• Anonym (Ensam)

Ensam på förlossningen

Jag och min partner har börjat prata om vad vi gör ifall hans barn är här när jag ska föda (mitt första, hans tredje). Då det är beräknat under sommaren och hans barn ska vara här några veckor. Jag har ett syskon nära till hands som kan vara barnvakt, (syskonet har egna barn och är van). Men min sambo tycker inte det är okej att lämna sina barn till någon som de inte har träffat så mycket. Mina bonusbarns mamma bor flera timmar bort så det är inte aktuellt att åka med dem hem om förlossningen skulle starta.

Hans idé var att barnen skulle följa med till förlossningen i väntan på att min partners föräldrar kan komma (bor också några timmar bort). Men jag känner mig verkligen inte bekväm med det, och berättade att jag mycket hellre är ensam på förlossningen än att ha de alla tre med. Det skulle ju såklart fungera, då det oftast tar lång tid för förstföderskor, men det gör mig inte bekväm överhuvudtaget på tanken att ha en massa barn inne på förlossningen när jag redan är så obekväm och "utsatt".

Känner mig väldigt ensam och förstår ju att min partner prioriterar sina barn, men just att det inte duger att lämna barnen till mitt syskon så att jag slipper vara ensam inne på förlossningen gjorde mig ledsen. Jag tänker att hans barn inte alltid kan vara bekväma, det är förmodligen bara en dag i deras liv som de måste ha en barnvakt de inte är så bekant med och de är gamla nog att förstå varför om man bara skulle förklara.

Är jag egoistisk? Nu känner jag bara att jag hellre föder mitt barn ensam så han kan vara hemma med sina barn så är alla nöjda och glada, men hur kul är det att vara ensam på en förlossning? Sen förhoppningsvis är inte hans barn här när det är dags, men OM.

• Svar på tråden Ensam på förlossningen
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (H) skrev 2021-06-03 12:25:16 följande:

Din förlossning kan gå både snabbt och långsamt. Om deras farmor och farfar kan vara där på 1,5 timme så är det inga som helst problem att din syster har barnen den stunden.

Vänta inte för länge med att åka in! Säger jag som hann in till förlossningen en timme innan barnet var ute med första barnet.

Så stora barn bör rimligen kunna vara ensamma ett par timmar dessutom

Och som sagt. Vara med på förlossning hade de inte fått oavsett Corona eller Inte.

Kommer man i panik med barn in kanske de med tur kan få sitta ensamma i ett väntrum om de är stora nog. Men med in i salen kommer de aldrig

Tack för svar, ska försöka övertala honom att mitt syskon kan ta dem medans hans föräldrar är på väg om det blir bråttom. Barnen är inte riktigt vana att vara ensamma ännu då de inte riktigt har den åldern ännu (två år mellan dem) men lagom smarta och har åldern inne för att kunna "vaktas" av vem som helst och förstår att jag kommer behöva åka iväg och föda en bebis om man berättar.
  • Anonym (H)
    Anonym (Ensam) skrev 2021-06-03 12:42:51 följande:

Tack för svar, ska försöka övertala honom att mitt syskon kan ta dem medans hans föräldrar är på väg om det blir bråttom. Barnen är inte riktigt vana att vara ensamma ännu då de inte riktigt har den åldern ännu (två år mellan dem) men lagom smarta och har åldern inne för att kunna "vaktas" av vem som helst och förstår att jag kommer behöva åka iväg och föda en bebis om man berättar.

Ja alltså jag anser inte att de bör lämnas hemma ensamma. Utan menar mera på att de faktiskt är gamla och med stor sannolikhet faktiskt skulle kunna klara sig själva.

Jag tycker ni skall se till att farmor och farfar kommer i tid.stannar allt av så får de väl åka hem igen i värsta fall.

Hur tänker pappan kring att barnen kan ha lärarvikarier de aldrig träffat under en halv dags lektioner? Samma på fritids?

På förskolan kan det ibland vara bara vikarier och en personal från annan avdelning.

Så att barnen inte kan titta på teve med din syster några timmar är helt befängt
  • Anonym (Ensam)

Tack för svar allihopa!

Tänkte bara skriva att jag ska försöka prata mer med sambon så vi har en bra plan ifall att förlossningen sätter igång när de är här.

Är beräknad ca en vecka efter att de har åkt hem så har man "tur" går man ju fullt ut, fast för min del får bebisen gärna titta ut så fort de har åkt hem ;)

Han blev lite ledsen när jag sa att jag hellre är ensam på förlossningen än har alla tre där (som ni skrev inte är möjligt för övrigt). Så i värsta fall får jag åka in ensam och han får vara kvar hemma tills hans föräldrar kan komma. Det är svårt att planera kring sånt här när man inte vet hur länge bebisen planerar att ligga kvar i magen, sen är man förstföderska och orolig som det är redan haha. Tack för svar som sagt!

• Cizi

Ang att pappan kan komma senare, kolla upp vad som gäller på er förlossningsavdelning! På många ställen har de i covid-tider bestämt att partner bara får vara med om hen kommer samtidigt som födande och inte får komma tillbaka om de lämnar under tiden...

• Anonym (Ensam)
    Cizi skrev 2021-06-03 13:29:27 följande:

Ang att pappan kan komma senare, kolla upp vad som gäller på er förlossningsavdelning! På många ställen har de i covid-tider bestämt att partner bara får vara med om hen kommer samtidigt som födande och inte får komma tillbaka om de lämnar under tiden...

Absolut, det ska vi höra med förlossningen sen, vet att det förra året var så att partnern fick vänta ute tills det i princip var dags att föda
  • Anonym (2barn)

När vårt andra barn skulle födas var vår plan att vi skulle åka in alla tillsammans och min man och (blivande)storasyster skulle sitta i väntrummet tills en barnvakt hunnit komma. Jag föder fort så jag var inställd på att få föda med sällskap av personalen och att man och storasyster fick komma in efteråt. (Nu slumpade det sig dock så att det löste sig på annat sätt.) MEN jag hade inte velat gå igenom min första förlossning utan min man bredvid. Så kan ni hitta en lösning där han kan vara med rekommenderar jag det.

Om det är ok pga covid kan kanske barnen sitta i väntrummet med padda/mobil och pappan titta till dem då och då, tills barnvakten kommer.

• Anonym (Lisa)

Men då verkar endå barnen va hyfsat stora, de borde kunna vara hos ditt syskon tycker man ju

• Anonym (Lisa)

Barnen har ju varandra, hade väl varit en annan sak om det bara gällde ett barn

• Seven Costanza

Hur ofta är barnen hos er? Kan ni verkligen inte flytta veckorna så att hans barn åker hem två veckor innan du är beräknad? Och inte kommer nästa gång förrän minst två veckor efter BF? Då borde de inte vara på plats när det är dags för förlossning.

• Fliselisan

Självklart kan barnen vara med din syster. Tror det handlar om att han har barn sedan tidigare och dessutom är man så detta med förlossningen är ingen stor grej för honom.

Om det går så låt din syster träffa barnen ngn gång innan. Gör upp en plan med barnen och syrran vad de ska göra när det drar igång: åka och köpa jättestora godispåsar, se en film, spela tv spel, åka och bada, ja vad som helst som barnen gillar så har de något att se fram emot. Kanske gå på gröna Lund? Om ni bor i närheten då.....

• nernu

Barn över sju år kan passas av vem som helst.

Och han kommer inte få ta med några barn till förlossningen så det behöver ni inte ens diskutera.

• Jemp

Se till att de träffar ditt syskon i förväg så känner de ju henom. Sen kan mamman eller morföräldrarna komma till ditt syskon så fort de hinner

• Anonym (K)

Enkelt. Barnen är stora. De kan träffa ditt syskon flera gånger innan förlossningen. Sen kan ditt syskon se efter barnen tills farföräldrarna kommer. Så, problem solved.

Är din sambo såhär fånig i allt gällande barnen. Lär ju bli kul sen...

Svar på tråden Ensam på förlossningen