• SF123

Orolig för bebis i säte?

Jag var hos min barnmorska idag är i v 35+3 hon skulle känna om bebis ligger med huvudet neråt, jag själv tycker inte det känns så bär magen dessutom högt upp. Det kändes som hon hade svårt att känna men sa tillslut jo den ligger med huvudet väldigt långt ner och frågade om jag hade tryck känsla ner men jag har inte känt någonting.. är inte ens kissnödig alls typ och sa till henne att jag tycker det känns som den inte alls ligger neråt. Hon kände lite till och sen släppte hon det. Är så orolig att den inte alls ligger med huvudet ner kan ju inte ifråga sätta hennes jobb häller. Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Orolig för bebis i säte?
  • SF123
    Anonym (Y) skrev 2021-04-22 22:41:06 följande:

Kolla upp hur det är med tider där du bor. I min stad finns bara en privat aktör och de är fullbokade veckor u förväg.

Kanske är det värt att boka in tid som du kan avboka om du får hjälp via din barnmorska.

Ja jag skall göra det, tack för tips :)

Det brukar vara bokat här med men bor nära Göteborg så skall kolla där också.
  • SF123
    Anonym (Y) skrev 2021-04-22 22:58:29 följande:

Jag var aldrig kissnödig alls och barnet låg med huvudet neråt. Så behöver precis som andra sagt inte betyda någonting

Skönt känns de lite bättre när man läser sånt men tryck känslan neråt hade du kanske? :)
  • Anonym (Y)
    SF123 skrev 2021-04-22 23:06:10 följande:

Skönt känns de lite bättre när man läser sånt men tryck känslan neråt hade du kanske? :)

Näpp. Inget tryck neråt alls. Inte ens vid förlossningen som gick väldigt snabbt (då kan man tycka att man ännu mer ska känna att bebis tränger ner)
  • Anonym (Sarah)
    SF123 skrev 2021-04-22 21:38:47 följande:

Åh nej precis det jag är rädd för, hade du någon känsla själv att hon låg i säte? hur upplevde du det?

Jag skall dit igen om två veckor och kommer då vara i v.38 men skall absolut säga till igen när jag är där så svårt att veta ju när det är första gången och så vill man inte gå emot deras kompetens.

Då hade jag inte det eftersom jag inte visste hur det kändes. Förstod i efterhand att hon inte sparkade upp i revbenen som alla säger att bebisarna gör. Den knölen jag hade vid revbenen som de sa var rumpan var ju huvudet. Och ibland liksom vibrerade det ner mot underlivet. Typ att hon sparkade. De påstod ju att hon hade vänt sig. Men hade nog känt om en 4 kg tung bebis hade vänt sig. Hon låg ju på samma sätt hela tiden. Förstår att du inte vill ifrågasätta deras kompetens. Det gör intr jag heller, men eftersom det blev fel med första barnet och andra gången påstod bm att bebisen inte var stor trots att jag kände det och påpekade det flera gånger. Ut kom en 5 kg tung bebi. Så jag litar jag inte blint på barnmorskorna längre som jag gjorde vid första barnet.
  • Anonym (Du ska)

Du ska tvinga dig till ett ultraljud, jag föddes med rumpan först och va inte vid liv när jag kom ut men med speciall läkare å massor av slangar å skit så lyckades dom få mig vid liv. Min mamma va helt borta när de hände och min pappa hade svimmat och senare när han vaknade så hade han sagt till läkarna "tack för att ni räddade henne" varpå dom svarar " hon är inte okej än" detta va 1998, men idag har vi ju tillgång till ultraljud vid min förlossning förra året så åkte jag in flera ggr pga blödningar å då kollade dom VARJE gång vart huvudet låg men hon va stenhårt fixerad sedan vecka 30. Ska tilläggas att min mamma fött alla sina barn på 1 timme (6styckrn) även min dotter föddes så snabbt. Hade min mamma inte fött så snabbt så vet jag ju inte äns om jag hade levt idag.

• SF123
    Anonym (Y) skrev 2021-04-22 23:25:08 följande:

Näpp. Inget tryck neråt alls. Inte ens vid förlossningen som gick väldigt snabbt (då kan man tycka att man ännu mer ska känna att bebis tränger ner)

Okej men då behöver man inte känna det häller ????

Man blir ju lite nojig.
  • SF123
    Anonym (Sarah) skrev 2021-04-23 06:32:11 följande:

Då hade jag inte det eftersom jag inte visste hur det kändes. Förstod i efterhand att hon inte sparkade upp i revbenen som alla säger att bebisarna gör. Den knölen jag hade vid revbenen som de sa var rumpan var ju huvudet. Och ibland liksom vibrerade det ner mot underlivet. Typ att hon sparkade. De påstod ju att hon hade vänt sig. Men hade nog känt om en 4 kg tung bebis hade vänt sig. Hon låg ju på samma sätt hela tiden. Förstår att du inte vill ifrågasätta deras kompetens. Det gör intr jag heller, men eftersom det blev fel med första barnet och andra gången påstod bm att bebisen inte var stor trots att jag kände det och påpekade det flera gånger. Ut kom en 5 kg tung bebi. Så jag litar jag inte blint på barnmorskorna längre som jag gjorde vid första barnet.

Okej, ja man vet ju inte alls hur det skall vara när det är första gången.

Åh man blir ju lite irriterad på sånt här när man läser om missar de gör, undrar om jag kan ringa in till förlossningen och be dem kolla?
  • SF123
    Anonym (Du ska) skrev 2021-04-23 06:52:48 följande:

Du ska tvinga dig till ett ultraljud, jag föddes med rumpan först och va inte vid liv när jag kom ut men med speciall läkare å massor av slangar å skit så lyckades dom få mig vid liv. Min mamma va helt borta när de hände och min pappa hade svimmat och senare när han vaknade så hade han sagt till läkarna "tack för att ni räddade henne" varpå dom svarar " hon är inte okej än" detta va 1998, men idag har vi ju tillgång till ultraljud vid min förlossning förra året så åkte jag in flera ggr pga blödningar å då kollade dom VARJE gång vart huvudet låg men hon va stenhårt fixerad sedan vecka 30. Ska tilläggas att min mamma fött alla sina barn på 1 timme (6styckrn) även min dotter föddes så snabbt. Hade min mamma inte fött så snabbt så vet jag ju inte äns om jag hade levt idag.

Åh vilken mardröm det måste varit för dina föräldrar, nej man måste kolla upp det helt enkelt kommer aldrig kunna släpp det annars...
  • Anonym (Du ska)
    SF123 skrev 2021-04-23 07:46:23 följande:

Åh vilken mardröm det måste varit för dina föräldrar, nej man måste kolla upp det helt enkelt kommer aldrig kunna släpp det annars...

För min pappa iallefall min mamma ville inte ha en flicka å jag har idag bara kontakt med min pappa som tur är så blev dom andra 5 pojkar å slapp mitt öde haha men ja du måste kolla upp det kan sluta i katastrof även om förlossningen kommit en liten bit sen 1998 :) men 2018 va den ju nästan likadan fast mer ultraljud bara. Men nu har det börjat ta fart på riktigt, önskar dig lycka till!
  • cosinus
    SF123 skrev 2021-04-22 22:50:59 följande:

Ahokej vilken tur ändå att du gjorde tul så du hade koll ändå!

Man vill ju att ifall de är minsta lilla osäkra så skicka en på ultraljud istället för gissa.

Jaha men kanske är det rumpan jag känner då för har ju som vad jag tror är huvudet nått hårt upp vid revbenen men de kan alltså vara en rumpa också då.

Kände du nått tryck neråt med de som låg neråt med huvudet och med den i säte? :)

Trycker neråt vad samma. Klumpen under revbenen vad samma. Kanske något liiiiite stelare med huvudet under revbenen än rumpan men hade jag inte vetat att han låg i säte hade jag nog inte reagerat :)

Det som skiljde var att de som föddes åt rätt håll krafsar mig låååångt ner mot min högre sida. Så lågt att det kändes som de nästan var nere i låret och grävde och det måste ju varit deras händer men där var det inget med sätesbebin. Däremot var sparkarna på samma ställe.
Svar på tråden Orolig för bebis i säte?