hammarhajen skrev 2021-07-24 17:32:58 följande:
Vilka märkliga svar i tråden.
Det handlar väl inte om att inte kunna laga egen mat, utan om att man i en familj väl strävar efter att äta huvudmåltiden tillsammans? För att det är trevligt, inkluderande och en viktig del av gemenskapen i en familj.
Sedan lyckas man såklart inte alltid, på grund av sådant som jobb, träningar och liknande. På ledigheter kan rutiner helt sättas ur spel, absolut. Men att sträva efter och önska gemensam middag i alla fall är väl ändå inte ett dugg bortskämt eller curlat?
Kommer bonussonen hem 21:00 och ni vill äta 18:00 förstår jag om det inte går. Men kommer han hem 18:30 är väl det naturliga och självklara att vänta en halvtimme med middagen, eventuellt ge småsyskonen en morot att knapra på om de är hungriga. Och självklart hjälpas åt med inköp, tillagning, disk osv, men det är ju en annan diskussion.
Fast jag tolkar det som att de andra var iväg på saker som gick över middagstid. De kanske var på någon aktivitet och middag i samband med den. Eller besökte vänner och fick mat där. Och det tycker jag måste vara ok på lediga dagar att man inte måste vara hemma exakt en viss tid och laga mat till andra vuxna i familjen.
Så fungerar det hos oss. Men att man såklart meddelar hur man gör så ingen ställer sig och lagar mat till de som är iväg. Eller inväntar en middag som inte kommer lagas. Och här är det inga problem att fixa något eget så länge man vet att det inte blir någon gemensam middag.