Anonym (jaha) skrev 2021-05-10 15:24:18 följande:
Ja relationen har varat i 17 år förmodligen för att de litar på varandra och har starka band till varandra som kommer upplösas ganska fort i samma sekund TS otrohet kommer fram. Eller har du missat att alla förhållanden bygger på förtroende?
Japp, men alla dessa fina känslor du räknar upp kan man uppleva UTAN att svika, såra och förnedra sina närmaste. Det ena utesluter inte det andra som du verkar vilja få oss att tro.
Ja, människor och förhållanden förändras över tid, det är därför människor har uppfunnit en fantastisk uppfinning... språk... så man kan kommunicera med varandra och reda ut eventuella problem/missnöje. En annan fiffig uppfinning är separation/skilsmässa vilket funkar som så att... när man kommunicerat med varandra och inte kommer fram till någon bra lösning så kan man gå varsin väg som vänner med bibehållen tillit och respekt för varandra... jättefiffigt.
Jo vi har nog alla läst dina råd i många trådar och de går alltid ut på att man ska svika och ljuga sig ut problem. Men det har nog främst med dina väldigt störda värderingar att göra eller hur "man med egen erfarenhet"?
Självklart förfasar sig folk över din total brist på moral och empati när du förespråkar att folk ska svika, riskera att såra och förnedra människor som ska föreställas stå dem närmast. De är ju ett ganska vidrigt sätt att behandla sina nära och kära.
Jo det är nog många som känner nån som varit otrogen, finns ju idioter till allt. Men minst lika många känner ju folk som kan hantera missnöje i sin relation på ett värdigt sätt.
Jag förutsätter också att de har starka band till varandra och jag litar på att det bl a är därför som TS vill fortsätta deras äktenskap. Har du missat att han skriver det?
Mitt inlägg förutsätter alltså att det inte kommer fram. Så som jag är övertygad att det fungerar i verkligheten och i väldigt många fall.
Du citerar mitt inlägg men förutsätter saker som inte alls stämmer med mitt inlägg.
Då är det givetvis bättre och mera rätt att du skriver ett eget fristående inlägg, och att du riktar dina råd direkt till TS, istället för att citera mitt inlägg som handlar om helt andra saker än det som du hittar på.
Jag litar också på att TS vet mera än du om sitt eget äktenskap.
Som jag läser hans inlägg så har han inte längre möjlighet uppleva dessa fina känslor med sin fru eftersom hon ensidigt har valt att sluta med det. Jag litar på att han har koll på det.
Till skillnad mot dig så tror jag att såväl TS som hans fru behärskar språket och jag har som sagt ingen anledning ställa större tilltro till dig än till TS.
Jag läser TS inledning som att han bedömer det inte vara möjligt att prata bort deras problem.
Har du missat att TS skriver att han i övrigt är nöjd med förhållandet, jag läser det som att hans fru är helt nöjd med så som det nu fungerar, och han skriver inte att någon av dem vill skilja sig.
Men du tror att du har rätt att bestämma över dem båda?
Nej, jag kan inte se att folk i allmänhet förfasar sig över mig som person eller över mina inlägg. Tvärtom faktiskt så tycker jag att de flesta inte förfasar sig alls och inte kommer med fula påhopp utan de allra flesta tycker som jag att vi alla skulle kunna hålla oss på en saklig nivå trots att vi har olika uppfattningar. Jag tror de flesta på detta forum tycker att även du borde klara det.
Det är bara du som förfasar dig och kommer med fula uttryck och påhopp, och möjligen en till, men jag vet inte för du/ni är svåra att hålla isär...
Du väljer att skriva i tråden men har du ingen tilltro till TS och har du ingen respekt för TS frågeställningar? Hur kan du själv strunta i det han ber om och vem är du som anser dig ha rätt att beordra mig och andra att strunta i vad TS ber om?
Han har frågeställningar och han önskar input från dem med erfarenhet, har du missat det?
Du tycker att alla som är otrogna är idioter.
Det får stå för dig och jag tycker det uttrycket säger mycket mera om dig än om någon annan peson.
Jag kanske skulle kunna förstå dig, t o m respektera, om du sade att enligt dig så är det en idiotisk handling att vara otrogen. Men det är något helt annat än att generalisera som du och kalla andra människor för idioter.
Innan du hoppar på mig igen och innan du citerar mitt inlägg så läs vad jag har skrivit i stället för att hitta på saker som du tror att jag har skrivit. Om du citerar och svarar mig så måste du åtminstone respektera de förutsättningar som jag har skrivit och inte hitta på något helt eget.
Självfallet får du hitta på vad du vill och hitta på dina egna förutsättningar men då är det givetvis rätt att göra det i ett eget fristående inlägg.