• Anonym (Krossad)

Överreagerar jag? (Alla hjärtans dag)

Förra året på alla hjärtans dag fick jag en jättefin bukett av min man, men fick höra flera flera gånger att buketten var dyr, dyr, dyr!

Några veckor senare kom det fram att min man varit otrogen mot mig, och även köpt blommor till sin älskarinna.

Dessa alla hjärtans dag blommor ligger i huvudet. Dyrt dyrt dyrt dyrt!! JAG HATAR BLOMMOR efter denna händelse!!

Jag valde att försöka och stannade med honom.

I år sa jag till honom, köp inga dyra blommor, köp rosor på plantagen för 40kr! Och vad gör han? Köper blommor med blombud för över 500kr.

Jag flippar!! Flippar totalt!! Arg är bara förnamnet när butiken ringer för att stämma av så jag är hemma under dagen. Men det kommer inga blommor.. jag väntar till 22 som är sista tiden o frågar då min man. Jo men visst hade blommorna kommit, vid 3tiden när han skulle snabbt mer i källaren o lämna kartonger.. då passa han på och riva upp blommorna och slänga iväg dom..

Överreagerar jag? Jag är fly förbannad!! Han LJUGER då att lämna kartonger när blommorna egentligen blir levererade.. så inga blommor + över 500kr åt helvete..

• Svar på tråden Överreagerar jag? (Alla hjärtans dag)
  • Anonym (F)
    Anonym (Krossad) skrev 2021-02-15 21:01:49 följande:

Nejdå, dom ligger slängda i källaren!

Gött!
  • Miss Skywalker

Ja du överreagerar på blommor och underreagerar på otroheten.

• Anonym (K)
    Anonym (Krossad) skrev 2021-02-15 21:31:24 följande:

Jag trodde vi gick framåt, men efter igår vet jag inte längre. Jag sa till honom att inte köpa blommor, och om han nu måste, köpt från plantagen. Och det har jag sagt länge. Redan förra året när det var morsdag, födelsedag, blommor hit o blommor dit, köp BILLIGA, jag vill inte ha buketter som förr! Jag mår illa!! Senast när det var tulpanens dag skulle han iväg o köpa tulpaner, och jag sa, köp inga tulpaner OM det inte är den billiga buketten, den fanns inte så han köpte den som va lite dyrare, okej fine. Huvudsaken att han inte köpte den stora mixade för 200kr.. skit sak? Ja jag vet inte. Men det ligger kvar i huvudet.

Igår när blombutiken ringde förstod jag ju direkt att det vat från honom, vem annars? Jag fråga varför, och han sa att han ville för han älskar mig. Men för mig känns det bara som ett jävla svek! Ett stort jävla svek och tillbaka till ruta ett. Aja, väntar på dom jävla blommorna och blir lite låst hemma. Vid 22, är jag trött och irriterad att blommorna inte dök upp. Frågar honom om dom kanske ringt honom för att leverera. Jomen serru, de hade dom, och han hade så gått ner till källaren för att riva av kortet och slängt iväg dom i källargången. Och jag frågade honom vad han gjorde när han pös iväg utan att säga nått, fick till svar att han lämna bara kartongen till nya dataskärmen.. mjo visst. LÖGN igen!! Lögner som han lovade att han inte skulle hålla på med efter otroheten. Tillbaka från början.. att bygga denna tillit.. hur?

Vart vi står? Jag vet inte.. jag vet ingenting längre..

Jag funderar lite på det Miss Skywalker skriver. Jag tror att du inte alls har bearbetat otroheten, att du egentligen lagt det bakom, förlåtit osv. Din reaktion nu beror ju på det faktiskt. Och sen blir det inte bättre av att han gör precis tvärtom mot vad du bett, vad du behöver. Men ärligt, om han skulle köpa den typ av blommor du vill ha (billigaste sorten helst) så skulle det vara som eltejp på ett läckande vattenrör, det täpper till lite grann men fortsätter sippra för det är inte vad som behövs och det räcker inte på långa vägar.

Ni måste ta tag i det här på riktigt om det ska funka, gå i terapi och prata ut och se om ni på riktigt kan lägga det bakom er eller inte. Han fortsätter precis som förut, tyvärr är dina känslor (fortfarande!) inte särskilt viktiga och har aldrig varit (annars hade han aldrig haft en älskarinna). Tyvärr ts, jag tror inte han bryr sig om dig, och hans agerande visar det fortfarande.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Krossad) skrev 2021-02-15 17:51:36 följande:

Förra året på alla hjärtans dag fick jag en jättefin bukett av min man, men fick höra flera flera gånger att buketten var dyr, dyr, dyr!

Några veckor senare kom det fram att min man varit otrogen mot mig, och även köpt blommor till sin älskarinna.

Dessa alla hjärtans dag blommor ligger i huvudet. Dyrt dyrt dyrt dyrt!! JAG HATAR BLOMMOR efter denna händelse!!

Jag valde att försöka och stannade med honom.

I år sa jag till honom, köp inga dyra blommor, köp rosor på plantagen för 40kr! Och vad gör han? Köper blommor med blombud för över 500kr.

Jag flippar!! Flippar totalt!! Arg är bara förnamnet när butiken ringer för att stämma av så jag är hemma under dagen. Men det kommer inga blommor.. jag väntar till 22 som är sista tiden o frågar då min man. Jo men visst hade blommorna kommit, vid 3tiden när han skulle snabbt mer i källaren o lämna kartonger.. då passa han på och riva upp blommorna och slänga iväg dom..

Överreagerar jag? Jag är fly förbannad!! Han LJUGER då att lämna kartonger när blommorna egentligen blir levererade.. så inga blommor + över 500kr åt helvete..

Ok, så du valde att leva kvar med en lögnare men blir nu arg och ledsen över att han ljuger?

Vad är problemet? Du visste ju redan att han var en lögnare?
  • Anonym (jaha)

Jag trodde vi gick framåt, men efter igår vet jag inte längre. Jag sa till honom att inte köpa blommor, och om han nu måste, köpt från plantagen. Och det har jag sagt länge. Redan förra året när det var morsdag, födelsedag, blommor hit o blommor dit, köp BILLIGA, jag vill inte ha buketter som förr! Jag mår illa!! Senast när det var tulpanens dag skulle han iväg o köpa tulpaner, och jag sa, köp inga tulpaner OM det inte är den billiga buketten, den fanns inte så han köpte den som va lite dyrare, okej fine. Huvudsaken att han inte köpte den stora mixade för 200kr.. skit sak? Ja jag vet inte. Men det ligger kvar i huvudet.

Igår när blombutiken ringde förstod jag ju direkt att det vat från honom, vem annars? Jag fråga varför, och han sa att han ville för han älskar mig. Men för mig känns det bara som ett jävla svek! Ett stort jävla svek och tillbaka till ruta ett. Aja, väntar på dom jävla blommorna och blir lite låst hemma. Vid 22, är jag trött och irriterad att blommorna inte dök upp. Frågar honom om dom kanske ringt honom för att leverera. Jomen serru, de hade dom, och han hade så gått ner till källaren för att riva av kortet och slängt iväg dom i källargången. Och jag frågade honom vad han gjorde när han pös iväg utan att säga nått, fick till svar att han lämna bara kartongen till nya dataskärmen.. mjo visst. LÖGN igen!! Lögner som han lovade att han inte skulle hålla på med efter otroheten. Tillbaka från början.. att bygga denna tillit.. hur?

Fast  jag tror inte det är sveket med blommorna du egentligen reagerar över utan det STORA sveket han gjorde mot dig när han var otrogen.

Det blir så när man inte bearbetar saker, inte löser problem i grunden utan bara slätar över dem och låtsas som att det aldrig hänt. De bli kvar och växer sig stora i mörkret och pyser ut på alla möjliga märkliga sätt.

Jag misstänker att du gick på skitsnacket om att otrohet kan hända vem som helst, det är bara mänkligt, osv, och "förlät" alltför lättvindigt. Otrohet händer inte vem som helst, otrohet händer människor som hellre går bakom ryggen och ljuger än är ärliga och tar saker med sin partner även om det är jobbigt, det är ett personlighetdrag som inte försvinner bara för att man förlåter. Och som du själv kan se är det ett personlighetsdrag som finns kvar hos din man där han hellre går bakom din rygg och ljuger om saker, tex blommor än har en diskussion med dig.
    Iom att du förlät honom för lätt så behövde han aldrig konfrontera sig själv och sina brister, varför skulle han göra det när du accepterar det ändå?

Du frågar hur ni kan bygga upp tillit... det gör man inte på det sätt ni gjort. Tillit byggs upp genom att den som svek gör ALLT för att visa att han går att lita på igen och är värd en andra chans. Det var alltså inte upp till dig att övertala dig själv om att din man går att lita på, det var upp till honom att övertyga dig om att han går att lita på. Och det har han tyvärr inte gjort och därför har din tillit heller aldrig återuppbyggts.
  • Jemp

Ja, du överreagerar. Han köper blommor, du blir arg, han slänger blommor, du blir ännu argare?

Handlar det om blommorna så absolut överreaktion.

Handlar det om otroheten så behöver ni arbeta med detta om ni ska fortsätta ihop, utanför blomfrågan.

Handlar det om pengarna så måste ni ju ha nån slags överenskommelse om hur er ekonomi fungerar?

• Anonym (K)

TS, det är bara en tidsfråga innan han är otrogen igen. Han respekterar inte dig och har aldrig gjort, han bryr sig inte inte om dig.

• LisaA94

Det är lätt att fastna i detaljer när problemet egentligen är något mycket större än en bukett blommor. Istället för att slösa pengar på sånt ytligt skit så tycker jag att ni kan investera i terapeuttid istället för det är alldeles uppenbart att det finns en massa avsky och en hel del oläkta sår i er relation.

• Anonym (Kimchi)

Hur ska du ha det som?? Först vill du inte ha blommor. Sedan när han tar undan dem gnäller du. Sluta att fjanta dig. Det handlar om helt annat än blommor.

Du valde att gå vidare tillsammans med honom efter otrohet. Då får du hacka i dig det, släppa och inte för minsta lilla dra upp otroheten. Då kommer den för alltid sitta som en kil mellan er. Du måste förlåta fullt ut. Tilliten får han förtjäna igen.

Den här incidenten med blommorna tyder på att det är totalt haveri i förhållandet. Avsluta det för bådas skull.

• Anonym (Z)

Ja, du överreagerar kraftigt på blommorna. En bukett blommor är en fin gest och om ni inte har dålig ekonomi kan 500kr vara helt ok.

Skulle som fler redan sagt säga att din reaktion beror på otroheten och inte på blommorna. Dags att gå vidare?

• Räkan77

Om du verkligen vill vara tillsammans med honom så måste ni bearbeta otroheten och det låter som att ni behöver hjälp med det.

• Anonym (K)
    Anonym (Kimchi) skrev 2021-02-16 13:40:16 följande:

Hur ska du ha det som?? Först vill du inte ha blommor. Sedan när han tar undan dem gnäller du. Sluta att fjanta dig. Det handlar om helt annat än blommor.

Du valde att gå vidare tillsammans med honom efter otrohet. Då får du hacka i dig det, släppa och inte för minsta lilla dra upp otroheten. Då kommer den för alltid sitta som en kil mellan er. Du måste förlåta fullt ut. Tilliten får han förtjäna igen.

Den här incidenten med blommorna tyder på att det är totalt haveri i förhållandet. Avsluta det för bådas skull.

TS har rätt att vara sårad hur länge det än krävs. Bara för att man försöker gå vidare så kan man inte stänga av känslor som en kran.
  • Lönnsirap

Din make har redan efter ett år efter sin otrohet "glömt" att du inte vill ha en påminnelse om detta och har dessutom mage att ljuga för dig igen på alla hjärtans dag.

Nä, du överreagerar inte. Självklart ska du inte hålla på och jobba med din tillit till honom. Det är puckat. Tillit är någonting som förtjänas och detta är aggressivitet (om än på micro-nivå).

Ni håller ju på och grälar!
  • korngryn

Det låter som att era problem ligger på en helt annan nivå än lite blommor.

• Corrie

Din reaktion angående blommorna är helt obegriplig. Han glömmer bort att du inte vill ha dyra blommor och beställer det. När han får reda på att du inte vill ha dyra blommor så försöker han mygla bort dem lite obemärkt och då är det också fel. Du beter dig helt irrationellt.

Denna galenskap bottnar sig i att du är obeskrivligt sårad efter otroheten så klart, men med blommorna har han inte gjort ett större fel än att han glömde att du inte ville ha dem. Det är säkert svårt för honom att förstå blommornas symboliska kraft för det svek han utsatte sig för tidigare, men det kan du förklara.

• Anonym (Alva)

Din reaktion på blommorna är helt naturligt eftersom du/ni inte bearbetat klart otroheten.

Har ni sökt hjälp för detta? Tänker att detta måste läka först och du komma till en acceptans innan det kan bli tal om att gå framåt.

Jag reagerade flera år på om min man ignorerade mig vid bråk. Det var så starkt kopplat till ett tidigare uppbrott vi hade så varje gångbarts skedde började jag hyperventilera och få panik och han förstod inte. Han hade lagt det bakom sig men inte jag. Det tog tid. Idag är det inget problem. Jag har accepterat vad som varit och känner mig 200% trygg med honom och vår relation.

Din reaktion är en ren försvarsmekanism. Ni måste bearbeta detta!

• Anonym (Kimchi)
    Anonym (K) skrev 2021-02-16 15:46:03 följande:

TS har rätt att vara sårad hur länge det än krävs. Bara för att man försöker gå vidare så kan man inte stänga av känslor som en kran.

Ja klart hon får vara sårad men väljer man att fortsätta relationen kan du inte dra upp otroheten i tid och otid. Den finns där men du kan inte anklaga din partner hela tiden. Då är det inte ordentligt bearbetat och viljan att förändra och packa ihop händelsen finns inte.

Bråka, tjafsa, terapeuta men sedan är det käften.

Klarar man inte det ska man bryta upp.
  • Anonym (K)
    Anonym (Kimchi) skrev 2021-02-16 17:27:03 följande:
    Ja klart hon får vara sårad men väljer man att fortsätta relationen kan du inte dra upp otroheten i tid och otid. Den finns där men du kan inte anklaga din partner hela tiden. Då är det inte ordentligt bearbetat och viljan att förändra och packa ihop händelsen finns inte.

Bråka, tjafsa, terapeuta men sedan är det käften.

Klarar man inte det ska man bryta upp.
    Jag ser stor skillnad på att man blir påmind om otroheten och känner ett behov av att diskutera igenom det (t ex vid såna här tillfällen, eller ibland utan orsak ens) och att ständigt anklaga honom för otrohet, vilket alltså ts inte gjort.

Du får ha vilka regler du vill för dina relationer, men acceptera att andra gör olika. Det finns gott om personer som fortsätter kämpa.
  • Anonym (Kimchi)
    Anonym (K) skrev 2021-02-16 17:36:05 följande:

Jag ser stor skillnad på att man blir påmind om otroheten och känner ett behov av att diskutera igenom det (t ex vid såna här tillfällen, eller ibland utan orsak ens) och att ständigt anklaga honom för otrohet, vilket alltså ts inte gjort.

Du får ha vilka regler du vill för dina relationer, men acceptera att andra gör olika. Det finns gott om personer som fortsätter kämpa.

Det är ingen regel och klart man får göra olika. Jag tror att det går att reparera en otrohet och de som försöker lappa ihop det gör det väldigt bra. TS kanske inte anklagar honom utan hon gastar istället om blommor. Törs man säga att hon borde ta bladet från mun och tala om de riktiga taggarna. Det verkar inte vara rosenrött i deras relation.

En del par ger upp för lätt men en hel del borde ta omaket att separera.
Svar på tråden Överreagerar jag? (Alla hjärtans dag)