• Anonym (Ovan)

Medicinsk sekreterare; men skriver långsamt

Hej!

Jag skulle vilja utbilda mig till medicinsk sekreterare men är lite orolig, skriver ganska långsamt på datorn. Kan man öva upp detta?

Hur snabb behöver man vara?

Vad för mer egenskaper behöver man?

Finns det deltidsscheman?

Tacksam för råd och hjälp!

• Svar på tråden Medicinsk sekreterare; men skriver långsamt
  • Anonym (Öva)

Har för mig jag läste att dom skriver enligt ett visst system där man ska ha fingrarna utplacerade på vissa specifika tangenter för att det ska gå så snabbt som möjligt. Nån som vet får gärna bekräfta eller dementera! Men frågan är om det är mer effektivt än att bara öva upp sig? 

Iaf, så öva. Det ska ju inte hindra dig. 

• Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (Öva) skrev 2021-05-25 15:39:47 följande:

Har för mig jag läste att dom skriver enligt ett visst system där man ska ha fingrarna utplacerade på vissa specifika tangenter för att det ska gå så snabbt som möjligt. Nån som vet får gärna bekräfta eller dementera! Men frågan är om det är mer effektivt än att bara öva upp sig? 

Iaf, så öva. Det ska ju inte hindra dig. 

Ja, det finns ett sånt system. Jag fick lära mig det på gymnasiet, inkl att skriva utan att titta på vare sig tangenter eller skärm. Förbaskat smidigt :) Men man måste inte alltid ha exakt fingersättning, jag använder inte alls lillfingrarna t ex.

Däremot är det inte ett krav att använda den metoden som medicinsk sekreterare! Självklart kan det ställa till problem om man skriver långsamt däremot, oavsett metod.
  • Mandel

Googla typ maskinskrivning eller sök på youtube så finns det säkert instruktioner för fingersättning och övningar att skriva osv.
    Jag är till och med så gammal att jag hade maskinskrivning i skolan. Typ sista årskullen. Har väldigt stor nytta av det och är definitivt snabbare än snittet på att skriva text.

Har suttit och knappat inventeringar och sedan jobbat med bokföring så siffertangenterna sitter som en smäck de med. 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Skola av en anledning)

Självklart behöver man inte kunna ALLT innan man börjar en utbildning.

Att skriva snabbt är en färdig som man kan öva upp. Börja! Det hjälper att faktiskt göra det.

• cosinus

Det går relativt fort att öva upp. Är också så gammal att jag hade maskinskrivning i högstadiet och skriver nu obehindrat utan att titta på tangenterna. Men har liksom personen ovan optimerat bort lillfingarna och även vänster tumme :)

Hade nog mest nytta av alla chatter man var med i för att öva upp farten. Icq är nog starkt bidragande till min hastighet på tangenterna :)

• Karlington
    Anonym (Ovan) skrev 2021-05-25 15:34:37 följande:

Hej!

Jag skulle vilja utbilda mig till medicinsk sekreterare men är lite orolig, skriver ganska långsamt på datorn. Kan man öva upp detta?

Hur snabb behöver man vara?

Vad för mer egenskaper behöver man?

Finns det deltidsscheman?

Tacksam för råd och hjälp!

Det går fort att öva upp så länge du använder alla fingrar och inte envisas med att skriva med pekfingrarna. :)
  • Maggena

Själva skrivandet är bara en del i att vara en medicinsk sekreterare. På vissa ställen är det redan infört taligenkänning så detta kanske är en arbetsuppgift vi ?slipper? längre fram.

Det går alltså alldeles utmärkt att läsa till medicinsk sekreterare även om du skriver långsamt. Hastigheten blir som andra sagt bättre med tiden.

Har inte ångrat en sekund att jag pluggade till medicinsk sekreterare. Ett givande jobb.

• Fossil
    cosinus skrev 2021-05-25 15:53:06 följande:

Det går relativt fort att öva upp. Är också så gammal att jag hade maskinskrivning i högstadiet och skriver nu obehindrat utan att titta på tangenterna. Men har liksom personen ovan optimerat bort lillfingarna och även vänster tumme :)

Hade nog mest nytta av alla chatter man var med i för att öva upp farten. Icq är nog starkt bidragande till min hastighet på tangenterna :)

Jag, som nog är ännu äldre, fick ett mindre helvete när de fick för sig att ändra på å,ä och ö!

• Anonym (Fingerfärdig)

Utgångsläget är att ha pekfingrarna på F och J. Kan man korrekt fingersättning så ska det flyta på därifrån.

• Anonym (Pekis)
    Karlington skrev 2021-05-25 15:59:22 följande:

Det går fort att öva upp så länge du använder alla fingrar och inte envisas med att skriva med pekfingrarna. :)

Jag använder typ bara pekfingrarna men skriver jättesnabbt ändå
  • AndreaBD

Det är självklart att det går mycket snabbare om man skriver med 8 fingrar och utan att behöva titta på tangenterna. Förr i tiden var det maskinskrivning man fick lära sig för att träna upp det. Jag har fortfarande lärt mig det och jag skriver alltid "blint" på datorn också. 

Om du hittar en sida med grunderna och vill träna upp det, så måste du vara noga med att hålla fingrarna alltid över sina "rätta" tangenter. Man rör sig visserligen runt lite, men man återvänder alltid direkt till rätt ställe igen. Så småningom har man rutin på det. 

• Anonym (Utbildare)

Hej Ts

Jag har användt mig av "Agile fingers" när jag har utbildat i tangentbordsträning.
    Det är ett mycket bra program som även är helt gratis.

Där kan du köra både lektioner och testa hur snabbt du skriver. Om du sitter en halvtimme varje kväll och övar kommer du att märka skillnad snabbt på hur du skriver.

När du har övat upp ditt muskelminne och vet var alla tangenter sitter så kommer du skriva både snabbt och korrekt hur lätt som helst.

Lycka till!

agilefingers.com/sv/lektioner

• Aniiee
    Karlington skrev 2021-05-25 15:59:22 följande:
    Säg inte det. Min syrra är en hejare på pekfingervalsen =P
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • EpicF

Sånt kan man öva upp och är inget som stoppar dig från att läsa till medicinsk sekreterare om det är det du vill.

• Kvittning

Det är bara att skriva mycket så kommer det att börja gå snabbt. Jag skriver snabbare på datorn än för hand även fast jag inte skriver riktigt korrekt med fingersättningen (använder t.ex. inte vänster lillfinger). Viktigt bara att du tänker på att inte bara använda pekfingrarna utan att använda många fingrar. 

• Karlington
    Anonym (Pekis) skrev 2021-05-25 17:08:14 följande:
    Jag använder typ bara pekfingrarna men skriver jättesnabbt ändå
    Aniiee skrev 2021-05-25 20:02:02 följande:
    Säg inte det. Min syrra är en hejare på pekfingervalsen =P
    Folk som skriver snabbt för att vara pekfingerskrivare är ändå ganska långsamma jämfört med någon som är duktig på att skriva ordentligt. :)

Svar på tråden Medicinsk sekreterare; men skriver långsamt