• Anonym (Vilken)

    Vilken är den värsta könssjukdomen

    Att drabbas av? Egentligen? Hiv känns inte längre som det värsta då det finns så bra mediciner, däremot andra som syfilis och annat har kommit tillbaka mer som känns vidrigt. Vad tycker ni? Vad är ni mest rädd att drabbas för?

  • Svar på tråden Vilken är den värsta könssjukdomen
  • Anonym (O)
    Anonym (En gång) skrev 2021-07-26 23:00:06 följande:

    Fick könsherpes som ung. Var 3 eller 4 vårtor, var lite obehagliga under 1-2 veckor sen försvann dom. Har aldrig någonsin fått tillbaka det sedan 13 år. Varit sjuk med riktigt uselt immunförsvar, inga återkommande vårtor.

    Samma med kondylom. Hela underlivet fullt, utanpå och innuti, också som mycket ung. Hade de 6 månader sedan försvann de också och aldrig återkommit.

    Jag kanske bara haft tur.


    Du menar blåsor och inte vårtor va? För herpes ger blåsor som spricker och blir till sår.
  • Anonym (En gång)
    Anonym (O) skrev 2021-07-27 00:52:52 följande:

    Du menar blåsor och inte vårtor va? För herpes ger blåsor som spricker och blir till sår.


    Haha, ja min huvud ville lägga kondylom och herpes i samma kategori. Du har helt rätt. Man ska inte skriva sent på kvällen.
  • Core
    Anonym (HPV) skrev 2021-07-26 13:54:14 följande:

    HPV som ger cancer i munhåla svalg som smittar genom av oralsex och kyssar förutom de svårbotade vidriga vårtorna i könsregionerna och analen. Sen jag fick veta detta har jag slutat med sex helt faktiskt. Syfilis och HIV är ju inte heller något man önskar.


    Tror du har gjort ett livsval baserat på en snedställd sanning. Hpv läker ju oftast utefter några månader, cancer kommer om du hela tiden har nya partners och ?fyller på? med virus hela tiden. Träffar du en bärare, blir smittad och ni läker ut finns ju ingen risk alls, då är det ju större chans att bli träffad av en meteorit.

    Respekterar ditt val, vill bara att du inte gör valet på fel grunder.
  • Anonym (O)
    Anonym (En gång) skrev 2021-07-27 09:37:10 följande:

    Haha, ja min huvud ville lägga kondylom och herpes i samma kategori. Du har helt rätt. Man ska inte skriva sent på kvällen.


    Jag förstår, är lätt hänt :)
  • Anonym (kvinna)
    Anonym (Vilken) skrev 2021-07-26 22:37:12 följande:
    Ja HPV känns ju inte så trevligt men det är ju ingen jättestor risk att få cancer av det har jag läst. Skönt att de kollar om man har viruset vid cellprov. Ja herpes i underlivet vore inte trevligt!
    Nej men det är ju inte kul att få cellförändringar gång på gång och behöva kollas var 6e månad bara för ett aggressivt hpv-virus.

    Kommer aldrig ligga utan kondom igen om jag blir singel. Fy fan. Så trött på dessa cellförändringar som kräver cellprov, kolposkopi och konisering bara för att det aldrig läker ut.


  • Anonym (kvinna)
    Core skrev 2021-07-27 10:24:23 följande:
    Tror du har gjort ett livsval baserat på en snedställd sanning. Hpv läker ju oftast utefter några månader, cancer kommer om du hela tiden har nya partners och fyller på med virus hela tiden. Träffar du en bärare, blir smittad och ni läker ut finns ju ingen risk alls, då är det ju större chans att bli träffad av en meteorit.

    Respekterar ditt val, vill bara att du inte gör valet på fel grunder.
    Mitt vill inte läka. Haft stadig partner i 6 år, haft cellförändringar 3 gånger under den perioden.
  • Anonym (HPV)
    Anonym (kvinna) skrev 2021-07-27 19:12:27 följande:
    Nej men det är ju inte kul att få cellförändringar gång på gång och behöva kollas var 6e månad bara för ett aggressivt hpv-virus.

    Kommer aldrig ligga utan kondom igen om jag blir singel. Fy fan. Så trött på dessa cellförändringar som kräver cellprov, kolposkopi och konisering bara för att det aldrig läker ut.
    Vad förfärligt. Din historia bekräftar bara hur farlig den sjukdomen är. Har själv haft kondylom vid 3 tillfällen både synliga och osynliga och fått bränna bort dem och även cellförändringar. Läste nånstans att man har lättare för att utveckla cancer av HPV om man haft viruset som ung:(
    Håller tummarna att ditt läker ut snart.
  • Anonym (Vilken)

    Hur vanligt är HPV då? Kondom skyddar alltså inte utan enda är att avstå sex helt ?

  • Anonym (Herpderp)

    Jag fick också könsherpes i unga år (i ett fast förhållande dessutom - han var helt symtomfri och visste inte att han var smittad förrän jag fick skiten). Första utslagen var riktigt jävliga, fy fan. Sen kom det 2-3 gånger till det året, också jobbigt med mindre.

    Sen... ingenting. Inte märkt av det alls på +10 år nu. Trots några stressiga perioder, två graviditeter och liknande grejer som sägs kunna trigga igång det. Upplever mig inte som smittad alls (trots att jag så klart är det och alltid kommer att vara det).

    Verkar kunna slå väldigt olika, herpes.

    För de stackarna som får symtom är det nog en av de värre könssjukdomarna eftersom den är permanent. Få blåsor och sår när som helst för resten av livet... nej tack. Den är dessutom vanlig, så en bra anledning att använda kondom.

    Visste inte att syfilis var på väg tillbaka. Finns det bra sätt att hantera det nu för tiden? Annars ligger väl den i topp, om man har oturen att stöta på den.

  • Anonym (Herpderp)

    Enligt smittskyddslagen klassas förresten fyra könssjukdomar som allmänfarliga (och därmed anmälningspliktiga):

    -Gonorré

    -Klamydia

    -Syfilis

    -Hiv

  • Anonym (Vilken)

    Klamydia känns ju ändå snällast och enklast att bota. Hiv är ju inte längre dödligt och du förväntas leva lika länge som någon utan HIv om du har rätt behandling.

    Är extremt nojjig över könssjukdomar och har alltid varit även de som kan botas lätt.

  • Anonym (HPV)
    Anonym (Vilken) skrev 2021-07-27 19:32:57 följande:

    Hur vanligt är HPV då? Kondom skyddar alltså inte utan enda är att avstå sex helt ?


    Kondom skyddar bara könsdelarna. Men eftersom mycket av sexet är oralt och kyssar kan man smittas i halsen och munhålan. Så för att vara säker ska man ha kondom, och avstå de andra. Det vidriga är att vårtorna kan vara helt osynliga så man inte själv märker dem och smittar runt.
  • Anonym (Herpderp)
    Anonym (Vilken) skrev 2021-07-27 20:24:20 följande:

    Klamydia känns ju ändå snällast och enklast att bota.


    Sant, förutom att en oupptäckt klamydiainfektion kan leda till sterilitet, och då blir det ju plötsligt väldigt allvarligt.
  • Anonym (Vilken)
    Anonym (Herpderp) skrev 2021-07-30 10:04:12 följande:

    Sant, förutom att en oupptäckt klamydiainfektion kan leda till sterilitet, och då blir det ju plötsligt väldigt allvarligt.


    Ja men jag är klar med barnafödandet :) behöver inte fler barn sen skulle jag aldrig gå länge utan att testa mig regelbundet för könssjukdomar. Men alla är ju inte som jag uppenbarligen.
  • Anonym (En gång)
    Anonym (kvinna) skrev 2021-07-27 19:13:58 följande:

    Mitt vill inte läka. Haft stadig partner i 6 år, haft cellförändringar 3 gånger under den perioden.


    Hm... Är du säker på att din partner är så trogen som du vill tro?
Svar på tråden Vilken är den värsta könssjukdomen