• SF123

Orolig för bebis i säte?

Jag var hos min barnmorska idag är i v 35+3 hon skulle känna om bebis ligger med huvudet neråt, jag själv tycker inte det känns så bär magen dessutom högt upp. Det kändes som hon hade svårt att känna men sa tillslut jo den ligger med huvudet väldigt långt ner och frågade om jag hade tryck känsla ner men jag har inte känt någonting.. är inte ens kissnödig alls typ och sa till henne att jag tycker det känns som den inte alls ligger neråt. Hon kände lite till och sen släppte hon det. Är så orolig att den inte alls ligger med huvudet ner kan ju inte ifråga sätta hennes jobb häller. Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Orolig för bebis i säte?
  • mari123
    Anonym (Y) skrev 2021-04-24 09:04:42 följande:
    Alltså det spelar ingen roll om man klagar. Det skall mycket fel till för att det skall bli några konsekvenser för vårdpersonal.

Vi har bytt bvc till 40 minuter bort för att slippa vår bvc-tant. Alla tycker hon är värdelös och det har absolut gjorts klagomål men det ger tyvärr inte effekt
    Fast BVC är ju lite annat. Då har man fått sin unge och om man inte känner för att gå till BVC så kan man strunta i det. 
  • Anonym (Du ska)
    mari123 skrev 2021-04-24 09:10:30 följande:

Fast BVC är ju lite annat. Då har man fått sin unge och om man inte känner för att gå till BVC så kan man strunta i det. 

Jupp å då får man soc på sig, fattar inte varför du fortfarande svarar i ALLA trådar utan att veta ett piss
  • Anonym (Y)
    mari123 skrev 2021-04-24 09:10:30 följande:

Inget tång att gå till mvc heller om man skall vara sådan. Det är helt frivilligt.

Och fortfarande. Klagomål på att perosner är otrevliga och enligt en själv gör fel bedömning leder ingenstans.

Även om det skulle visa sig att en bm bedömt fel gällande bebis i säte så kommer det inte ge konsekvensen att denne blir uppsagd.
  • mari123
    Anonym (Du ska) skrev 2021-04-24 09:14:21 följande:
    Jupp å då får man soc på sig, fattar inte varför du fortfarande svarar i ALLA trådar utan att veta ett piss
    Du tycker att jag inte "vet ett piss" men jag har fött två barn och minns tiden på MVC och BVC som de bästa i mitt liv. Det NORMALA är ju ändå att man har en bra kontakt på båda dessa fina instanser som finns där som stöd och hjälp! Tänker du att man bara får tycka om man är NEGATIV?
  • Anonym (Du ska)
    mari123 skrev 2021-04-24 09:32:49 följande:

Du tycker att jag inte "vet ett piss" men jag har fött två barn och minns tiden på MVC och BVC som de bästa i mitt liv. Det NORMALA är ju ändå att man har en bra kontakt på båda dessa fina instanser som finns där som stöd och hjälp! Tänker du att man bara får tycka om man är NEGATIV?

Du kan ta din bra upplevelse i en annan tråd denna tråden handlar om en person som är orolig att barnet ligger fel. Din upplevelse har inget med barn i säte att göra därför hör du inte hemma här.
  • mari123
    Anonym (Du ska) skrev 2021-04-24 09:36:22 följande:
    Du kan ta din bra upplevelse i en annan tråd denna tråden handlar om en person som är orolig att barnet ligger fel. Din upplevelse har inget med barn i säte att göra därför hör du inte hemma här.
    Okej lämnar plats för kvinnor som väntar barn som kanske ligger i säte! Ibland blir man engagerad och det blir fel! HEJDÅ
  • Anonym (Tips)

Min son låg i säte och jag blev ganska duktig på att känna på bebisen. Huvuden och rumpor känns faktiskt väldigt, väldigt lika varandra. Min barnmorska lärde mig att om man (försiktigt förstås - det behövs inga stora rörelser) vickar på huvudet så är det rörligt jämte kroppen, medan rumpan kommer att vicka på hela kroppen. 

• Anonym (B)
    Anonym (Du ska) skrev 2021-04-24 06:24:23 följande:

Wow kul att du vet så mycket om hur jag föddes.... ge dig.. det är ju du som har okunskap där :)

Har jobbat inom obstetriken i 15 år och av det du skriver så finns det ingenting alls som indikerar på att ditt mående berodde på din bjudning. Det finns helt klart annan anledning till det.
  • Anonym (B)
    Anonym (Y) skrev 2021-04-24 08:39:03 följande:

Ja exempelvis erbjuda ett ultraljud för att kolla att bebis inte ligger i säte. Du ser flera exempel i tråden att bm uppenbarligen har fel. Och det är inget problem att de har fel så länge man erbjuder vård för att upptäcka felet.

Men ja. Barnmorskan lär få skit om hon på eget initiativ erbjuder alla som är proliga att göra ett extra ultraljud.

En bm på mvc behöver inte erbjuda sina patienter ett extra ul. De kan mycket väl själva ta fram en ul-apparat, de allra flesta har en sådan på sin mottagning, och lägga på proben och kolla så att ett huvud är ner.
    Anonym (Du ska) skrev 2021-04-24 09:36:22 följande:

Varför är du så jävla otrevlig för? Typiskt gravida nu för tiden. Otrevliga, spydiga och tror sig veta en massa de inte vet.
    Anonym (Y) skrev 2021-04-24 07:49:29 följande:

Kolla gärna @alltserfintut och @tystjagföder på instagram så inser du mot snabbt hur mycket misstag som begås i förlossningsvården. Och att dessutom en stor del av yrkeskåren verkar tycka att det är okej att bete sig som skit mot en födande kvinna.

Barnmorskan på mvc har troligtvis press på sig att inte remittera till allt för många ultraljud. Det är en kostnadsfråga. Så ja. Hon kanske är säker på sin sak. Men i ett läge där det var fritt fram att remittera så kanske hon också skulle göra det. Även om man är säker så kan man ha fel

De allra flesta inlägg på de sidorna är rena bs. Interventioner som varit nödvändiga för barnets och kvinnans hälsa hänga ut som något negativt. De sidorna är fullkomligt skit!
  • Anonym (Y)
    Anonym (B) skrev 2021-04-24 17:08:14 följande:

En bm på mvc behöver inte erbjuda sina patienter ett extra ul. De kan mycket väl själva ta fram en ul-apparat, de allra flesta har en sådan på sin mottagning, och lägga på proben och kolla så att ett huvud är ner.Varför är du så jävla otrevlig för? Typiskt gravida nu för tiden. Otrevliga, spydiga och tror sig veta en massa de inte vet.De allra flesta inlägg på de sidorna är rena bs. Interventioner som varit nödvändiga för barnets och kvinnans hälsa hänga ut som något negativt. De sidorna är fullkomligt skit!

Jag anser verkligen inte att det är fullständig skit.

Tråkigt att du ser det så och inte förstår att vissa interventioner inte alls varit nödvändiga och framförallt att många utav dom inte skulle behövas om förlossningsvården inte ser ut som den gör.

Tyck du att det är skit. Vissa berättelser kan jag hålla med om är konstiga. Men jag har också haft stor insyn i många liknande berättelser. Många av berättelserna är ju uppenbart att vården är skit?

Folk som får höra att du är förstföderska så det kommer ta lång tid. Du har nog inte alla 3 minuter mellan värkarna och skitont. Åk hem. Så kommer bebis efter en timme? Du tycker inte det är uppenbart att vården gjort fel då? Och att personalen rimligtvis borde vara medvetna om

Att det för vissa förstföderskor går snabbt?

Jag blev nekad att komma in med första barnet men stod på mig och fick åka ändå.

Jag hade värkar som var 5 minuter långa och 3 värkar på 10 minuter. Ändå tyckte de jag skulle Stanna hemma med en timmes resväg och ta en Alvedon.

Vi åkte in ändå och hann vara på förlossningen en timme innan barnet var ute. Men nej, de gjorde säkert ingen felbedömning när de tyckte att vi inte fick komma in? De kanske inte gjorde fel när de glömde sätta på gasen i lustgasen? Eller när de sydde grad 3 skada på rummet mot riktlinjerna?

Det finns hur många sådana berättelser som helst. Där man nekar kvinnor som legat med värkar i flera dygn snitt med följd till skador på både mamma och barn.

Men sjukvården gör nog aldrig fel?

Med det sagt. Många gånger gör sjukvården absolut helt rätt.

Jag visste inte att de allra flest har ultraljud på mottagningen. Isf bör det rimligen inte vara några problem för ts att få det.

Hos oss finns det inte (blev själv skickad på ultraljud av mvc för att de var osäkra på åt vilket håll barnet låg)
  • Anonym (Y)

Och jag hoppas att du ?b? verkligen tänker efter när du säger att ?alltserfintut? är skitsnack. Det är kvinnor som kämpat i år och fortfarande kämpar för att få vård för sina skador som uppkommit vid förlossningen. Må hända att det inte är sjukvården som är orsakerna till skadorna. Men du kan ju knappast försvara att 10 olika gynekologer missar att alla muskler i hela mellangården är av?

• Anonym (Du ska)
    Anonym (B) skrev 2021-04-24 17:00:38 följande:

Har jobbat inom obstetriken i 15 år och av det du skriver så finns det ingenting alls som indikerar på att ditt mående berodde på din bjudning. Det finns helt klart annan anledning till det.

Tyvärr så har du ju fel där, skulle inte vilja ha något med dig att göra när de kommer till graviditet du är en sån där surkärring som det snackas om
  • Anonym (Y)
    Anonym (Du ska) skrev 2021-04-24 18:35:46 följande:

Tyvärr så har du ju fel där, skulle inte vilja ha något med dig att göra när de kommer till graviditet du är en sån där surkärring som det snackas om

Vet du VAD det var som gjorde att du kom ut livlös? Fastnade du på något dumt sätt pga säte eller vad var problemet? Ifrågasätter inte bara nyfiken.

Jag vet att jag läste att det till viss del är problematiskt att man kör snitt på rutin vid säte. En sätesförlossning går många gånger strålande, men det krävs en kunnig barnmorska. När få barn föds i säte (pga att man snittar istället) så försvinner denna kunskap.

Jag säger inte att ett snitt är fel, men naturligtvis tråkigt för dem som vill föda vaginalt trots barn i säte att personalen inte är tillräckligt kunnig för att klara av en sådan förlossning
  • Anonym (Du ska)
    Anonym (Y) skrev 2021-04-24 19:08:20 följande:

Vet du VAD det var som gjorde att du kom ut livlös? Fastnade du på något dumt sätt pga säte eller vad var problemet? Ifrågasätter inte bara nyfiken.

Jag vet att jag läste att det till viss del är problematiskt att man kör snitt på rutin vid säte. En sätesförlossning går många gånger strålande, men det krävs en kunnig barnmorska. När få barn föds i säte (pga att man snittar istället) så försvinner denna kunskap.

Jag säger inte att ett snitt är fel, men naturligtvis tråkigt för dem som vill föda vaginalt trots barn i säte att personalen inte är tillräckligt kunnig för att klara av en sådan förlossning

Andades innan jag kom ut eftersom huvudet vad vi fel ända så blev mina första andetag inte luft. Det är väll dumt att kunskapen försvinner men det är också dumt att låta en mamma/pappa bli den 1/100 eller vad det nu är som får ett livlöstbarn. Men om man vill bli den personen så kan man ju skippa att be om ultraljud eller kejsarsnitt. är livrädd för kejsarsnitt men skulle barnet inte ligga rätt så skulle jag ta det alternativet ändå :)
  • Anonym (Y)
    Anonym (Du ska) skrev 2021-04-25 07:04:49 följande:

Andades innan jag kom ut eftersom huvudet vad vi fel ända så blev mina första andetag inte luft. Det är väll dumt att kunskapen försvinner men det är också dumt att låta en mamma/pappa bli den 1/100 eller vad det nu är som får ett livlöstbarn. Men om man vill bli den personen så kan man ju skippa att be om ultraljud eller kejsarsnitt. är livrädd för kejsarsnitt men skulle barnet inte ligga rätt så skulle jag ta det alternativet ändå :)

Nej jag skulle själv absolut vilja ha snitt vid bebis i säte. Men det verkar inte helt ovanligt att kvinnor som vill föda i säte inte ?får? det (naturligtvis kan ingen utföra ett tvångssnitt). Men mer eller mindre tvingad iaf. Och det kan jag tycka är synd. Med rätt övervakning och resurser kan man också på ett bättre sätt avbryta för akut snitt
Svar på tråden Orolig för bebis i säte?