• Anonym (Cava)

Småbarnsförälder och alkohol

Jag har lite funderingar kring det här med alkohol när man är småbarnsförälder.

Jag har ett barn på 10 månader, innan jag blev gravid så drack jag väldigt måttligt, kanske ett glas vin någon gång i månaden eller på fest, min sambo dricker nästan inte alls.

Sedan mitt barn föddes har jag inte druckit en droppe, jag har inget jättesug även om det skulle vara gott med t ex ett glas vitt.

Men nu till min fundering - jag samsover med mitt barn, så jag kan därför inte dricka något, dessutom är jag väldigt lättpåverkad, jag skulle känna av ett enda glas.

Jag känner mig oerhört obekväm med att vara det minsta påverkad av alkohol framför mitt barn - även när hon blir äldre, jag vill inte att hon någonsin ska se mig det minsta berusad eller känns att min adredräkt luktar vin.

Samtidigt ser jag många småbarnsföräldrar som tar ett glas vin till maten på helgen etc, men med min inställning kommer jag i princip aldrig mer kunna dricka alkohol om inte barnet någon gång sover över hos barnvakt.

Jag bara undrar hur ?alla andra? har valt att göra? Skippar ni alkoholen helt när barnen är nära? Dricker ni ett glas när dom har somnat?

Jag känner egentligen inte att ge upp alkoholen helt skulle vara någon större förlust men klart att någon gång i framtiden vore det ju trevligt att kunna ta ett glas vin till maten om man är ute på middag med väninnor t ex. Vad är era tankar kring detta?

• Svar på tråden Småbarnsförälder och alkohol
  • Anonym (Petra)
    Anonym (Julia) skrev 2021-04-12 00:19:19 följande:

Dricker ibland vin på kvällen när barnen sover.

På restaurang eller om vi är på middag kan det hända att barnen är med.

Mina föräldrar drack vin på helgerna under min uppväxt, men jag det var inget negativt, de blev inte fulla eller så.

Men känner du så starkt obehag att dricka ett glas vin pga ditt barn så är det ju bara att låta bli?

Förstår inte riktigt problemet.

Skulle väl tro att det egentligen handlar om att skamma föräldrar som väljer att dricka lite alkohol ibland och inte bli absolutister i 18+ år bara för att de fick barn. 
  • Räkan77

Man behöver ju inte dricka ett helt glas om man känner att man blir för berusad av det. Då kan man dricka ett halvt glas. Både jag och min man dricker framför barnen och det har aldrig varit nån stor grej. Med din alkoholkonsumtion och inställning behöver du knappast vara orolig för att dina barn ska ta skada.

• Lönnsirap

Jag tänker att man påverkas olika av alkohol och att man har olika behov och önskemål ang. om hur man vill vara som förälder.

Jag dricker också väldigt måttligt och då är det ju väldigt naturligt och praktiskt att avstå. Jag tänker dock att varje tillfälle är en möjlighet ett val. Ibland passar det alldeles utmärkt att tacka ja till ett glas vin, en drink eller en öl. Detta barn kommer ju inte vara en liten bäbis varje tillfälle som du blir erbjuden nått alkoholhaltigt att dricka.

Om du inte känner att du hanterar alkohol tillsammans med ditt barn ska du naturligtvis inte dricka. Men varje tillfälle kommer att vara unikt och om du inte har några alkohol-relaterad problem-beteenden behöver du ju inte i dag lova dig själv nykterhet i 20 år.

• Anonym (Lena)

Jag kommer aldrig att ta ett glas innan mitt barn är 20 år!(skrattar).

• Anonym (Lena)

Jag kommer aldrig att ta ett glas innan mitt barn är 20 år!(skrattar).

• Mrs Moneybags

Jag tycker man ska göra som man själv känner är rätt för en själv.

Jag tycker om att ta ett glas eller två och det gör jag när mitt barn är med eller inte, kanske 1-2 gånger per månad. Skulle inte dricka mig berusad varken med eller utan mitt barn. Mitt barn är inget småbarn längre, men jag hade samma principer då. 

• hammarhajen

Det finns inget "alla andra" eftersom folk gör på olika sätt.

Det absolut vanligaste i min krets är att man dricker när barnen är med. Dock med måtta och för att det är gott, inte i syfte att bli berusad. Ett glas vin till maten eller två, till helgen eller om det är något speciellt. 

Kan man inte hantera alkohol ska man naturligtvis inte dricka när barnen är med. Men kan man dricka med måtta och stoppa om man märker att man blir påverkad ser jag inget konstigt i att dricka ett glas vin till maten oavsett ålder på barnen. I stort sett alla jag känner har druckit något litet glas vin (eller kanske ett halvt) under barnets första månader och det är verkligen inga partyprissar.

• Panduro

Innan jag fick barn drack jag mig full typ två gånger i månaden. Nu är hon 4, jag har inte druckit en droppe sedan jag blev gravid. Har varit en självklarhet för mig, inget jag direkt "beslutat" eller så.

• annabellelee

Jag dricker ofta ett glas vin eller tar en öl på lördagskvällen när vi äter med barnen. Maken också. Vi stannar där, och jag ser inget problem med det. Varförför skulle barnet lida av att känna vi lukt på andedräkten, om de inte förkvippar vin med något dåligt?

Vi tar ibland en whiskey när barnen lagt sig, men är aldrig ordentligt berusad.

• Anonym (A)
    Anonym (R) skrev 2021-04-11 22:24:33 följande:
    Jag kan ta lite öl eller vin när dottern är med, men max två glas annars känner jag mig onykter och det vill jag inte göra när barn är i närheten. 
    Samma här
  • Anonym (Lena)

Har någon alkoholproblem så är det bäst att alltid vara nykter om det finns minderåriga i närheten .

• Anonym (Ili)
    Anonym (Cava) skrev 2021-04-11 20:16:43 följande:

Jag har ett barn på 10 månader, innan jag blev gravid så drack jag väldigt måttligt, kanske ett glas vin någon gång i månaden eller på fest, min sambo dricker nästan inte alls.

Sedan mitt barn föddes har jag inte druckit en droppe, jag har inget jättesug även om det skulle vara gott med t ex ett glas vitt.

Men nu till min fundering - jag samsover med mitt barn, så jag kan därför inte dricka något, dessutom är jag väldigt lättpåverkad, jag skulle känna av ett enda glas.

Jag känner mig oerhört obekväm med att vara det minsta påverkad av alkohol framför mitt barn - även när hon blir äldre, jag vill inte att hon någonsin ska se mig det minsta berusad eller känns att min adredräkt luktar vin.

Samtidigt ser jag många småbarnsföräldrar som tar ett glas vin till maten på helgen etc, men med min inställning kommer jag i princip aldrig mer kunna dricka alkohol om inte barnet någon gång sover över hos barnvakt.

Jag bara undrar hur ?alla andra? har valt att göra? Skippar ni alkoholen helt när barnen är nära? Dricker ni ett glas när dom har somnat?

Jag känner egentligen inte att ge upp alkoholen helt skulle vara någon större förlust men klart att någon gång i framtiden vore det ju trevligt att kunna ta ett glas vin till maten om man är ute på middag med väninnor t ex. Vad är era tankar kring detta?

Man behöver inte göra det svårare än nödvändigt. Det är ok att dricka men inte att bli berusad. Ganska enkelt.
  • Anonym (tuppen)
    Anonym (Ili) skrev 2021-04-12 20:28:10 följande:
    Man behöver inte göra det svårare än nödvändigt. Det är ok att dricka men inte att bli berusad. Ganska enkelt.
    Exakt, men alkohol verkar vara den heliga graal för vissa och går före till och med deras barn, Helt vansinnigt
  • Ascendere
    Anonym (Cava) skrev 2021-04-11 20:16:43 följande:

Om det känns rätt för dig så kör på det. Låter helt vettigt i mina öron. 
    Vad andra tycker spelar mindre roll. 
  • Anonym (Fundersam)
    Jag funderar lite över detta också... Jag ska på ett midsommarfirande där mina kompisars barn kommer att vara. Alla är under 10 år. Ska man ha en torr midsommar? Hur kommer ni att göra?
  • mammabitch

Jag dricker aldrig mig full oavsett sammanhang - däremot ser jag inte problemet med att ta ett glas vin eller öl(,kanske  10 ggr/år)  även när barnen är med , så det har jag gjort under deras uppväxt.

Inget av mina numera ganska stora barn har ett problematiskt förhållande till alkohol, eller människor som dricker den.

• Anonym (Donna)
    Anonym (Fundersam) skrev 2024-05-31 11:15:52 följande:
    Jag funderar lite över detta också... Jag ska på ett midsommarfirande där mina kompisars barn kommer att vara. Alla är under 10 år. Ska man ha en torr midsommar? Hur kommer ni att göra?
    Jag hade druckit alkohol på det firandet.
    Det är inte dina barn och inte ditt ansvar, du behöver ju inte bli för överförfriskad för den skull.
  • Anonym (en mamma)
    Anonym (Fundersam) skrev 2024-05-31 11:15:52 följande:
    Det här är bara min åsikt, men självklart kan man dricka - MEN, man behöver inte bli full när barn är närvarande. 

Jag kommer att dricka vin till midsommar, men jag kommer inte dricka mig full när mitt barn är med. 

För mig handlar det mest om att det känns festligt och smakar gott. 
  • Anonym (Lena)

1-2 glas kan väl ta ibland på kvällen.

Svar på tråden Småbarnsförälder och alkohol