• Anonym (Villbörjaspara)

Era bästa spartips

Hej, behöver er hjälp!

Det är så att jag tänkte spara till en insats.

Får ut ca 20, utgifterna uppgår till ca 11 tusen varje månad. Är själv.

Detta är hyra, el, bredband, försäkring, CSN lån, busskort och mobil. Jag har dom billigaste abonnemangen jag kunnat hitta, förutom hyran som jag inte kan göra något åt förutom att söka ny lägenhet.

Hur ska jag fördela resten på bästa sätt?

Jag gör matlådor varje helg men matkostnaderna ligger ändå på ca 4 tusen varje månad, då är jag en person, kvinna på ca 60 kg.. vet inte hur det går till.

Äter ut ca 3 gånger per månad. Ej dyr mat. Rör på mig mycket på fritiden så köper gärna ordentlig mat.

Hur ska jag hitta disciplinen att spara och dra ner på matkostnaderna? Varit en sån som lever för dagen och ej lärt mig att hantera ekonomi. Hur gör ni?

Tacksam för tips och råd.

• Svar på tråden Era bästa spartips
  • Anonym ($$$)

Efter att du betalat alla fasta avgifter varje månad för du över resterande pengar på ett separat konto eller ännu bättre en lågriskfond. Varför inte även skapa en fond med lite högre risk och sätta in ett litet kapital där? Det bästa är om pengarna växer av sig själv, men visst kan man spara pengar på att dra in på saker.

Du får kapa alla extravaganser som shopping, heminredning, uteliv etc. Busskort är dyrt, du kanske kan cykla eller promenera? Se över matkostnader och om du kan dra ner på den summan per månad.

• Anonym (Gäst hos ö m)

Du har fått många tips TS, nu är ju min ekonomi helt olik din men innan jag träffade min fru var ju jag en enkel människa som fick snåla lite för att få det att gå runt.

Du har ju ganska höga fasta kostnader i förhållande till dina inkomster.. kanske kan du höja dem på något sätt.. tex inneboende eller att periodvis hyra ut din bostad när du inte behöver den, eller hyra ut ett rum via airbnb eller så.

Annars kan jag tipsa om bloggar som rikatillsammans, skriva ner dina utgifter (kanske blir färre småköp om man måste skriva ner dem), eller att månadsspara i mer generella fonder som indexfonder etc som inte kräver så mycket kunskaper.

• sommaren2021

Hej!

Du måste dra ner på dina matkostnader, 4000 kr låter mycket för en person.
    2000 -2500 borde verkligen räcka om du storhandlar, sluta småhandla, om du gör det, det blir väldigt dyrt, kolla extrapriser och erbjudande i matbutikerna.
    Även om du inte äter dyrt ute, kanske de räcker med 1 gång per månad ett tag framöver. Du bör spara 10% av din lön, alltså ca 2000 kr varje månad, för över pengarna till ett sparkonto, som du inte rör i onödan. 

• sommaren2021
    sommaren2021 skrev 2021-10-24 05:56:25 följande:

Hej!

Du måste dra ner på dina matkostnader, 4000 kr låter mycket för en person.
    2000 -2500 borde verkligen räcka om du storhandlar, sluta småhandla, om du gör det, det blir väldigt dyrt, kolla extrapriser och erbjudande i matbutikerna. Ha ett separat kort för maten, så ser du bättre hur mycket du har att röra dig med.
    Även om du inte äter dyrt ute, kanske de räcker med 1 gång per månad ett tag framöver. Du bör spara 10% av din lön, alltså ca 2000 kr varje månad, för över pengarna till ett sparkonto, som du inte rör i onödan. 

• Anonym (klj)

Bästa spartipset är att ha en stor frys, så investera i en liten om du bara har en liten nu.

Skaffa ett sparkonto i annan bank, kolla upp räntorna det kan variera från 0-2%. (Sist jag kollade). Då ser du inte pengarna.

Gör an automatisk överföring/betalning dit direkt på lönedagen.

Kolla butikernas extrapriser, köp när det är billigt och frys in.

Gör matlista utefter vad som är billigt och se till att det du handlar går åt. Köper du vitkål tex så gör olika grytor där vitkål ingår och frys in dem, Gör pizzasallad på resten.

Ät mer vegetariskt.

Soppa är också billig och bra mat. Grön ärtsoppa tex, det kostar ungefär 40 kr för vår familj på 4 vuxna storätare. Inkl hembakt bröd. Har ett recept som bara är att röra ihop ingredienserna och hälla i form och så in i ugnen. Snabbt, smidigt och gott. Två limpor till kostnad av en om ens det.

En liten slatt köttfärs kan kryddas lite extra ock blandas med pasta, pizzasallad eller någon annan grönsak till. Det behövs väldigt lite köttfärs om den smakar mycket, när vi var fattiga, på riktigt fattiga fick 500 g räcka 4 ggr.

.

• Anonym (klj)

Ett tips till: allt som är kvar på lönekontot sätter du över till sparkontot kvällen före lön.

• Anonym (klj)
    Anonym (Villbörjaspara) skrev 2021-10-23 21:34:18 följande:

Oj, vad bra tips. Det skulle jag vilja testa. Kanske ta ut en 500 hundring och ha en för varje vecka. Känns mer konkret att ha det kontant än på kortet. Det blir lätt att jag struntar i det för det är så lätt att dra kortet. Tack!

Om de inte tar kontanter kan du skaffa ett konto till utan kort. Sen har du bara veckoransonen pengar på kortet.
  • Anonym (Aldrig fullpris)

Basvaror som man alltid använder handlar vi ALDRIG till full pris.Vi vet ju att det kommer gå åt så när det är extrabra priser så bunkrar vi. Exempelvis
    Te
    Kaffe
    Toapapper
    Mjöl
    Salt
    Socker 
    Om det är riktigt bra erbjudande som Gevalia kaffe för 18-20 kr så går jag in flera gånger om det är max/köp.
    Bara på kaffe som i vår butik kostar 38kr/pkt vi köper för mellan 18-23kr och det går åt ca 1,5 pkt/vecka= ca. 1400 kr/ år sparar vi bara på kaffe
    Te 2 pkt i veckan= sparar ca. 500-700 kr/år.
    Varje vecka/månad ser dt inte så mycket ut men på årsbasis och livsbasis så blir det mycket pengar.

• Anonym (K)
    Anonym (Aldrig fullpris) skrev 2021-10-25 09:43:52 följande:

Basvaror som man alltid använder handlar vi ALDRIG till full pris.Vi vet ju att det kommer gå åt så när det är extrabra priser så bunkrar vi. Exempelvis
    Te
    Kaffe
    Toapapper
    Mjöl
    Salt
    Socker 
    Om det är riktigt bra erbjudande som Gevalia kaffe för 18-20 kr så går jag in flera gånger om det är max/köp.
    Bara på kaffe som i vår butik kostar 38kr/pkt vi köper för mellan 18-23kr och det går åt ca 1,5 pkt/vecka= ca. 1400 kr/ år sparar vi bara på kaffe
    Varje vecka/månad ser dt inte så mycket ut men på årsbasis och livsbasis så blir det mycket pengar.

Jättesmart! :D Hur mycket skulle du säga att ni köper av varje sort, förutom kaffet då?
    Anonym (K) skrev 2021-10-25 10:08:23 följande:
    Jättesmart! :D Hur mycket skulle du säga att ni köper av varje sort, förutom kaffet då?
    Beror lite på när och vilket pris. Förr när jag bakade allt själv så kunde jag lätt ha 10-20 kg vetemjöl hemma. Vetemjöl kommer det kampanjer med jämna mellanrum medans socker och kaffe är mer säsongsbetonat.
    Kaffe vill jag gärna ha 30-40 pkt hemma.
    Socker när jag syltade och saftade mycket så var det också 15-20 kg nu räcker det med 5-10 kg. 
    Toapapper mellan 3-8  paket tycker att Willys FIXA är bra toapapper, köper på mig när dom tar 39kr. Vi är bara 2pers så räcker till nästa gång dom har det på erbjudande igen. Skulle tro att vi gör av med 4 rullar i veckan.
    Om man räknar ut ungefär hur mycket som man gör av med på ett år ungefär så kan man utgå från det. 
  • Anonym (K)
    Anonym (Aldrig fullpris) skrev 2021-10-25 10:32:07 följande:
    Beror lite på när och vilket pris. Förr när jag bakade allt själv så kunde jag lätt ha 10-20 kg vetemjöl hemma. Vetemjöl kommer det kampanjer med jämna mellanrum medans socker och kaffe är mer säsongsbetonat.
    Kaffe vill jag gärna ha 30-40 pkt hemma.
    Socker när jag syltade och saftade mycket så var det också 15-20 kg nu räcker det med 5-10 kg. 
    Toapapper mellan 3-8  paket tycker att Willys FIXA är bra toapapper, köper på mig när dom tar 39kr. Vi är bara 2pers så räcker till nästa gång dom har det på erbjudande igen. Skulle tro att vi gör av med 4 rullar i veckan.
    Om man räknar ut ungefär hur mycket som man gör av med på ett år ungefär så kan man utgå från det. 
    Tyvärr bakar vi inte själva men kanske borde prova det. Ska kolla priset på Fixa, vi brukar köpa en bal med Eldorado att ha hemma, gärna flera. Lidls toapapper är också helt ok! Känns som bra kvalitet.

Ska se om man kan räkna ut årsförbrukningen av saker och ting, det borde räcka med en månads kontroll och ta det ggr 12. Och då behöver man ju inte köpa för hela året på en gång, men kanske kvartal eller halvår :)

Tack för tipsen!
  • Anonym (gr)

Överlever på matkostnader under 1000kr i månaden, de månaderna jag inte äter ute. Är tjej på 52kg.

Äter oftast en köttmåltid om dagen, ibland 2, och då är det kyckling, köttbullar, köttfärssås, bacon. Sen potatis, pasta eller ris till det. Brukar kunna finnas erbjudande. Äter mest frysta grönsaker. Det jag däremot äter allra mest är mackor och då brukar jag ha ägg på (mättar bra) eller något annat billigt pålägg som finns i affären. 
    Snacks går på kanske runt 100-150kr per månad och då är läsk inräknat.

Försöker köpa billigt men inte det allra billigaste. 

• Anonym (A)
    Anonym (Aldrig fullpris) skrev 2021-10-25 09:43:52 följande:
    Te
    Kaffe
    Toapapper
    Mjöl
    Salt
    Socker 
    Smart
  • Anonym (E)

Tror också på att fynda när det är extrapris. Speciellt om du kan handla på flera affärer :)  När det är fetaost för 10 kr köper jag typ 5 stycken för jag använder ju den varan ofta. Samma med pasta och en massa annat som folk nämnt i tråden!

• race race

9000 kr kvar.

Mat 2000 kr

Middagar, aktiviteter, presenter till andra, kläder 2000 kr

(Baserat på att du äter ute ibland)

Spara 5000 kr

5000x12=60 000 kr per år.

Det lär alltså inte gå så snabbt med din nuvarande hyra och andra avgifter.

Tips för att minska matkostnaderna:

- veckohandla

- planera i förväg

- laga inte massa rätter där det behövs kryddor och dylikt som du inte har hemma

- kolla på priserna när du väljer mat

- köp stora förpackningar

- ät gärna havregrynsgröt, pasta, etc

Mina matkostnader är 1200 kr/mån.

Batterier och lampor är också något jag ser många slänger md när dom är på ex Ica. Det är gigantisk skillnad i pris om man köper det på ex batterilagret eller GeKås. 
    Mitt måtto är många bäckar små.

• EpicF
    Anonym (Aldrig fullpris) skrev 2021-10-26 09:10:10 följande:

Batterier och lampor är också något jag ser många slänger md när dom är på ex Ica. Det är gigantisk skillnad i pris om man köper det på ex batterilagret eller GeKås. 

Mitt måtto är många bäckar små.

Jag köper oftast batterier på IKEA (kan även köpa på ICA/coop när det har billiga) eftersom jag inte har varken bor när Batterilagret eller GeKås och jag inte skulle spara pengar på att åka dit heller. Bor man inte nära någon av de billiga affärerna som säljer batterier billigt så får man köpa där dem har, oavsett pris.
    EpicF skrev 2021-10-26 11:04:37 följande:
    Jag köper oftast batterier på IKEA (kan även köpa på ICA/coop när det har billiga) eftersom jag inte har varken bor när Batterilagret eller GeKås och jag inte skulle spara pengar på att åka dit heller. Bor man inte nära någon av de billiga affärerna som säljer batterier billigt så får man köpa där dem har, oavsett pris.
    Batterilagret finns på nätet fraktfritt. Vad gäller IKEA så är det ju billiga batteri men tyvärr för låg kvalitet enligt mig.  
  • EpicF
    Anonym (Aldrig fullpris) skrev 2021-10-26 11:27:18 följande:

Batterilagret finns på nätet fraktfritt. Vad gäller IKEA så är det ju billiga batteri men tyvärr för låg kvalitet enligt mig.  

Det visste jag inte. Men jag är nöjd med IKEAS batterier och tycker de håller bra kvalité.
  • coffeeaddict slash workoutaholic

Mina bästa spartips är:

1. Var rimlig. Spara så mycket som du KAN spara, inte så att du måste ta från sparkontot för att överleva...
    2. Spara i fonder eller ISK - det är betydligt jobbigare att föra över pengarna "hux flux" till ditt vanliga konto ( = svårare att shoppa upp dem) - du kan spara i fonder även om det "bara" är 1000 kr i månaden. 

Svar på tråden Era bästa spartips