• Fransan

Gravid, mannen vill inte

Hej!

Jag har ett problem som håller på att knäcka mig. Jag plussade för en vecka sedan (oplanerat) men ändå inte helt förvånande när vi inte skyddar oss. Vi har två barn sedan innan 8 och 11 och vi har alltid resonerat som att händer det så händer det- tills jag plussade. Mannen känner sig nu för gammal 44, jag är 34 och han vill nu bestämt att jag ska göra abort. Jag har inte blivit gravid sedan sista graviditeten så jag har som tänkt att det kanske faktiskt inte går.

Han säger att han inte vet vad han gör om jag väljer att behålla. Känner mig lurad, ledsen och uppgiven. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Gravid, mannen vill inte
  • Mortiscia80
    Drottningen1970 skrev 2021-10-09 22:01:12 följande:

Så kan du gärna berätta glatt för vänner och anhöriga att ni ska få ett till barn. Blir svårt för honom att fortsätta tjata om abort om katten är ute ur påsen som en glad nyhet.

Eller iaf att hon ska ha barn, men att han inte riktigt har bestämt sig än ;)
  • Mimosa86

Stå fast vid beslutet och ge honom tid att acceptera.

Det är han som sitter i en svår sits. För om han lämnar dig, bryter upp familjen för att du inte vill ta bort ett syskon till barnen så kommer nog majoriteten i er omgivning tycka att han är en riktig skit. Och hur skulle det funka praktiskt? Skulle han bara träffa sina andra barn men inte sitt tredje? Är han redo att offra halva tiden med sina barn bara för att han inte får sin vilja igenom?

Du har svårigheter att bli gravid pga av medicinska omständigheter, men nu blev ni det efter många år. Det är inte ett straff. Det är en fantastisk nyhet.

• trollhona
    Fransan skrev 2021-10-09 12:12:45 följande:

Hej!

Jag har ett problem som håller på att knäcka mig. Jag plussade för en vecka sedan (oplanerat) men ändå inte helt förvånande när vi inte skyddar oss. Vi har två barn sedan innan 8 och 11 och vi har alltid resonerat som att händer det så händer det- tills jag plussade. Mannen känner sig nu för gammal 44, jag är 34 och han vill nu bestämt att jag ska göra abort. Jag har inte blivit gravid sedan sista graviditeten så jag har som tänkt att det kanske faktiskt inte går.

Han säger att han inte vet vad han gör om jag väljer att behålla. Känner mig lurad, ledsen och uppgiven. Vad ska jag göra?

Men snälla nån, ni har inte skyddat er, alltså kan ni bli gravida. De är bägge ert ansvar.
    Är han för "gammal" för att bli far så får han använda kondom eller göra en vasektomi. Lägg tillbaka skuldkänslorna på honom där de hör hemma.
  • Fransan
    Drottningen1970 skrev 2021-10-09 21:59:47 följande:

Och det enda du behöver svara honom är att vad han väljer att göra är hans ansvar.

Skulle dock inte tyst svälja hans påstående om att det är du som ändrat dig i barnfrågan när ni tidigare gemensamt haft inställningen händer det så händer det?otroligt fräckt att utgå från att en graviditet självklart skulle innebära abort.

Hädanefter ger du dig inte in i några argumentationer. Tig ihjäl gnället.

Ja, det är det som känns orättvist av honom!

Vi pratade inget mer på hela kvällen, han surar. Synd bara att alla hormoner gör upplopp och jag känner bara för att gråta och bli omhändertagen.
  • Jw83
    Fransan skrev 2021-10-10 07:53:32 följande:

Ja, det är det som känns orättvist av honom!

Vi pratade inget mer på hela kvällen, han surar. Synd bara att alla hormoner gör upplopp och jag känner bara för att gråta och bli omhändertagen.

Det positiva är att han är ärlig med hur han känner. Det hade väl varit värre om han inte vågat säga hur han känner och sen bara lämnat dig när han inte orkade med småbarnsåren? Nu behåller du graviditeten med realistiska förväntningar. Du vet att han inte kommer gulla med magen, följa med och shoppa kläder eller glädja sig vid ultraljudet. Även om du behöver känna dig omhändertagen vid graviditeten så vet du redan nu att han inte klarar av det.

Du vet att din glädje över bebisen inte delas och han vet att hans oro/sorg över ett barn till inte delas. Ni får stötta varandra så gott ni kan.

Om ni ska lyckas behålla kärleken till varandra i detta så bör båda visa förståelse för varandras känslor. Hans känslor är precis lika äkta och viktiga dom dina. Det är nog fruktansvärt jobbigt att se sin partner lycklig över något som orsakar stor sorg hos en själv. Han mår kanske lika dåligt som dig?

Självklart bör du behålla om du vill och relationen har aldrig några garantier! Småbarnsåren är kaotiska och krävande även om barnet är efterlängtat.
  • Kotten23

Det är hans fel, han valde å spruta i dig. Jag vill inte ha barn så jag har steriliserat mig.

• GGN

Han ska bara hålla käften. Han gjorde ju medvetet och frivilligt dig gravid. Stäng öronen. Äckel-karl, jag hade aldrig förlåtit honom.

Beroende på förutsättningarna så kan det absolut smartaste här vara separation + abort, för barnens skull. Men behåll om det kommer funka smidigt.

• Xenia
    Fransan skrev 2021-10-09 13:12:46 följande:
    Ja, som det känns nu vill jag behålla. Då jag som haft i bakhuvudet att jag inte kan bli gravid känns det också helt otroligt att jag är det och att den här chansen kanske inte kommer igen..

Dock så känns det fruktansvärt om jag måste välja mellan att ha en fungerande relation och då göra abort eller sabba hela vår familj och behålla det här barnet.
    Fungerande relation genom att göra abort? Hur kommer du att känna inför en man som tvingat dig att abortera ett barn du ville ha?

Nej, det är han som "sabbar hela familjen" genom att säga att han lämnar dig annars. Hur mycket älskar han dig och era barn om han vill göra det? Det vore i sanning fruktansvärt om han menar det.

Troligen bluffar han. Det fungerar bara om han lyckas hjärntvätta dig att tro att allt är ditt fel.

Alt. har han inte kommit över chocken. Han har några månader på sig att göra det.
  • Xenia
    Fransan skrev 2021-10-09 16:12:29 följande:

Ett annat argument han kör med nu är att- Vad har förändrat sen du fick plusset, vi har ju sagt att vi är färdig med barn?. Och JA, vi har sagt att vi inte ska ha fler barn eftersom vi räknat med att det inte går. Och jag har bara varit otroligt tacksam att vi fått två friska. ( orkar inte dra hela min journal, men problem med äggstockarna ) Han känner sig nu lurad då jag uppenbarligen KAN bli gravid och tycker då jag borde agerat utifrån det, fast han vet att jag inte är 100% steril

Förlåt för luddig text! Så mycket jag vill få ner

Men ja, allt har förändrats sen det stod gravid på stickan..

Skillnaden är att förut trodde du att det var meningen att ni inte skulle få flera barn, att det var kört. Nu vet du att det inte är kört, du känner det som ett mirakel.

Det är ju inte DU som lurat honom utan snarare naturen. Du har inte agerat för att hindra miraklet, men det har inte heller han.

44 år är ingen ålder! Särskilt som det är du (tio år yngre) som ska bära barnet och genomgå en graviditet. Det var ett uselt argument.
  • Mortiscia80
    Xenia skrev 2021-10-11 14:35:09 följande:
    Nej, det är han som "sabbar hela familjen" genom att säga att han lämnar dig annars. Hur mycket älskar han dig och era barn om han vill göra det? Det vore i sanning fruktansvärt om han menar det.
    Precis, känslomässig utpressning kallas det och är riktigt fult!
  • GGN

På honom verkar det som att du lurat honom, men du har inte sagt att du är 100% steril?

Har man sex kan det uppstå graviditet, det borde han veta vid det här laget. Även om ni använt preventivmedel hade det kunnat hända. Det är inte ett dugg ditt fel. Sluta skuldbelägga dig själv!

Varför har han inte gjort en vasektomi..?

• Emmalucy
    Vad arg jag blir. Ser inte att han har steriliserad sig, då kan man inte bara säga till himeln ?vi är färdiga med barn? så blir de aldrig av. Ni kanske kände er känslomässigt klar, men har man inte gjort något för att stoppa en graviditet så får han bara gilla läget. Tror jag skulle direkt lämna någon som hotade att lämna MIG om jag inte aborterade vårt genemsamma barn. Skicka honom iväg ett tag, se om han kan reda ut sina känslor utan att förstöra dina. Skulle ni till parteraputen skulle de fråga exakt samma sak som vi gjort: ?vad har du gjort för att förhindra en graviditet som du påstod att du var klar med?? vilken hemsk människa han låter. Klart han kan bli besviken om ett till barn blev av men att skilja det på dig som om att det är ditt fel att det hänt, då ska han nog söka hjälp alltså. Tog mig 2 dagar att svara och jag blir lika arg varje gång jag ska skriva. Ta hand om dig först, tänk om du kunde verkligen leva med att göra abort, och leva med en man som vill lämna dig om du har hans TREDJE barn. Inte som en ONS misstag... jävlar.
  • karolinak
    Fransan skrev 2021-10-09 12:12:45 följande:

Hej!

Vet inte om du läste min tidigare kommentar men jag råder er starkt till att gå till sjukhuskurator. Det hjälpte oss att prata och väga positiva och negativa grejer med att behålla och med att göra abort. Jag hade problem att prata alls om det innan vi gick dit men nu har vi mer förståelse för varandras rädslor och är närmre att fatta ett beslut.
  • Kaol81

Jag gjorde en abort av anledningen att vi var oense och han inte ville ha det barnet. (Men gärna några månader senare när vi hittat vårat hus vi letade efter)

Så det blev abort. Några veckor senare säger han ?det förstår du väll att jag aldrig skulle lämna dig?.

De orden, i kombination med att han fått mig att göra något jag verkligen inte ville gjorde att jag fick ångest av att bara vara i samma rum som honom.

Relationen sprack så klart.

Mina råd (om det går att ge:) Försök att lyssna in varandra och respektera varandra.Blir inte bättre att kalla han elaka saker för att han inte trodde ni kunde få fler!

Var helt ärlig. Till honom och till dig.

Gör inte våld på dig själv.

För Om allt annat skulle krascha och man måste gå på knäna för att få ihop både vardag och hjärta, så är det skönt att känna att man iallafall kan hålla huvudet högt.

• Divine6

Tänka på barnets bästa. Ett barn ska vara efterlängtat och önskvärt av båda parterna.

• Fransan

Tack för stort stöd och alla som vrider och vänder på tankar och funderingar. Vi ska få träffa en kurator och det känns bra. Vi behöver få hjälp att bena ut alla känslor. Vi får se vart vi landar sedan.

• Mortiscia80
    Fransan skrev 2021-10-12 09:27:20 följande:

Tack för stort stöd och alla som vrider och vänder på tankar och funderingar. Vi ska få träffa en kurator och det känns bra. Vi behöver få hjälp att bena ut alla känslor. Vi får se vart vi landar sedan.

Det låter som en bra start :)
  • GGN
    Divine6 skrev 2021-10-11 21:01:43 följande:

Tänka på barnets bästa. Ett barn ska vara efterlängtat och önskvärt av båda parterna.

Det är fler än ett barn att tänka på här.
  • karolinak
    Fransan skrev 2021-10-12 09:27:20 följande:

Håll oss uppdaterade hur det går för dig. Lycka till!!
Svar på tråden Gravid, mannen vill inte