• Lönnsirap

    Hur lära barnet förstå att gå till pottan

    Nu har ni ju börjat i en ände och det verkar som att det är lite väl höga krav. Det som ni börjat med är ju ständiga misslyckaden eftersom hon ännu inte förstått att det är pottan som ska användas.

    Eftersom hon vill byta byxor har hon ju alla fall fått en känsla över att detta inte är trevligt och nu behöver ni stötta upp och påminna henne, hjälpa henne att använda den, typ varje gång det är rimligt att kissa och få henne att lyckas!

  • Lönnsirap

    Jag antar att ni inte en dag bara slutade med blöja helt ogenomtänkt impulsstyrt, utan att barnet visat några som helst tecken på att vara redo!

    Det finns massor av gratis-information från BVC, blöjtillverkare, mammatidningar och etc. Så följ dom tipsen. Typ börja göra pottan till någon trevligt, naturligt och se på barnet när det behöver gå och hjälp barnet till pottan!

    Olika barn är olika och ibland är det läge att bli blöt för att förstå på riktigt, men barnet behöver ju få en vettig chans att lyckas.

    Sluta omedelbart om ni faktiskt förstör mer än ni lyckas. Börjar saker bli blöta, ni frustrerade, saker förstörda och ni faktiskt inte har tålamod med detta nu, ta det senare.

    Är ungen glad och ni håller på och lär er hur hennes pisseri fungerar så kan ni ju fortsätta. Men ni behöver vara mer aktiva.

    Personligen säger vi; nu går vi på pottan. När vi har sovit/ätit sitter vi en stund på pottan. Och så berömmer vi att sitta på pottan! Med eller utan Kiss och bajs förtjänar det en applåd! (Med det barnet som gillar detta förstås).

    Äldsta barnet behövde lite mer "så här gör vi", med lugnande ord snarare än firande!

    Att hålla på och fråga barn och dementa är som att be om ett nej!

  • Lönnsirap

    Det som det oftast tipsas om är att ta en paus om det inte fungerar och faktiskt börja senare.

    Om man inte går på pottan eller toa är man iu riktigt redo. Det är onödigt att förstärka konflikten med en 2 1/2 åring.

    Det går på någon vecka eller 10 dar när ett barn är redo, så det är lugnt!

  • Lönnsirap

    En av de bra grejerna med pottträning på tre dagar är att den tar upp vikten av att planera och göra saker på ett för barnet förståelig sätt. Jag tycker inte den var så fantastiskt som alla frälsta påstår, men absolut tänkvärd.

    Jag tror inte du ska stressa, eller skjuta upp detta i ett halvår. Denna tid har gett ett barn nu med förståelse för kroppens behov kommer ni ha nytta av senare.

    Jag tänker att 30-50 dagar är en lagom paus och att ni vid nästa försök börjar med att få in potta eller toalett! Naturligtvis bär det snart att redan nu byta till mer trista blöjor.

    Det finns absolut fördelar med att sluta med blöja på vintern/vår och hon kommer snart vara redo.

Svar på tråden Hur lära barnet förstå att gå till pottan