53 följande:
    Sluta trasha. Hon var minderårig och han utnyttjade hennes sårbarhet. Du vet mycket väl att det han gjorde var olagligt. Och nej, ingen 13-åring ser ut som 21, möjligen som 16-17. Och pedofil är han inte, kanske hebefil, men framför allt ett svin. Hon var under 15 och han var mer än dubbelt så gammal.

    Stämmer, en del 12-13-åringar är fysiskt väldigt välutvecklade, men man ser i ansiktet att de inte är så gamla. Samt inte minst märker det på andra sätt. Det gör man på t ex 15-åringar också, även om de flesta är en bit in i puberteten då. Och Rationell skriver öht bara skit. Det handlade inte om ett jämbördigt möte, de vuxna som utnyttjar yngre tonåringar vet precis vad de gör och varför. De ska buras in.
  • Anonym (tvillingmamma)

    För att svara på ts ursprungsfråga: Nej, en 13-åring kan och ska inte behöva ta ställning till sex. Särskilt inte med en vuxen. Det hade delvis varit en annan sak om ni hade varit mer jämnåriga, men även då hade du varit för ung. Detta handlar om en vuxen man som utnyttjade ett barn. Det spelar ingen roll att det finns 12-åringar som ser ut som kvinnor i kroppen (inte i ansiktet), han visste att du var minderårig.

  • McIris

    En vuxen person med adekvata spärrar och sund inställning har inte sex med barn. Hur skulle du själv resonera nu om ett 13-årigt barn frågade dig i samma situation. Han utnyttjade inte bara ett barn, utan ett barn med låg självkänsla och en sargad själ.

    Han borde skämmas! Det han har gjort är vidrigt! Det är maktmissbruk så det stänker om det. Har själv barn i liknande åldrar, skulle anmäla för våldtäkt i ett ögonblick.

  • Anonym (Unga)

    Råkade visst trycka i väg lite tidigt!

    Som sagt jobbar med unga och vi brukar alltid säga att det är fullt normalt att som barn eller ungdom dras till äldre personer men inte att äldre dras till barn och ungdomar.

    Du har inte gjort något fel.

  • Anonym (Kim)

    Du har inte gjort något fel. Du var 13 år! Han var 30 och utnyttjade dig totalt. Hebefil är han. Klart det ingår att inte ta ansvar. Han passerade gränsen etiskt och lagligt. Han skall straffas. Ändå modigt av dig att ta kontakt och fråga. Synd att ingen kunde tala om för dig vilket svar du skulle få. Även om du tog initiativ till sexuella handlingar ska han inte agera. Du skulle kunna ha legat naken och bönat och bett honom att ta din oskuld. Du var minderårig!

    Du får många bra svar här ovan. Skaffa en samtalskontakt så du får reda ur händelserna. Att du inte har något skuld så det inte sitter en tagg i dig som försvårar för framtida och sunda relationer.

  • Anonym (Inte dittfel)

    Håller med de som redan skrivit att det helt och hållet var hans fel.

    Även OM det skulle ha varit du som tagit initiativet (vilket det inte var) så är det den det den vuxna som är snsvarig för gr'nserna. Den vuxna säger NEJ och låter det inte hända hur mycket barnet än försöker. Inget snack!

Svar på tråden Kan 13-åring ta ställning till sex?