• Anonym (Rätt eller fel)

Vem tänker rätt

Det är sommar????

Jag har semester och är ute med de yngre barnen på dagen.

Styvsonen som är en bit över 20 blir sur om vi inte äter med honom när han kommer hem.

Även pappan tycker att jag borde passa hans jobb tid och äta med honom.

Jag tycker att borde vara tacksam att det finns mat klart och inte bara färdiga köttbullar som han får steka själv.

• Svar på tråden Vem tänker rätt
  • Anonym (Göran)
    Anonym (ME) skrev 2021-07-24 08:38:49 följande:

Jag håller helt med dig om den biten. Sen undrar jag om det är sonen eller pappan som skapat detta drama. Eller att sonen kan göra det eftersom pappan håller med.

Jag tycker bara att man som boende i samma hus kan vara schyst och informerar hur man gör. Inget annat. 

Drama är förnamnet. Sen kan man ju fråga sig om varför sonen ska gå via sin pappa och inte direkt till TS med sitt sk klagomål? Det är ju också så att det här med gemensamma måltider är inte lika heligt för alla människor som för vissa. Om det nu är så himla viktigt för pappan och sonen så tycker jag att det är dom två som kan stå för matlagningen framöver, då kan dom ange ett klockslag då alla ska vara på plats och äta gemensamt. Problemet är löst!

Det är bra att ange till dom man lever med om vart man är ur ett säkerhetsskäl kan jag tycka men inget annat. Nu talar jag om vuxna människor här, givetvis är det annorlunda om det handlar om yngre barn.
  • Anonym (Göran)
    Anonym (Idiot) skrev 2021-07-24 06:58:28 följande:

Sällskapsdam? Vad fan! Är väl mer normalt att sonen gärna vill äta tillsammans med FAMILJEN. Skärp dig för fan.

Fast det var ju helt rätt beskrivning. Vuxna mannen ser ju knappast TS som något annat iallafall med tanke på att han inte ens har mage att kommunicera direkt till henne.
  • Anonym (K)

Vuxna karlar som gnäller över något sånt...

• hammarhajen

Vilka märkliga svar i tråden. 

Det handlar väl inte om att inte kunna laga egen mat, utan om att man i en familj väl strävar efter att äta huvudmåltiden tillsammans? För att det är trevligt, inkluderande och en viktig del av gemenskapen i en familj.

Sedan lyckas man såklart inte alltid, på grund av sådant som jobb, träningar och liknande. På ledigheter kan rutiner helt sättas ur spel, absolut. Men att sträva efter och önska gemensam middag i alla fall är väl ändå inte ett dugg bortskämt eller curlat?

Kommer bonussonen hem 21:00 och ni vill äta 18:00 förstår jag om det inte går. Men kommer han hem 18:30 är väl det naturliga och självklara att vänta en halvtimme med middagen, eventuellt ge småsyskonen en morot att knapra på om de är hungriga. Och självklart hjälpas åt med inköp, tillagning, disk osv, men det är ju en annan diskussion. 

• mari123
    hammarhajen skrev 2021-07-24 17:32:58 följande:

Det handlar väl inte om att inte kunna laga egen mat, utan om att man i en familj väl strävar efter att äta huvudmåltiden tillsammans? För att det är trevligt, inkluderande och en viktig del av gemenskapen i en familj.

Sedan lyckas man såklart inte alltid, på grund av sådant som jobb, träningar och liknande. På ledigheter kan rutiner helt sättas ur spel, absolut. Men att sträva efter och önska gemensam middag i alla fall är väl ändå inte ett dugg bortskämt eller curlat?

Kommer bonussonen hem 21:00 och ni vill äta 18:00 förstår jag om det inte går. Men kommer han hem 18:30 är väl det naturliga och självklara att vänta en halvtimme med middagen, eventuellt ge småsyskonen en morot att knapra på om de är hungriga. Och självklart hjälpas åt med inköp, tillagning, disk osv, men det är ju en annan diskussion. 

Ja det här med att "knapra på en morot" är alldeles för underskattat.
  • Ester69

Fast jag tycker du missar nåt och det är att pappan inte verkar vara hemma. Då är det ju ändå nån som fattas vid "familjens" huvudmål
  • hammarhajen
    Ester69 skrev 2021-07-24 17:47:31 följande:
    Fast jag tycker du missar nåt och det är att pappan inte verkar vara hemma. Då är det ju ändå nån som fattas vid "familjens" huvudmål
    Pappan kanske har helt avvikande arbetstider eller arbetar på annan ort.. och det spelar väl egentligen ingen roll för resonemanget var han är, om han golfar eller sliter på jobbet. Att önska att räknas in i måltidsgemenskapen även om pappa inte är hemma är för mig inget konstigt alls. 
  • Anonym (ME)

Fast jag tolkar det som att de andra var iväg på saker som gick över middagstid. De kanske var på någon aktivitet och middag i samband med den. Eller besökte vänner och fick mat där. Och det tycker jag måste vara ok på lediga dagar att man inte måste vara hemma exakt en viss tid och laga mat till andra vuxna i familjen.

Så fungerar det hos oss. Men att man såklart meddelar hur man gör så ingen ställer sig och lagar mat till de som är iväg. Eller inväntar en middag som inte kommer lagas. Och här är det inga problem att fixa något eget så länge man vet att det inte blir någon gemensam middag.
  • Törstiga tuppen
    Anonym (ME) skrev 2021-07-24 18:08:42 följande:
    Fast jag tolkar det som att de andra var iväg på saker som gick över middagstid. De kanske var på någon aktivitet och middag i samband med den. Eller besökte vänner och fick mat där. Och det tycker jag måste vara ok på lediga dagar att man inte måste vara hemma exakt en viss tid och laga mat till andra vuxna i familjen.

Så fungerar det hos oss. Men att man såklart meddelar hur man gör så ingen ställer sig och lagar mat till de som är iväg. Eller inväntar en middag som inte kommer lagas. Och här är det inga problem att fixa något eget så länge man vet att det inte blir någon gemensam middag.
    Jag tolkar det som att de inte väntade på sonen eftersom det fanns färdig mat när han kom hem.
  • Ester69
    hammarhajen skrev 2021-07-24 18:00:15 följande:

Pappan kanske har helt avvikande arbetstider eller arbetar på annan ort.. och det spelar väl egentligen ingen roll för resonemanget var han är, om han golfar eller sliter på jobbet. Att önska att räknas in i måltidsgemenskapen även om pappa inte är hemma är för mig inget konstigt alls. 

Det gör det väl det är hans barn inte TS bsrn
  • Anonym (Amelie)

Jag har två stora (20 och 18 år) barn som jobbar respektive sommarjobbar. Och en liten till som jag har semester med. Samtliga mina egna. Skulle aldrig drömma om att anpassa min vardag efter de två storas jobbscheman! De skulle heller aldrig drömma om att tjura över det. Har jag lagat mat när de är borta sparar jag till dem. Har jag ätit mat ute osv får de laga/köpa själva. Överenskommelsen är bara att jag skickar ett sms om det så de vet om de måste handla

Jag skulle heller aldrig bli stött om de tex spontant bestämmer sig för att gå ut och äta med vänner och inte kommer hem till min middag (samma sak där - de skickar ett sms o berättar)

Att låta varandra leva. Är också att vara familj.....

• Anonym (Sonen är vuxen, får klara sig själv)
    Anonym (Göran) skrev 2021-07-23 21:18:46 följande:
    En 20 åring som jobbar får faktiskt lära sig att laga mat och utfodra sig själv. Det här är bara trams!
    +1
Svar på tråden Vem tänker rätt