• jensn

Diffus smärta övre vänster sida under revbenet

Hej
    Enormt tacksam för hjälp!
    Jag är en man på 28 år
    Frisk i övrigt.
    Jag får inte mer ont efter intag av mat/dryck eller vid fysisk ansträngande aktivitet.
    Jag känner mig inte stressad och har aldrig haft magproblem eller dylikt tidigare.
    För ett år sedan började jag känna en skarp mer ilande smärta vid vänster sida bröst som kom och gick lite från dag till dag och strålade ut mot vänster armhåla. Jag tänkte att det går nog över av sig själv efter någon vecka. Det blev inte bättre, men det blev samtidigt inte värre heller. 
    Så tillslut sökte jag vård efter att min sambo pushade mig. Jag fick då lämna blodprov och man misstänkte att det kunde vara hjärtsäcksinflammation. Jag fick då göra ett Vanligt EKG plus ett EKG under ansträngning samt ett ultraljud. Då konstaterade läkarna att hjärtat var fullt friskt = check!. 
    Dem skickade hem mig och sa till mig att äta Ipren en vecka för att det är inflammationshämmande och se ifall det blev bättre. 
    Jag följde råden och det blev inte bättre. Jag väntade några veckor innan jag kontaktade VC igen. Fick en ny undersökning där man lyssnade på mina lungor och tog blodprov för att kolla andra värden. Doktorn tyckte att det lät lite konstigt i ena lungan, så han beställde en röntgen. Jag påvisade att jag kan utföra fysisk aktivitet utan att bli ansträngd och att smärtan inte kommer från lungan, men litar ju såklart på läkarens bedömning. När jag kommer till röntgensalen så berättar jag på plats till dem att jag har problem längre ned till vänster och ber att dem tar en bild längre ned än planerat men även så att lungorna också kommer med.
    Fick provsvar att revben, lungor, kärl osv ser bra ut =check! 
    Fick ingen återkoppling alls mer än att dem inte hittat något på bilderna och att jag ska återkomma om jag får fortsatta besvär. 
    Jag väntade ett tag till och hoppades på att det självläker, men icke. Nu är smärtan mer dov som ett håll och inte lika skarp längre och kommer oftare.
     Den befinner sig under vänstra sidan av revbenet väldigt diffust. (Det här har jag varit tydlig med redan från början efter att vi kollat upp hjärtat).
    Jag väntar ett tag till, livet rullar på. Jag har fortfarande känningar dagligen. Tillslut kontaktar jag dem igen, berättar att det inte blivit bättre och vad nästa steg är. Får då tid för ett ultraljud. 
    Dem kikar på alla organ, allt såg bra ut och säger att det inte är någon fara. 
    Men problemet kvarstår. Så jag kontaktar VC igen och ber om en rådgivning med min läkare. Min läkare känner på min mage, allt känns bra. Men säger att vi inte kollat tarmarna och magsäcken. Så han skickar remiss för gastroskopi. 
    Jag är livrädd för denna undersökningen, men jag är ännu mer rädd för att behöva gå runt med en diffus smärta varje dag. Efter undersökningen var klar så hittade man i alla fall inget onormalt och man tog prov i magen på bakterier som också visade sig va normalt. 
    Magsäck/tunntarm = Check! 
    Ringer läkaren igen och frågar vad nästa steg är varav min läkare kastar över mitt ärende till en annan AT-läkare istället då han förmodligen kände att han gjort vad han kan för mig.
    Nya AT-läkaren kallar in mig för att gå igenom allt från början, skickar beställning på avföringsprov samt urinprov för att kolla njurar osv, och ifall det är blod i min avföringen. 
    Får svar att det är normala värden.
    Kontaktar han åter igen, då går han igenom alla provtagningar som gjorts med mig och jag ifrågasätter bukspottkörteln. Då konstaterar han att vi glömt att ta tester på bukspottkörteln, vilket gör att jag blir livrädd då allt annat är i princip uteslutet och googlar man upp på det, så är det samma symptom som jag har.
    Så han beställer ett blodprov och ett avföringsprov, han skickar utöver det även en remiss för en endoskopi för att kolla tjocktarmen eftersom den också går genom det området i buken. (2-3 månaders väntetid för det), fick provsvar igår på att värdena på bukspottskörteln var OK, vilket blev en otrolig lättnad för mig.
    Nu har jag gått i över ett år med detta symptom, en alarmerande molnande diffus smärta dagligen från vänstra övre sidan av buken. Innanför revbenet som strålar ut lite mot ryggen/vänstra sidan. Som ett mjälttugg fast mer konstant och dov.
    Jag tar gärna mot tips/svar på om någon upplevt samma sak, eller har något förslag på vad jag ska göra eller vad det kan röra sig om? 
    Jag känner mig ju friskt i övrigt som sagt, alla provsvar talar också för att jag är frisk. Men min kropp säger att något är fel med denna konstanta dova smärta.
  • Svar på tråden Diffus smärta övre vänster sida under revbenet
  • Anonym (Rosy)

Bältros? Det kan ge smärta i många år och man får inte alltid jättetydliga eller besvärande utslag.

• Tow2Mater

Prova uteslut alla former av sädesslag (inkl pasta etc) ur kosten under några veckor och se vad som händer. Kan vara så enkelt.

• jensn
    Anonym (Rosy) skrev 2021-06-30 06:31:13 följande:

Bältros? Det kan ge smärta i många år och man får inte alltid jättetydliga eller besvärande utslag.

Tack för tipset!
    Hmm...Jag har bra immunförsvar, känner mig frisk och visar bra värden.
    Symptomen stämmer inte riktigt in. Har ingen klåda eller utslag på kroppen och smärtan kommer inifrån buken.
  • jensn
    Tow2Mater skrev 2021-06-30 13:06:06 följande:

Prova uteslut alla former av sädesslag (inkl pasta etc) ur kosten under några veckor och se vad som händer. Kan vara så enkelt.

Hej
    Tack för tipset!

Tanken har slagit mig att det kan vara en intolerans mot gluten eller laktos, men då jag inte får ondare i samband med en viss måltid, eller att jag får en uppsvälld mage eller hårdare avföring så har jag uteslutit det. Sen har jag ju även genomgått en gastroskopiundersökning där man kollat på tunntarmen, magsäcken, magmunnen med kamera utan någon anmärkning.
    Skulle det fortfarande kunna vara det? hmm
  • Tow2Mater
    jensn skrev 2021-06-30 14:50:42 följande:
    Hej
    Tack för tipset!

Tanken har slagit mig att det kan vara en intolerans mot gluten eller laktos, men då jag inte får ondare i samband med en viss måltid, eller att jag får en uppsvälld mage eller hårdare avföring så har jag uteslutit det. Sen har jag ju även genomgått en gastroskopiundersökning där man kollat på tunntarmen, magsäcken, magmunnen med kamera utan någon anmärkning.
    Skulle det fortfarande kunna vara det? hmm
    Har hjälpt for mig. Intoleranser kan ge få eller många problem, det är så olika.
  • Anonym (Lappcerat)
    jensn skrev 2021-06-30 14:50:42 följande:
    Hej
    Tack för tipset!

Tanken har slagit mig att det kan vara en intolerans mot gluten eller laktos, men då jag inte får ondare i samband med en viss måltid, eller att jag får en uppsvälld mage eller hårdare avföring så har jag uteslutit det. 
    Det finns ju gluten i t ex. lappcerat och annat som man inte tanker pa, sa det behover ju inte nodvandigtvis kopplas till en viss maltid. Finns manga fallor. Har du blivit testad for glutenintolerans?
    skafferiglutenfri.wordpress.com/vagledning/fallor/

• jensn
    Anonym (Lappcerat) skrev 2021-06-30 15:08:31 följande:
    Det finns ju gluten i t ex. lappcerat och annat som man inte tanker pa, sa det behover ju inte nodvandigtvis kopplas till en viss maltid. Finns manga fallor. Har du blivit testad for glutenintolerans?
    skafferiglutenfri.wordpress.com/vagledning/fallor/
    Jag har inte gjort något specifikt test nej, men om man har Glutenintolerans så blir väll tunntarmen inflammerad? I min gastroskopiundersökning senast så såg allt bra ut hela vägen dit ner.
    Jag har inte gått upp med kameran från andra hållet ännu för att undersöka änd/tjocktarmkanalen, utan det blir mot hösten p.ga lång väntetid.
    Det skulle kunna vara celiaki, men jag tror själv inte det. Jag har bekanta som är glutenintoleranta och så fort dem äter vete så behöver dem springa på toaletten omgående. Jag har inga problem med kost relaterat till toalettbesök eller att jag får mer smärta som sagt. Jag tror att det finns självtest i dag för gluten, jag ska göra ett bara för att utesluta det.
  • Tow2Mater
    jensn skrev 2021-06-30 16:15:22 följande:
    Jag har inte gjort något specifikt test nej, men om man har Glutenintolerans så blir väll tunntarmen inflammerad? I min gastroskopiundersökning senast så såg allt bra ut hela vägen dit ner.
    Jag har inte gått upp med kameran från andra hållet ännu för att undersöka änd/tjocktarmkanalen, utan det blir mot hösten p.ga lång väntetid.
    Det skulle kunna vara celiaki, men jag tror själv inte det. Jag har bekanta som är glutenintoleranta och så fort dem äter vete så behöver dem springa på toaletten omgående. Jag har inga problem med kost relaterat till toalettbesök eller att jag får mer smärta som sagt. Jag tror att det finns självtest i dag för gluten, jag ska göra ett bara för att utesluta det.
    Men bara for att test inte visar glutenintolerans kan du inte utesluta det, det finns olika grader. Det du har, som kan vara "allergi" mot gluten eller mot något annat i t ex spannmål, verkar ju mycket milt. Du kan ju gora test forst for att utesluta cieleki, sen efter du provat utesluta t ex spannmål ur kosten i säg 4 veckor om det inte blir bättre prova uteslut en annan grupp, kanske laktos eller fet mat. Du får ju prova dig fram. Antar du redan utesluter alkohol?
  • Anonym (Rosy)
    jensn skrev 2021-06-30 14:44:06 följande:

Tack för tipset!

Hmm...Jag har bra immunförsvar, känner mig frisk och visar bra värden.

Symptomen stämmer inte riktigt in. Har ingen klåda eller utslag på kroppen och smärtan kommer inifrån buken.

Exakt så är min bältrossmärta också. Inne i kroppen. Jag hade ett litet utslag en gång. Smärtan kan man ha i många, många år utan några utslag. Viruset angriper nerverna.

Jag var också frisk i övrigt när jag fick bältros.

Säger inte att det är det du har, men det kanske är något att fråga läkaren. Min läkare fattade först inte att det var bältros jag hade pga att jag inte är så gammal, äldre än dig dock.
  • jensn
    Tow2Mater skrev 2021-06-30 22:04:32 följande:
    Men bara for att test inte visar glutenintolerans kan du inte utesluta det, det finns olika grader. Det du har, som kan vara "allergi" mot gluten eller mot något annat i t ex spannmål, verkar ju mycket milt. Du kan ju gora test forst for att utesluta cieleki, sen efter du provat utesluta t ex spannmål ur kosten i säg 4 veckor om det inte blir bättre prova uteslut en annan grupp, kanske laktos eller fet mat. Du får ju prova dig fram. Antar du redan utesluter alkohol?
    Du har rätt i det, men jag har svårt att tro det bara eftersom att jag upplever aldrig någon reaktion i samband med intag av gluten, samt att magsäck/tunntarm/magmun ser normalt ut. Jag har beställt ett självtest i alla fall till att börja med. Jag dricker väldigt sällan alkohol. Men jag äter en del fet mat, men om det skulle vara gallan t.ex så ska smärtan vara mycket kraftigare och sitta mer på höger sida, dessutom så blir man väldigt illamående.
    Jag själv är inne på att det kan vara gaser som bildas i tjocktarmens övre del, alternativt någon tarminfektion av något slag. Men då sjukvården inte hittar något så är jag tacksam för all input eller om någon har varit med om liknande.
  • jensn
    Anonym (Rosy) skrev 2021-06-30 23:42:33 följande:
    Exakt så är min bältrossmärta också. Inne i kroppen. Jag hade ett litet utslag en gång. Smärtan kan man ha i många, många år utan några utslag. Viruset angriper nerverna.

Jag var också frisk i övrigt när jag fick bältros.

Säger inte att det är det du har, men det kanske är något att fråga läkaren. Min läkare fattade först inte att det var bältros jag hade pga att jag inte är så gammal, äldre än dig dock.
    Det är ett långskott, men jag tar med mig den i åtanke.
    Vid endoskopin som jag ska göra senare, när dem då kollar med kamera i tarmarna så bör dem kunna se om det finns blåsor osv från bältros i området.
  • Anonym (Rosy)
    jensn skrev 2021-07-01 01:17:36 följande:

Det är ett långskott, men jag tar med mig den i åtanke.

Vid endoskopin som jag ska göra senare, när dem då kollar med kamera i tarmarna så bör dem kunna se om det finns blåsor osv från bältros i området.

Hoppas ni hittar orsaken!

Jag har inga blåsor av min bältros, bara ont på en punkt inuti kroppen.

Blåsorna, när de fanns, var små, kliade nästan inte alls och försvann efter ett par dagar. Jag hade lätt kunnat missa dem. Det var en läkare som upptäckte dem när jag sökte vård för smärta för andra gången. Första gången jag hade ont och sökte vård syntes inga blåsor.
  • Anonym (Anna)

Läs på om oxalater, oxalsyra (på engelska oxalates). Man kan även gå med i Facebookgruppen Trying Low Oxalates. Vissa personer har ett ökat upptag av oxalsyra. Det kan bildas kristaller av oxalsyra som gör ont (det syns inte på röntgen). Läkarna kan tyvärr inte det här. 
    Det finns väldigt mycket information om detta på internet, facebook mm. Det står tyvärr olika om  vilka livsmedel som man bör undvika om man vill minska på intaget av oxalater. Den bästa listan är antagligen Harvardlistan som kan laddas ner hos rådgivaren Jill Harris (the definitive food guide) och se även facebookgruppens kalkylblad. Man går först med i Trying Low Oxalates och läser all obligatorisk information. Därefter måste man ansöka om att bli medlem i undergrupperna. En undergrupp handlar om kalkylbladet och det finns under FILER. Mycket komplicerat alltihop... De som skriver om detta anser att man ska ta olika kosttillskott som kalktabletter, B vitaminer osv men det är bäst att fråga läkare innan man experimenterar med stora mängder kosttillskott (det kan vara farligt att ta för mycket  anser många läkare). Läkare brukar avråda från att ta kalktabletter pga risk att få njursten. 
    Om man tror att man är överkänslig för oxalsyra/ har ökat upptag av oxalsyra bör man minska långsamt och inte byta kost för snabbt pga att det kan bli mycket obehagliga symtom. 
    Jag vet inte om det handlar om detta men det skulle kunna vara det. Det finns personer som haft ont många år innan de inser vad det handlar om. 

• Onin

Hej,

Jag känner samma symptom, känns som ett inre tryck/obehag ungefär bakom vänstra och översta magmuskeln.

Väldigt diffus känsla som kommer och går..

Är nyfiken fick du något svar på detta? Vad det skulle kunna vara?

mvh,

• Anonym (hjärtpatient)

Det är inte hjärtat i alla fall, för det känns mitt på, inte till vänster.

• Onin
    Anonym (hjärtpatient) skrev 2025-05-19 09:36:31 följande:

Det är inte hjärtat i alla fall, för det känns mitt på, inte till vänster.

Vet inte om du kommenterade ts inlägg generellt eller om du ville svara mig. 

Iallafall tack för återkopplingen, tror inte heller det är hjärtat utan mer i buken. 
    Funderar på att testa att ta Ipren och Omeprazol under 1 vecka för att se om det försvinner. Är orolig att det kan vara bukspottkörteln eller något.

Svar på tråden Diffus smärta övre vänster sida under revbenet