• mandelskrutten

Pass - förnyelse!?Svar tack!

Planerar weekend resa i december. Mitt pass går ut i mars.

Blir jag söka om nytt pass redan nu eller vad gäller?

• Svar på tråden Pass - förnyelse!?Svar tack!
  • BeautifulLiz
    Fjäril kär skrev 2021-09-26 14:01:59 följande:

Visat pass alla tre gånger jag varit i Prag och alla gånger jag varit i Tyskland oavsett färdsätt. Även på charter på de grekiska öarna. . Aldrig varit med om att man slipper visa pass.

Inom EU funkar det med det internationella id-kortet.
  • mandelskrutten

Så är det kört även i höst att resa till London en helg. Min önskan.

Så komplicerat med dessa covid tester trots full vaccinerad.

Löjligt att testa sfär dag 2 i England om jag bara är i England i 4 dagar en helg och testat dagen innan avresa....vad göra? Boka eller ej?

• Drottningen1970
    mandelskrutten skrev 2021-09-27 12:22:56 följande:

Så är det kört även i höst att resa till London en helg. Min önskan.

Så komplicerat med dessa covid tester trots full vaccinerad.

Löjligt att testa sfär dag 2 i England om jag bara är i England i 4 dagar en helg och testat dagen innan avresa....vad göra? Boka eller ej?

Skulle ej boka. England är krångliga och testerna dyra.
  • mandelskrutten
    Drottningen1970 skrev 2021-09-27 12:36:05 följande:

Skulle ej boka. England är krångliga och testerna dyra.

Vilket land i Europa är mest enkelt att komma om i en weekend i december?
  • Ruter
    mandelskrutten skrev 2021-09-27 12:36:57 följande:

Vilket land i Europa är mest enkelt att komma om i en weekend i december?

Det är ju jättesvårt att svara på vad som kommer gälla bär du reser. Det som gäller idag kan ändras jättefort och nya regler kan börja gälla om 1 vecka. De som är "lätta" att ta sig in idag kan vara svåra i december och tvärt om, bero ju på hur läget utvecklar sig. Det bästa är ju att boka allt pmbokningsbar så du kan boka om och ändra destination om det skulle vara svårt att ta sig in i det aktuella landet den aktuella tiden du åker.
  • mandelskrutten

Annars måste jag ägna hela lördagen till att leta doktor i England för covid test för att få svar samma dag som jag åker tillbaka....

• megsi
    Fjäril kär skrev 2021-09-26 12:30:18 följande:

Jag skulle ansöka om nytt pass redan nu eftersom köerna är långa pga pandemin. Nu när världen öppnar upp är det enorma köer till både pass, id och resor.

(När du reser ska passet vara giltigt minst 6 månader efter hemresa)

I Europa finns det väl inget land som kräver att passet ska vara giltigt i sex månader efter resan. Jag sökte pass alldeles nyligen och fick det på en vecka så det är nog inget man just nu behöver vara orolig för. Reste häromveckan och den enda gången jag fick visa passet var när jag reste ifrån grekland.
  • Glinda från Oz
    Fjäril kär skrev 2021-09-26 14:01:59 följande:

Visat pass alla tre gånger jag varit i Prag och alla gånger jag varit i Tyskland oavsett färdsätt. Även på charter på de grekiska öarna. . Aldrig varit med om att man slipper visa pass.

Naturligtvis är pass tillåtet och du har valt det sättet att identifiera dig. Nationellt ID kort fungerar precis lika bra. Själv har jag aldrig med passet när jag reser genom Schengen.
  • Aliona
    mandelskrutten skrev 2021-09-27 12:12:13 följande:

Så om jag bara är där i 3 nätter måste jag ändå söka upp doktor i England för att ta covid test som gjorts i Sverige innan avresa plus att jag är full vaccinerad? Låter krångligt.

Är det så i hela Europa?

Ja, som det är nu finns det inget undantag från testkravet relaterat till längden på resan, men det kan ju ändras till december. Det kan ju också hända att de återinför karantänskrav tills dess. Det ÄR komplicerat att resa nu, och jag skulle själv inte boka något förrän mycket nära inpå. Du får nog kolla landets restriktioner strax innan du vill resa och bestämma då. Det är inte samma i hela Europa.
  • mandelskrutten
    Aliona skrev 2021-09-27 15:31:16 följande:

Ja, som det är nu finns det inget undantag från testkravet relaterat till längden på resan, men det kan ju ändras till december. Det kan ju också hända att de återinför karantänskrav tills dess. Det ÄR komplicerat att resa nu, och jag skulle själv inte boka något förrän mycket nära inpå. Du får nog kolla landets restriktioner strax innan du vill resa och bestämma då. Det är inte samma i hela Europa.

Så vilket land rekommenderar du att resa till weekend i december utan alltför mycket krångel?
  • Aliona
    mandelskrutten skrev 2021-09-27 15:44:01 följande:

Så vilket land rekommenderar du att resa till weekend i december utan alltför mycket krångel?

Som jag skrev så går det ju inte att säga nu var det kommer att vara lätt att resa i december. En del ländet som har krångliga restriktioner nu kanske släpper på det till december, andra har kanse återinfört restriktioner och kanse tom karantän. Du får vänta tills det kommer närmre och sen kolla reglerna dit du har tänkt åka.
Svar på tråden Pass - förnyelse!?Svar tack!