Fågel Flax skrev 2021-06-15 14:46:42 följande:
Hej igen!
Är det någonting jag verkligen haft upplevelse av så är det hur misstrodd man ofta blir när man mår psykiskt dåligt. Ens trovärdighet kan ifrågasättas även när man har en fysisk sjukdom, både av vården och av allmänheten, men har man ett psykiskt eller ett psykiatriskt problem så brukar många bara anta att man är hundra procent oförmögen att kunna ha självinsikt och göra egna bedömningar, på alla plan. Det här med att man känner sig själv bäst, det brukar gälla för kritikerna, men de brukar inte dra slutsatsen att det gäller för någon som är patient inom psykvården. Man blir ibland så pass förringad att det snuddar vid total maktlöshet och hopplöshet. Värst är när man träffat någon läkare som skulle hjälpa en, och upplever sanningen fullkomligt överkörd.
Eftersom du upplevt varje steg i ditt eget insjuknande, så behöver du inte kämpa med mig också. Du beskriver vad som har hänt dig, och jag tror dig!
Nu har jag också tagit mig friheten att googla lite. Det visar sig att vad du beskriver är vanligt. Mellan 12.5 och 25 procent av alla som får ECT utvecklar tydligen mani. Det är bara några få procent av dessa där man kan misstänka att manin skulle ha förekommit ändå, i de övriga fallen är orsakssambandet med ECT ganska tydligt. Manin är av en sådan art att den bedöms vara bipolaritet, och i DSM-5 så erkänns ECT-inducerad mani som en egen ingångsport till sådan bipolaritet. I DSM-5 menar man att det rör sig om (på engelska) Bipolarity 1.
Trots att det är ett känt och erkänt faktum att sådan mani kan bli facit av ECT-behandling, så finns det inga allmänt fastslagna direktiv vad behandlaren ska göra när det inträffar. Det finns ingen allmänt vedertagen behandling.
DET ENDA MAN VET SÄKERT ÄR ATT OM DETTA INTRÄFFAR SÅ SKA MAN ABSOLUT AVBRYTA ECT. MAN SKA INTE GÖRA ECT FLER GÅNGER!!
Det verkar ändå som att en överväldigande majoritet kommer ur tillståndet igen, det vill säga att det INTE förblir permanent.
Detta verkar kunna ta lite olika vägar.
För de flesta (inte alla) så hjälper det med en kur Lithium. För andra, så hjälper det att sluta med antidepressiva. För andra hjälper det istället att börja med antidepressiva. Stämningsstabiliserande läkemedel är det som verkar ha provats med bäst effekt, och för många blir man fort bra igen, men för vissa verkar det kunna ta mycket längre tid.
Ingen har svarat dig här, men på google hittade jag en studie som nämner allt detta, som också har namnet på en medicin som har använts med gott resultat, och en fallstudie med en person som tillfrisknade.
Jag tycker att du ska spara den artikeln, och visa den för varje läkare du möter i den här frågan.
Jag förstår att det är svårt att orka kämpa för både sin upprättelse när man blivit felbehandlad, och för rätt vård framöver. Det viktiga just nu är ändå det sistnämnda! Det är mycket viktigt att dina läkare både känner till och förstår vad du upplever har hänt. Sedan kan de visst det ha andra infallsvinklar än du kring helheten, och kring hur problemet ska lösas. Det kan vara ok, men inte att ni inte pratar samma språk kring vad som har hänt, och att du inte känner dig hörd och sedd i det!
Jag är ingen expert TS, men jag hoppas att du hör ifrån de du vill höra ifrån, människor som har fått ECT, blivit maniska av det, och tillfrisknat från det!
Det verkar som att läkarna rent generellt räknar sådan här mani som en tillfällig komplikation, som då ska behandlas och justeras upp under behandlingsresans gång.
Jag tror också, med vad du berättar, att dina läkare kanske redan känner till dessa saker, men varit dåliga på att dels förmedla vad de vet, dels ge framtidsprognoser och alternativa behandlingsvägar om de som de har satt in nu inte fungerar. (Och det är isåfall extra vanligt, att de inte behandlar dig med den värdigheten och respekten utan lämnar dig ensam med dessa funderingar, just för att du då har psykiska, inte fysiska, problem.)
Jag hoppas jättemycket att det kommer att bli bra för dig i det här till slut, och vill ändå ge dig budskapet att hjärnan är fantastisk på att läka (Verkligen!) och att trots att det ser och känns jättemörkt ut just nu, att de allra flesta blir bra igen! Du kan troligen vara en av dem där det tar tid bara. Det är tråkigt, det håller jag med om.
Gör ändå ALLT du kan för att vara snäll med dig själv, din kropp, din hjärna. Den läker fortare då, är min egen upplevelse (jag har också haft hjärnskador, av annan anledning än just ECT. För mig tog det flera år att komma tilbaka, men jag tränade min egen hjärna hårt, och vilade däremellan, och gav inte upp. Jag visste inte att jag någonsin skulle bli frisk och återställd, och jag vet hur förfärlig den känslan är. Men idag tror jag jättemycket på kroppens, hjärnans förmåga att kunna självläka.)
Önskar dig allt gott TS, och här är länken
www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4301029/
Tack snälla för informationen och att du tror på mig <3
Nej, jag kommer aldrig göra mer ECT och detta verkar vara mycket av förklaringen till min mani, och hört från flera att de i början hamnade i skov av mani under en period framöver?