• Anonym (Ensam)

Ensam och deprimerad

Sen jag separerade med mitt ex har jag varit ensam, det är sommar nu, jag har semester, har inga planer och ingen att umgås med, sover bort dagarna och kollar film på kvällarna. Jag vill inte att mitt liv ser ut såhär resten av livet men jag vet inte hur eller vart jag ska träffa någon ny partner, jag vill inte leva längre och jag vet inte vad jag ska göra. Äter redan medicin mot depression men gråter varje dag och skakar av ångest varje dag :/

• Svar på tråden Ensam och deprimerad
  • Anonym (A)
    Anonym (Ohlala) skrev 2021-07-26 17:05:09 följande:
    Men du verkar dra likhetstecken med hur ditt liv ser ut med att du inte har någon partner. Fast så är det ju inte för alla som inte har en partner sover ju inte bort dagarna och låter blir att hitta på aktiviteter.

Anledningen till att ditt liv ser ut så här är ju att då mår dåligt och är deprimerad. Sen kan ju din depression ha startat i och med separationen men att vara singel behöver ju inte betyder att man mår dåligt.

Så dåligt som du mår kanske du i ett första skede behöver professionell hjälp men i övrigt tror jag du skulle må bättre av att hitta på så mycket som möjligt även om det nu är så att du får hitta på sakerna helt själv utan släkt eller vänner.

Åk till någon stad i närheten o utforska
    Cykla eller gå I närområdet
    Träna
    Skaffa husdjur
    Gör dig fin (fotbad, peeling, hårinpackning etc)
    Sitt på café med en bra bok
    Åk till museum, bibliotek
    Gå på bio (ja man kan göra det själv)
    Storstäda och röj hemma rensa ut massa gammalt

Sluta att fokusera på huruvida att du är ensam och aldrig kommer träffa någon. Tänkt att du är själv istället. Själv låter starkare än ensam. Och man behöver inte ha tråkigt för att man är själv.
    +1
  • Mandel
    Anonym (Ensam) skrev 2021-07-26 00:16:52 följande:
    Jag kan inte springa på dejter eftersom ingen vill dejta mig och jag kommer vara ensam resten av livet,

Vad är det som gör att ingen vill dejta dig?

Vilka dejtingappar använder du?
    Hur ser din presentation ut? En enkel presentation av dig och dina intressen fungerar bättre än en kravlista på den ev man du söker.
    Hur många män har du tagit kontakt med och börjat skriva med för att sedan om ni delar något intresse be om en dejt med? Hur många har då avböjt?

När jag var i dejtingsvängen så var det jag som var den aktiva och drivande. Visst råkade jag ut för upptagna män, män som bestämde dejt som sedan bara blev tysta och inte dök upp, män som jag var på dejt med som bara tystnade istället för att artigt svara tack, men nej tack osv. 
    Några träffade jag flera gånger och några har jag faktiskt kvar kontakten med och en är numera min bäste vän. Mina ende vän...
    För av någon anledning som jag inte begriper så tystnade alla väninnor i samband med att jag begärde skilsmässa från maken... Trodde de skulle förbarma sig över mig och finnas där och bry sig om hur jag hade det, men inte ens för att fråga om dejtingsvängen och om jag träffat någon ny orkade de höra av sig och fråga om.
    Min familj har inte heller engagerat sig, så att sitta ensam är min specialitet. 

Och semester är starkt stress/ångestframkallande! Känns så meningslöst att slösa semester dagar och ha en massa tid på att fundera över varför ingen vill vara med en. Se alla semesterbilder på människor som har det trevligt med vänner och familj, medans man själv sitter ensam hemma och bär ut soppåsen i sin ensamhet, tar en runda med cykeln i sin ensamhet osv. Inte en enda gammal vän har hört av sig till mig på 2 år!
    Sedan kom pandemieländet och satte stopp för alla form av försök till att skapa kontakt med nya människor.

Så jag förstår hur du känner det!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Lolo)

VILL du ha en förändring? Är DU redo att jobba för det?

För om du varken vill eller är redo att lägga ner någon ansträngning. Ja då kommer inget heller ske.

Att du mår fruktansvärt är tydligt. Du behöver proffesionellt hjälp. Men för att få till en förändring måste du innerst inne vilja kasta dig ut i allt detta som kommer innebära arbete.

• Anonym (X)
    Anonym (Ensam) skrev 2021-07-25 22:46:16 följande:

Sen jag separerade med mitt ex har jag varit ensam, det är sommar nu, jag har semester, har inga planer och ingen att umgås med, sover bort dagarna och kollar film på kvällarna. Jag vill inte att mitt liv ser ut såhär resten av livet men jag vet inte hur eller vart jag ska träffa någon ny partner, jag vill inte leva längre och jag vet inte vad jag ska göra. Äter redan medicin mot depression men gråter varje dag och skakar av ångest varje dag :/

Jag vet inte om du är man eller kvinna, men läser man dina inlägg så är det bara negativitet som rinner igenom och då är det kanske inte så konstigt att det inte blir några dejter.
    Ring din vårdcentral idag och be om att få boka tid med en kurator, du behöver prata med någon, (och eventuellt få medicinering.) och det ger dig också ett mål om dagarna med inbokade besök och tider du ska hålla. Vänd på dygnet, gå upp med solen, gå ut om dagarna, anmäl dig som volontär till ett hundstall eller katthem och gör något med din lediga tid.
  • StudierKemi

TS, Du borde verkligen prova att plocka något stort lönn-löv när Du går på en promenad utomhus nästa gång, och lådsas att detta är din ÄLSKADES HAND. Kläm på lövet, lukta på den länge, connecta med något levande som är i princip lika viktigt i vårat kretslopp som vilken annan människa som helst! Gud, vad jag gillade gå runt och lukta på denna och bli ett med naturen för en stund...

• Anonym (Ensam)
    Mandel skrev 2021-07-27 10:26:30 följande:

Vad är det som gör att ingen vill dejta dig?

Vilka dejtingappar använder du?

Hur ser din presentation ut? En enkel presentation av dig och dina intressen fungerar bättre än en kravlista på den ev man du söker.

Hur många män har du tagit kontakt med och börjat skriva med för att sedan om ni delar något intresse be om en dejt med? Hur många har då avböjt?

När jag var i dejtingsvängen så var det jag som var den aktiva och drivande. Visst råkade jag ut för upptagna män, män som bestämde dejt som sedan bara blev tysta och inte dök upp, män som jag var på dejt med som bara tystnade istället för att artigt svara tack, men nej tack osv. 

Några träffade jag flera gånger och några har jag faktiskt kvar kontakten med och en är numera min bäste vän. Mina ende vän...

För av någon anledning som jag inte begriper så tystnade alla väninnor i samband med att jag begärde skilsmässa från maken... Trodde de skulle förbarma sig över mig och finnas där och bry sig om hur jag hade det, men inte ens för att fråga om dejtingsvängen och om jag träffat någon ny orkade de höra av sig och fråga om.

Min familj har inte heller engagerat sig, så att sitta ensam är min specialitet. 

Och semester är starkt stress/ångestframkallande! Känns så meningslöst att slösa semester dagar och ha en massa tid på att fundera över varför ingen vill vara med en. Se alla semesterbilder på människor som har det trevligt med vänner och familj, medans man själv sitter ensam hemma och bär ut soppåsen i sin ensamhet, tar en runda med cykeln i sin ensamhet osv. Inte en enda gammal vän har hört av sig till mig på 2 år!

Sedan kom pandemieländet och satte stopp för alla form av försök till att skapa kontakt med nya människor.

Så jag förstår hur du känner det!

Jag tror att jag är för ful helt enkelt, använder typ alla dejtingsajter. Skriver jag till ngn så blockar dem mig typ, hänt ett par ggr nu.
  • Yrla2

Du kan komplettera med Mirtazapin. Den är antidepressiv och sederande, gör att man sover.

Är du man eller kvinna?

• Anonym (Ensam)
    Yrla2 skrev 2021-07-29 13:55:56 följande:

Du kan komplettera med Mirtazapin. Den är antidepressiv och sederande, gör att man sover.

Är du man eller kvinna?

Jag är kvinna. Om dem låter bra då, samt ngt ångestdämpande.
  • Mrliffe78

Har oxå blivit singel i januari. Visst kan det kännas tungt har oxå varit på dateingappar och sånt . Pratat med nån men inget mer . Men ge det tid . Börja gå ut och gå eller gå med i nått du tycker är intressant . Typ bokcirkel el bowling vad som helst för inte sitta inne och låta allt älta i huvet . Få rutiner . Frukost viss tid promenad efter det . Lunch osv .. lycka till ..

• Mandel
    Anonym (Ensam) skrev 2021-07-28 17:54:35 följande:
    Jag tror att jag är för ful helt enkelt, använder typ alla dejtingsajter. Skriver jag till ngn så blockar dem mig typ, hänt ett par ggr nu.
    Vad skriver du och till vilka skriver du?

Jag har inte lyckats bli blockad någon gång... Och jag är verkligen ingen skönhet!
    Blockade själv aldrig någon utan svarade artigt tack, men nej tack till de som jag verkligen inte var intresserad av och då oftast pga avståndet då jag vägrar distansförhållande. Någon tjatade väl och tyckte att de förtjänade en chans och att de kunde tänka sig att flytta till mig... men aldrig att jag blockade någon.
  • Qppl

Behöver du någon att prata med så får du bolla med mig om du vill.

Har nyligen gått igenom liknande, enda medicinen är att rycka upp sig, hur tufft det än låter. Lättare sagt än gjort, du kommer igenom detta!

• Anonym (Ensam)
    Mandel skrev 2021-07-29 19:03:39 följande:

Vad skriver du och till vilka skriver du?

Jag har inte lyckats bli blockad någon gång... Och jag är verkligen ingen skönhet!

Blockade själv aldrig någon utan svarade artigt tack, men nej tack till de som jag verkligen inte var intresserad av och då oftast pga avståndet då jag vägrar distansförhållande. Någon tjatade väl och tyckte att de förtjänade en chans och att de kunde tänka sig att flytta till mig... men aldrig att jag blockade någon.

Skriver typ ?hej, hur är läget?? Och så blir jag blockad typ. Men då är du snyggare än mig då. Jag är alltså verkligen jätteful!
  • Yrla2
    Anonym (Ensam) skrev 2021-07-30 11:53:13 följande:

Skriver typ ?hej, hur är läget?? Och så blir jag blockad typ. Men då är du snyggare än mig då. Jag är alltså verkligen jätteful!

Fast det är inte säkert att det är utseendet det är fel på. Det kan ju vara din presentation. Att du uttrycker bitterhet, feminism eller något annat som får folk att backa
  • Anonym (Ensam)
    Yrla2 skrev 2021-07-30 13:13:49 följande:

Fast det är inte säkert att det är utseendet det är fel på. Det kan ju vara din presentation. Att du uttrycker bitterhet, feminism eller något annat som får folk att backa

Nej jag har en väldigt lättsam presentation,
  • Mandel
    Anonym (Ensam) skrev 2021-07-30 11:53:13 följande:

Fast en sådan kommentarer skulle inte locka mig heller. Helt ogenomtänkt öppnare på ett forum.

Läs människans presentation, kolla efter gemensamma intressen eller något som du är nyfiken kring och ställ frågor om det.

Typ

Hej, ser i din presentation att du gillar matlagning, själv är jag fast i sous vide- träsket... vad är din paradrätt som du gärna lagar och bjuder på?

Några bra tips på rätter eller trix att dela med dig av?

Eller

Hej, ser att du gillar att cykla och det gör jag med. Föredrar du landsväg eller skog?

Själv gillar jag skogen bäst och kör oftast med min mtb, men jag äger även en landsvägscykel som jag rastar vid bra väder ????
  • Anonym (&)
    Mandel skrev 2021-08-02 18:43:14 följande:
    Fast en sådan kommentarer skulle inte locka mig heller. Helt ogenomtänkt öppnare på ett forum.

Läs människans presentation, kolla efter gemensamma intressen eller något som du är nyfiken kring och ställ frågor om det.

Typ

Hej, ser i din presentation att du gillar matlagning, själv är jag fast i sous vide- träsket... vad är din paradrätt som du gärna lagar och bjuder på?

Några bra tips på rätter eller trix att dela med dig av?

Eller

Hej, ser att du gillar att cykla och det gör jag med. Föredrar du landsväg eller skog?

Själv gillar jag skogen bäst och kör oftast med min mtb, men jag äger även en landsvägscykel som jag rastar vid bra väder ????
    Instämmer helt. När jag hade konto på DS blev jag kontaktad av flera män dagligen. De allra flesta meddelanden var av slaget ?Hej, hur är läget??. Jag märkte snabbt att de aldrig ledde till några djupare konversationer, och slutade därför svara på dem. Någon gång ibland var det någon som kommenterade något i min presentation. Då svarade jag. En av dessa var min nuvarande man.
  • Anonym (Skärpning)

Alltså, du väljer ju själv hur ditt liv ska se ut. Varför kan du inte göra upp egna planer? Resa själv, åka på utflykt själv? Man lär ju känna nya människor om man är lite öppen och kontaktsökande. Att ligga hemma, titta på TV och tycka synd om sig själv gör ju vem som helst deprimerad. 
    Nej, skärp till dig nu och gör något åt ditt liv om du inte är nöjd med det som det är. Det är bara du själv som kan skapa förutsättningar för ett innehållsrikt och stimulerande liv. Fokusera på att det du har istället för det du inte har, och gör något med det. 

Svar på tråden Ensam och deprimerad