• Anonym (Vill inte ha såhär)

Skulder

När jag gick isär med mitt ex raserade ekonomin totalt, tog klarna för att få möbler och skuldberget har eskalerat.

Idag har jag skulder på 100000 på 2 lån den ena är anyfin och den andra är moneygo men så blev jag dumpad och behöver en bil för att ta mig till jobbet och har noll sparande.

Jag betalar idag 3000 på mina lån, sen igår sökte jag på lendo ett lån på 130000 för att slå ihop lånen och kunna köpa mig en bil. Blev beviljat ett lån på 130000 som ska återbetalas på 6 år vilket skulle bli en månadskostnad på 2200 ungefär.

Får panik på att tänka att jag ska ha lån så länge och känns som jag gör bort mig med en ränta på 30000 i slutändan..

Hur ska jag tänka ?

• Svar på tråden Skulder
  • sextiotalist
    Anonym (Vill inte ha såhär) skrev 2021-12-10 13:00:14 följande:
    Jag hanterade inte min ekonomi efter separationen, det måste jag ju erkänna tyvärr. Det var lätt att lägga i betala sen, det har jag spärrat mig ifrån idag. Jag vill ha en ekonomi jg kan vara stolt över och jag mår dåligt när jag tänker att dessa pengar jag lägger på lånen kunde jag lagt på mina barn.
    Men ibland är man nog illa tvungen. Du kunde väl inte sova på golvet, äta mat på golvet. Dina barn har ju faktiskt fått ta del av detta ändå.
  • Jemp
    Anonym (Småbarnsmamma33) skrev 2021-12-10 08:54:30 följande:

Alltså...det är 130.000 det handlar om. Jag tycker trådskaparen verkar ha en bra plan för detta så länge hon inte drar på sig nya skulder

Börjar hon efter det spara i fonder mm så ser framtiden ljus ut

Ja, ts har en rimlig plan och blir knappast aktuell för skuldsanering, det är inte det jag menar.

Däremot har hon väldigt snabbt köpt möbler för över 100 000 och drar just nu på sig ytterligare lån, så det kan vara smart med rådgivning för att motverka att hamna djupare.

Ts är du säker på att det är bättre att lägga in bilen (om den nu är helt nödvändig) i blankolånet än att ta ett separat billån? Det senare har väl ofta bättre ränta.
  • Robert 558
    Anonym (dollar) skrev 2021-12-10 12:27:59 följande:
    Men alltså ... vad TJÄNAR du?

Du klarar av att betala 3200 i månaden idag? 2200 är ju en tusenlapp mindre.

130000 är inget stort lån för en person i Sverige idag, år 2021. Avbetalt om senast sex år dessutom, om du inte betalar av snabbare.

Vad är du stressad över?

Du kan ju låta bli att ta fler lån men 130000 i lån är ju inte särskilt mycket och klarar du av 2200 i månaden så klarar du ju av det.
    Förstår inte jag heller var stressen över detta kommer ifrån. 
  • sextiotalist
    Jemp skrev 2021-12-10 13:24:32 följande:
    Ja, ts har en rimlig plan och blir knappast aktuell för skuldsanering, det är inte det jag menar.

Däremot har hon väldigt snabbt köpt möbler för över 100 000 och drar just nu på sig ytterligare lån, så det kan vara smart med rådgivning för att motverka att hamna djupare.

Ts är du säker på att det är bättre att lägga in bilen (om den nu är helt nödvändig) i blankolånet än att ta ett separat billån? Det senare har väl ofta bättre ränta.
    Men varför är det så fel för TS att köpa en bil. Det finns uppenbarligen utrymme i hennes ekonomi för detta. Bilen ligger ju i lånet redan nu.
    Jemp skrev 2021-12-10 13:24:32 följande:

Det är inte bara möbler för 100000 utan det har varit att jag lagt i klarna och tänkt betala sen och fortsatt så, men spärrade mig början av året från det och har detta år bara betalt direkt. Hade det inte varit för bilen, så hade jag bara betalt av allting, dom två lånen jag har, men nu när jag står här utan bil och det är tyvärr ett måste mina barnveckor. Så då tänkte jag att istället för att ha tre lån, så slår jag ihop alla till ett, får ner kostnaden lite varje månad och får pengar till en bil.
  • Anonym (Räkna)
    Anonym (Vill inte ha såhär) skrev 2021-12-10 13:00:14 följande:

Jag hanterade inte min ekonomi efter separationen, det måste jag ju erkänna tyvärr. Det var lätt att lägga i betala sen, det har jag spärrat mig ifrån idag. Jag vill ha en ekonomi jg kan vara stolt över och jag mår dåligt när jag tänker att dessa pengar jag lägger på lånen kunde jag lagt på mina barn.

Det är jättelätt att vara efterklok och det är ju trist att dina möbler också kommer att kosta lite ränta.

Genom att lägga upp en helt ok plan för att betala skulden, så lägger du pengarna på barnen. Gjort är gjort.

Framöver så får du ju hitta tillräckligt bra lösningar för att få en sundare ekonomi.

En kortare avbetalning kan vara värt det för att snabbare bli fri, men viktigast är att orka gör bra beslut. Och då kan en längre avbetalning med större sparande vara smartare. Som typ att spara tills du har 10 000.
  • Anonym (dollar)
    Anonym (Vill inte ha såhär) skrev 2021-12-10 12:57:25 följande:
    130000 är för båda bilen (räknar på att den kostar runt 30000) och för att sätta ihop mina skulder/lån som är på 100 000. Hittar jag en bil för säg 20000 så är tanken att dom resterande 10000 åker tillbaka på lånet.

Mina möbler jag har hemma är liksom standard ikea så inget märkvärdigt och jag tror tyvärr inte det har mycket värde på marknaden då jag har husdjur. Jag har inte överflöd av möbler.
    Ditt problem framöver kommer snarast att vara att en bil för 30000 i grund och botten är en rätt skrotig bil som kommer att kräva en massa reparationer

Spara ihop pengar till kommande rep på bilen så du slipper ta paniklån då.
    Anonym (dollar) skrev 2021-12-10 14:17:42 följande:

Ditt problem framöver kommer snarast att vara att en bil för 30000 i grund och botten är en rätt skrotig bil som kommer att kräva en massa reparationer

Spara ihop pengar till kommande rep på bilen så du slipper ta paniklån då.

Det är ju det jag är rädd för, men som sagt, vill ju gärna ha en buffert om sådant uppstår.
  • Anonym (bil?)

Finns inga andra möjligheter att komma till och från jobbet än med bil?

Hur långt är det till ditt jobb?

Anonym (bil?) skrev 2021-12-10 19:38:56 följande:

Finns inga andra möjligheter att komma till och från jobbet än med bil?

Hur långt är det till ditt jobb?

Jag har 3 mil till jobbet.

Det skulle funka med buss mina barnlediga veckor men dom veckorna jag har barnen går det tyvärr inte. Busskortet skulle kosta runt 1000 kr i månaden.
Svar på tråden Skulder