• elbris­t
    Mon 6 Dec 2021 13:26
    4238 visningar
    43 svar
    43
    4238

    Vad skulle du göra för pengarna som nu måste läggas på elräkningen pga regeringens infantila politik?

    Nu när många där ute i landet kommer få en elräkning 2-5x det normala skulle det vara intressant att höra vad ni hellre skulle göra för pengarna. Är elräkningen det roligaste ni kan hitta på eller skulle ni hellre se att Socialdemokraterna och Miljöpartiet inte hade sabbat det svenska elnätet genom att tvinga nedstängning av kärnkraften?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad skulle du göra för pengarna som nu måste läggas på elräkningen pga regeringens infantila politik?
  • Anonym (fer)
    Tue 7 Dec 2021 22:46
    #31

    Årsförbrukningen är 3521 kWh.

  • Anonym (Suck)
    Tue 7 Dec 2021 22:52
    #32
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2021-12-07 16:40:32 följande:

    Jag läste förrestena att de slagit på Barsebäck? För att exportera elen till Polen?


    Haha, nej Barsebäck har varit avstängt i många år. Antar att du menar Karlshamnsverket? Ja, den privata kraftägaren Uniper har slagit på verket för att tjäna pengar på att sälja el till Polen, då landet inte klarar sin egen försörjning för tillfället.

    Men det går säkert att skylla detta på den svenska regeringen också...
  • Anonym (Vansi­nne)
    Tue 7 Dec 2021 23:04
    #33
    Anonym (Suck) skrev 2021-12-07 22:52:26 följande:
    Haha, nej Barsebäck har varit avstängt i många år. Antar att du menar Karlshamnsverket? Ja, den privata kraftägaren Uniper har slagit på verket för att tjäna pengar på att sälja el till Polen, då landet inte klarar sin egen försörjning för tillfället.

    Men det går säkert att skylla detta på den svenska regeringen också...
    Möjligheten till detta hade aldrig uppenbarat sig om samtliga kärnreaktorer som stängts ner fortfarande varit i drift..... Då hade vi haft ett ständigt överflöd på kapacitet som mycket enkelt går att justera för att möta både våran och alla våra grannländers behov..... Oavsett hur mycket is det är i norr, hur mycket solen lyser, eller vinden blåser.

    Dessutom helt utan klimatpåverkan....
  • Anonym (Hejhe­j)
    Wed 8 Dec 2021 08:03
    #34
    Anonym (fer) skrev 2021-12-07 18:29:01 följande:

    Fast jag använder så minimalt med el det bara går och har en elräkning på 1200 den här månaden.


    Anonym (fer) skrev 2021-12-07 22:39:28 följande:

    403 kWh, vi är två personer som inte använder tvätt eller diskmaskin och bor i en tvåa. Vi betalar ingen uppvärmning. Summan är för både nätavgift och förbrukning. Alla vitvaror är förhållandevis nya. 


    Har ni rörligt elpris då?

    Jag bor i en 4 och har både tvättat, tumlat och använder diskmaskin och min var på under 500 kr denna månaden.
  • Anonym (Cic)
    Wed 8 Dec 2021 08:16
    #35
    Anonym (Månskensbonden) skrev 2021-12-07 21:16:38 följande:

    Du menade att prisökningar är enda alternativet att folk och industri måste minska sin elförbrukning.

    Problemet är att det inte fungerar riktigt så. Inför du för mycket regler och prisökningar på industrin så tappar dom konkurrenskraft. Antingen går industrin under eller så flyttas den till ett land med färre regler. Eller ibland inga alls.

    Godhets-knarkarna får sitt och känner sig duktiga men.... Planeten blir ingen bättre plats att bo på. Ska du göra något reellt måste du gå fram så att industrin inte tappar konkurrenskraft.


    Ja, alltså, priset på energi måste ju öka överallt. Jag skrev inget om att det gällde enbart Sverige. Därmed inte sagt att det är enkelt ordnat.
  • Anonym (Cic)
    Wed 8 Dec 2021 08:31
    #36
    Anonym (fer) skrev 2021-12-07 22:39:28 följande:

    403 kWh, vi är två personer som inte använder tvätt eller diskmaskin och bor i en tvåa. Vi betalar ingen uppvärmning. Summan är för både nätavgift och förbrukning. Alla vitvaror är förhållandevis nya. 


    Det är ganska mycket mer än vi, som är fyra personer i en fyrarummare, med disk- och tvättmaskin plus att en jobbar hemifrån och har datorn igång hela arbetsdagen. Vi har en årsförbrukning på ca 2000 kWh.

    Det finns förmodligen väldigt mycket ni skulle kunna göra för att minska elförbrukningen utan att minska levnadsstandard.

    Vår familj skulle kunna minska vår elförbrukning, men det skulle tex innebära att laga mat i micron och använda skärmar betydligt mindre, och det har vi ingen lust med i det här läget. Och använda husets tvättstuga skulle så klart minska våra elkostnader, men inte vår förbrukning, som är det jag ser som det viktigaste.
  • Anonym (Husäg­are)
    Wed 8 Dec 2021 08:40
    #37

    Bor i hus och har rörlig el men har inte märkt av kostnaden så mycket då min elförbrukning är näst intill obefintlig.

    För mig är dom fasta kostnaderna högre än vad elen kostar. Den fasta kostnaden kan jag inte göra mycket åt. Jag ser till att INTE gynna elbolagen så jag är rätt nöjd :)

  • Anonym (Cic)
    Wed 8 Dec 2021 08:48
    #38
    Anonym (Husägare) skrev 2021-12-08 08:40:30 följande:

    Bor i hus och har rörlig el men har inte märkt av kostnaden så mycket då min elförbrukning är näst intill obefintlig.

    För mig är dom fasta kostnaderna högre än vad elen kostar. Den fasta kostnaden kan jag inte göra mycket åt. Jag ser till att INTE gynna elbolagen så jag är rätt nöjd :)


    Jag blir onekligen nyfiken. :) Vad gör du av med per år? Hur värmer du ditt hus? Vad är de fasta kostnaderna på om man bor i hus? Vi betalar 1600 kr/år i nätavgift i vår lgh.
  • Wed 8 Dec 2021 08:49
    #39
    -1

    Men, man binder väl sitt elpris? Varför är så många påverkade av elpriset nu?

  • Anonym (fer)
    Wed 8 Dec 2021 09:23
    #40
    Anonym (Hejhej) skrev 2021-12-08 08:03:14 följande:
    Anonym (fer) skrev 2021-12-07 22:39:28 följande:

    403 kWh, vi är två personer som inte använder tvätt eller diskmaskin och bor i en tvåa. Vi betalar ingen uppvärmning. Summan är för både nätavgift och förbrukning. Alla vitvaror är förhållandevis nya. 


    Har ni rörligt elpris då?

    Jag bor i en 4 och har både tvättat, tumlat och använder diskmaskin och min var på under 500 kr denna månaden.
    Ja tyvärr, och det är sent att binda nu. Jag hade faktiskt delvis bunden, men när avtalet skulle förnyas så sa de att om jag inte aktivt förnyar kommer jag få liknande avtal igen, men det stämde inte, jag fick istället helt rörligt. jag ringde och frågade varför jag inte fått delvis bundet som jag hade senast och som de sagt jag skulle få, då sa de att de tagit bort det abonnemanget.

    Och vi bor i den dyraste delen av Sverige. Och mitt elbolag har tagit bort möjligheten för mig att inte välja förnybar el, så jag har vindkraft fast jag egentligen är emot vindkraft.
  • Anonym (fer)
    Wed 8 Dec 2021 09:25
    #41

    Mitt avtal förnyades alltså i september, jag var inte beredd på att prishöjningen skulle bli såhär pass drastisk, lite brukar ju priset gå upp på vintern, men inte såhär mycket.

  • Anonym (Husäg­are)
    Wed 8 Dec 2021 16:47
    #42
    Anonym (Cic) skrev 2021-12-08 08:48:40 följande:

    Jag blir onekligen nyfiken. :) Vad gör du av med per år? Hur värmer du ditt hus? Vad är de fasta kostnaderna på om man bor i hus? Vi betalar 1600 kr/år i nätavgift i vår lgh.


    Min årsförbrukning ligger på nästan 4000 kWh per år men det är tack vare att jag eldar för uppvärmningen samt har luftvärmepump i stället för att använda el elementen.

    Mina fasta kostnader för huset ligger runt 1600 kr i månaden och då är det el, sophämtning, villaförsäkring, hemförsäkring, sotare, avlopps tömning, sen tillkommer självklart underhåll på huset.

    Huset är betalt så jag bor oförskämt billigt. Med det sagt så har inte alla denna låga kostnad när dom bor i hus. Vissa kan ha

    t. ex en elförbrukning runt 20-35000 kWh per år så kostnaderna för ett hus är väldigt individuellt. Men jag är ????
  • Anonym (Cic)
    Wed 8 Dec 2021 17:17
    #43

    @ (Husägare)

    Gött. :)

Svar på tråden Vad skulle du göra för pengarna som nu måste läggas på elräkningen pga regeringens infantila politik?