• Kaga

    Hur lära barnet förstå att gå till pottan

    Vi har tagit av blöjan dagtid på 2,5 års flicka för några dagar sedan

    Genom tips av vänner skulle hon då lära sig att det blir obekvämt att kissa i byxorna och koppla detta till att gå på pottan istället.

    Hon har inte självmant gått till pottan eller sagt till innan ännu. Men varje gång hon kissar i byxorna blir hon så förtvivlad och vill snabbt få torra byxor igen. Tycker synd om henne och undrar om det är bra att fortsätta såhär?

    Eller ska man göra på något annat sätt?

  • Svar på tråden Hur lära barnet förstå att gå till pottan
  • segelvind

    De flesta barn säger nej om man frågar om de behöver gå på pottan. Vi ser när vår dotter är kissnödig men inte vill lämna bord/lek/tv. Då säger vi: jag ser att du behöver kissa, kom så går vi till pottan och fortsätter leka/äta/titta på tv sen. Så tar vi henne i handen och går. Kanske att hon tar med sina leksaker till pottan eller så. Men skulle vi fråga skulle hon säga nej.

  • segelvind

    De flesta barn säger nej om man frågar om de behöver gå på pottan. Vi ser när vår dotter är kissnödig men inte vill lämna bord/lek/tv. Då säger vi: jag ser att du behöver kissa, kom så går vi till pottan och fortsätter leka/äta/titta på tv sen. Så tar vi henne i handen och går. Kanske att hon tar med sina leksaker till pottan eller så. Men skulle vi fråga skulle hon säga nej.

  • Kaga

    Hon vägrar training pants eller trosor, vill inte heller gå naken nedtill. Helst vill hon ha en blöja men det går bra med enbart byxor på.

    Att gå och sätta sig på pottan då vi säger tex efter mat eller då vi tycker, så säger hon bara nej nej, försöker dra upp byxorna och protesterar. Så då vill man inte tvinga henne till det, det går ju inte heller.

    Vore en sak om hon accepterade att sitta där, men det är ytterst sällan.

    Hur ska man vara mer aktiv, mer konkret vad är det man ska göra för Att hjälpa till mer.

    Hon kissar i byxorna ständigt om går utan blöja, ser inget tecken på att hon är kissnödig, det bara kommer.

    Börjar känna mig stressad, hon är ju ändå 2,5 år.

    Kanske började vi försent. Då vi gjorde det bara på skoj då hon var runt 2 gick det bättre få henne sitta oftare.

    Då hade hon inte samma bestämda vilja om vad hon skulle ha på sig och inte som nu.

  • Lönnsirap

    Det som det oftast tipsas om är att ta en paus om det inte fungerar och faktiskt börja senare.

    Om man inte går på pottan eller toa är man iu riktigt redo. Det är onödigt att förstärka konflikten med en 2 1/2 åring.

    Det går på någon vecka eller 10 dar när ett barn är redo, så det är lugnt!

  • Kaga
    Lönnsirap skrev 2021-02-13 19:06:31 följande:

    Det som det oftast tipsas om är att ta en paus om det inte fungerar och faktiskt börja senare.

    Om man inte går på pottan eller toa är man iu riktigt redo. Det är onödigt att förstärka konflikten med en 2 1/2 åring.

    Det går på någon vecka eller 10 dar när ett barn är redo, så det är lugnt!


    Jo. Känns bara så misslyckat ge upp nu då hade laddat för det ihelgen. Och med allt slit och tvättande. Känns som hon borde vara mogen för det och att de vi vuxna som skulle göra något annorlunda, vet bara inte vad. Förstår inte vad som skulle vara annorlunda en annan gång.
  • Knepochknåp
    Kaga skrev 2021-02-13 19:47:37 följande:

    Jo. Känns bara så misslyckat ge upp nu då hade laddat för det ihelgen. Och med allt slit och tvättande. Känns som hon borde vara mogen för det och att de vi vuxna som skulle göra något annorlunda, vet bara inte vad. Förstår inte vad som skulle vara annorlunda en annan gång.


    Men varför är det misslyckat? Varför måste hon sluta med blöja nu?

    De allra flesta barn är utan blöja i alla fall dagtid vid 4-års åldern. Mitt barn började gå på pottan av sig själv när hen var 3, allt bara flöt på jättebra. Vi hade prövat ett halvår tidigare med samma utfall som hos er.

    Ni kan tyvärr inte styra när hon är mogen. Gå på vad som funkar för barnet så slipper ni stress och press och lyckas förmodligen mycket bättre.
  • Kaga

    Tycker de flesta slutar med blöja vid dryga 2 år, speciellt flickor.

    Så undrar därför vad vi bör göra annorlunda.

    Hört talas om boken blöjfri på 3 dagar och läst lite om metoden. Det vi gjorde var väl lite av en Light version av det som jag förstår det. Men får kanske läsa boken i sin helhet.

    Men tänker att folk lyckas även utan den metoden så tänkte att det inte är så noga att följa något slaviskt.

    Att känna vad som håller på att hända INNAN det kommer, är det något som kommer automatiskt eller något man tränar upp?

  • Kaga

    Tycker de flesta slutar med blöja vid dryga 2 år, speciellt flickor.

    Så undrar därför vad vi bör göra annorlunda.

    Hört talas om boken blöjfri på 3 dagar och läst lite om metoden. Det vi gjorde var väl lite av en Light version av det som jag förstår det. Men får kanske läsa boken i sin helhet.

    Men tänker att folk lyckas även utan den metoden så tänkte att det inte är så noga att följa något slaviskt.

    Att känna vad som håller på att hända INNAN det kommer, är det något som kommer automatiskt eller något man tränar upp?

  • Semlan3

    Är ju lite svårt. Alla barn är ju olika. Min äldsta dotter hade kissat lite sporadiskt på pottan då och då. Sen förberedde vi henne på att en viss dag kommer blöjorna försvinna. Så en påskveckan när vi var lediga och hon var drygt 2 år så körde vi. Inga blöjor. Hon kissade ner sig och vi sa, tokigt, nästa gång kissar vi på pottan. Var några olyckor sedan fattade hon och sa till när hon behövde kissa. Sedan inga fler olyckor. Lillasyster var 1, 5 år lite drygt. Har ju sett storasyster gå på toaletten. Men körde på samma sätt. Tog lite längre tid för henne då hon var yngre. Händer fortfarande olyckor ibland då hon glömmer säga till (hon är dryga 2 år nu).

  • Aliona

    Om hon inte vill sitta på pottan, helst vill ha blöja och det blir jobbiga misslyckande när det kommer i byxan så låter det inte som rätt tid. Kanske vänta några månader? 2,5 år är varken tidigt eller sent för potträning.

    Här är några tips som kanske kan hjälpa:

    -Prova med toaring istället för potta, en del barn gillar det bättre.

    -Prova att sitta på toa samtidigt, du på toaletten, hon på pottan. Typ varje gång ni sovit, ätit, varit ute, ska gå ut, ska sova. Sitt tillsammans, prata, läs böcker, lek med handdockor eller vad som.

    -Låt barnet umgås med kompisar i samma ålder som använder potta. Barn lär av varandra. Kan vara svårt i Corona-tider dock.

    -Skippa Potträning på tre dagar och andra metoder som ger stress. Låt barnet visa när det är redo och låt det ta den tid det tar.

  • Knepochknåp

    [quote=80952623][quote-nick]Kaga skrev 2021-02-13 20:12:15 följande:[/quote-nick]Tycker de flesta slutar med blöja vid dryga 2 år, speciellt flickor.

    Så undrar därför vad vi bör göra annorlunda.

    Hört talas om boken blöjfri på 3 dagar och läst lite om metoden. Det vi gjorde var väl lite av en Light version av det som jag förstår det. Men får kanske läsa boken i sin helhet.

    Men tänker att folk lyckas även utan den metoden så tänkte att det inte är så noga att följa något slaviskt.

    Att känna vad som håller på att hända INNAN det kommer, är det något som kommer automatiskt eller något man tränar upp?[/quote

    Men fortfarande, varför måste hon sluta med blöja nu? Och de flesta slutar inte med blöja när de är två (jag jobbar på förskola). De kanske börjar öva eller intressera sig då, men det finns liksom ingen rätt tid att sluta och alla barnr olika

  • Catnap
    Kaga skrev 2021-02-13 20:12:15 följande:

    Tycker de flesta slutar med blöja vid dryga 2 år, speciellt flickor.

    Så undrar därför vad vi bör göra annorlunda.

    Hört talas om boken blöjfri på 3 dagar och läst lite om metoden. Det vi gjorde var väl lite av en Light version av det som jag förstår det. Men får kanske läsa boken i sin helhet.

    Men tänker att folk lyckas även utan den metoden så tänkte att det inte är så noga att följa något slaviskt.

    Att känna vad som håller på att hända INNAN det kommer, är det något som kommer automatiskt eller något man tränar upp?


    Vet inte om det ärdärför, men vi har alltid haft billiga blöjor eller tygblöjor till barnen. Så det blir inte torrt direkt i blöjan och det kanske hjälper dem att träna upp det där. Sonen har sagt till många gånger när han kissar i blöjan sen han var typ 13-14 månader.
  • Kaga
    Knepochknåp skrev 2021-02-13 22:40:52 följande:

    [quote=80952623][quote-nick]Kaga skrev 2021-02-13 20:12:15 följande:[/quote-nick]Tycker de flesta slutar med blöja vid dryga 2 år, speciellt flickor.

    Så undrar därför vad vi bör göra annorlunda.

    Hört talas om boken blöjfri på 3 dagar och läst lite om metoden. Det vi gjorde var väl lite av en Light version av det som jag förstår det. Men får kanske läsa boken i sin helhet.

    Men tänker att folk lyckas även utan den metoden så tänkte att det inte är så noga att följa något slaviskt.

    Att känna vad som håller på att hända INNAN det kommer, är det något som kommer automatiskt eller något man tränar upp?[/quote

    Men fortfarande, varför måste hon sluta med blöja nu? Och de flesta slutar inte med blöja när de är två (jag jobbar på förskola). De kanske börjar öva eller intressera sig då, men det finns liksom ingen rätt tid att sluta och alla barnr olika


    Tänkte såhär, att till sommaren är hon just över 3 år, det känns sent.

    Vintern behövs mycket kläder då man ska ut vilket försvårar.

    Men än är det så kallt och man är ändå inte ute jättelånga stunder. Så tänkte att det vore skönt att ha avklarat det värsta innan mars, april då man är ute mer och längre stunder.

    Blir det inte nu snart känns det som man helst väntar till sommaren vilket som sagt känns sent.
  • Kaga
    Catnap skrev 2021-02-13 22:43:53 följande:

    Vet inte om det ärdärför, men vi har alltid haft billiga blöjor eller tygblöjor till barnen. Så det blir inte torrt direkt i blöjan och det kanske hjälper dem att träna upp det där. Sonen har sagt till många gånger när han kissar i blöjan sen han var typ 13-14 månader.


    Jo det kanske vore värt att testa. Vi kör på libero touch byxblöja

    De dyraste de som ska vara extra mjuka och sköna!
  • Lönnsirap

    En av de bra grejerna med pottträning på tre dagar är att den tar upp vikten av att planera och göra saker på ett för barnet förståelig sätt. Jag tycker inte den var så fantastiskt som alla frälsta påstår, men absolut tänkvärd.

    Jag tror inte du ska stressa, eller skjuta upp detta i ett halvår. Denna tid har gett ett barn nu med förståelse för kroppens behov kommer ni ha nytta av senare.

    Jag tänker att 30-50 dagar är en lagom paus och att ni vid nästa försök börjar med att få in potta eller toalett! Naturligtvis bär det snart att redan nu byta till mer trista blöjor.

    Det finns absolut fördelar med att sluta med blöja på vintern/vår och hon kommer snart vara redo.

Svar på tråden Hur lära barnet förstå att gå till pottan