Anonym (...) skrev 2021-04-13 22:21:53 följande:
Och kom inte igen med "det har jag redan svarat på" och "du tänker inte utanför boxen" ... om du tycker att det är så logisk så vänligen svara på mina konkreta exempel. Det hjälps inte om du skriver att föräldrarna måste vara överens, när de helt klart inte är det.
Läs ordentligt då istället för att slarvläsa. Du har ett ansvar att läsa, ordentligt, så att man inte behöver tjata om allting.
Nej, det har du inte. Vad du skrev var några exempel på hur det blir när man inte är överens, vilket, i dina exempel, alltid resulterade i att den förälder som INTE vill att någonting blir gjort får bestämma, för att sedan motsäger dig själv genom att skriva det här:
I alla dina exempel är föräldrarna INTE överens och där får ALLTID den förälder rätt, som ställer sig emot någonting.
Läser du ordentligt så ser du att jag har det. För saken är den att man måste vara överens. Du har inte automatiskt mest rätt. Många mammor inbillar sig detta, att de har något sorts veto per automatik för att de är mammor och "vet bäst". Så är det inte.
Man måste helt enkelt vara överens när man fattar beslut om barnen.
Och som sagt, det är inte logisk alls, varför om tex. en anser att barnet måste bli vaccinerad och den andra anser att barnet inte får bli vaccinerad det är per automatik den andra som får rätt.
Det är superlogiskt att föräldrar måste vara överens. Och ja, följden blir att om man inte är överens så blir det inget. En logisk följd av ett logiskt resonemang.
Kan inte föräldrarna komma överens är det barnen som kommer ikläm. Det man gör då som förälder är att ta sitt ansvar, ser till barnets bästa och börjar samarbeta.
Samma sak när det gäller TS - varför får automatisk pappan (jag antar TS är kvinna) rätt, som inte vill att barnet tas till doktorn, och inte TS, som anser att det är viktigt att barnet tas till doktorn?
Jag har re3dan förklarat det. Läs ordentligt det jag skriver istället för att slarvläsa.
Om barnet får ett smärtsamt öroninfektion och jag anser det ett måste att en läkare tittar på det, medan den andra hatar alla läkare och "förbjuda" mig att tar barnet dit? Varför skulle det vara den andra föräldern som får rätt? Och om jag tar mitt barn till läkaren oavsett och denna läkaren ser det som absolut nödvändig att barnet får antibiotika, får jag inte ger det till mitt barn, om den andra föräldern tror det skadar barnet? Vad händer om mitt barn har 41° feber och den andra förälder förbjuder att ge febersänkande för hen är emot medicin? Ska jag rulla tummarna och hoppas att febern inte stiger ännu mer och barnet inte dör?
Du tar ditt ansvar som förälder och vuxen och börjar samarbeta genom dialog istället för att hävda något i stil med "jag är mamma jag vet bäst och du vet ingenting och det blir som jag bestämmer".
För som jag skrev innan men du struntade i att läsa, så är din övertygelse inte per automatik rätt oavsett vilken övertygelse du har (panodil för minsta smärta eller alternativa metoder för smärtlindring).