• Anonym (Vill inte ha såhär)

Skulder

När jag gick isär med mitt ex raserade ekonomin totalt, tog klarna för att få möbler och skuldberget har eskalerat.

Idag har jag skulder på 100000 på 2 lån den ena är anyfin och den andra är moneygo men så blev jag dumpad och behöver en bil för att ta mig till jobbet och har noll sparande.

Jag betalar idag 3000 på mina lån, sen igår sökte jag på lendo ett lån på 130000 för att slå ihop lånen och kunna köpa mig en bil. Blev beviljat ett lån på 130000 som ska återbetalas på 6 år vilket skulle bli en månadskostnad på 2200 ungefär.

Får panik på att tänka att jag ska ha lån så länge och känns som jag gör bort mig med en ränta på 30000 i slutändan..

Hur ska jag tänka ?

• Svar på tråden Skulder
  • Anonym (bil?)
    Anonym (Vill inte ha såhär) skrev 2021-12-10 20:17:37 följande:
    Jag har 3 mil till jobbet.
    Det skulle funka med buss mina barnlediga veckor men dom veckorna jag har barnen går det tyvärr inte. Busskortet skulle kosta runt 1000 kr i månaden.

3 mil var ju ganska långt. Finns inga jobb närmare där du bor?

Varför fungerar inte buss de veckor då du har barnen?

Anonym (bil?) skrev 2021-12-10 20:24:42 följande:

3 mil var ju ganska långt. Finns inga jobb närmare där du bor?

Varför fungerar inte buss de veckor då du har barnen?

Jag har ett jobb som betalar bra och jag gillar verkligen att jobba där men tyvärr finns det inget jobb med liknande uppgifter närmare.

Tiderna går inte ihop tyvärr.
  • Anonym (SlösaOchSpara)

Totalt kommer du för dessa 130 000 kr betala 158 400 kr. För mig låter det som en god deal i din situation.

Finns det möjlighet att betala mer när du eventuellt får högre inkomst eller måste du oavsett betala 158 400 kr tillbaka? Oavsett så kan du om du får högre inkomst betala av lånet snabbare.

Ta inga fler lån bara (om det inte är bostadslån eller studielån för att få ett högre betalt arbete)!

• Friger
    Anonym (Vill inte ha såhär) skrev 2021-12-10 12:33:50 följande:

Jag vill ju bli skuldfri och jag vill kunna ha en buffert. Det är mitt mål, detta är en riktigt käftsmäll jag fick, jag hade en okej ekonomi skulle bli sambo nu igen och sen drog han och lämnade mig utan bil eller något, jag måste tyvärr ha bil till jobbet har försökt kolla pendlingsmöjligheter men svårt med barn på förskola och få allting att gå runt. Hade det inte varit för han drog och lämnade mig ensam med allt så hade jag fortsatt betala av dom skulderna jag redan har.

Kan man "bli rik" på bara fonder? Känns ju som det är stora pengar som ska in för man ska kunna tjäna på det, säg om jag tex kan lägga in 500 det blir ju "bara" 6000 på ett år?

Jo, men över tid har börsen gått upp. Många bolag lämnar dessutom utdelning. Dvs du får pengar för att du äger aktierna.

Man kallar det för ränta på ränta. Över tid förökar dom sig som kaniner ungefär.

Se till att köpa/sälja i en isk eller kapitalförsäkring bara.
  • budgetcarrey

Herregud, ring en riktig bank och samla där istället? ränta på 3-4% ju? 3 år, 3600kr mån, jobba lite mer, investera i aktier

• mari123

EN sak är 110% säker och det är att din ekonomi kommer bli om möjligt ÄNNU mer körd i botten när du ska finansiera en bil med allt vad det innebär! Jag skulle flytta till i princip vad som helst närmare allt ISTF att dra på mig en bil.  Antar att du inte köper en helt ny? Har du ngn som kan hjälpa dig billigt när biljä...eln går sönder? 

• mari123
    budgetcarrey skrev 2021-12-11 04:00:51 följande:

Herregud, ring en riktig bank och samla där istället? ränta på 3-4% ju? 3 år, 3600kr mån, jobba lite mer, investera i aktier

Och du tror att seriösa banker lånar ut pengar till folk med usel ekonomi? ALDRIG och därför finns alla sjuttielva låneinstitut.
    mari123 skrev 2021-12-11 04:12:59 följande:

EN sak är 110% säker och det är att din ekonomi kommer bli om möjligt ÄNNU mer körd i botten när du ska finansiera en bil med allt vad det innebär! Jag skulle flytta till i princip vad som helst närmare allt ISTF att dra på mig en bil.  Antar att du inte köper en helt ny? Har du ngn som kan hjälpa dig billigt när biljä...eln går sönder? 

Jag vill ju egentligen inte ta detta lån och hade jag kunnat hade jag gärna sluppit en bil också, det tar emot.

Att flytta är inget alternativ heller då jag har barn.
  • Friger
    Anonym (Vill inte ha såhär) skrev 2021-12-11 06:22:57 följande:

Jag vill ju egentligen inte ta detta lån och hade jag kunnat hade jag gärna sluppit en bil också, det tar emot.

Att flytta är inget alternativ heller då jag har barn.

Jag är också beroende av bil. Jag har ett eget sparande till bilarna. 4.000kr varje månad åker in på ett eget konto avsett för bil. Tar jag där ifrån för att betala verkstad och dylikt. Du får anpassa summan efter vad din bil kostar.

En tanke som dök upp här på morgonen, om jag sköter avbetalningarna försöker betala extra varje månad och allt går som jag vill, kan man om tex 2 år kontakta banken för att göra om lånet bättre eller försöka få anyfin att göra något åt räntan? Eller är det bästa att bara bita i det sura äpplet och betala lånet som det är?

Nu menar jag inte att jag ska höja lånet något utan bara förhandla om det ?

• Robert 558
    Anonym (Vill inte ha såhär) skrev 2021-12-11 07:44:46 följande:

En tanke som dök upp här på morgonen, om jag sköter avbetalningarna försöker betala extra varje månad och allt går som jag vill, kan man om tex 2 år kontakta banken för att göra om lånet bättre eller försöka få anyfin att göra något åt räntan? Eller är det bästa att bara bita i det sura äpplet och betala lånet som det är?

Nu menar jag inte att jag ska höja lånet något utan bara förhandla om det ?

Du verkar ha en ekonomi i balans, så vad är det som hindrar dig att fråga banken tidigare? Deras affärsidé är bland annat att låna ut pengar, så de kommer inte att ramla av stolen om du frågar. Självklart kan du även förhandla med nuvarande långivare, säga att du planerar att flytta lånet till en bank, men fråga om de kan göra något på räntan för att behålla dig som kund. 
Svar på tråden Skulder