Lchf/keto kost under graviditet
Hej allihopa!
Nån som har varit el är gravid som kört el kör nån av dessa koster?
Samt haft /har graviditets diabetes.
Hur har de fungerat för er?
Hej allihopa!
Nån som har varit el är gravid som kört el kör nån av dessa koster?
Samt haft /har graviditets diabetes.
Hur har de fungerat för er?
Du har alltså haft gravdiabetes förut? Isf borde du helt enkelt kunna följa de kostråd du fick vid tidigare gravdiabetes
För det första finns inte forskning gällande ketogen kost under graviditet. Om du talar om livsfarliga ketonkroppar så misstänker jag att du tänker på det tillstånd man kan hamna i som diabetiker, vilket inte alls är samma sak.
Utöver detta så rekommenderas gravida att äta lättprodukter. Jag håller inte med i det. Men alla dietister kommer säga så. Sedan kan man tycka vad man vill om det
Nej menar att bm bokstavligen tar prover på urinet för att se så att man inte har ketoner för då måste man få dropp, inget med diabetes att göra. Fattar inte varför lättprodukter rekomderas inte bra för icke gravida kvinnor att äta heller eftersom fett är en viktig byggsten i kroppen därför många veganer blir så galna(jag inräknat när jag va vegan) för att man får brist på näring å fett till hjärna tillslut stänger ju mensen ner också om man inte får i sig fett
Nej menar att bm bokstavligen tar prover på urinet för att se så att man inte har ketoner för då måste man få dropp, inget med diabetes att göra. Fattar inte varför lättprodukter rekomderas inte bra för icke gravida kvinnor att äta heller eftersom fett är en viktig byggsten i kroppen därför många veganer blir så galna(jag inräknat när jag va vegan) för att man får brist på näring å fett till hjärna tillslut stänger ju mensen ner också om man inte får i sig fett
Och jag hade något förhöjt med ketoner men det var inte mer snack om det mer än att det troligtvis berodde på att jag inte kjnde äta pga illamående.
Vet inte vad du hamnat hos för överdriven mvc
Och jag hade något förhöjt med ketoner men det var inte mer snack om det mer än att det troligtvis berodde på att jag inte kjnde äta pga illamående.
Vet inte vad du hamnat hos för överdriven mvc
Jag är gravid i v.14 o äter ofta lchf kost men med mer kolhydrater i form av grönsaker o frukt men även potatis. Vissa perioder äter jag ris o pasta o så men min mage gillar inte det har jag märkt. Har dock inte graviditetsdiabetes
Hon är inte överdriven däremot väldigt bra av henne att direkt bemöta mitt extrema illamående vilket ingen gjorde förra gången och det höll på att sluta med döden för oss båda tyvärr
Du ska inte banta när du är gravid.
Du ska inte banta när du är gravid.
Du bör uppenbarligen läsa på lite.
Du har alltså haft gravdiabetes förut? Isf borde du helt enkelt kunna följa de kostråd du fick vid tidigare gravdiabetes
Varför personen har ju rätt? Men däremot kan man vara på en diet under graviditeten och äta rätt mängd kalorier för att varken gå upp eller ner detta för att påverka bäbisens storlek så man slipper föda en jätte, men att aktivt svälta för att gå ner under en graviditet är farligt för barnet. Däremot så är det ju inte farligt att spy i lagom mängder blir det för mycket så är de ju dropp som gäller
Gammal tråd, men, likt mig kanske någon annan hittar hit med 😅
En gravid kvinna behöver näring, så är det ju, men, en gravid kvinna kan också ha problem med att kroppen under graviditet inte "accepterar" allt som man vanligtvis äter.
För min del reagerade jag på minsta mängd sött och socker, jag som alltid haft problem med sötsug och kört olika dieter och hållt mig till keto/lchf så gott det går under senare år, kunde inte ens tvinga i mig en bit choklad eller glass tex hur mycket jag än önskade och försökte 😂 på gott och ont 😂 hade dålig matlust överlag så var nöjd med det jag ens fick i mig och behålla och det var lagom fett (för mycket fett kunde också få mig att må dåligt) men det gick också med någon brödbit/skorpor ibland (inga kex dock 🤷🏼?♀️).
Vart varken undernärd eller gick upp för mycket och dottern som föddes är i allra högsta grad välmående :)
Finns ju de som lidit stort under graviditet av kräkningar, svårt få i sig mat, viktminskning osv och ändå fött fullt friska barn :)
Så visst att man inte skall stressbanta kroppen, men vi har en otrolig förmåga att se till att den lille får vad den behöver ändå ☺️
(Och, aversionen mot sötsaker har "tyvärr" hållt i sig även efteråt😩 skumt det där 😂)