• Anonym (Knäckt)

Han jävlas in i det sista!

Jag har levt tillsammans med denne man i många år nu. Han har hotat så många gånger att kasta ut mig och att jag måste flytta, när vi blir ovänner. När jag sa att det inte är lätt att hitta hyresrätter i en storstad, så sa han att det är mitt problem.  Till slut så hittade jag en lägenhet förra året, som jag ville flytta in i eller hyra ut i andra hand så att jag iaf har något ifall han skulle hota med att jag måste flytta ut igen.
    När han fick veta om lägenheten så blev allt ännu värre mellan oss, eftersom han vill ha kontrollen. Han litar inte på mig i stan och särboskap kommer inte på frågan enligt honom. Därför bodde kvar med honom i huset och hyrde ut min lght. Men han har hela tiden tjatat om att min lägenhet måste bort, för annars kan vi inte ha det bra. Jag stod på mig att ha den kvar så länge vi inte får det lugnt och bra i förhållandet.

Efter många turer så sa han återigen i lördags efter något helt oväsentligt bråk att jag ska genast skriva över mig på min lght och flytta ut nu nu nu!!! Jag bad honom lugna ner sig, eftersom hans barn var hemma. Vi behöver ju inte utsätta dem så de ser på när jag packar. Vi kunde väntat till söndagkvällen eller måndagen. NEj! Han sa att han skulle hjälpa mig flytta NU! Så jag började packa i panik, han tvingade mig skriva över mig på min andra adress, han tog nycklarna. Sen plötsligt när jag lastat mina kartonger och saker på hans släp....så sa han att han inte alls tänker hjälpa mig med flytten! att han bara ville att jag skulle skriva över mig på min adress, men att han aldrig bett mig flytta.

Jag höll på att bli galen!! Nu stod jag där med saker! Körde in till min lght med så mycket saker som fick plats i bilen och lämnade de stora sakerna.

Igår var han efter många om och men snäll nog att lämna vissa saker, men sa att inte allt fick plats. Så nu idag skall han lämna resten säger han. Jag mår så dåligt idag.

Han skyller fortfarande på mig att det är mitt fel alltihop som inte vill och kan bo med honom och hans barn. Att jag är egoisten som vill flytta. Jag har sagt att jag gärna är särbo, men då säger han att det kan jag glömma.

Mår så dåligt idag, för nu vet jag att det är definitivt.

• Svar på tråden Han jävlas in i det sista!
  • Anonym (Knäckt)
    smulpaj01 skrev 2021-12-07 12:22:29 följande:

Ahhh....nu förstår jag dig verkligen. Jag har själv haft borderline diagnos. Jag har jobbat hårt med mig själv och gått i MBT terapi på heltid i drygt 1,5 år och har inte den diagnosen längre. Det "enda" jag har kvar och troligen aldrig kommer bli fri ifrån är separationsångest. Har haft pojkvänner som behandlat mig riktigt illa men jag gör ALDRIG slut. Hoppas alltid på ändring och förbättring och skyller allt hemskt som hänt på mig själv, det är bara mitt fel.

Övriga kriterier är jag någorlunda fri ifrån. Fortfarande känsligare än "normalstörda" och ibland lite för impulsiv.

Får du hjälp med din diagnos? MBT eller DBT terapi är det som fungerar.

Lycka till!

Det som händer i ALLA mina relationer är att männen gör allt för mig, avgudar mig och kämpar 100% för mig i typ 1-2 år, trots att jag oftast även är både otrogen, elak, oberäknelig och ilojal. Efter för många törnar så avtar såklart deras kärlek mer och mer och de blir inte lika snälla. Jag brukar testa deras kärlek med att göra slut och se hur de reagerar. Ju mer ledsna de blir desto bättre mår jag, eftersom jag då vet att jag är älskad. Men efter samma behandling 5-10 gånger så reagerar de inte längre. Då får jag ångest och får göra ännu värre saker....provocerar etc. 

När jag pratar med psykologer så har det oftast redan gått så långt att männen är elaka och då pratar jag bara om detta. Så psykologerna dömer oftast mina partners, eftersom jag är helt normal, mogen och vuxen i mitt prat med andra personer, förutom den jag lever med. De kan omöjligt förstå att det faktiskt mycket är jag som är skuld till allt.

Sedan att vissa män ändå blir så skadade att de väljer att sjunka så lågt att de faktiskt stannar kvar och gör dumma saker....är en annan sak.
  • Anonym (bravo)
    Anonym (Knäckt) skrev 2021-12-06 09:39:11 följande:

Vi hade bestämt att inte ha någon kontakt på 3 månader utan att ha kontakt, lägga till eller träffa någon annan. Så skulle vi se hur det känns om 3 månader. Igår såg han att jag lagt till en man på fb. Jag har alltid tidigare gjort så att så fort jag känner mig övergiven, illa behandlad och sviken så söker jag hämnd genom att kontakta mina ex och adda på nya killar. Detta är sjukt att göra innan man vet att det är 100% slut. Men det är ngt som jag måste jobba med.

Detta har jag hållit på med sedan början av vårt förhållande och har gjort samma sak i mina förra förhållanden. Jag skäms och detta förstör. Så nu har han det på mig...utan att jag ens visste att jag addat någon ny. Nu kallar han mig mytoman och egoist igen och jag känner att han återigen har övertaget.

Så ni har alltså haft kontakt igen - redan? 
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Knäckt) skrev 2021-12-08 12:20:42 följande:

Det som händer i ALLA mina relationer är att männen gör allt för mig, avgudar mig och kämpar 100% för mig i typ 1-2 år, trots att jag oftast även är både otrogen, elak, oberäknelig och ilojal. Efter för många törnar så avtar såklart deras kärlek mer och mer och de blir inte lika snälla. Jag brukar testa deras kärlek med att göra slut och se hur de reagerar. Ju mer ledsna de blir desto bättre mår jag, eftersom jag då vet att jag är älskad. Men efter samma behandling 5-10 gånger så reagerar de inte längre. Då får jag ångest och får göra ännu värre saker....provocerar etc. 

När jag pratar med psykologer så har det oftast redan gått så långt att männen är elaka och då pratar jag bara om detta. Så psykologerna dömer oftast mina partners, eftersom jag är helt normal, mogen och vuxen i mitt prat med andra personer, förutom den jag lever med. De kan omöjligt förstå att det faktiskt mycket är jag som är skuld till allt.

Sedan att vissa män ändå blir så skadade att de väljer att sjunka så lågt att de faktiskt stannar kvar och gör dumma saker....är en annan sak.

Du är ju väldigt på det klara med hur det ligger till. Nu gäller det att jobba på detta och det görs bäst på egen hand utan drama med argt och manipulerade ex.

Varför inte ta tiden nu att söka hjälp? Samtalsterapi och kanske även medicinering. Det måste ju vara väldigt skönt att framöver kunna ha relationer som är lugna och trygga.
  • molly50
    Anonym (Knäckt) skrev 2021-12-08 12:14:07 följande:

Min kille skulle säga att jag är en egoist, mytoman med barntänk. Jag vill alltid komma "först" och tänker bara JAG JAG istället för VI. Jag är opålitlig och han kan inte lita på mig, eftersom jag är så impulsiv och kan göra dumma saker när jag är arg eller mår dåligt. Som när vi bråkar tex, så kan jag direkt ta kontakt med något ex eller lägga till någon ny kille på fb eller insta. För i min hjärna så är det just då slut och jag ska hämnas och gå vidare. NU!
    Efter en dag så ångrar jag mig direkt och vill ha tillbaka min sambo. Då har jag ju redan sårat honom och skadat hans tillit ännu mer. Så sen måste jag ljuga om saker för att han ska lita på mig mer....vilket också blir en ond cirkel.

Jag tänker svart eller vitt och jag tänker ibland som ett barn, varför det har varit svårt för mig att ta in hans barn.

Så nej, jag har stor skuld och del i detta också! Ibland vet jag inte hur han har stått ut så länge. Jag kan tex ena dagen bestämma mig för att vara snäll och bra med barnen, engagera mig etc. Då blir de så glada och vill komma närmare. Så fort jag märker att de kommer närmare, så får jag panik och tar avstånd ifrån dem.

Allt detta handlar såklart om min egen barndom och diagnos. Skönt att ha fått en diagnos iallafall. Jag talar med psykolog och har även fått medicinering Lamotrigin. Men gillar inte tabletterna.

Men han verkar ju själv bete sig på exakt det sätt han säger att du gör.
    Sen skuldbelägger han dig för sina egna fel och brister.
    Han har ju haft samma problem med sina ex,säger du.
    Har de också varit elaka mot hans barn och varit otrogna osv,tror du?
    Du måste koma ihåg att det här inte är ditt fel.
    Så sluta klandra dig själv.
    Han bär ansvaret för sina egna handlingar.
    Och så länge han vägrar inse att han gör fel så lär inget fungera varken för er eller med någon annan.
  • Anonym (Knäckt)
    molly50 skrev 2021-12-08 18:08:44 följande:
    Men han verkar ju själv bete sig på exakt det sätt han säger att du gör.
    Sen skuldbelägger han dig för sina egna fel och brister.
    Han har ju haft samma problem med sina ex,säger du.
    Har de också varit elaka mot hans barn och varit otrogna osv,tror du?
    Du måste koma ihåg att det här inte är ditt fel.
    Så sluta klandra dig själv.
    Han bär ansvaret för sina egna handlingar.
    Och så länge han vägrar inse att han gör fel så lär inget fungera varken för er eller med någon annan.
    Ja precis! Jag är fullt medveten om mina fel och brister, eftersom jag pratat och fortfarande talar med psykolog. Sedan har jag ju insett att det inte alltid kan vara männens fel att mina förhållanden slutar på samma sätt, eftersom männen är helt olika varandra. 

Tidigare förstod jag inte. Men nu förstår jag problemen ifrån MITT håll och det är faktiskt mycket hans förtjänst. Han har dagligen påpekat mina fel, kallat mig för narcissist och egoist. Samma som min mamma gjort i så många år. Detta fick mig att tänka till! Men nu förstår jag att det handlar även mycket om min borderline, som jag inte visste att jag hade tidigare!

Han, däremot tycker att han är normalt på alla sätt och vis och när jag säger att han faktiskt misshandlat mig i flera år först fysiskt och senaste åren psykiskt....så går han alltid till attack mot mig och kallar mig pillermissbrukare och opålitligt barn! Det betyder att han förtränger sina egna fel och brister, och då kommer han knappast kunna bli bättre!

Ja vi har haft kontakt ca 3 gånger under denna månad sedan jag flyttade.!

Med sina ex hade han andra problem; inte misshandel. Utan mer att han är narcissist och alltid tycker att han är snyggare, vet bäst och är bäst. Han ser ner på andra människor och behandlar oftast sina kvinnor som skit. Saknar respekt för dem och det har varit "his way or the highway"!! Så jag var ett undantag i början av vår relation. Men senaste åren har han betett sig exakt som med sina andra ex. De kallar honom tom för psykopat.
  • sextiotalist
    Anonym (Knäckt) skrev 2021-12-09 09:10:18 följande:
    Ja precis! Jag är fullt medveten om mina fel och brister, eftersom jag pratat och fortfarande talar med psykolog. Sedan har jag ju insett att det inte alltid kan vara männens fel att mina förhållanden slutar på samma sätt, eftersom männen är helt olika varandra. 

Tidigare förstod jag inte. Men nu förstår jag problemen ifrån MITT håll och det är faktiskt mycket hans förtjänst. Han har dagligen påpekat mina fel, kallat mig för narcissist och egoist. Samma som min mamma gjort i så många år. Detta fick mig att tänka till! Men nu förstår jag att det handlar även mycket om min borderline, som jag inte visste att jag hade tidigare!

Han, däremot tycker att han är normalt på alla sätt och vis och när jag säger att han faktiskt misshandlat mig i flera år först fysiskt och senaste åren psykiskt....så går han alltid till attack mot mig och kallar mig pillermissbrukare och opålitligt barn! Det betyder att han förtränger sina egna fel och brister, och då kommer han knappast kunna bli bättre!

Med sina ex hade han andra problem; inte misshandel. Utan mer att han är narcissist och alltid tycker att han är snyggare, vet bäst och är bäst. Han ser ner på andra människor och behandlar oftast sina kvinnor som skit. Saknar respekt för dem och det har varit "his way or the highway"!! Så jag var ett undantag i början av vår relation. Men senaste åren har han betett sig exakt som med sina andra ex. De kallar honom tom för psykopat.
    Fortsätt att använda denna tråd som både "få ut skiten" och att få stöd. Jag tvivlar inte på att även du har bidragit. Men så blev du tillsammans med en man som använde dina svaga sidor mot dig. 
    Jag tycker du ska ta den tiden att hitta dig själv, vem du själv är. För du är inte din boarderline, du är inte dina dåliga sidor. Ja, det är en del av dig, absolut, men du är så mycket mer. Försök att stärka detta "så mycket mer", så kanske du får i förlängningen hjälp att hantera dina svaga sidor . Innan dess, så tror jag du mår bäst av att inte ha någon nära relation med en man.
    Drömmen är ju att du träffar en man som kan stötta dig genom detta, genom att sätta gränser kring sig själv och inte använda din boarderline mot dig. Men jag misstänker att en sådan man kanske inte utmanar dig tillräckligt Flört
  • Anonym (Knäckt)
    sextiotalist skrev 2021-12-09 10:00:14 följande:
    Fortsätt att använda denna tråd som både "få ut skiten" och att få stöd. Jag tvivlar inte på att även du har bidragit. Men så blev du tillsammans med en man som använde dina svaga sidor mot dig. 
    Jag tycker du ska ta den tiden att hitta dig själv, vem du själv är. För du är inte din boarderline, du är inte dina dåliga sidor. Ja, det är en del av dig, absolut, men du är så mycket mer. Försök att stärka detta "så mycket mer", så kanske du får i förlängningen hjälp att hantera dina svaga sidor . Innan dess, så tror jag du mår bäst av att inte ha någon nära relation med en man.
    Drömmen är ju att du träffar en man som kan stötta dig genom detta, genom att sätta gränser kring sig själv och inte använda din boarderline mot dig. Men jag misstänker att en sådan man kanske inte utmanar dig tillräckligt Flört
    Tack snälla "sextiotalist" som sporrar mig så! 

Jag kan inte förneka att jag ser väldigt bra ut, enligt de flesta och jag har många bra män i min närhet som vill ha mig för den jag är. Men jag släpper inte in de "bra männen" av någon anledning. Jag vill ha det lite svårt och någon som har lite temperament. Tror att det handlar om mitt faderskomplex. Min mamma var temperamentsfull, dramatisk och extremt manlig.
  • molly50
    Anonym (Knäckt) skrev 2021-12-09 09:10:18 följande:

Ja,det är jättebra att du har insikt om dina egna fel och brister och att du tar hjälp för att försöka lösa det.
    Men jag hoppas att du gör det för din egen skull och inte för att kunna hitta tillbaka till honom.
    Det spelar ju ingen roll hur mycket du jobbar med dig själv så länge han inte inser sina fel och brister.
    Om han har betett sig på samma sätt mot sina ex så hoppas jag att du inser att felet inte bara ligger hos dig.
    Ni var helt enkelt inte bra för varandra. Och han lär inte vara bra för någon annan heller så länge han inte tar tag i sina problem.
    Kanske hans barn kan få honom att lyssna.
  • Anonym (Sidan två)

Jag tror att det är en bra deal FÖR DIG ts att ta bort sociala media. Inte för hans skull, utan för din egen. För att du ska lära dig att hantera din impulsivitet.

Jag har träffat många med borderline genom mitt yrke och de kan agera riktigt psycho när de får mani på något. Det är inte lätt att leva med en person med borderline. De är oberäkneliga och manipulativa.

Din särbo har sett alla dina sämsta sidor och han som troligen har personlighetsstörning i kluster B, älskar konflikter och suger åt sig all information han kan när du har bra dagar och är öppen. För att sen vända allt det emot dig när det kärvar. Det är så han fungerar. Han vill kontrollera, du vill kontrollera. Du livnär sig på bekräftelse, han livnär sig på bekräftelse. Ni kan säkert ge varandra vad ni vill ha under korta stunder, men däremellan är det krig där ni smutskastar varandra och säger och gör saker som inte går att ta tillbaka, men ingen av er vill stå för era handlingar.

Jag tror inte att kombon med er två är bra. Var för sig kan åtminstone du hitta ett sätt att leva sunt. Hans personlighetsstörning går inte att bota, men din borderline har många behandlingsmetoder, och det går att leva normalt.

• Anonym (Knäckt)
    molly50 skrev 2021-12-09 13:28:53 följande:
    Ja,det är jättebra att du har insikt om dina egna fel och brister och att du tar hjälp för att försöka lösa det.
    Men jag hoppas att du gör det för din egen skull och inte för att kunna hitta tillbaka till honom.
    Det spelar ju ingen roll hur mycket du jobbar med dig själv så länge han inte inser sina fel och brister.
    Om han har betett sig på samma sätt mot sina ex så hoppas jag att du inser att felet inte bara ligger hos dig.
    Ni var helt enkelt inte bra för varandra. Och han lär inte vara bra för någon annan heller så länge han inte tar tag i sina problem.
    Kanske hans barn kan få honom att lyssna.
    Han har betett sig på samma sätt mot sina ex vad gäller att alltid har rätt i allt och det är hans väg eller ingen väg. Om han vill göra en sak eller tycker något är bra, så ska den andre tycka samma....annars fryser han ut den personen. Däremot har jag inte hört att han ska ha misshandlat sina ex, utan det är bara med mig. Och jag kan säga att det är inte första gången jag är med en sambo som misshandlar mig. Jag är extremt provokativ och driver dem till vansinne. Är man inte en stark och lugn person som backar och drar sig undan, så dras man med i min dramatik.

Jag jobbar med mig själv för MIN skulle, men kan erkänna att det är hans förtjänst eftersom han tvingade mig uppsöka en psykiater och psykolog. Så i början sökte jag hjälp för hans skull, men nu är det för mig och för att jag inte ska göra samma misstag i nästa relation.
  • Anonym (Knäckt)
    Anonym (Sidan två) skrev 2021-12-09 15:46:10 följande:

Jag tror att det är en bra deal FÖR DIG ts att ta bort sociala media. Inte för hans skull, utan för din egen. För att du ska lära dig att hantera din impulsivitet.

Jag har träffat många med borderline genom mitt yrke och de kan agera riktigt psycho när de får mani på något. Det är inte lätt att leva med en person med borderline. De är oberäkneliga och manipulativa.

Din särbo har sett alla dina sämsta sidor och han som troligen har personlighetsstörning i kluster B, älskar konflikter och suger åt sig all information han kan när du har bra dagar och är öppen. För att sen vända allt det emot dig när det kärvar. Det är så han fungerar. Han vill kontrollera, du vill kontrollera. Du livnär sig på bekräftelse, han livnär sig på bekräftelse. Ni kan säkert ge varandra vad ni vill ha under korta stunder, men däremellan är det krig där ni smutskastar varandra och säger och gör saker som inte går att ta tillbaka, men ingen av er vill stå för era handlingar.

Jag tror inte att kombon med er två är bra. Var för sig kan åtminstone du hitta ett sätt att leva sunt. Hans personlighetsstörning går inte att bota, men din borderline har många behandlingsmetoder, och det går att leva normalt.

Ja, sociala medier är egentligen helt fel för mig med borderline, men de senaste månaderna har jag inte lagt upp en enda bild eller gjort någon uppdatering, vilket är starkt för att vara jag. Jag behöver massor med bekräftelse, men det är borta nu. Jag jobbar med det varje dag.! däremot har jag svårt att inte acceptera någon snygg man på fb eller insta, även om jag är i en relation. Så jag antar att det är någon slags bekräftelsebehov och en backup ifall det skulle ta slut med min kille. Jag kan inte förstå hur min särbo inte har något som helst intresse av att lägga till tjejer ! Det är just den sidan jag avgudar hos honom...när han är i ett förhållande så är han 100% lojal och trogen och har faktiskt aldrig gjort ett enda fel på den fronten, förutom en gång att han följde en tjej för att jävlas med mig.

Hursomhelst så har du rätt i allt du skriver att när vi har det bra så är jag öppen som en bok och anförtror allt till honom. Jag vill ju att man ska kunna göra det i en relation. När vi har det bra så är det så bra att man tror att man är i himmelriket och man kan inte förstå hur det någonsin ska kunna bli dåligt igen.

Men mycket riktigt så kommer där alltid en dag då han blir hatisk för att jag kanske pratat med någon kompis som han inte gillar eller frågat något om hans barn, och då kommer allt hat och snack om att jag är psykiskt störd, barntänk, egoist, mytoman etc. han ska hämnas etc....

Vad menar du med hans diagnos Kluster B? Tror du att han kan bli hjälpt om han inser sina fel??

När hans fru lämnade honom så gick han till psykolog i 2 år och insåg att han måste ändra sig. Jag vet inte vad som hänt sedan dess.
  • molly50
    Anonym (Knäckt) skrev 2021-12-10 10:04:25 följande:
    Han har betett sig på samma sätt mot sina ex vad gäller att alltid har rätt i allt och det är hans väg eller ingen väg. Om han vill göra en sak eller tycker något är bra, så ska den andre tycka samma....annars fryser han ut den personen. Däremot har jag inte hört att han ska ha misshandlat sina ex, utan det är bara med mig. Och jag kan säga att det är inte första gången jag är med en sambo som misshandlar mig. Jag är extremt provokativ och driver dem till vansinne. Är man inte en stark och lugn person som backar och drar sig undan, så dras man med i min dramatik.

Jag jobbar med mig själv för MIN skulle, men kan erkänna att det är hans förtjänst eftersom han tvingade mig uppsöka en psykiater och psykolog. Så i början sökte jag hjälp för hans skull, men nu är det för mig och för att jag inte ska göra samma misstag i nästa relation.
    Oavsett vad du har gjort så är det ingen ursäkt för att misshandla dig.
    Har man så dålig impulskontroll så behöver man söka hjälp för det.
    Så han behöver uppsöka en psykolog likaväl som du.

Det är jättebra att du gör det för din skull.
    Hoppas du kan lära dig att sluta skuldbelägga dig själv för dina ex handlingar också. För det är inte ditt fel.
  • Anonym (Knäckt)
    Anonym (Sidan två) skrev 2021-12-09 15:46:10 följande:

Skulle du snälla kunna förklara vad hans personlighetsstörning är, som inte går att bota? Narcissism eller? Jag tror inte heller det. Han är tävlingsinriktad och vill vinna, så han har som mål att vara överlägsen och stå över alla, ta ner dem på jorden. Jag var alldeles för svår att forma och var för vild för honom. Hans mål var hela tiden att ta ner mig på jorden och göra mig osäker så att jag blir som han vill ha mig och anpassar mig till honom. När detta inte fungerar så blir han hotfull och hämndlysten.

Hur gör man med sådana människor? Vilken person ska man vara för att ta ner en sådan narcissist på jorden? Det är omöjligt att vinna över dem, så jag antar att det borde vara ignorans som är det bästa, dvs att helt vända dem ryggen? *Eller finns där någon personlighet som är starkare än denne man?
  • sextiotalist
    Anonym (Knäckt) skrev 2021-12-13 10:13:04 följande:
    Skulle du snälla kunna förklara vad hans personlighetsstörning är, som inte går att bota? Narcissism eller? Jag tror inte heller det. Han är tävlingsinriktad och vill vinna, så han har som mål att vara överlägsen och stå över alla, ta ner dem på jorden. Jag var alldeles för svår att forma och var för vild för honom. Hans mål var hela tiden att ta ner mig på jorden och göra mig osäker så att jag blir som han vill ha mig och anpassar mig till honom. När detta inte fungerar så blir han hotfull och hämndlysten.

Hur gör man med sådana människor? Vilken person ska man vara för att ta ner en sådan narcissist på jorden? Det är omöjligt att vinna över dem, så jag antar att det borde vara ignorans som är det bästa, dvs att helt vända dem ryggen? *Eller finns där någon personlighet som är starkare än denne man?
    Inse, han kommer inte kunna "botas". En narcissist kommer inte komma ner på jorden. Det är ju det som är grejen med dom. Tja, lobotomering skulle kunna fungera kanske.
    Vad man gör med sådana människor, ser till att de hålls på så långt avstånd så de inte kan påverka ens liv. 
  • Anonym (Knäckt)
    sextiotalist skrev 2021-12-13 10:18:41 följande:
    Inse, han kommer inte kunna "botas". En narcissist kommer inte komma ner på jorden. Det är ju det som är grejen med dom. Tja, lobotomering skulle kunna fungera kanske.
    Vad man gör med sådana människor, ser till att de hålls på så långt avstånd så de inte kan påverka ens liv. 
    Min mamma är också narcissist. 
    Det värsta är att de inte ser att de är det. Han kallar min mamma för den största narcissisten, men ser sig själv som den snällaste och mest omtänksamma personen. 

Så där finns ingen "väg" man kan ta, genom att tex bara ignorera dem när de håller på och ska ha sin vilja igenom....använda nån slags kvinnlig list?
  • molly50
    Anonym (Knäckt) skrev 2021-12-13 11:30:15 följande:
    Min mamma är också narcissist. 
    Det värsta är att de inte ser att de är det. Han kallar min mamma för den största narcissisten, men ser sig själv som den snällaste och mest omtänksamma personen. 

Så där finns ingen "väg" man kan ta, genom att tex bara ignorera dem när de håller på och ska ha sin vilja igenom....använda nån slags kvinnlig list?
    Att hålla dem på avstånd och inte ha någon kontakt med dem är väl det bästa.
    Börja med att blockera överallt.
  • Anonym (Sidan två)
    Anonym (Knäckt) skrev 2021-12-10 10:12:09 följande:

Ja, sociala medier är egentligen helt fel för mig med borderline, men de senaste månaderna har jag inte lagt upp en enda bild eller gjort någon uppdatering, vilket är starkt för att vara jag. Jag behöver massor med bekräftelse, men det är borta nu. Jag jobbar med det varje dag.! däremot har jag svårt att inte acceptera någon snygg man på fb eller insta, även om jag är i en relation. Så jag antar att det är någon slags bekräftelsebehov och en backup ifall det skulle ta slut med min kille. Jag kan inte förstå hur min särbo inte har något som helst intresse av att lägga till tjejer ! Det är just den sidan jag avgudar hos honom...när han är i ett förhållande så är han 100% lojal och trogen och har faktiskt aldrig gjort ett enda fel på den fronten, förutom en gång att han följde en tjej för att jävlas med mig.

Hursomhelst så har du rätt i allt du skriver att när vi har det bra så är jag öppen som en bok och anförtror allt till honom. Jag vill ju att man ska kunna göra det i en relation. När vi har det bra så är det så bra att man tror att man är i himmelriket och man kan inte förstå hur det någonsin ska kunna bli dåligt igen.

Men mycket riktigt så kommer där alltid en dag då han blir hatisk för att jag kanske pratat med någon kompis som han inte gillar eller frågat något om hans barn, och då kommer allt hat och snack om att jag är psykiskt störd, barntänk, egoist, mytoman etc. han ska hämnas etc....

Vad menar du med hans diagnos Kluster B? Tror du att han kan bli hjälpt om han inser sina fel??

När hans fru lämnade honom så gick han till psykolog i 2 år och insåg att han måste ändra sig. Jag vet inte vad som hänt sedan dess.

Kluster B kan inte botas för de tycker inte att det är något fel på dom.

Det är typiska narcissister som älskar sig själva och gör allt för att de ska skina och må bra. De har störd empatisk förmåga. Antingen har de lite affektiv empati, dvs att de kan inte förstå fysiskt smärta. Om han slår dig exempelvis så förstår han inte att du får ont eller blir ledsen.

När han inte förstår att du blir ledsen när han kallar dig fula ord eller sårar dig kallas kognitiv empati. Det är lite det du verkar sakna också. Du förstår inte att inte han vill lägga till en massa kvinnor på sociala media. Du förstår inte att det sårar honom, eller rättare sagt du förstår men du bryr dig inte tillräckligt för att sluta med det.

Ni är inte bra för varandra.
  • Anonym (Knäckt)
    Anonym (Sidan två) skrev 2021-12-19 16:56:58 följande:
    Kluster B kan inte botas för de tycker inte att det är något fel på dom.

Det är typiska narcissister som älskar sig själva och gör allt för att de ska skina och må bra. De har störd empatisk förmåga. Antingen har de lite affektiv empati, dvs att de kan inte förstå fysiskt smärta. Om han slår dig exempelvis så förstår han inte att du får ont eller blir ledsen.

När han inte förstår att du blir ledsen när han kallar dig fula ord eller sårar dig kallas kognitiv empati. Det är lite det du verkar sakna också. Du förstår inte att inte han vill lägga till en massa kvinnor på sociala media. Du förstår inte att det sårar honom, eller rättare sagt du förstår men du bryr dig inte tillräckligt för att sluta med det.

Ni är inte bra för varandra.
    Ja du har rätt! Vi lider nog av ungefär samma störning. Jag saknar empati och kan inte förstå att jag sårar honom gång på gång genom att lägga till killar på nätet, eller att jag dagligen har klagat på och tryckt ner hans barn. Jag glömmer att så kan man inte göra, om jag inte vill såra honom. På något sätt har jag fört över detta på honom och han har straffat mig genom fysisk och psykisk misshandel. Nu har han blivit som jag!! Så var han inte de första åren av vårt förhållande. Kan man "smitta av" sin diagnos på någon man lever med nära?
  • Xenia

Jag tror inte på smitta. Snarare att två människor med dysfunktioner när det gäller relationer dras till varann.

Det verkar inte som om någon av er är särskilt empatisk. Däremot växlar ni mellan undergivenhet/foglighet och motsatsen.

Anonym (Knäckt) skrev 2021-12-23 10:05:31 följande:
    Ja du har rätt! Vi lider nog av ungefär samma störning. Jag saknar empati och kan inte förstå att jag sårar honom gång på gång genom att lägga till killar på nätet, eller att jag dagligen har klagat på och tryckt ner hans barn. Jag glömmer att så kan man inte göra, om jag inte vill såra honom. På något sätt har jag fört över detta på honom och han har straffat mig genom fysisk och psykisk misshandel. Nu har han blivit som jag!! Så var han inte de första åren av vårt förhållande. Kan man "smitta av" sin diagnos på någon man lever med nära
Svar på tråden Han jävlas in i det sista!