• SF123

Orolig för bebis i säte?

Jag var hos min barnmorska idag är i v 35+3 hon skulle känna om bebis ligger med huvudet neråt, jag själv tycker inte det känns så bär magen dessutom högt upp. Det kändes som hon hade svårt att känna men sa tillslut jo den ligger med huvudet väldigt långt ner och frågade om jag hade tryck känsla ner men jag har inte känt någonting.. är inte ens kissnödig alls typ och sa till henne att jag tycker det känns som den inte alls ligger neråt. Hon kände lite till och sen släppte hon det. Är så orolig att den inte alls ligger med huvudet ner kan ju inte ifråga sätta hennes jobb häller. Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Orolig för bebis i säte?
  • mari123

Jag skulle lita på BM på MVC. Hon är där för att hjälpa och stötta och har ingen ond agenda. 

• Anonym (Du ska)
    mari123 skrev 2021-04-24 07:22:01 följande:

Jag skulle lita på BM på MVC. Hon är där för att hjälpa och stötta och har ingen ond agenda. 

Snälla håll dig till andra trådar du har inget här att göra
  • Anonym (Y)
    mari123 skrev 2021-04-24 07:22:01 följande:

Kolla gärna @alltserfintut och @tystjagföder på instagram så inser du mot snabbt hur mycket misstag som begås i förlossningsvården. Och att dessutom en stor del av yrkeskåren verkar tycka att det är okej att bete sig som skit mot en födande kvinna.

Barnmorskan på mvc har troligtvis press på sig att inte remittera till allt för många ultraljud. Det är en kostnadsfråga. Så ja. Hon kanske är säker på sin sak. Men i ett läge där det var fritt fram att remittera så kanske hon också skulle göra det. Även om man är säker så kan man ha fel
  • mari123
    Anonym (Du ska) skrev 2021-04-24 07:40:14 följande:
    Snälla håll dig till andra trådar du har inget här att göra
    Jaså? Jag har i alla fall fött två barn! Minns idag med nostalgi besöken på MVC. Vägning och provtagning och så fick man ligga på britsen och BM mätte magen och så satt vi ner och hon undrade hur jag mådde! Kändes faktiskt som om hon brydde sig på riktigt. Är det inte så nu?
  • Anonym (Y)
    mari123 skrev 2021-04-24 07:54:29 följande:

Jaså? Jag har i alla fall fött två barn! Minns idag med nostalgi besöken på MVC. Vägning och provtagning och så fick man ligga på britsen och BM mätte magen och så satt vi ner och hon undrade hur jag mådde! Kändes faktiskt som om hon brydde sig på riktigt. Är det inte så nu?

En barnmorska kan naturligtvis bry sig men ändå ha fel. Och som jag skrev tidigare. Ha press på sig uppifrån i vad man får erbjuda.

Dessutom finns det säkerligen barnmorskor på Mvc som är otrevliga och inte bryr sig om den gravida. Det finns naturligtvis i alla yrkesgrupper
  • mari123
    Anonym (Y) skrev 2021-04-24 08:12:23 följande:
    En barnmorska kan naturligtvis bry sig men ändå ha fel. Och som jag skrev tidigare. Ha press på sig uppifrån i vad man får erbjuda.

Dessutom finns det säkerligen barnmorskor på Mvc som är otrevliga och inte bryr sig om den gravida. Det finns naturligtvis i alla yrkesgrupper
    "Erbjuda"? Hur menar du då? Javisst kan det finnas elaka otrevliga BM...finns folk till allt men som fri svensk kvinna så kan man välja en ny.
  • Anonym (Du ska)
    mari123 skrev 2021-04-24 08:29:18 följande:

"Erbjuda"? Hur menar du då? Javisst kan det finnas elaka otrevliga BM...finns folk till allt men som fri svensk kvinna så kan man välja en ny.

Nej man kan inte alltid välja en ny, i min stad finns det en och det är henne man får gå till en riktig surkärring är hon tyvärr
  • Anonym (Y)
    mari123 skrev 2021-04-24 08:29:18 följande:

Ja exempelvis erbjuda ett ultraljud för att kolla att bebis inte ligger i säte. Du ser flera exempel i tråden att bm uppenbarligen har fel. Och det är inget problem att de har fel så länge man erbjuder vård för att upptäcka felet.

Men ja. Barnmorskan lär få skit om hon på eget initiativ erbjuder alla som är proliga att göra ett extra ultraljud.
  • mari123
    Anonym (Du ska) skrev 2021-04-24 08:31:53 följande:
    Nej man kan inte alltid välja en ny, i min stad finns det en och det är henne man får gå till en riktig surkärring är hon tyvärr
    Okej! Och det får pågå? Ingen klagar till högre instans? "Här i stan får man gå till "surkärringen" på MVC och det kan ingen göra ngt åt? HALLÅ!!
  • Anonym (Y)
    mari123 skrev 2021-04-24 08:40:34 följande:

Okej! Och det får pågå? Ingen klagar till högre instans? "Här i stan får man gå till "surkärringen" på MVC och det kan ingen göra ngt åt? HALLÅ!!

Alltså det spelar ingen roll om man klagar. Det skall mycket fel till för att det skall bli några konsekvenser för vårdpersonal.

Vi har bytt bvc till 40 minuter bort för att slippa vår bvc-tant. Alla tycker hon är värdelös och det har absolut gjorts klagomål men det ger tyvärr inte effekt
Svar på tråden Orolig för bebis i säte?