• En1gma

Flytta julfirande när någon jobbar?

Hej Familjeliv

Jag och min sambo har ett barn på 7 månader och ser fram emot att fira jul. Nu har det tyvärr visat sig att jag kommer jobba under julafton och detta har lett till diskussioner här hemma där det visat sig att jag och min sambo är av olika åsikt.

Vi ska fira med sambons släkt, och jag tänkte att det enkelt hade gått att flytta julfirandet till den 25:e då jag kan vara med, men då det kommer finnas andra barn med så tror min sambo att de kommer ha så svårt att acceptera att inte fira jul på julafton utan på juldagen.

Jag tänker att datum bara är datum och det viktiga är gemenskapen, och om någon som väldigt gärna vill vara med inte kan vara det så är det inte värre än att skjuta fram det en dag. Jag vill verkligen inte missa mitt barns första jul, och min chef har precis meddelat att de inte kommer bevilja några semestrar under julhelgen. Men min sambo tycker att traditioner är viktiga och julafton ska firas på julafton. Hon hade gärna ändrat datum om det bara var vi tre, men tycker det är obekvämt att föreslå det för sitt syskon med familj.

Den logiska lösningen är såklart att fira jul två dagar i rad, men den lösningen funkar inte då själva julfirandet inte är något jag bryr mig om, utan jag vill få vara med och uppleva när vårt barn träffar tomten för första gången, och se hur hen reagerar på stämningen och hur hen dras med när alla är så uppspelta.

Det vi nu är intresserade av att veta är hur viktigt andra upplever det med datum; hade du varit okej med att skjuta firandet någon dag hit eller dit så alla får vara med, eller är det viktigt att vara trogen traditionerna?

Samt hur ställer ni er till att flytta på era barns födelsedagar av samma anledning?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Flytta julfirande när någon jobbar?
  • molly50

Vi har aldrig flyttat på julafton.
    Men om någon av oss skulle behöva jobba så kan man väl försöka ha firandet innan man går till jobbet eller efter att man kommit hem. Om man inte jobbar hela dagen.
    Och en bebis har nog ändå inte så stort utbyte av tomten.
    Den kanske rentav blir rädd.

• Olympia

Du kan inte kräva att ett antal personer ska "flytta" julafton till juldagen för att det ska passa dig. 
    Dessa personer kanske har andra planer den dagen.
    Har man ett jobb som innebär att man jobbar på storhelger så får man bara acceptera att man inte alltid man vara med familj och släkt på alla högtider.

• Fiona M

Nej, det logiska är inte att flytta julfirande, det är isf mer logiskt att ni tre firar jul tidigare om du vill få vara se barnets första reaktion.
    Barnet är för litet för att uppfatta julafton öht, så det handlar om dina känslor, inget annat.

• Filttofflan

Jag förstår att du vill vara med och uppleva julafton med er bebis - det såg jag också fram emot det första året! Men sanningen är att inte ens det andra årets julafton var något som nämnvärt betydde något för vårt barn (då 15 månader gammal). Det som bebisar gillar är ju lampor och gran och sådant som inte är exklusivt för just julafton.

Om det vore andra vuxna eller möjligen tonåringar ni firade med kanske det hade motiverat att prioritera gemenskapen, men inte när andra barn deltar. Från några år och uppåt är ju julafton en stor grej hos barn, med nedräkning och julkalender etc. Mina syskonbarn har nedräkning redan från september, och det hade jag också som liten. Mee andra ord stenkoll när det ska infalla och inte en chans att det skulle gå att skjuta på en dag. Personligen skulle jag också tycka det vore trist att flytta det "riktiga" firandet en dag.

En del i det är ju också att andra kan ha andra åtaganden dagarna runtom julafton. Vi har också fått erfara för varje år som ursprungsfamiljen utökats med fler partners och barn så blir det allt svårare att få till en julafton där alla deltar. För det är alltid någon eller flera som är sjuka. Så julafton sker när julafton är, men sedan infaller ofta flera minivarianter av detta fram till februari.

Kan du delta något alls under julafton och kan tomten komma då? Kan tomten komma två dagar i rad så kan ni fira en egen liten julafton den 23e eller annan dag? Eller ha en till identisk julafton på juldagen? Tror inte barnen tröttnar på det och bebisen kommer nog reagera likadant.

• Anonym (Sover)

Mitt barn var 7 månader sin första jul. Var inte alls speciellt utan som vilken dag som helst med ett litet barn. Hon tyckte inte det var speciellt mysigt att sitta och mysa och dricka glögg eller äta god julmat.

Dessutom sov hon när tomten kom så fick ta ett kort när hon låg och sussade i tomtens knä.

Så du missar nog inte så mycket, kanske bara skönt att slippa jaga efter barnet i ett icke barnsäkrat hem och underhålla det så det inte får ett utbrott under julmiddagen.

• Filttofflan

Barns födelsedagar har flyttats hursom. Vår tvååring firades smått med bara oss och besök från farmor (och han skulle inte ha vetat vilken dag han firades i denna låga ålder, ens att han har en födelsedag). Väldigt lågmält firanfr alltså. Senare hölls gemensamt kalas ihop med ett annat födelsedagsbarn i släkten, där ytterligare några ur familjen kunde delta. Nästan en månad efter födelsedagen hölls det "stora" (med coronamått mätt) kalaset med tårta och ballonger.

Såg likadant ut under min barndom. Var väldigt viktigt med själva födelsedagen, som firades av närmsts familjen på korrekt dag - hade aldrig gått med på att flytta på den. Men stora kalas skedde i omgångar när det passade för klasskompisar och släkten.

• Filttofflan

Som andra föreslagit är det enklaste att lägga in föräldraledighet. När barnet är under ett års ålder kan inte AG neka dig föräldraledigt. Nyttja dubbeldagar ifall det är en ekonomisk fråga.

Dock är det väl på gränsen att få det godkänt nu, vill minnas att det ska meddelas tre månader innan men det kanske är två?

• Filttofflan

Som andra föreslagit är det enklaste att lägga in föräldraledighet. När barnet är under ett års ålder kan inte AG neka dig föräldraledigt. Nyttja dubbeldagar ifall det är en ekonomisk fråga.

Dock är det väl på gränsen att få det godkänt nu, vill minnas att det ska meddelas tre månader innan men det kanske är två?

• Lönnsirap

Julen kan naturligtvis inte "flyttas", men självklart kan man fira jul på massor av olika sätt, de dagar som fungerar!

Vi lever inte i ett samhälle som kan stänga ner ens en hel timme precis överallt, utan vissa människor har yrken och jobb som bygger på att någon av yrket faktiskt jobbar.

Att faktiskt komma med önskemål om vad man skulle vilja ingår ju lite i grejen med att ha familj. Man kan ju inte alltid få det precis som man tänkt, men att ta upp frågan är ju fritt.

• LadyJane
    Filttofflan skrev 2021-10-06 15:13:07 följande:
    Jo det kan de.

Om anmälan skett med för kort varsel, önskemålet rör en felaktig period, om inget samråd skett eller om det kan medföra påtaglig störning i verksamheten kan arbetsgivaren ändå ha rätt att neka föräldraledighet, även om arbetstagarens rätt till ledighet väger väldigt tungt.
  • riboflavin

Vi är inte så noga med datum, vet man vid planerandet att någon ska jobba så kan man flytta runt det hela så att så många som möjligt kan vara med. Däremot skulle vi ju aldrig välja att byta datum i efterhand för att planera runt en enskild persons nytillkomna jobbpass. Många har säkert fixat biljetter, tagit ledigt, ordnat djurvakter etc. så det skulle påverka många fler att planera om.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Alessia

Ett barn som - när årets julafton inträffar- inte ens är ett år vet noll om vad som försiggår. Det är som vilket kalas som helst bara med mer tingeltangel. Be sambon filma det som försiggår så du efteråt kan hänga med på ett hörn. Du kan inte begära att alla andra ska fira julafton på annat datum för att behaga dig. Du har dessutom valt ett yrke där det föreligger risk att vara i tjänst på obekväma datum,

• Filttofflan
    LadyJane skrev 2021-10-06 16:25:49 följande:

Jo det kan de.

Om anmälan skett med för kort varsel, önskemålet rör en felaktig period, om inget samråd skett eller om det kan medföra påtaglig störning i verksamheten kan arbetsgivaren ändå ha rätt att neka föräldraledighet, även om arbetstagarens rätt till ledighet väger väldigt tungt.

Enligt 11 § får arbetstagaren ta ut hel ledighet den eller de dagar som arbetstagaren begär.

Som du skriver finns fåtal undantag men de är också svåra för AG att genomdriva. Förutsatt att TS inte redan bränt sina tre perioder eller har kollektivavtal som kräver att anmälan kommer in tidigare än så här bör de övriga inte skapa problem. Om det innebär påtaglig störning i verksamheten ligger bevisbördan hos AG, som i eventuell tvist måste kunna bevisa att det inte gick att lösa ledigheten på annat vis (ex. vikarie).

Men TS kanske också ska överväga, om en tänker vara långsiktig på sitt jobb, att det kan vara mer värt att missa denna julafton mot att få vara hemma nästa års istället.
Svar på tråden Flytta julfirande när någon jobbar?