• Anonym (Ts)

Inga cravings?

Är gravid v 20 och har i det närmaste inga cravings. Kanske lite mer sug på juice, men det kan också vara att jag alltid gillar juice men tillåter mig att njuta mer av det nu ????. Men inget direkt annat, matsuget är rätt identiskt med hur det var som ogravid.

Känner mig nästan lite lurad, har ju hört så mycket om cravings och om hur folk helt snöat in på saker, och så känner jag inte saker fullt så starkt själv.

Nån annan som äter typ som vanligt som gravid?

• Svar på tråden Inga cravings?
  • Anonym (Elin)

Jag har två barn, hade inga cravings någon av graviditeterna. Har frågat runt bland vänner och kollegor kring detta, eftersom man hört att "alla" får cravings. Men de allra flesta hade faktiskt inte upplevt det.

Så det är nog lite av en myt.

• Anonym (H)
    Anonym (H) skrev 2021-05-25 16:06:35 följande:

Ah spännande.

Det där med att man får äta godis, kakor och grejer ?för att man är gravid? verkar inte ovanligt att folk åtminstone undermedvetet tänker. Iaf i min omgivning.

Fick höra ett antal gånger att jag ju kan äta för jag är gravid. Försökte undvika socker rätt hårt som gravid (gjorde det även innan och såg ingen anledning att sluta med tanke på att det finns studier som visas att barn påverkas av detta redan i magen) och tackade bland annat nej till äppelkaka på jobbet, för jag var helt enkelt inte sugen egentligen och då behöver man ju inte äta bara för ätandets skull

Inser att min kommentar kan uppfattas som annat än den var menat.

För mig som en lång period avstått socker i princip helt innan graviditeten var valet att fortsätta så som gravid självklart. För om det var någon gång jag ansåg att det var extra viktigt så var det just som gravid. För MIG var det inte SVÅRT att avstå. Jag kunde lika gärna äta en morot.

Så är det inte för alla och jag vill absolut inte anklaga dem för att göra ?fel? mot sitt barn på något sätt. Inser att min kommentar kan uppfattas så
  • mammabitch

Tja det är klart att det är lätt att tänka att "jag ska ändå bli stor som ett hus och behöver lite tröst för att jag har ont här och där" när man är gravid, men cravings är väl först och främst när man blir sugen på sådant man vanligen inte är så förtjust i...?
    I mitt fall var det mjölk med ett barn (ökat kalciumbehov?) och öl (tur att det finns helt alkoholfritt!) med ett annat , kanske behov av extra b-vitamin där?

Utan att ha vetenskapliga belägg för det så gissar jag att sannolikheten för cravings minskar om den blivande mamman får i sig alla näringsämnen hon och barnet behöver.

• Anonym (Ts)

Ah spännande.

Det där med att man får äta godis, kakor och grejer ?för att man är gravid? verkar inte ovanligt att folk åtminstone undermedvetet tänker. Iaf i min omgivning.

Fick höra ett antal gånger att jag ju kan äta för jag är gravid. Försökte undvika socker rätt hårt som gravid (gjorde det även innan och såg ingen anledning att sluta med tanke på att det finns studier som visas att barn påverkas av detta redan i magen) och tackade bland annat nej till äppelkaka på jobbet, för jag var helt enkelt inte sugen egentligen och då behöver man ju inte äta bara för ätandets skull

Ja, haha, den har jag också hört. Jag äter både pasta, kakor och choklad ibland även som ogravid, (i avvägda mängder, men det är för gott i min värld för att helt avstå) så att få ta en bulle om jag är sugen är något jag gör även annars. Kanske därför jag inte känner ett behov av att passa på att unna mig extra heller nu?

Men ja, der kan säkert också variera mellan graviditeter. Blir jag gravid igen nån gång får man väl se då om det är samma sak eller helt annorlunda .
  • Anonym (myt)
    Ah spännande.

Ja, min känsla är att man tillåter sig det för att man får liksom. Och för att man tröstar sig lite allmänt om det är tungt.

Men om man får en craving på tex spadet från saltgurka eller potatisskal då handlar det nog inte om tröst :) Men jag har aldrig hört någon på riktigt som haft såna galna cravings, bara sånt där vanligt man kan få ändå, att man blir sugen på chips eller godis när man är trött, stressad eller bara vill unna sig. 
  • Karlington
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-25 15:27:20 följande:

Är gravid v 20 och har i det närmaste inga cravings. Kanske lite mer sug på juice, men det kan också vara att jag alltid gillar juice men tillåter mig att njuta mer av det nu ????. Men inget direkt annat, matsuget är rätt identiskt med hur det var som ogravid.

Känner mig nästan lite lurad, har ju hört så mycket om cravings och om hur folk helt snöat in på saker, och så känner jag inte saker fullt så starkt själv.

Nån annan som äter typ som vanligt som gravid?

Alla får inte det. :)
  • Anonym (Ts)
    Anonym (H) skrev 2021-05-25 16:13:19 följande:

Inser att min kommentar kan uppfattas som annat än den var menat.

För mig som en lång period avstått socker i princip helt innan graviditeten var valet att fortsätta så som gravid självklart. För om det var någon gång jag ansåg att det var extra viktigt så var det just som gravid. För MIG var det inte SVÅRT att avstå. Jag kunde lika gärna äta en morot.

Så är det inte för alla och jag vill absolut inte anklaga dem för att göra ?fel? mot sitt barn på något sätt. Inser att min kommentar kan uppfattas så

Jag förstod iaf vad du menade .

Som mammabitch skriver kan det nog vara olika saker, något mer psykologiskt och något mer kopplat till att kroppen jagar vissa näringsämnen och vitaminer. Så det kan nog finnas olika skäl bakom sug med.
  • Anonym (myt)
    mammabitch skrev 2021-05-25 16:14:44 följande:

Tja det är klart att det är lätt att tänka att "jag ska ändå bli stor som ett hus och behöver lite tröst för att jag har ont här och där" när man är gravid, men cravings är väl först och främst när man blir sugen på sådant man vanligen inte är så förtjust i...?
    I mitt fall var det mjölk med ett barn (ökat kalciumbehov?) och öl (tur att det finns helt alkoholfritt!) med ett annat , kanske behov av extra b-vitamin där?

Utan att ha vetenskapliga belägg för det så gissar jag att sannolikheten för cravings minskar om den blivande mamman får i sig alla näringsämnen hon och barnet behöver.

Av det man sett i studier så finns det inget som tyder på att cravings är kopplat till brister eller behov. Det är främst kopplat till tröstätande och de som har mycket cravings efter och äter mer tröstmat har också en större och mer ohälsosam/icke nödvändig viktuppgång.

De där cravings som handlar om att äta jord eller potatisskal verkar vara väldigt ovanliga och de kan vara kopplade till näringsbrister, främst då järnbrist. Det kallas egentligen pica syndrome, men i daglig tal är det väl cravings som de flesta känner till. 
  • Anonym (Jag)

Jag var extremt saltsugen med båda barnen. Speciellt första. Jag åt sånt jag aldrig åt annars som Saltiner, riskakor, nudlar, jordnötter och pommes. Det handlade absolut inte om nåt tröstätande. Jag mådde dessutom illa och hade graviditetsmigrän så det var en hel del jag inte fick i mig. Med andra barnet sa min b.m till slut att det var bättre jag åt nåt nästan vad som helst bara jag fick i mig nånting.

• Nittioåtta
    Anonym (Jag) skrev 2021-05-25 16:27:23 följande:

Jag var extremt saltsugen med båda barnen. Speciellt första. Jag åt sånt jag aldrig åt annars som Saltiner, riskakor, nudlar, jordnötter och pommes. Det handlade absolut inte om nåt tröstätande. Jag mådde dessutom illa och hade graviditetsmigrän så det var en hel del jag inte fick i mig. Med andra barnet sa min b.m till slut att det var bättre jag åt nåt nästan vad som helst bara jag fick i mig nånting.

Tror inte heller det handlar om tröstätande. Min första och starkaste craving fick jag typ 1-2 dagar innan jag plussade i vecka 4, det var därför jag misstänkte det och tog ett test. Och det är inget jag idag (vecka 19) skulle få i mig frivilligt, men just då kändes det som det godaste som fanns haha.

Men det är svårt att veta för folk som aldrig haft det och tror att det är en myt/tröstätande, jag visste inte heller hur det kändes med första barnet.
  • lövet2

Det är ju vanligt med järnbrist som gravid, och järnbrist i sig kan ge pica, vilket är en svårartad form av cravings. Men det behövs inte någon jättestor järnbrist för att få vanliga graviditetscravings.

Jag har inte haft cravings med alla barnen. Med barn 1 hade jag i början ett besvärligt illamående och kunde inte äta. Den enda mat jag fick i mig var skinkstuvning, så det åt jag varje dag i 5 veckor. Inte för att jag var jättesugen utan för att allt annat fick mig att kräkas.
    Barn 2, 3 och 4 var det inget speciellt med. men med barn 5 blev jag galen i en typ av knäckebröd som jag aldrig tidigare tyckt om. Jag åt säkert 10 om dagen och packade ned ett paket i BB-väskan så jag inte skulle bli utan. Dagen efter förlossningen smakade brödet lika illa som det gjort i alla år tidigare.
    När jag väntade barn 7 hade jag stor brist på järn. Tomma järndepåer och de pratade om järndropp. De sista två månaderna av graviditeten var jag helt fixerad vid ett annat bröd. Det var det godaste jag ätit i hela mitt liv. Jag tog inte ens smör eller pålägg, utan jag åt brödet som det var. Bröt det i bitar och åt som godis. Jag var som en alkoholist. Gömde bröd överallt så ingen skulle veta hur mycket jag egentligen stoppade i mig, och samtidigt tyckte jag att jag betedde mig helt normalt. Suck ...

Svar på tråden Inga cravings?