• Anonym (Långsam)

    Sjukskrivning mm - hur räknar man?

    Jag är sjukskriven 50 %, men jobbar ca 6 timmar per dag. Anledningen är att jag inte hinner med det jobb jag förväntas göra på 50 % om jag inte jobbar de där extra två timmarna per dag. Egentligen borde jag ju då bara vara sjukskriven 25 %, eftersom jag bevisligen klarar att jobba 6 timmar per dag (=75 %), men samtidigt kan jag inte gå upp till 75 % eftersom jag då skulle behöva jobba mer än 8 timmar per dag för att hinna med allt, och det blir på tok för mycket - 6 timmar per dag är liksom redan på gränsen för vad jag klarar. Men hur räknar man i ett sånt här fall? Där det alltså dels är frågan om nedsatt förmåga att jobba ett visst antal timmar, och dels är frågan om nedsatt förmåga att vara effektiv? Eller ska man helt enkelt inte bry sig om den exakta tiden man arbetar, utan enbart gå efter hur mycket jobb man genomfört på en dag och vad det motsvarar för genomsnittet?

    Jättetacksam för input här!

  • Svar på tråden Sjukskrivning mm - hur räknar man?
  • Anonym (Långsam)
    Anonym (Fusk) skrev 2021-11-17 16:41:10 följande:

    Men vad är det du inte fattar?

    Du begår bidragsfusk när du arbetar 6 timmar per dag. Du har medvetet lämnat falska uppgifter till FK vilket är straffbart. Det finns inget ?hur räknar man?? Kan du arbeta 6 timmar har du inte rätt till halv sjukpenning. Det är en diskussion du får ta med din arbetsgivare, att du har ett långsammare tempo nu under deltidssjukskrivning. Din arbetsgivare har ett långtgående rehabansvar.


    Ja det är ju precis detta jag försöker säga! Att hur jag än gör blir det fel. Men i sista änden är det alltså så att AG är skyldig att betala för fler timmars jobb än det jobb man utför? Det är ju detta jag undrar över, vem det är som ska stå för de där extra timmarna som inte kan räknas som vare sig jobb eller inte jobb - men det är alltså AG som ska stå för det?
  • Anonym (Fusk)
    Anonym (Långsam) skrev 2021-11-17 16:48:07 följande:

    Ja det är ju precis detta jag försöker säga! Att hur jag än gör blir det fel. Men i sista änden är det alltså så att AG är skyldig att betala för fler timmars jobb än det jobb man utför? Det är ju detta jag undrar över, vem det är som ska stå för de där extra timmarna som inte kan räknas som vare sig jobb eller inte jobb - men det är alltså AG som ska stå för det?


    Ja, naturligtvis. Arbetsgivaren får ju acceptera att du är under upptrappning och inte är lika effektiv som annars. Sen är det ju sällan så att arbetstagare är robotar. Ibland är man mer långsam, ibland snabbare. Vissa utför mer arbete under sina timmar och andra mindre. Alla har inte exakt samma kapacitet eller tempo, oavsett frisk eller sjuk.

    Meddela FK omgående.
  • Anonym (S)
    Anonym (Långsam) skrev 2021-11-17 16:48:07 följande:
    Ja det är ju precis detta jag försöker säga! Att hur jag än gör blir det fel. Men i sista änden är det alltså så att AG är skyldig att betala för fler timmars jobb än det jobb man utför? Det är ju detta jag undrar över, vem det är som ska stå för de där extra timmarna som inte kan räknas som vare sig jobb eller inte jobb - men det är alltså AG som ska stå för det?
    Prata med din chef. Antingen går du hem efter 4 timmar, eller så får du betalt för 6 timmar och ändrar din sjukskrivning hos FK.
  • Anonym (Rehab)
    Anonym (Långsam) skrev 2021-11-17 16:33:41 följande:

    Helt rätt uppfattat!


    Precis. Det är precis det jag menar :)
    Men problemet är att jag troligtvis aldrig kommer att få bättre arbetsförmåga än så här; jag anses vara rehabiliterad så långt det går eller vad man ska säga. AG ska ju inte behöva betala för att jag jobbar 6 timmar om jag bara uträttar 4 timmars jobb - och omvänt: FK ska ju inte betala för timmar som jag jobbar? Så hur gör man då?
    Ja men då ska du bara jobba 4 timmar och om du inte klarar utföra det du behöver på de timmarna så behöver du prata med din chef. Det jag undrar är hur du kan vara färdigrehabiliterad om man inte tagit med i beräkningen hur mycket du faktiskt får gjort på de 50%. Vet din chef ens om att du jobbar 6 timmar istället för 4?
  • Mantrasina

    Du ska inte göra 50% av din normala arbetsbelastning. Du ska arbeta i det tempo du klarar av i fyra timmar. Du får helt enkelt prata med din chef och säga att du inte klarar av att göra det jobb som hen förväntar sig att du ska på fyra timmar och så är det med det. Du är ju sjukskriven för att rehabiliteras, och då får de acceptera det. Alternativet är att du säger till försäkringskassan att du vill vara sjukskriven 25% och prova att jobba sex timmar om dagen - men då ska du också gå hem efter de 6 timmarna, även om den arbetsbörda som i normalfallet motsvarar 75% inte är utförd. Det är upp till chefen att lösa.

  • Anonym (L)

    Om du klarar av att arbeta 6 timmar så får du meddela det till FK så fort som möjligt. Men om ja förstått det rätt så arbetar du frivilligt 2 timmar extra för att du får inte gjort allt på 4 timmar?

    Vet din chef om det? För om det e nåt som din chef begär av dig så e det helt fel! Du ska enbart jobba 50%!

    Men så som du gör nu, är fel i vilket fall.

    Antingen meddelar du FK å går upp i procent eller så stannar du på 50% å jobbar dina 4 timmar å ta ett snack me chefen!

  • EpicF
    Anonym (Långsam) skrev 2021-11-17 16:28:15 följande:

    Alltså, det är ju precis detta som är min fråga! Hur jag gör i det här fallet. Jag är kapabel att jobba sex timmar om dan, men jag är bara kapabel att uträtta arbetsuppgifter motsvarande fyra timmar, så hur gör man då?


    Så varför jobbar du då 6h per dag när du enbart är kapabel att utför 4t arbetstid? Om du har mycket arbetsuppgifter till dina 4t per dag (det är 4t per dag du ska arbeta med 50% sjukskrivning), så får du ta upp den med din chef och denne får justera dina arbetsuppgifter så att det matchar din faktiska arbetstid vilket är 4t per dag.
  • Anonym (Rätt)
    Anonym (S) skrev 2021-11-17 16:58:23 följande:
    Prata med din chef. Antingen går du hem efter 4 timmar, eller så får du betalt för 6 timmar och ändrar din sjukskrivning hos FK.
    Det här är det som gäller. Sjukskriven 50% innebär 4 timmars arbete. Du kan inte fortsätta som du nu gör.
  • Anonym (M)

    Vet din arbetsgivare om att du är sjukskriven halvtid men jobbat 75? Förväntar hen sig det? Eller varifrån kommer din idé om att du ska jobba 2 timmar för mycket varje dag?

  • Anonym (Långsam)

    Tack så hemskt mycket för alla svar!

    Jag har alltså precis i dagarna gått från att jobba 25 % och vara sjukskriven 75 % till att i stället ha 50/50. När jag jobbade 25 % lyckades jag vara mer effektiv under de två timmar jag jobbade och då funkade det. Nu när jag ökat upp märker jag att jag inte hinner med allt jobb jag ska hinna med på fyra timmar; jag klarar helt enkelt inte att vara lika effektiv. Det funkar inte alls, och allt tar bara längre och längre tid. Alltså undrade jag hur jag ska göra med detta/vem det är som ska "ta smällen" så att säga, och nu har jag ju fått svar på det :). Jag har inte vågat säga nåt till vare sig min chef eller fk om detta än, så nej, min chef vet ju inte att jag jobbat längre tid än jag ska, men nu när jag vet vem det är jag ska ta det med så ska jag prata med min chef i morgon.

    Tack igen för alla svar!

  • Anonym (Fusk)
    Anonym (Långsam) skrev 2021-11-17 22:36:19 följande:

    Tack så hemskt mycket för alla svar!

    Jag har alltså precis i dagarna gått från att jobba 25 % och vara sjukskriven 75 % till att i stället ha 50/50. När jag jobbade 25 % lyckades jag vara mer effektiv under de två timmar jag jobbade och då funkade det. Nu när jag ökat upp märker jag att jag inte hinner med allt jobb jag ska hinna med på fyra timmar; jag klarar helt enkelt inte att vara lika effektiv. Det funkar inte alls, och allt tar bara längre och längre tid. Alltså undrade jag hur jag ska göra med detta/vem det är som ska "ta smällen" så att säga, och nu har jag ju fått svar på det :). Jag har inte vågat säga nåt till vare sig min chef eller fk om detta än, så nej, min chef vet ju inte att jag jobbat längre tid än jag ska, men nu när jag vet vem det är jag ska ta det med så ska jag prata med min chef i morgon.

    Tack igen för alla svar!


    Du ska också meddela FK att du arbetat 75 procent, så att du inte får för mycket sjukpenning utbetald.
  • Anonym (Långsam)
    Anonym (Fusk) skrev 2021-11-17 22:46:02 följande:
    Du ska också meddela FK att du arbetat 75 procent, så att du inte får för mycket sjukpenning utbetald.
    Ja, jag tänker att det bästa är att berätta för dem exakt hur det är, och så får de avgöra hur de ska göra. Det viktiga är ju att det blir rätt, för det har verkligen inte varit min avsikt att fuska med nåt. Hade jag tagit betalt för sex timmars jobb, och dessutom tagit emot sjukpenning på 50 % hade det ju varit solklart även för mig att det hade varit fusk, men eftersom jag inte får betalt för de extra timmarna jag jobbat var jag osäker. Jag är hur som helst glad att jag tog tag i detta nu med en gång, så att det i alla fall inte rör sig om mer än några dagar som jag har gjort fel. Förhoppningsvis förstår FK när jag pratar med dem att jag verkligen inte avsett att luras!  
  • Anonym (Rehab)
    Anonym (Långsam) skrev 2021-11-17 22:36:19 följande:

    Tack så hemskt mycket för alla svar!

    Jag har alltså precis i dagarna gått från att jobba 25 % och vara sjukskriven 75 % till att i stället ha 50/50. När jag jobbade 25 % lyckades jag vara mer effektiv under de två timmar jag jobbade och då funkade det. Nu när jag ökat upp märker jag att jag inte hinner med allt jobb jag ska hinna med på fyra timmar; jag klarar helt enkelt inte att vara lika effektiv. Det funkar inte alls, och allt tar bara längre och längre tid. Alltså undrade jag hur jag ska göra med detta/vem det är som ska "ta smällen" så att säga, och nu har jag ju fått svar på det :). Jag har inte vågat säga nåt till vare sig min chef eller fk om detta än, så nej, min chef vet ju inte att jag jobbat längre tid än jag ska, men nu när jag vet vem det är jag ska ta det med så ska jag prata med min chef i morgon.

    Tack igen för alla svar!


    Jättebra TS! Hoppas det går bra att prata med chefen och att det löser sig :)
  • Anonym (Långsam)
    Anonym (Rehab) skrev 2021-11-18 14:41:12 följande:
    Jättebra TS! Hoppas det går bra att prata med chefen och att det löser sig :)
    Tack! Det har gått jättebra, jag fattar inte vad det var jag var rädd för egentligen. Jag har pratat med min handläggare på FK också och hon närmast skrattade (fast inte elakt alltså) och sa att så länge jag i fortsättningen inte jobbar mer än fyra timmar om dan så kan vi bortse från de här få dagarna, eftersom det ju inte är som jag har jobbat och fått betalt för fler timmar. Jag är så enormt lättad!

    Så, tack igen allihop för er hjälp!
  • Anonym (Rätt)

    Så bra att det löste sig! Hoppas du repar dig nu. 

  • Anonym (Rehab)
    Anonym (Långsam) skrev 2021-11-18 16:51:26 följande:

    Tack! Det har gått jättebra, jag fattar inte vad det var jag var rädd för egentligen. Jag har pratat med min handläggare på FK också och hon närmast skrattade (fast inte elakt alltså) och sa att så länge jag i fortsättningen inte jobbar mer än fyra timmar om dan så kan vi bortse från de här få dagarna, eftersom det ju inte är som jag har jobbat och fått betalt för fler timmar. Jag är så enormt lättad!

    Så, tack igen allihop för er hjälp!


    Åh så skönt att höra! Lycka till nu och hoppas det blir bra framöver <3
  • Anonym (Långsam)
    Anonym (Rätt) skrev 2021-11-18 16:53:24 följande:

    Så bra att det löste sig! Hoppas du repar dig nu. 


    Anonym (Rehab) skrev 2021-11-18 17:59:55 följande:
    Åh så skönt att höra! Lycka till nu och hoppas det blir bra framöver <3

    Tusen tack Hjärta
  • TeresB
    Anonym (Långsam) skrev 2021-11-17 23:05:31 följande:

    Ja, jag tänker att det bästa är att berätta för dem exakt hur det är, och så får de avgöra hur de ska göra. Det viktiga är ju att det blir rätt, för det har verkligen inte varit min avsikt att fuska med nåt. Hade jag tagit betalt för sex timmars jobb, och dessutom tagit emot sjukpenning på 50 % hade det ju varit solklart även för mig att det hade varit fusk, men eftersom jag inte får betalt för de extra timmarna jag jobbat var jag osäker. Jag är hur som helst glad att jag tog tag i detta nu med en gång, så att det i alla fall inte rör sig om mer än några dagar som jag har gjort fel. Förhoppningsvis förstår FK när jag pratar med dem att jag verkligen inte avsett att luras!  


    Man måste inte arbeta utefter sin sjukskrivning utan får lov att arbeta mer. Men man ska hålla sig till 25,50,75,100%

    Har du arbetat 75% så är det 25% avdrag som din arbetsgivare skall göra och det som du sedan ansöker om ersättning för hos FK.

    Jag hoppas det löser sig för dig och att du kan få en anpassad arbetsbörda.
Svar på tråden Sjukskrivning mm - hur räknar man?